Dared Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Het is wel eens zoeken, je wilt informatie of een opinie, staat op 1 been in de richting en op een ander forum wordt je op het verkeerde been gezet. Om een knappe speaker te bouwen zijn er diverse fora, sommige ook interessant maar waar het vaak op uitdraait is het filter die of actief digitaal, actief analoog, passief is. Passief schijnt niet ideaal te zijn dus praat men over actief filteren om het maximaal haalbare uIt de units te krijgen. Is dit oogkleppen ophebben? Een metalen plaat met wat elektro onderdelen in de achterkant van elke kast is het beste? En wat betreft die andere fora dan die de buizen- of de transistorversterker de hemel in prijzen, een goeie versterker met passief filter is inferieur aan dat plaatje metaal/DSP? Hoe heb je beste van 2 werelden als het een niet samengaat met de ander? Of is een verschil van inzicht? Blind staren op de speaker vs luisteren naar de keten? Of geeft ik hiermee het antwoord al? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Er zijn vele wegen naar Rome en ik geloof niet dat er één beste oplossing is. Bij zelf bouwen gaat het vaak ook om de lol van het bouwen. Veel hangt af van je smaak, de akoestiek, je budget, gebruikersvriendelijkheid? Het gaat ook niet zozeer om de beste componenten, maar meer om de juiste combinatie. Duurder is niet altijd beter en de nieuwste techniek is niet altijd het beste. En omdat het bij audio/luisteren om een subjectieve beleving gaat, zijn er meer meningen dan fora. Over het algemeen vind ik de mensen op dit forum vrij nuchter en niet zo dogmatisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 men is het woord hifi vergeten. Dat is het probleem. Zowel aan de kant van de opname als weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Ben het met plaatjesdraaier eens, er zijn wel duizend wegen naar Rome. Er zijn verschillende vormen van techniek waar mits goed toegepast goede resultaten mee te halen zijn. Daarnaast zijn er ook veel vormen van geluid en over smaak valt niet te twisten. Op diverse fora lopen smaak kwesties soms toch uit de hand. Ik heb persoonlijk niets tegen nuchterheid, maar ik heb ook niets met de soms nuchtere opvattingen die op andere fora voorbij komen volgens het principe meten is weten. Met andere woorden het is niet mijn mening die daar op zo'n moment verkondigd wordt. Maar we leven nog steeds in een vrij land waar een ieder zijn mening mag hebben. Het probleem zit hem bij die discussies vaak in het klimmen op de escalatieladder, meestal door beide partijen overigens. Die discussies escaleren dan ook vaak het ergste. Tot slot lopen de kennis en meningen op de verschillende fora nu nog teveel uiteen en dat is in ieder geval voorlopig niet bij elkaar te brengen. Dat is jammer, want één plus één is soms wel eens drie. Dit soort dingen maakt wat mij betreft wel het bestaansrecht van fora onzeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Je hebt buizen en transistor wijsneuzen of beide. Die zijn het dijkwijls onderling het al oneens hoe weet je dan zeker dat je het beste advies krijgt. Technisch kunnen deze mensen je wel vertellen wat het beste is maar zij doen ook hun eigen ding. Daarbij zijn er te veel niet technische variabelen in het spel betreft ruimte smaak akoestiek om een op jouw toegesneden situatie het beste advies te geven. Zo'n set als ik gehoord bij audio 21 klinkt bij voor geen meter hoe mooi en goed ook mijn ruimte is er gewoon niet geschikt voor. Buiten dat is het ook wel leuk om met enig advies van een technicus je eigen weg te bewandelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Op 1 forum zijn velen het vaak al niet met elkaar eens, laat staan op meerdere fora. Op een forum kun je wel ideeën opdoen (vergeet niet met de akoestiek te beginnen). Wil je iets gaan aanschaffen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Volgens mij hoef je niet persé iets te willen aanschaffen. Toen ik na 10 jaar afwezigheid mij weer melde op een aantal fora had ik ook iets van "what the f*ck?? %$#@!" Maar alles went hè. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Het probleem is dat we graag generaliseren en verkeerd ge implementeerde techniek snel afdoen als niet goed. Zo is mijn vooroordeel dat bvb. windows niet geschikt is om muziek op weer te geven terwijl ik ook weet dat dit ook prima kan klinken. Zo speel ik zelf met het beste van de twee werelden een buis met een transistor gecombineerd maar ook met een buis alleen kan het prima klinken. Met de transistor overigens ook. Zo is het ook met filtering een verkeerd filter zal het in welke vorm ook nooit goed doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Mijn ouders zeggen altijd "alles waar té voorstaat is niet goed". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Je geeft het antwoord al. Het gaat om de keten, die maakt muziek, of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Mijn ouders zeggen altijd "alles waar té voorstaat is niet goed". Ik ben te vreden over mijn installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 december 2014 Report Share Posted 10 december 2014 Ik ben te vreden over mijn installatie. is niet goed..... voor de commercie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 is niet goed..... voor de commercie en de centen zijn op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 Op 1 forum zijn velen het vaak al niet met elkaar eens, laat staan op meerdere fora. En in jouw geval is het al mooi als je het met jezelf eens bent Wil (je kan tegen plagen toch). Verder zijn er meerdere wegen naar Rome en het is leuk er een paar te bewandelen. Mijn ervaring is wel, dat een installatie met een buis vaak goed klinkt en dat streaming en dsp vaak tegenvalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 En in jouw geval is het al mooi als je het met jezelf eens bent Wil (je kan tegen plagen toch). Verder zijn er meerdere wegen naar Rome en het is leuk er een paar te bewandelen. Mijn ervaring is wel, dat een installatie met een buis vaak goed klinkt en dat streaming en dsp vaak tegenvalt. Als Beroepsplager kan ik zelf ook goed tegen een grapje en dat is geen grapje. Met de wegen naar Rome (het gaat om de combinatie) en de buis (brengt leven in de brouwerij) ben ik het eens. Met dsp heb ik geen ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 Je kunt met alles goede resultaten bereiken 9mits geen baggerspul). Ik kan me nog goed herinneren dat een bekend forumlid hier niets had met opamps, daar is die later toch van teruggekomen Actief heeft technische voordelen, maar hoeft niet per se beter te zijn. Je kunt wel makkelijker de filtering aanpassen op lijnniveau, en je hebt geen dure spoelen en condensatoren meer nodig. Staat tegenover dat je meerdere versterkers moet hebben maar die hoeven niet duur te zijn. De combinatgie maakt of breekt het resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 Ik ben te vreden over mijn installatie. Inderdaad was er die ene uitzondering, maar het glas is natuurlijk 99,9% vol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 Ik kan me nog goed herinneren dat een bekend forumlid hier niets had met opamps, daar is die later toch van teruggekomen Wie was dat ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 Ik niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 Ik niet... Ik weet niet eens wat het zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 de amps zijn op, zeg dat dan Toch niet Jitze? Of heb ik wat gemist? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2014 Report Share Posted 11 december 2014 Nee, niet Jitze en ook niet Hans. Maar goed, bij actieve systemen met filtering op lijn-niveau ontkom je vrijwel niet aan opampjes, of je zou discrete (bv. Burson) moeten nemen die in ieder geval meettechnisch slechter presteren dan een echte opamp. Buizen zijn daar echt out-of-the-question. Voor JD: opampjes zijn versterkertjes in chipvorm die je op allerlei manieren in kunt zetten. Erg handig voor een ontwerper die een bepaald doel nastreeft zonder dat hij ook nog eens nodeloos complexe discrete schakelingen hoeft uit te werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 december 2014 Report Share Posted 12 december 2014 Voor JD: opampjes zijn versterkertjes in chipvorm die je op allerlei manieren in kunt zetten. Erg handig voor een ontwerper die een bepaald doel nastreeft zonder dat hij ook nog eens nodeloos complexe discrete schakelingen hoeft uit te werken. Dank je Sander . Maar pas: maak mij niet te wijs . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2014 Report Share Posted 12 december 2014 Ik weet er technisch te weinig van, dus ik luister alleen. Daar bij vind ik, dat opamps het afleggen tegen een goed discreet ontwerp. Van de andere kant hoor ik, dat met opamps betere oplossingen dan discreet MOGELIJK zijn. Maar dat de op de markt zijnde opamps dit nog niet halen. Sorry voor et offtopic gehalte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 12 december 2014 Report Share Posted 12 december 2014 Solid -of vacuum state, discreet of opamp topologie voor audiosignaal versterking , blijven allemaal gewoon gecompenseerde oscillators... Pick your poison Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts