spido Posted 16 februari 2015 Author Report Share Posted 16 februari 2015 (edited) Beste Pjotr, Ingewikkeld, hoor, met die verschillende motortypes! Ik heb dus een Thorens TD 126 mkIII, en dat is kennelijk een uitzonderingsgeval: (...) The TD126 mkI, mkII and mkIV use AC synchronous motors, while the TD126 mkIII uses a DC servo motor. (...) http://www.vinylengine.com/library/thorens/td126.shtml Ik heb ook nog even naar de flyer gekeken. mkIII flyer Daarin wordt de motor omschreven als "DC motor with 72 pole tachogenerator". Verder wordt gewag gemaakt van "electronic regulator with load-correcting automatic pitch control". Wow and flutter: <0,04% (DIN45507). (Maar dan moet het onderste lager van het motortje niet zijn drooggelopen, denk ik.) Rumble: ongewogen -51 dB en gewogen -72 dB (DIN45539). Ik zou 'm zo wéér kopen! Edited 16 februari 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2015 Report Share Posted 16 februari 2015 Ja, zo te zien klopt dat i.d.d.. Maar kennelijk zijn ze daar met de MK-IV weer vanaf gestapt... Ken ze alleen met AC motor. Blijft zeker een mooie DT. Hopelijk komt het weer in orde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 februari 2015 Report Share Posted 16 februari 2015 Komt goed uit, ik heb er 1 te koop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2015 Report Share Posted 17 februari 2015 Komt goed uit, ik heb er 1 te koop Wat ? Een motortje of een TD 126 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 februari 2015 Author Report Share Posted 18 februari 2015 Jauchzet! Frohlocket! Tidings of Joy! Marcin Musialkowski (turntable_groove) heeft m'n geld teruggestort op de PayPal rekening, inclusief de transportkosten. En Herr Rolf Kelch heeft bevestigd dat mijn motortje in Lahr is aangekomen. Hij verwacht het goed te kunnen herstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 februari 2015 Report Share Posted 18 februari 2015 Fijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 februari 2015 Report Share Posted 18 februari 2015 Hoera voor Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 februari 2015 Report Share Posted 18 februari 2015 Wat ? Een motortje of een TD 126 ? Een hele TD126 mk3. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 februari 2015 Author Report Share Posted 19 februari 2015 Ja, zo te zien klopt dat i.d.d.. Maar kennelijk zijn ze daar met de MK-IV weer vanaf gestapt... Ken ze alleen met AC motor. Blijft zeker een mooie DT. Hopelijk komt het weer in orde. Geen idee waaròm ze van de DC servomotor met 72 polige tachogenerator zijn afgestapt, want de specificaties zijn superieur. Beter, zelfs, dan die van de TD125 met Wien brug oscillator. Het zou kunnen zijn dat het contract met een sub-leverancier was afgelopen en dat verlenging te duur werd gevonden... bijvoorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Of de betrouwbaarheid van die DC motortjes was toch niet zo groot? Het is géén borstelloos motortje en die slijten gewoon. Dergelijke motortjes hebben doorgaans een levensduur van een 1000 - 2000 uur. Bij mijn weten was de mkIV een special voor studiogebruik en daar komt betrouwbaarheid op de eerste plaats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 februari 2015 Author Report Share Posted 19 februari 2015 Dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar de duurzaamheid van die motortjes valt mij (na vijfendertig jaar!) wel mee. Herr Kelch houdt me heel zorgvuldig op de hoogte van zijn bevindingen en vorderingen. Hij heeft het motortje al geopend, uit elkaar genomen, gefotografeerd en geïnspecteerd. Daarover schreef hij ondermeer: "(...) Der Motor ist insgesamt in einem ausgesprochen guten Zustand. Eine Reparatur ist daher unbedingt sinnvoll. Kritische Punkte wie der Kollektor und die Spule des Tachogenerators sind perfekt! Wie ich schon vermutet habe ist das untere Innenlager trocken gelaufen. Das dürfte kein Problem sein.(...)" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Mooi! Goed te lezen dat het nu in handen is van DE deskundige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Ik ben toch wel benieuwd wat dat gaat kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 (edited) Ik ben toch wel benieuwd wat dat gaat kosten Zie pagina 2 van dit draadje Lastig te vinden hoor, zo'n nieuw motortje! Van Viertron heb ik niks meer gehoord. Herr Rolf Kelch in Lahr (Schwarzwald) biedt aan om het oude motortje te repareren. Hij heeft daar wel onderdelen voor, maar meldt ook dat het motortje eigenlijk zo is geconstrueerd dat het niet geopend en gerepareerd kàn worden. Kosten van reparatie € 120,- En hij biedt ook een aluminium motorpully aan voor € 56,- Edited 19 februari 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Mijn makke is dat als iets lang duurt ik wel eens iets wil vergeten,mijn vrouw onthoud onze trouwdatum De prijs van de reparatie valt mij allezins mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Ja, snapte ook niet waarom Spido via Schotland naar het Zwarter Woud reisde Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Ja, snapte ook niet waarom Spido via Schotland naar het Zwarter Woud reisde Doet ie vast niet weer, leergeld noemen ze zoiets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 februari 2015 Author Report Share Posted 19 februari 2015 Ja, snapte ook niet waarom Spido via Schotland naar het Zwarter Woud reisde Er is ons geen kalme reis beloofd geen lange, ook geen korte Maar wel een behouden aankomst! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 februari 2015 Author Report Share Posted 20 februari 2015 Het motortje dat uit Schotland was gekomen en werd teruggestuurd, en dat volgens de verkoper "in excellent condition" was, werd door de verkoper - naar eigen zeggen - "gefixed". Zó excellent was de condition bij nader onderzoek dus kennelijk toch niet. Hóe gefixed? Kweenie. Maar hij was er wel veel gauwer mee klaar dan Rolf Kelch. Gedompeld in gesmolten kogellagervet? Ingespoten met W40? Hoe dan ook... ik houd mijn hart vast als ik denk aan de volgende koper van dit motortje! I've managed to fixed my motor it's oiled and runs silent enough and smoothI'll re-list it soon Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 't Is wel een doorzettertje hè? Kan hij er niet een linkje naar dit topic bij zetten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 februari 2015 Author Report Share Posted 22 februari 2015 (...) Gute Nachricht für Sie! Ich habe heute den Motor wieder zusammengebaut und getestet. Er läuft leise und kraftvoll, so wie es sein soll. Morgen werde ich das Motorpulley aufsetzen und dann ist der Motor versandbereit. Er kann also in der nächsten Woche bei Ihnen sein. (...) Rolf Kelch Wir warten ab, fröhlich und voller Vertrauen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Das ist aber schnel!!! Es sieht aus wie Overtoom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 (edited) ...............Es sieht aus wie Overtoom. Dat is dan weer nicht so positief. De helft van wat die afleveren is stuk bij aankomst... Edited 22 februari 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Overtoom bestaat toch niet meer. Knap dom dat ze dit na al die naamsbekendheid acties de naam veranderd hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Overtoom bestaat toch niet meer. Knap dom dat ze dit na al die naamsbekendheid acties de naam veranderd hebben. Zoe mijn vorige post Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now