spido Posted 31 januari 2015 Author Report Share Posted 31 januari 2015 (edited) zo een (concorde) heb ik ook nog (maar dan een MD versie) Een tijdje geleden heb ik voor een Telefunken S600 draaitafel met Ortofon AS212 arm ook een MD "Concorde" gekocht: type "Arkiv". Wat dat element specifiek maakt, is eigenlijk alleen het naaldsysteem. Dat is bedoeld om oudere en wellicht beschadigde platen te kunnen afspelen om er een (digitale) kopie van te maken. De aanbevolen naalddruk is dan ook 2-4 g (20-40 mN). Maar het aardige is, dat je zo'n element volledig van karakter en kwaliteit kon veranderen, door er een andere naaldunit in te zetten. Voor hifi toepassing verving ik de "Arkiv" naaldunit door een "30 Stylus", en die doet het prima. (Ja, een "40" zou misschien nòg beter zijn... maar vermoedelijk niet waarneembaar.) http://www.needledoctor.com/Ortofon-30-Stylus?sc=2&category=34 http://ortofon.com/dj/products/dj-cartridges-selector/concorde-arkiv Edited 31 januari 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 januari 2015 Report Share Posted 31 januari 2015 Ik heb een 30 volgens mij (in een oude Technisc sl1500). Wordt al dik 25 jaar niet meer gebruikt.... http://www.vintagehificlub.com/quick-informations/ortofon-concorde/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 januari 2015 Report Share Posted 31 januari 2015 Ik heb een 30 volgens mij (in een oude Technisc sl1500). Wordt al dik 25 jaar niet meer gebruikt.... http://www.vintagehificlub.com/quick-informations/ortofon-concorde/ Zonde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2015 Author Report Share Posted 3 februari 2015 'k Dacht even... als ik nou tòch bezig ben... misschien is het wel tijd voor een nieuw element. Die MC 200 gaat immers al weer een hele tijd mee. Dus even gekeken naar de nieuwe SPU, met Field Stabilizing Element en zo. Blijkt dus € 2500,- te kosten... Zijn ze nou helemaal g*dverde g*dverde g*dverde bes*demieterd geworden? Zo verliest Ortofon nog zijn reputatie van "best value"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 februari 2015 Author Report Share Posted 5 februari 2015 Zojuist bericht gekregen van het technisch bureau dat het motortje uit Schotland ("in excellent condition") er net zo beroerd aan toe is als het motortje in mijn TD 126 MkIII. Dat wordt dus gedoe met die Schotten om mijn geld (€ 166,50) terug te krijgen! (Schotten nog wel!) En het ziet er naar uit dat ik toch weer contact zal opnemen met Herr Rolf Kelch te Lahr in het Zwarte Woud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Zojuist bericht gekregen van het technisch bureau dat het motortje uit Schotland ("in excellent condition") er net zo beroerd aan toe is als het motortje in mijn TD 126 MkIII. Dat wordt dus gedoe met die Schotten om mijn geld (€ 166,50) terug te krijgen! (Schotten nog wel!) En het ziet er naar uit dat ik toch weer contact zal opnemen met Herr Rolf Kelch te Lahr in het Zwarte Woud. Succes met de terugvordering. BTW, zit Rolf nog in het Zwarte Woud? Het laatste wat ik heb gehoord is dat ie in Rusland zit (of is ie inmiddels weer terug? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 februari 2015 Author Report Share Posted 5 februari 2015 Succes met de terugvordering. BTW, zit Rolf nog in het Zwarte Woud? Het laatste wat ik heb gehoord is dat ie in Rusland zit (of is ie inmiddels weer terug? ) Beste Sodejuu, Het laatste mailtje dat ik van 'm kreeg, kwam uit Lahr. Dat was op 24 December j.l. ("Frohe Weihnachten!") En met die terugvordering uit Schotland zal het vermoedelijk loslopen. Ze willen het motortje wel terug hebben. (Hoop maar dat ze nu niet iemand anders er ongelukkig mee gaan maken...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Helaas heeft mijn contact verder ook niets opgeleverd Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 februari 2015 Author Report Share Posted 6 februari 2015 Bedankt voor de moeite, KT88! Overigens ziet het er intussen met mijn "refund" actie (me geld terug!) wat minder mooi uit. De verkoper (turntable_groove, Edinburgh, Schotland) beweert dat het motortje dat ze me stuurden in "excellent condition" was en "well tested". Maar AV Electronics in Groningen stelde vast dat het motortje in dezelfde beroerde conditie verkeerde als het motortje in mijn TD126 MkIII: het onderste lager is drooggelopen en kan niet worden gesmeerd. Het ziet er nu naar uit, dat de verkoper zal ontkennen dat het motortje dat ik hem terugstuur hetzelfde is als het motortje dat hij mij zond. Ik ben een eBay procedure tegen hem begonnen. De transactie verliep via eBay US: misschien maakt dat verschil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 februari 2015 Report Share Posted 6 februari 2015 Succes Spido, dit begint een vervelende zaak te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 februari 2015 Report Share Posted 6 februari 2015 Als je met PayPal betaald hebt kan je het terug vorderen. Verder een slechte beoordeling geven aan de verkoper wil ook nog wel eens helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 februari 2015 Report Share Posted 6 februari 2015 Yep,negative feedback geven dan komt er wel een reactie. Als je je geld terugkrijgt kun je dat veranderen in neutraal of positeve feedback. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 februari 2015 Report Share Posted 6 februari 2015 Tunrtable_groove staat bij mij in de lijst van "slechte ebay aanbieders". Ze leveren wel, maart wat ze leveren is niet goed. Ik heb er ooit een naald voor een Goldring GX1042 gekocht. De prijs was OK, de naald niet, maar daar kwam ik te laat achter. Het was een misproductie. De cantielever had de benodigde kromming niet. De naaldtip was dan ook snel heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 februari 2015 Report Share Posted 6 februari 2015 Walgelijke oplichters! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 februari 2015 Author Report Share Posted 7 februari 2015 Als je met PayPal betaald hebt kan je het terug vorderen. Verder een slechte beoordeling geven aan de verkoper wil ook nog wel eens helpen. Beste Kappa7, Ja, ik heb met PayPal betaald. (Heeft me jaren gekost om dat aan de praat te krijgen!) 't Lijkt me een goed idee om het geld via PayPal terug te vorderen... (Hoe doe je dat?) Maar dan zal ik toch eerst het motortje moeten terugsturen, lijkt me. Dat is nu nog in Groningen. En de wegen zijn glad, ja zéér glad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 februari 2015 Report Share Posted 9 februari 2015 Beste Kappa7, Ja, ik heb met PayPal betaald. (Heeft me jaren gekost om dat aan de praat te krijgen!) 't Lijkt me een goed idee om het geld via PayPal terug te vorderen... (Hoe doe je dat?) Maar dan zal ik toch eerst het motortje moeten terugsturen, lijkt me. Dat is nu nog in Groningen. En de wegen zijn glad, ja zéér glad. Hier kan je beginnen.Hoe het exact in zijn werk gaat weet ik niet maar het kan wel. Gelukkig nog niet nodig gehad. https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/buyer-protection Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 9 februari 2015 Report Share Posted 9 februari 2015 Zorg dat alle mailverkeer via Ebay loopt zij hebben dan inzage in het verloop van het geschil. Dus niet via een persoonlijk email account buiten Ebay om. Stuur als je dat hebt een bewijs mee van het mankement,misschien heb je dat gehad van de zaak die de motor gecontroleerd heeft. Zoals in de link hierboven omschreven staat probeer je het eerst onderling te regelen. Geef nog geen feedback dat kan ook nog als de zaak beeindigd is. Komen jullie er niet uit dan zal Ebay zelf beslissen wie waar recht op heeft. Een veelverkoper hecht wel aan positive feedback dat kan in je voordeel werken voorzover je daar van kunt spreken. succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terbak Posted 12 februari 2015 Report Share Posted 12 februari 2015 Spido, Je kunt ook de motor uit een Thorens 104,105, 110 of 115 halen. De motor is identiek aan de motor in de 126 mk3. De 104 of 105 zijn voor een appel en een ei te vinden. Zeker als "sloper": zie b.v. http://www.tweedehands.nl/muziek/audio-apparatuur/platenspeler/2-platendraaiers-thorens-td-104-223182484.html Succes! (Overigens zul je wel ontdekken dat de 125 die jij kennelijk ook hebt toch beter zal bevallen dan de 126 mk3. Tenminste als je dezelfde arm en elementcombinatie er op zet, anders het geen zin om ze te vergelijken, omdat er dan drie variabelen zijn. Die mk3 klinkt nooit helemaal strak zo strak als een TD 125 of een TD 126 mk1, mk2 of mk4. De beperking van de mk3 zit 'm in de motor in combinatie met de besturingselectronica) Terbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 februari 2015 Author Report Share Posted 12 februari 2015 Beste Groovy, Het drooggelopen motortje uit Schotland is teruggestuurd. Alle communicatie met de verkoper en met eBay zelf staat in de berichtenlijst van My eBay. Ook aan PayPal heb ik de problemen gemeld (de verkoper verdomde het zelfs een return label te sturen, zodat ik nog € 13,- moest dokken voor het verzenden van het vuilnis), maar no reply. Dus weinig hoop op rechtvaardigheid. Beste Terbak, Dank voor je tip, maar mijn eigen motortje is inmiddels naar Herr Kelch gestuurd ter renovatie. Hij zal er meteen een selbstgefertigtes aluminium rotor&pully op zetten. Ik ken de bezwaren die sommigen hebben tegen de TD 126 uitvoering met DC servo motor, maar ik vond hem altijd strak genoeg klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 12 februari 2015 Report Share Posted 12 februari 2015 Beste Groovy, Het drooggelopen motortje uit Schotland is teruggestuurd. Alle communicatie met de verkoper en met eBay zelf staat in de berichtenlijst van My eBay. Ook aan PayPal heb ik de problemen gemeld (de verkoper verdomde het zelfs een return label te sturen, zodat ik nog € 13,- moest dokken voor het verzenden van het vuilnis), maar no reply. Dus weinig hoop op rechtvaardigheid. Beste Terbak, Dank voor je tip, maar mijn eigen motortje is inmiddels naar Herr Kelch gestuurd ter renovatie. Hij zal er meteen een selbstgefertigtes aluminium rotor&pully op zetten. Ik ken de bezwaren die sommigen hebben tegen de TD 126 uitvoering met DC servo motor, maar ik vond hem altijd strak genoeg klinken. Een Thorens klinkt toch niet Spido? Die speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 februari 2015 Author Report Share Posted 14 februari 2015 Beste TL 200, Okay, ik vond hem altijd strak genoeg spelen. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat alle draaitafels met een zwaar draaiplateau voor mij strak genoeg spelen. Tenzij er iets kapot is, of gesmeerd moet worden, natuurlijk. Wat dat "klinken" betreft: als een platenspeler te veel wowde en/of flutterde (zweefde of jankte), werd hij vroeger wel "niet clavecimbelvast" genoemd. Men meende vooral bij weergave van clavecimbel de onvastheid als gevolg van gebrekkige gelijkloop te kunnen vaststellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 februari 2015 Report Share Posted 14 februari 2015 @ Spido. Treurig dat je zo behandeld word,ik dacht dat Ebay wel serieus om zou gaan met een klacht. Wat de zware draaisplateau's betreft deel ik de ervaring. Maar er zullen vast draaitafels zijn die strakker klinken. Tegenwoordig zijn pianoklanken de graadmeter dacht ik of is dat al achterhaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 februari 2015 Report Share Posted 14 februari 2015 (edited) Ik ken de bezwaren die sommigen hebben tegen de TD 126 uitvoering met DC servo motor, maar ik vond hem altijd strak genoeg klinken. Beste Spido, Volgens mij zit er in een TD126 geen DC servomotortje maar een synchroon motortje en is de elektronica een 2-fasen AC voeding speciaal voor die motor. In de TD110 /TD115 zit wel een DC servomotortje. Edited 14 februari 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 februari 2015 Report Share Posted 14 februari 2015 Nu je dat zo zegt Peter, meen ik wel eens gehoord heb dat het om dezelfde motoren gaat. Ik zou dat toch nog eens opzoeken Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 februari 2015 Report Share Posted 14 februari 2015 De TD115 is de wat luxere uitvoering van de TD110 met wat andere knoppen en een automatische afslag. Maar verder is de rest identiek. De TD126 is echt een heel andere DT. Zit wel een DC motortje in maar alleen voor de armlift. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts