Jump to content

6dB en 10dB, verdubbeling zegt men en 0.5 dB is het streven

Dared
 Share

Recommended Posts

Het 'probleem' met dB's is dat men vaak denkt dat het een eenheid is. Een eenheid voor geluidsdruk meestal. Niets is minder waar...

Dan is decibel dus een schaal waarop twee waarden van dezelfde eenheid met elkaar vergeleken kunnen worden?

Edited by Hifi Addict

De decibel (meervoud decibels), afgekort tot dB, is geen eenheid, maar een logaritmische schaal om een verhouding aan te duiden.

De verhouding 1, dus evenveel of gelijk, is daarbij 0 dB. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz. Vooral vermogensverhoudingen worden uitgedrukt in dB.

De decibel dankt zijn naam aan de bel (meervoud bels, genoemd naar Graham Bell). De bel is echter een weinig gebruikte aanduiding.

Bell is te groot als eenheid. Net als de Farad.

Bell is dus geen eenheid, dat zeggen ik en TL200 nou net...

En een Farad is ook niet te groot. Jij hebt alleen waarschijnlijk nog nooit condensatoren gezien in de orde grootte enkele (of tientallen, honderden, duizenden) Farads, dat is wat anders. Ik heb wel eens een condensator van 2600F in mijn handen gehad. Kon wel slechts 2,5V aan, maar toch. Levert maximaal 600A...