Tubejack Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Voor de 2e hands prijzen kun je een Jelco 12" kopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 december 2014 Author Report Share Posted 21 december 2014 Beste Vintage, Dat is héél iets anders, hoor! Om te beginnen is de AS212 een 9" type. Het heeft een magnetische anti-skating (geen veertje, dus!) en is ontworpen volgens Bearwald geometrie: 0º fouthoek op 66mm en 120,9mm afstand van het middelpunt van het draaiplateau. Jelco past daarentegen Japanse geometrie toe. Afgezien daarvan zijn de statische balancering en de gehoormatige kwaliteiten verschillend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 december 2014 Members Report Share Posted 21 december 2014 Ik moet nog ergens zo'n 212 hebben liggen, ik zal wel eens gaan zoeken. Kan ik vast wel iemand blij mee maken hier. Alleen..., ik snap dat enthousiasme van ons aller Spido bij deze arm nog niet helemaal. Meestal ben ik het wel met hem eens, maar wat deze armen betreft? Zo goed zijn ze nou echt weer niet. Net als die SME 3009 en 3012 krengen. Zijn prima armen, maar meer ook niet. De SME M2-12R en de 309, die zijn allebei erg goed (eigenlijk zelfs beter als de IV en de V, maar dat mag nooit gezegd worden). De huidige Ortofon armen zijn gewoon pepimpte Jelco's, en ik vind dan ook nog steeds: wat echt goed is, moet je zo laten. Die opsmuk maakt ze echt niet beter, terwijl de prijs dat wel zou suggereren. Maar terug naar die Ortofon 212, als ik hem heb gevonden laat ik het wel weten. Ik denk dat hij in Duitsland bij Thomas Blumenhofer ligt, daar gaan namelijk al mijn Garrards altijd heen als ik weer een restauratie-projectje op de kop heb getikt. In dit specifieke geval zat er een SME 30012 en een Ortofon 212 op. Die 3012 had ik al weggegeven, dus daar hoeft niemand meer naar te vissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Ik moet nog ergens zo'n 212 hebben liggen, ik zal wel eens gaan zoeken. Kan ik vast wel iemand blij mee maken hier. Weet wel iemand Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Ik moet eerlijk zeggen dat als ik ooit een klasieke draaitafel erbij koop, ik er wel arm bij zou nemen met een klassiek uiterlijk. Die SME mr 2 vind ik in die zin erg fraai. Ik heb trouwens nog een Micro arm. Ik heb geen flauw idee of die nog iets waard is. Vond hem ook niet terug op mymicro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 december 2014 Author Report Share Posted 21 december 2014 Weet wel iemand Spido Spido houdt zich zeer aanbevolen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Ik moet eerlijk zeggen dat als ik ooit een klasieke draaitafel erbij koop, ik er wel arm bij zou nemen met een klassiek uiterlijk. Die SME mr 2 vind ik in die zin erg fraai. Ik heb trouwens nog een Micro arm. Ik heb geen flauw idee of die nog iets waard is. Vond hem ook niet terug op mymicro. Ik zou niet zo snel een carbonnen of een conische arm op een klassieker zetten, maar in al zijn eenvoud vind ik de Thomas Schick dan wel erg goed passen. Maar ja, ik ben bevooroordeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Uuh showtime Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 december 2014 Author Report Share Posted 24 december 2014 Lastig te vinden hoor, zo'n nieuw motortje! Van Viertron heb ik niks meer gehoord. Herr Rolf Kelch in Lahr (Schwarzwald) biedt aan om het oude motortje te repareren. Hij heeft daar wel onderdelen voor, maar meldt ook dat het motortje eigenlijk zo is geconstrueerd dat het niet geopend en gerepareerd kàn worden. Kosten van reparatie € 120,- En hij biedt ook een aluminium motorpully aan voor € 56,- Eigenlijk heb ik niet veel vertrouwen in de goede afloop: het oude motortje lijkt me tè stuk... En dan is er een meneer in Dresden - Loschwitz, die een Ersatzmotor aanbiedt, zonder stekker en zonder gummi bevestiging ("Gummihalterung"). Nou ja, die kunnen wel overgebouwd worden, vermoed ik. Ik vestig mijn hoop voorshands op het Oosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 december 2014 Report Share Posted 26 december 2014 Ik zal nog eens voor je rondvragen Spido, heb wellicht een mogelijkheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 december 2014 Author Report Share Posted 28 december 2014 Dat zou mooi zijn, beste KT88! In de service manual zie ik nu dat er twee motortypes zijn gebruikt: servicenr. 7 845 011 voor apparaten tot nr. 47 276; servicenr. 7 846 052 voor apparaten vanaf nr. 47 276. Ik moet via de reparateur, waar de draaitafel nu staat, nog te weten zien te komen welk serienummer van toepassing is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 december 2014 Report Share Posted 29 december 2014 Kun je 'm niet laten reviseren? Er zijn in NL meer dan genoeg firma's die motoren reviseren en of opnieuw wikkelen. De kosten zijn meestal ook nog zeer te overzien. Bij mij in de buurt (Roermond) zit bijv APO v.o.f., maar als je ff googled op "elektromotor revisie" krijg je dit: https://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=&oq=electromotor+revisie&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGNI_nlNL493NL494&q=electromotor+revisie&gs_l=hp....0.0.0.7665...........0. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 december 2014 Report Share Posted 29 december 2014 Reviseren had Rolf Kelch ook al aangeboden voor €120. Lijkt mij een alleszins redelijk bedrag. Het motortje is dicht gefelst en zoiets vereist specifieke kennis van zaken en kost behoorlijk wat tijd. Rolf Kelch lijkt mij de eerst aangewezen persoon daarvoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2014 Report Share Posted 29 december 2014 Kom Pjotr zie je niet op de TV hoe de verzorgingsstaat wordt afgebroken en de rechten van ouderen zoals Spido worden onderuitgehaald. Maar goed ik zou het als eerste bij Jaap Pees navragen. Heeft toch heel wat ervaring met Thorens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 december 2014 Report Share Posted 29 december 2014 Geen idee wat de afbraak van de verzorgingsstaat hiermee nou te maken heeft Carl? Volgens mij haal je zo'n Thorens motortje niet ff bij de voedselbank. En ik denk dat Jaap Pees voor zo'n revisie toch ook bij Rolf Kelch aan moet kloppen, zo simpel is dat niet. Of hij moet een geheime NOS voorraad hebben of een andere TD126 kannibaliseren. En wie weet hoe lang dat dan nog mee gaat. Om zo'n lagertje te verslijten moet je een TD 126 wel behoorlijk intensief gebruikt hebben. Maar goed, Spido kan het natuurlijk ook bij Hanze proberen (als ie dat al niet gedaan heeft). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2014 Report Share Posted 29 december 2014 Geen idee wat de afbraak van de verzorgingsstaat hiermee nou te maken heeft Carl? Volgens mij haal je zo'n Thorens motortje niet ff bij de voedselbank. ft). Ik bedoelde dat jij de prijs van 120 euro vond meevallen Peter. Voor pensionado's is dat niet meer zo vanzelfsprekend tegenwoordig. Maar op een of andere manier maak ik me niet zo'n zorgen over Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 januari 2015 Author Report Share Posted 6 januari 2015 Besteld in Schotland (bij "turntable_groove"): Thorens TD-126 Mk3 Motor "in excellent condition". (Nou maar afwachten en hopen dat-ie 't dóet...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 januari 2015 Report Share Posted 7 januari 2015 In excellent condition dan mag je aannemen van wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 7 januari 2015 Report Share Posted 7 januari 2015 Proficiat Gelukkig als LS-fabrikant, beschik je over een hele research afdeling en een technisch lab, waarbij je het motor vooraf goed kunt doormeten en testen wees er zuinig mee, ze zijn zeldzaam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 januari 2015 Report Share Posted 7 januari 2015 Ik hoop het voor je, want ik heb er vorig jaar een nieuwe naald besteld voor een Goldring GX1042, maar daarvan was de cantilever fout (knikje zat er niet in). We kwamen erpas achter toen er na een aantal maanden duidelijke vervorming te horen was. De naaldtip was toen inmiddels versleten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 7 januari 2015 Report Share Posted 7 januari 2015 Ik heb nog steeds een hengeltje in het water hangen, zal 'm nog maar niet inhalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2015 Author Report Share Posted 17 januari 2015 Het motortje uit Schotland laat nog steeds op zich wachten! De zee is zeker te ruw, of de whisky smaakt te goed... of allebei. Intussen is besloten om de Thorens TD126 MkIII ook op een ander essentieel punt te renoveren: de arm. De SME 3009 MkII die er tientallen jaren op zat, zal plaatsmaken voor een Ortofon AS 212. Hetzelfde type arm dat zo uitstekend bevalt op de TD125. ("¡Brazo, perfecto estado!"... want die nieuwe ouwe arm komt uit Zuid-Spanje. De draaitafel wordt zo nog een echt EG-project. Zou daar een subsidiepot voor zijn?) Dit type arm dus! De afgebeelde plinth is echter een Lenco. ( http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=8277.60 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 januari 2015 Report Share Posted 17 januari 2015 Mooi. Kan daar een zware cartridge op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 januari 2015 Author Report Share Posted 18 januari 2015 Beste Groovy, Er worden wel extra "tandem"gewichten* voor dit type arm gemaakt, als men bijvoorbeeld een zwaar SPU-T (32 gram) element wil gebruiken. Maar voor zulke elementen is de arm niet bedoeld. Voor normale elementen (5-12 gram) is het bereik van het standaard contragewicht ruim voldoende. Zo speel ik met deze arm en een MC200 element op de TD125 alle platen prima af met slechts 1.26p naalddruk! Voorbeeld van zo'n "tandem"gewicht": Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 januari 2015 Report Share Posted 18 januari 2015 Ok,niet bedoeld maar het kan wel. Een tandem gewicht zag ik nog nooit. Een kennis van mij had een Ortofon as12 met een orgineel zwaar contragewicht ook rond tbv de spu. Dus denk ik dat jij een lichter contra gewicht hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts