Jump to content

Motortje voor Thorens TD 126 MkIII


spido
 Share

Recommended Posts

Beste Pjotr,

 

Ingewikkeld, hoor, met die verschillende motortypes!

Ik heb dus een Thorens TD 126 mkIII, en dat is kennelijk een uitzonderingsgeval:

 

(...) The TD126 mkI, mkII and mkIV use AC synchronous motors, while the TD126 mkIII uses a DC servo motor. (...)

 

http://www.vinylengine.com/library/thorens/td126.shtml

 

Ik heb ook nog even naar de flyer gekeken. mkIII flyer  en.gif

Daarin wordt de motor omschreven als "DC motor with 72 pole tachogenerator".

Verder wordt gewag gemaakt van "electronic regulator with load-correcting automatic pitch control".

Wow and flutter: <0,04% (DIN45507). (Maar dan moet het onderste lager van het motortje niet zijn drooggelopen, denk ik.)

Rumble: ongewogen -51 dB en gewogen -72 dB  (DIN45539).

Ik zou 'm zo wéér kopen!

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Jauchzet! Frohlocket! Tidings of Joy!

Marcin Musialkowski (turntable_groove) heeft m'n geld teruggestort op de PayPal rekening, inclusief de transportkosten.

 

En Herr Rolf Kelch heeft bevestigd dat mijn motortje in Lahr is aangekomen.

Hij verwacht het goed te kunnen herstellen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, zo te zien klopt dat i.d.d.. Maar kennelijk zijn ze daar met de MK-IV weer vanaf gestapt... Ken ze alleen met AC motor.

 

Blijft zeker een mooie DT. Hopelijk komt het weer in orde.

 

Geen idee waaròm ze van de DC servomotor met 72 polige tachogenerator zijn afgestapt, want de specificaties zijn superieur.

Beter, zelfs, dan die van de TD125 met Wien brug oscillator.

 

Het zou kunnen zijn dat het contract met een sub-leverancier was afgelopen en dat verlenging te duur werd gevonden... bijvoorbeeld.

Link to comment
Share on other sites

Of de betrouwbaarheid van die DC motortjes was toch niet zo groot? Het is géén borstelloos motortje en die slijten gewoon. Dergelijke motortjes hebben doorgaans een levensduur van een 1000 - 2000 uur.

 

Bij mijn weten was de mkIV een special voor studiogebruik en daar komt betrouwbaarheid op de eerste plaats.

Link to comment
Share on other sites

Dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar de duurzaamheid van die motortjes valt mij (na vijfendertig jaar!) wel mee.

Herr Kelch houdt me heel zorgvuldig op de hoogte van zijn bevindingen en vorderingen.

Hij heeft het motortje al geopend, uit elkaar genomen, gefotografeerd en geïnspecteerd.

Daarover schreef hij ondermeer: "(...) Der Motor ist insgesamt in einem ausgesprochen guten Zustand. Eine Reparatur ist daher unbedingt sinnvoll. Kritische Punkte wie der Kollektor und die Spule des Tachogenerators sind perfekt! 

Wie ich schon vermutet habe ist das untere Innenlager trocken gelaufen. Das dürfte kein Problem sein.(...)"

Link to comment
Share on other sites

Ik ben toch wel benieuwd wat dat gaat kosten :)

 

Zie pagina 2 van dit draadje :D

 

Lastig te vinden hoor, zo'n nieuw motortje!

Van Viertron heb ik niks meer gehoord.

Herr Rolf Kelch in Lahr (Schwarzwald) biedt aan om het oude motortje te repareren. Hij heeft daar wel onderdelen voor, maar meldt ook dat het motortje eigenlijk zo is geconstrueerd dat het niet geopend en gerepareerd kàn worden. Kosten van reparatie € 120,- En hij biedt ook een aluminium motorpully aan voor € 56,-

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Het motortje dat uit Schotland was gekomen en werd teruggestuurd, en dat volgens de verkoper "in excellent condition" was, werd door de verkoper - naar eigen zeggen - "gefixed".

Zó excellent was de condition bij nader onderzoek dus kennelijk toch niet.

 

Hóe gefixed? Kweenie. Maar hij was er wel veel gauwer mee klaar dan Rolf Kelch.

Gedompeld in gesmolten kogellagervet? Ingespoten met W40?

Hoe dan ook... ik houd mijn hart vast als ik denk aan de volgende koper van dit motortje!

 

 

 

 I've managed to fixed my motor 

it's oiled and runs silent enough and smooth
I'll re-list it soon

Link to comment
Share on other sites

 

(...) Gute Nachricht für Sie! Ich habe heute den Motor wieder zusammengebaut und getestet. Er läuft leise und kraftvoll, so wie es sein soll. Morgen werde ich das Motorpulley aufsetzen und dann ist der Motor versandbereit. Er kann also in der nächsten Woche bei Ihnen sein. (...)

Rolf Kelch

 

Wir warten ab, fröhlich und voller Vertrauen!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...