TL 200 Posted 7 december 2014 Report Share Posted 7 december 2014 Ik wil wel eens de aansluitkabeltjes van mijn element vervangen door nieuwe. Kan via google zo niets vinden, alleen korte. De kabeltjes lopen door de armbuis en zijn +/- 15 cm. Wie weet een prijs en leverancier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 december 2014 Report Share Posted 8 december 2014 Weet je wel waar je aan wilt beginnen? http://www.theanalogdept.com/tp16mkii_rewire.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 december 2014 Report Share Posted 8 december 2014 Yep zo ben ik ooit begonnen. Uiteindelijk zelf maar een andere arm gebouwd om dat ik de TP 16 niet meer goed kreeg. Alleen wilde ik de koppeling in het midden er tussen uit halen om de bedrading in een keer door te laten lopen. Dat zou ik dus niet na doen. Wel kan je prima de koppeling in het midden los halen en daar nieuwe bedrading op zetten. Dat kan natuurlijk 2 kanten op. Ik gebruik eigenlijk altijd deze kabel http://www.ebay.co.uk/itm/Van-den-Hul-MCS-150M-Cable-Set-of-4-0-5m-For-tonearm-rewire-/231257183202 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 december 2014 Report Share Posted 8 december 2014 I.d.d. weet waar je aan begint. Die connectors los halen is instrumentmakerswerk. En dan vereist nieuwe draadjes er aan solderen op zich een behoorlijke dosis soldeerervaring in het fijnere soldeerwerk. Overigens is de standaard bedrading van de TP16 armen van fabriekswege van uitstekende kwaliteit, eigenlijk niets mis mee. Waarom zou je die vervangen? Ok, het is niet van exotisch goud of van zilver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 december 2014 Author Report Share Posted 9 december 2014 Ik heb een keer een breuk gehad in één van de aansluitingen op het element. Die heb ik gesoldeerd.Is dus niet meer dezelfde als de andere drie. Vandaar. En priegelwerk ben ik vrij goed in, ik heb een aantal pincetten, tangetjes, tandartshaak en -spiegeltje minibankschroefje etc. Het gaat btw over de aansluiting tot aan het midden van de arm. Misschien ga ik ook wel de connectoren aan elementzijde allemaal opnieuw solderen, dan zijn ze in ieder geval geval gelijk. Heeft dat wellicht nog invloed op de afsluitimpedantie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 december 2014 Report Share Posted 9 december 2014 Nee niet echt de weerstand van de kabeltjes is al zo laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 december 2014 Author Report Share Posted 10 december 2014 Okee, heb ik een mooi klusje voor een regenachtige dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Ik ben geneigd te denken dat het wel degelijk kan uitmaken. Bij MC heb je te maken met zeer lage impedanties en dus ook heel kleine stroompjes en spanninkjes. Elke overgangsweerstand daarin kan je parten gaan spelen. Zelfs bij MM kan het problematisch worden, maar daar heb je iets meer last van parasitaire capaciteiten, alhoewel ook hier de overgangsweerstand een rol kan spelen. Vergeet niet dat het geheel vanaf element naar de aansluitpluggen gerust 1 of zelfs enkele ohms aan weerstand kan opleveren, die weerstand staat electrisch gezien in serie met het element. Analoog aan de luidspreker is dat een verlies aan energie en een gebrek aan demping. Maar goed, ik slijp het graag fijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 december 2014 Author Report Share Posted 10 december 2014 Ik heb een MM-element, en ik zal heel fijn solderen, Sander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Het zal i.d.d. niet zo'n vaart lopen zoals George opmerkt. Belangrijker is dat het netjes is en er geen rafeltjes aan zitten (losse afgebroken draadjes van het litze snoer). Pas wel op met het solderen van de connectortjes van de armbuis. Dat is van een soort plastic wat vrij snel smelt. Heb je echt een klein soldeerboutje voor nodig met een fijne punt, dun harskernsoldeer en snel (maar wel goed) solderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 december 2014 Author Report Share Posted 10 december 2014 Ik hoef alleen maar aan de element-kant de connectoren opnieuw te solderen, daar had ik ooit een afgebroken kabeltje. Maar toch bedankt voor het meedenken. Ik vertin trouwens eerst de draadjes alvorens ze vast te solderen en ik gebruik meestal een klemmetje of tangetje om de warmte af te voeren, zodat alleen datgene heet wordt wat heet moet worden. Zo blijft de isolatie van de kabeltjes ook beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts