spido Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Gezocht: goed werkend motortje voor Thorens TD126 mkIII. Bij voorbaat dank voor uw reactie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Mooie foto Spido, jammer dat je geen 3-D printer hebt. On topic: ik zal eens vragen bij een bekende dealer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Mooie foto Spido, jammer dat je geen 3-D printer hebt. On topic: ik zal eens vragen bij een bekende dealer. 3dhubs.com als je een 3D printer zoekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 3dhubs.com als je een 3D printer zoekt Niet nodig hier. Heb liever een €-printer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Niet nodig hier. Heb liever een €-printer. Munten moet lukken, aardig idee!! Voor papier kun je een oldskool 2D printer gebruiken ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 december 2014 Author Report Share Posted 19 december 2014 In het algemeen heb ik er niet zo veel moeite mee, wanneer de grapjurken hier een topic laten ontsporen. Maar dit is een ander geval. De betreffende Thorens TD 126 mk III is een trouwe huisgenoot geweest, gedurende meer dan dertig jaren, met wie ik heel veel muziekliefde en -plezier heb gedeeld. Hij was dan wel uitgerust met een armzalig SME 3009 II armpje, maar hij deed nog altijd dapper zijn best. Toegegeven: als je het plateau er af had gehaald en je oor dicht bij het motortje te luisteren legde, kon je de invloed van de talloze draaiuren wel horen. Wat gestommel, wat gerommel. Maar ach, oud worden we allemaal, toch? Dat betekent nog niet dat we de kliko in moeten. Maar plotsklaps... een akelige doodskreet, die maar niet wilde eindigen. Het begon op 78 toeren, maar met variabele frequentie breidde de schreeuw zich uit over 45 en 331/3 toeren. Fijne smeerolie hielp niet meer: "Het is 't onderste lager... dat is versleten", zei de vakman. Het voelde alsof ik één van onze lieve katten of een bemind familielid verloor. Kortom: nieuw - althans góed - motortje gezocht voor mijn TD 126 mk III. En géén 3D printer, dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Weet je zeker dat de motor stuk is? Er hangt ook een flink stuk elektronica aan om die aan te sturen. Dikke kans dat daar wat l(o)os is. Gegeven de uitvoerige beschrijving van het stervensproces lijkt het daar het meeste op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Misschien Hanze hifi? Die hebben wel iets met Thorens en reviseren zit hen in het bloed, meen ik. Tenzij je zelf erg handig bent, en zo'n motortje nog op de kop kunt tikken ook. In dat geval wellicht op zoek naar een 2e hands exemplaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Misschien Hanze hifi? Die hebben wel iets met Thorens en reviseren zit hen in het bloed, meen ik. Tenzij je zelf erg handig bent, en zo'n motortje nog op de kop kunt tikken ook. In dat geval wellicht op zoek naar een 2e hands exemplaar? Mijn dealer zei vanmiddag ook al dat je de meeste kans hebt bij Hanze. Nieuw schijnen ze niet meer te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Misschien kan Ronald van Eijk je helpen. http://www.marktplaats.nl/verkopers/1837039.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Lijkt mij sowieso wel verstandig om het geheel door een ter zake kundig vakman te laten nazien en eventueel te laten reanimeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Misschien kan deze duitse leverancier je nog helpen. Komt ook mijn nieuwe snaar vandaan en schijnt nogal wat Thorens materiaal te hebben. Fa. Rolf Kelch Electronic in Lahr. Herr Kelch hat ein großes ErsatzteillagerRolf Kelch Electronic GmbHHansastrasse 1D-77933 LahrTelefon: 07821 907411Fax : 07821 42209mail : rolf.kelch@t-online.de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Ja die zocht ik TL Was hij niet degene die destijds ook de failliete boedel van Thorens heeft overgenomen? Hier meer: http://www.theanalogdept.com/rolf_kelch.htm I.d.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Die Jaap Pees is met motors als AJ met elementen. Is wel het dichtst bij en heeft ook veel onderdelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 december 2014 Author Report Share Posted 19 december 2014 Bedankt voor de tips! Ik had zelf al naar Thorens.com* geschreven, en kreeg per ommegaande reactie van fa. Viertron (kennelijk momenteel importeur van Thorens). Maar of die kan helpen, is nog maar de vraag. * Lieber Herr / Genädige Frau,Schon nach 35 Jahre hat das Möterchen von meinem TD126 mkIII den Geist gegeben, mit lautes Geschrei. Sehr enttäuschend, so bald nach Ablauf des Garantietermins!Es ist ein Motor wie auf diese Abbildung:http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/User510/TD126_III/DSC_6420.jpg Können Sie mir bitte einen Ersatzmotor (mit Rechnung) schicken?Vielen Dank im voraus, und Frohe Weihnachten!MfGr, x Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Sehr enttäuschend, so bald nach Ablauf des Garantietermins! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 En dat noemt mij een grapjurk. Das haben sie jedoch sehr witzig geschrieben, herr von Speckenstein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 december 2014 Author Report Share Posted 20 december 2014 De vintage Thorens TD 126 mkIII draaitafel met SME 3009 II arm staat nu dus bij de reparateur te wachten op een nieuw motortje, de stumperd. Maar omdat ik in mijn werkplaats / studio / demonstratieruimte diverse draaitafels heb staan en er daar dus best eentje kan missen, heb ik de lege plaats in mijn huiskamer opgevuld met een nòg bejaarder - maar nog steeds zeer kranige - Thorens TD 125. (Wat een verschrikkelijk zwaar ding om te versjouwen!) Deze TD 125 is uitgerust met een Ortofon AS212 arm. Daarin werd mijn favoriete Ortofon "Concorde-model" element MC200 geplaatst. Gelukkig kan het element/kopje er alleen maar in de juiste stand in worden gezet, en niet per ongeluk scheef zoals bij de SME. De naalddruk werd ingesteld op 1.25p., de magnetische dwarsdrukcompensatie werd op de gok centraal vastgesteld en het geheel werd via de Ortofon MCA-10 step-up aangesloten op de Denon voorversterker. Vervolgens een plaat opgezet: "Muzikale Ontmoetingen met Arion". Een promotieplaat met allerlei prachtig opgenomen en schitterend gespeelde fragmenten uit alle perioden van de muziekgeschiedenis. Mijn diepzittende, comfortabele lederen luisterfauteuil staat niet toe dat men daar uit valt. Maar ik zakte opeens wel héél diep onderuit, met kippenvel en lichte tremoren. Wat daar opeens allemaal aan het licht kwam! En wat is die AS212 arm dus toch veel... toch héél veel beter, dan die SME 3009 II! Jeemig de peemig! Maar dat daarvoor zo'n lief motortje moest sterven... (snik). Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Spido, de één zijn dood etc. Gecondoleerd en gefeliciteerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Dat is dan weer een leuke ervaring. Ga je de arm over bouwen als de TD126 weer een verse motor heeft gekregen of ga je nu je dit ondervonden hebt ook andere armen uitproberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 december 2014 Author Report Share Posted 20 december 2014 Beste Kappa7, Nee, die AS 212 blijft lekker op de TD 125 zitten. Daar zit-ie prima! Wat ik met de TD 126 / SME 3009 combinatie ga doen als er een nieuw motortje in is gekomen, dat wéét ik nog niet... (Misschien komt daar ook wel een AS 212 op.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Het is natuurlijk best leuk om met de TD126 wat verschillende armen te gaan proberen. Wie weet tot welke hoogte je kunt komen. De TD126 is wat dat betreft al een prima basis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Zijn die armen nog makkelijk te krijgen - ik krijg er zin an. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Zijn die armen nog makkelijk te krijgen - ik krijg er zin an. Nee, sinds 2003 niet meer. [...] eerst de ontdekking van die deksels mooie Ortofon AS212 http://www.triodedick.com/phonodude_deel_2.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 december 2014 Author Report Share Posted 20 december 2014 Nee, sinds 2003 niet meer. [...] eerst de ontdekking van die deksels mooie Ortofon AS212 http://www.triodedick.com/phonodude_deel_2.htm En al eerder: http://www.triodedick.com/configuratie_van_td.htm Hoofdstuk "Een andere arm". Gelukkig had ik de Deen al veel eerder ontdekt... Wie zo'n arm nog wil scoren, moet daarvoor meestal een defecte Telefunken S600 of S500 kopen en hem daar van afslopen. Je hebt dan echter de uitvoering zonder lifthendeltje, want bij die platenspelers is de bediening van de lift in de platenspeler opgenomen. (Hendel rechts vóór.) Loop je echter tegen een Scan-Dyna 1400 aan, dan heb je de uitvoering met een geïntegreerd lifthendeltje. Het probleem is echter, dat de arm een kwetsbaar onderdeel is en dat het contragewicht vaak is afgebroken doordat het vóór het transport niet werd afgenomen. (Draaiplateau, kop en contragewicht altijd verwijderen voor transport!) Reparatie is wel mogelijk, maar vergt inzicht en deskundigheid.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts