spido Posted 18 januari 2015 Author Report Share Posted 18 januari 2015 Ja, het standaard contragewicht (inclusief de spindel) van de AS 212 weegt ongeveer 130 gram. De AS 212 heeft een effectieve (dynamische) massa van 12 tot 18 gram (afhankelijk van de positie van het contragewicht). Met zo'n extra "tandem"gewicht erbij, of met een zwaarder contragewicht, plus zo'n zware SPU in de kop, wordt de massa natuurlijk wel groter. Ik vraag me af af je voor SPU elementen niet beter een zwaardere (en dus wellicht tevens langere?) arm kunt kiezen. De SPU's hebben immers een uitgesproken lage compliantie. Bijvoorbeeld: de huidige SPU Classic GM E MkII heeft een laterale compliantie van slechts 8µm/mN en vergt een naalddruk van 3 tot 5 p. om 65 µm bij 315 Hz zonder vervorming te kunnen aftasten. Maar vooral bij sterke basimpulsen vergen zulke elementen een zwaarder startplatform. Ortofon heeft voor zulke toepassingen de AS-309S 12" toonarm in zijn programma. Optioneel is daarbij een extra contragewicht verkrijgbaar (voor elementen met een gewicht tussen 26 en 38 gram). (Iemand op dit forum zal over deze arm opmerken dat het eigenlijk een Jelco is, maar bewijzen dienaangaande ontbreken.) Het voordeel van deze arm boven de oorspronkelijke RMG 309 (vintage) arm, is dat er een geïntegreerde lift en anti-skating aanwezig zijn. De SPU's werden/worden ook vaak gecombineerd met de SME 3012 toonarm, met extra contragewicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest beheerder2 Posted 19 januari 2015 Report Share Posted 19 januari 2015 [...] Ortofon heeft voor zulke toepassingen de AS-309S 12" toonarm in zijn programma. Optioneel is daarbij een extra contragewicht verkrijgbaar (voor elementen met een gewicht tussen 26 en 38 gram). (Iemand op dit forum zal over deze arm opmerken dat het eigenlijk een Jelco is, maar bewijzen dienaangaande ontbreken.) [...] Google is je beste vriend mijn beste Spido! Dan vind je bijvoorbeeld dit: ''JELCO is the largest OEM manufacturer of tonearms in the world. As such, they build customized tonearms for engineering firms that do not have the extensive manufacturing capacity, nor expertise to fully realize their designs end-to-end in-house. In terms of the high-end, ”JELCO-built tonearms that are manufactured as specified by the designers have carried such high-end staple trade names as Graham Engineering (The Robin), Koetsu, Dr. Feickert, Grado Labs, Audioquest, and Ortofon – the list is quite extensive. It is also important to note that the tonearms bearing their resemblance and sold under the OEM name JELCO does not at all make them equals to their customized and patented high-end cousins.'' Bron: Daggogo, Ray Seda http://dagogo.com/ortofon-ta-110-rubber-injected-tonearm-review Let ook op de nuancering in de laatse regel! De Ortofons echter zijn bijna exacte copies van de Jelco's met wat kleine en cosmetische modificaties. Dat maakt ze trouwens niet slechter! Iedereen weet zo onderhand wel hoe hoog ik en vele anderen de Jelco's hebben zitten. Als dit de basis is, kan het nooit iets slechts opleveren. Bovenstaand voorbeeld is er trouwens 1 van velen. Ik noem een Audiogon, The Absolute Sound, Audiosensibility, Speakerbits etc, etc. Als iets klinkt als Jelco, er uit ziet als Jelco en reageert als Jelco, moet het haast wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 januari 2015 Report Share Posted 19 januari 2015 Een Spu kan op een 3012 maar ook op een 3009 Sme. Daar moet je dan ook een zwaarder contra gewicht voor hebben 60 gram voor de 3012 dacht ik. Ik heb een orginele 3009 gemaakt voor de Spu. Het grote contra gewicht is instelbaar het achterste gewicht waar het staafje met de balansgewichten aan zit heeft een vaste positie aan het eind van de arm. Een Ortofon zie ik ook wel zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 januari 2015 Report Share Posted 19 januari 2015 Google is je beste vriend mijn beste Spido! Dan vind je bijvoorbeeld dit: ''JELCO is the largest OEM manufacturer of tonearms in the world. As such, they build customized tonearms for engineering firms that do not have the extensive manufacturing capacity, nor expertise to fully realize their designs end-to-end in-house. In terms of the high-end, ”JELCO-built tonearms that are manufactured as specified by the designers have carried such high-end staple trade names as Graham Engineering (The Robin), Koetsu, Dr. Feickert, Grado Labs, Audioquest, and Ortofon – the list is quite extensive. It is also important to note that the tonearms bearing their resemblance and sold under the OEM name JELCO does not at all make them equals to their customized and patented high-end cousins.'' Bron: Daggogo, Ray Seda http://dagogo.com/ortofon-ta-110-rubber-injected-tonearm-review Let ook op de nuancering in de laatse regel! De Ortofons echter zijn bijna exacte copies van de Jelco's met wat kleine en cosmetische modificaties. Dat maakt ze trouwens niet slechter! Iedereen weet zo onderhand wel hoe hoog ik en vele anderen de Jelco's hebben zitten. Als dit de basis is, kan het nooit iets slechts opleveren. Bovenstaand voorbeeld is er trouwens 1 van velen. Ik noem een Audiogon, The Absolute Sound, Audiosensibility, Speakerbits etc, etc. Als iets klinkt als Jelco, er uit ziet als Jelco en reageert als Jelco, moet het haast wel... Grappig, hoewel ICHIKAWA al bestaat sinds 1920 is het nog maar de vraag of Ortofon voor de originele AS-212 (schat ontstaan in jaren 70?) al zo'n global aanpak kende. Ik vermoed dat het meer om de huidige generaties armen gaat. http://www.jelco-ichikawa.co.jp/aboutus.html Deze 212i komt kennelijk wel uit Japan http://www.ebay.nl/itm/280419937060?clk_rvr_id=766258542752 En een beruchte liftloze Telefunken voor 191e (net iets te duur vind ik, paar jaar terug kocht je voor 200e de complete draaitafel). Wel uit zweden, dus geen import kosten http://www.ebay.nl/itm/301486757534?clk_rvr_id=766256645331 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 januari 2015 Author Report Share Posted 19 januari 2015 (...) een beruchte liftloze Telefunken (...) Op één van mijn draaitafels gebruik ik zo'n ex-Telefunken (S600, S500) arm, met een zelfgewrocht aluminium liftje op basis van een mini-wipwapje. Als ik het geknikte handgreepje naar beneden duw, wordt het stiftje van de lift- net zoals bij de Telefunken draaitafels - omhoog gedrukt. Kost niks om te maken (een stukje aluminium strip en een stukje aluminium L-profiel) en werkt voortreffelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2015 Report Share Posted 19 januari 2015 Grappig, hoewel ICHIKAWA al bestaat sinds 1920 is het nog maar de vraag of Ortofon voor de originele AS-212 (schat ontstaan in jaren 70?) al zo'n global aanpak kende. Ik vermoed dat het meer om de huidige generaties armen gaat. ] Ik kan me niet voorstellen, dat je niet gelijk hebt Duck. Die Graham Robin is niet lang verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 januari 2015 Author Report Share Posted 22 januari 2015 Google is je beste vriend mijn beste Spido! Dan vind je bijvoorbeeld dit: ''JELCO is the largest OEM manufacturer of tonearms in the world. As such, they build customized tonearms for engineering firms that do not have the extensive manufacturing capacity, nor expertise to fully realize their designs end-to-end in-house. In terms of the high-end, ”JELCO-built tonearms that are manufactured as specified by the designers have carried such high-end staple trade names as Graham Engineering (The Robin), Koetsu, Dr. Feickert, Grado Labs, Audioquest, and Ortofon – the list is quite extensive. It is also important to note that the tonearms bearing their resemblance and sold under the OEM name JELCO does not at all make them equals to their customized and patented high-end cousins.'' Bron: Daggogo, Ray Seda http://dagogo.com/ortofon-ta-110-rubber-injected-tonearm-review Let ook op de nuancering in de laatse regel! De Ortofons echter zijn bijna exacte copies van de Jelco's met wat kleine en cosmetische modificaties. Dat maakt ze trouwens niet slechter! Iedereen weet zo onderhand wel hoe hoog ik en vele anderen de Jelco's hebben zitten. Als dit de basis is, kan het nooit iets slechts opleveren. Bovenstaand voorbeeld is er trouwens 1 van velen. Ik noem een Audiogon, The Absolute Sound, Audiosensibility, Speakerbits etc, etc. Als iets klinkt als Jelco, er uit ziet als Jelco en reageert als Jelco, moet het haast wel... Beste Beheerder2, Tja... er wordt zo véél beweerd op internet... dit kan ik nog geen bewijs vinden. Maar aan de andere kant lijkt het mij wel plausibel dat de huidige Ortofon armen TA-110 en TA-210 bij Jelco worden gemaakt. Ze lijken uiterlijk inderdaad veel op Jelco's en het zal commercieel gezien wel aantrekkelijker zijn deze productie uit te besteden. Wat me echter 'n beetje doet twijfelen, is de vermelding "The tonearm geometry allows for a Baerwald alignment (also the IEC recommendations)". De armen van het merk Jelco hebben, naar ik meen te weten, een Japanse geometrie. Verder valt mij de vermelding op van "The TA-210 is given a precision machined slit in each end of the aluminum tube. A piece of Ortofon special vibration damping compound is integrated into each slit: Rubber inserts with high vibration damping properties and Special proprietary TPE compound with excellent damping properties are integrated respectively in the bottom and top slit of the arm tube. Due to these two different materials an extended damping effect is obtained in the largest possible range. Both inserts integrated in the tonearm tube are manufactured at the Ortofon technical facilities in Nakskov, Denmark. TA-210 armtube is a lot less stressed than conventional armtubes due to the Technical rubber and TPE excellent damping properties." Als de huidige Ortofon armen dan inderdaad bij Jelco worden gemaakt, dan zijn er kennelijk wel speciale aanpassingen aangebracht en snufjes toegevoegd. (Zie bijvoorbeeld http://ortofon.com/hifi/products/tonearms/ta-210-tonearm ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 januari 2015 Author Report Share Posted 22 januari 2015 Spannend! Het motortje is een paar dagen geleden aangekomen (duurde lang, uit Schotland!) en de "nieuwe" arm kwam vandaag al (pijlsnel, uit Zuid-Spanje!). Het wachten is nu op het technisch bureau. Als zij het motortje hebben overgezet, weten we wat meer. En als ze het oude armboard met de SME 3009 MkII (met die idiote montagesleuf) hebben gedemonteerd, kan ik beginnen de gegevens daarvan over te nemen (schroefgaatjes en afmetingen) voor het nieuwe armboard (voor de Ortofon AS 212). Welk materiaal kun je eigenlijk het best nemen voor zo'n armboard? Multiplex? Of misschien toch MDF? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2015 Report Share Posted 22 januari 2015 Wat gebruikte Thorens bij het origineel Spido? Het armboard maakt deel uit van het subchassis als ik me niet vergis en is ook verend opgehangen. Ik zou dan liever (harde persing) MDF gebruiken vanwege de hogere resonantiefrequentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 januari 2015 Report Share Posted 22 januari 2015 Die gekke sleuf is nodig vanwege het vast montage punt tbv het element. Ook verschillen de sme armen van lengte. Er kan wel 3mm verschil in lengte zijn bij een 3009. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 januari 2015 Report Share Posted 22 januari 2015 Welk materiaal kun je eigenlijk het best nemen voor zo'n armboard? Multiplex? Of misschien toch MDF? Bij de Eminent arm zat een VPI armboard. Dat is van zwart perspex. Maar mdf of trespa lijkt mij beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 januari 2015 Report Share Posted 22 januari 2015 Die gekke sleuf is nodig vanwege het vast montage punt tbv het element. Ook verschillen de sme armen van lengte. Er kan wel 3mm verschil in lengte zijn bij een 3009. Tja maar wat nu als je van die gekke SME arm af wil om dat je iets mooiers gevonden heb. dan heb je dus een ander armbordtje nodig. MDF lijkt mij prima overigens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 januari 2015 Report Share Posted 22 januari 2015 Ik heb ze van mdf notenhout merantie vurenhout en trespa gemaakt. mdf is makkelijk te bewerken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 januari 2015 Report Share Posted 22 januari 2015 Bamboe lijkt me overigens ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 januari 2015 Author Report Share Posted 23 januari 2015 Omdat het armboard gelijkzwevend is met de rest van het board (met draaiplateau), heb ik de neiging om speksteen te kiezen al gauw van me afgeschud. Wellicht is het inderdaad het beste om hetzelfde materiaal te kiezen als dat van het oude armboard. Dat zal wel vrij dun multiplex zijn. Maar MDF (waarvan ik gruw omdat er zoveel slechte luidsprekers van zijn & worden gebouwd) lijkt me voor deze toepassing ook wel geschikt. (Met een paar laklaagjes wordt dat een stuk steviger...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 januari 2015 Report Share Posted 23 januari 2015 Is da wat http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/platenspelers-en-pick-ups/m887768999-thorens-td125-armboard-wenge.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 24 januari 2015 Report Share Posted 24 januari 2015 (Met een paar laklaagjes wordt dat een stuk steviger...) Kijk eens bij de auto onderdelen winkel naar een dun plaatje carbon fiber en sandwich dit met een plaatje triplex, ebony of aluminium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 25 januari 2015 Report Share Posted 25 januari 2015 mdf armbord voor mijn 12 inch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 januari 2015 Report Share Posted 27 januari 2015 En een Technics headshell denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 27 januari 2015 Report Share Posted 27 januari 2015 Universeel denk ik,er staat geen Technics op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 januari 2015 Report Share Posted 27 januari 2015 (edited) Namaak Technix dus http://www.playderecord.com/Technics-Headshell.html Jeempje $50, ik heb er nog wel ergens 1 liggen Edited 27 januari 2015 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 27 januari 2015 Report Share Posted 27 januari 2015 Zuinig op zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 januari 2015 Report Share Posted 27 januari 2015 (edited) Vrees dat ie ergens in een rommeldoos ligt, samen met wat oude elementen (Ortofon VMS20 ofziets) Edited 27 januari 2015 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 januari 2015 Author Report Share Posted 28 januari 2015 (edited) The Best Headshell is... No Headshell! Ik jubelde "J'ai perdu la tête!" (Charles Aznavour)... et - mon Dieu - que j'aime ça!" (Klaas Feenstra in Hifi/Video/Test, 1980 of zo.) Edited 28 januari 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 zo een (concorde) heb ik ook nog (maar dan een MD versie) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts