Jump to content

SRA (Stylus Rake Angle)


Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

Ik stuitte bij toeval op de methode SRA (stylus rake angle) in plaats van de meer vertrouwde VTA (vertical tracking angle), zie:

 

http://www.analogplanet.com/images/512MFVTA_article.pdf

http://www.analogplanet.com/content/how-use-usb-digital-microscope-set-92-degree-stylus-rake-angle-sra

 

Wie heeft hier ervaring mee opgedaan?

Link to comment
Share on other sites

Michael Fremer heeft dit overgenomen van Wally Malovich (of iets dergelijks). Ik heb Wally vorig jaar gehoord in Krefeld en hij heeft een overtuigend verhaal. Als je Bob een keer het element hebt zien instellen zie je dat hij met een groot vergrootglas zeer nauwgezet naar de hoek van de naald kijkt.

Link to comment
Share on other sites

Michael Fremer heeft dit overgenomen van Wally Malovich (of iets dergelijks). Ik heb Wally vorig jaar gehoord in Krefeld en hij heeft een overtuigend verhaal. Als je Bob een keer het element hebt zien instellen zie je dat hij met een groot vergrootglas zeer nauwgezet naar de hoek van de naald kijkt.

 

De enig optimale methode is middels een meetplaat en het vervormingsprofiel zoals in het eerste linkje van Ove. Snap dat gedoe met microscopen en vergrootglazen dan ook niet zo. Of het moet zijn dat de vervormingsmethode te moeilijk is??? En heb je die spullen niet dan nog is de aloude methode om de balans tussen hoog en laag goed te krijgen en waarbij beide op het gehoor minimaal vervormen, nog steeds niet achterhaald.

Link to comment
Share on other sites

Wally vertelde dat de sra NIET altijd het midden van de naaldvorm is. Vooral bij Geiger naalden is dit niet zo. Daar ligt de rand waar de naald de plaat raakt bijna gelijk met de achterkant.

De meeste platen zijn overigens met 92 grd gesneden. De naald moet dus altijd iets voorover staan.

Link to comment
Share on other sites

Wally vertelde dat de sra NIET altijd het midden van de naaldvorm is. Vooral bij Geiger naalden is dit niet zo. Daar ligt de rand waar de naald de plaat raakt bijna gelijk met de achterkant.

De meeste platen zijn overigens met 92 grd gesneden. De naald moet dus altijd iets voorover staan.

Volgens mij had Wally het over de Shibata vorm. Die is nl niet symetrisch.

Link to comment
Share on other sites

Wally schreef het volgende:

"elliptical styli along with the more severe “line contact,” Shibata, Geiger, Ortofon and other long, narrow contact patch “cutting edge” (poor metaphor!) stylus profiles require careful SRA setting to perform as designed'.

Link to comment
Share on other sites

(...) "elliptical styli along with the more severe “line contact,” Shibata, Geiger, Ortofon and other long, narrow contact patch “cutting edge” (poor metaphor!) stylus profiles require careful SRA setting to perform as designed'.

 

Niet-specialisten (en vermoedelijk zelfs ook wèl-specialisten!) zouden zich m.i. helemaal niet moeten bezighouden met die "careful SRA setting".

De fabrikant van het element is er voor verantwoordelijk dat die setting optimaal is, wanneer het element goed in de toonkop is gemonteerd, de toonarm op de juiste hoogte is vastgezet en de naalddruk juist is ingesteld.

 

(Straks wordt ons ook nog wijsgemaakt dat we de stand van de spoeltjes in het element moeten corrigeren, en dat soort onzin.)

Link to comment
Share on other sites

Spido heeft gewoon groot gelijk. Al dat gemiezemuis levert nervositeit op bij de gevoelige audiofiel die bovendien op de verkeerde kleintjes gaat letten.

Mumsoft,

vind jij het goed als ik bovenstaande quote tot tegeltjeswijsheid verklaar?

Link to comment
Share on other sites

Het is voor de naaldenfabrikant kennelijk best lastig om dat minuscule naaldpuntje in precies de goede hoek vast te lijmen. Reken daar nog de variaties van verschillende naalddrukken bij en het is al lang niet meer zo vanzelfsprekend dat de SRA altijd klopt. Zeker met de messcherpe fine lines is corrigeren hard nodig.

 

Wally liet een paar foto's van naald tips van gerenommeerde elementen zien. Dat was nogal een verschil zeg. Een element haalde zelfs 8 grd fouthoek. Zo'n element moet dan inderdaad terug naar de fabrikant. Dat is met afstellen niet meer te redden.

 

Bij mij staat de achterkant van de arm ook wat hoger. Ik vind dat wat preciezer klinken. Meer detail, meer natuurlijkheid enz.

Gelukkig ben ik al wat ouder en hoor boven de 10 kHz niks meer. Maar juist daar zou een juiste SRA  veel uit kunnen maken.

Link to comment
Share on other sites

Al met al is er er nog steeds geen antwoord op deze vraag:

 

Ik stuitte bij toeval op de methode SRA (stylus rake angle) in plaats van de meer vertrouwde VTA (vertical tracking angle), zie:

 

http://www.analogplanet.com/images/512MFVTA_article.pdf

http://www.analogplanet.com/content/how-use-usb-digital-microscope-set-92-degree-stylus-rake-angle-sra

 

Wie heeft hier ervaring mee opgedaan?

In de eerste link staat onomwonden beschreven hoe het zit en wat de consequenties zijn. Maar ik heb niet de indruk iemand er veel van snapt en het daarom liever bagatelliseert.....

Link to comment
Share on other sites

Als de elementen niet zo geproduceerd worden danis dat een afwijking van de norm. Lijkt mij niet juist dus.

 

 

Zoals met alles wat er gemaakt wordt, zijn er toleranties. Volgens mij is er geen norm. Noch voor de snijhoek noch voor de SRA.

 

Volgens Wally komen snijhoeken van 90 tot zelfs 100 grd. op platen voor. 80% zit echter op 92 grd. Naalden staan dus gemiddeld het best wanneer ze op die 92 grd staan.

 

De lezing van Wally op de AAA was dan ook erg verhelderend. En neem van mij aan... hij heeft heel erg veel onderzoek gedaan.

Link to comment
Share on other sites

Toch mag je er vanuit gaan dat als de arm horizontaal staat deze al op 99% van zijn kunnen staat.

Tenzij de maker dit anders bedacht heeft maar dan moet dat toch wel aangegeven zijn.

Staat er niets over in de handleiding dan mag je van een fabricage fout spreken als deze te veel afwijkt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...