Jump to content

Motortje voor Thorens TD 126 MkIII


spido
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Er moest een tijdlang meer aan mijzelf worden gerenoveerd dan aan de draaitafel. Dus ik kwam er helaas niet aan toe.

Maar morgen hoop ik hem te kunnen uitproberen: mèt de "nieuwe" (Kelch) motor en mèt de "nieuwe" (Ortofon) arm.

(Echter zònder Suzie Wong tegel...)

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop dat de renovatie werkzaamheden zijn mee gevallen en dat de schade beperkt is gebleven.

Maar als je morgen weer ingebruik genomen kan worden geeft het in ieder geval aan dat de werkzaamheden in een afrondende fase zijn. Beterschap

Link to comment
Share on other sites

Spido,

 

 

Je kunt ook de motor uit een Thorens 104,105, 110  of 115 halen. De motor is identiek aan de motor in de 126 mk3.

De 104 of 105 zijn voor een appel en een ei te vinden. Zeker als "sloper": zie b.v. http://www.tweedehands.nl/muziek/audio-apparatuur/platenspeler/2-platendraaiers-thorens-td-104-223182484.html

 

Succes!

 

(Overigens zul je wel ontdekken dat de 125 die jij kennelijk ook hebt toch beter zal bevallen dan de 126 mk3. Tenminste als je dezelfde arm en elementcombinatie er op zet, anders het geen zin om ze te vergelijken, omdat er dan drie variabelen zijn. Die mk3 klinkt nooit helemaal strak zo strak als een TD 125 of een TD 126 mk1, mk2 of mk4. De beperking van de mk3 zit 'm in de motor in combinatie met de besturingselectronica)

 

Terbak 

 

Beste Terbak,

 

Onder verwijzing naar #101 denk ik toch dat de TD 126 MkIII een andere motor heeft dan de door jou genoemde types.

Verder merk ik op dat de specificaties voor gelijkloop en rumble stukken beter zijn. Eigenlijk worden die alleen verbeterd door de "Reference".

Behalve de TD 126 bezit ik ook een TD 125 en die "zweeft" of "jankt" voor het gehoor net zo min als de TD 126.

Helemaal niét, namelijk.

Link to comment
Share on other sites

............De beperking van de mk3 zit 'm in de motor in combinatie met de besturingselectronica

 

Terbak

Ja, dat kan ik ook niet volgen. Misschien kan Terbak zijn conclusie eens nader uitleggen want mij ontgaat die logica ook.

Link to comment
Share on other sites

Beste Ivan10,

 

Als dat inderdaad het verhaal is, dan is het een onzinverhaal.

 

Totdat het motortje van mijn TD 126 MkIII met hevig gekrijs te kennen gaf dat - na vijfendertig jaar trouwe dienst - zijn onderste lager geheel was drooggelopen, liep het steeds uiterst stabiel.

Dat geeft wel aan hoe ongelofelijk goed de automatische snelheidscorrectie moet hebben gewerkt, want dat drooglopen moet een geleidelijk toenemende weerstand hebben opgeleverd die de snelheidscorrectie al die tijd goed corrigeerde.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

De motor blijft zich constant corrigeren en daarom is het toerental niet stabiel. Is dat niet het verhaal van de mk3?

Misschien is dat het verhaal van een MkIII, ééntje met een defecte snelheidsregeling. ;)

Link to comment
Share on other sites

Online veel reacties over een te snel lopende motor, plus iemand met het verhaal over de te vaak corrigerende motor, maar dat was gebaseerd op de recensies van die tijd.

 

Nou ja, laat Spido het maar weten als hij hem weer draaiend heeft :D

Link to comment
Share on other sites

:) O, de vernieuwde draaitafel draait al weer een tijdje, hoor.

Maar ik ben er niet zo eentje die dan begint te juichen "dat-ie nou veel beter loopt!"

Welnee. Hij draait nèt zo goed als eerst, maar hij krijst gelukkig niet meer.

Het stroboscoopvenster geeft aan dat hij heel constant loopt: ook na uren nog.

 

De Ortofon AS 212 arm en zijn (kroonsteentjes!)aansluiting doet het prima.

In vergelijking met de SME 3009 II improved zijn de basimpulsen (basgitaar, synthesizer) nu nog steviger en directer.

't Lijkt wel CD, zo nu en dan!

Grootste probleem was de hoogte-instelling van de arm.

Dat gaat weliswaar heel eenvoudig: met behulp van slechts één verzonken inbusboutje.

Maar ik was een hele tijd kwijt met het zoeken naar het passende (mini)maat inbussleuteltje...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Vandaag een berichtje aan de heer Kelch gestuurd:

 

Lieber Herr Kelch,

 
Das “uberholte / renovierte TD126 Motörchen mit neuem aluminium Pulley” dreht und dreht und dreht… und tut daß tadellos!
Keine Geräusche, keine Schwenkungen: sehr stabil und stille. Klasse!
Nochmals vielen Dank für ihre sehr gute Arbeit!
 
Beste Grüße,
(Spido)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...