VANZOMERENG Posted 20 december 2014 Report Share Posted 20 december 2014 Heb zelf niks met platenspelers maar alleen vanwege de fraaie foto en vakmanschap Durant tonearm / model Talea http://www.durand-tonearms.com/Talea/thetalea.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Heeft een beetje weg van de Reed toonarm constructie. De andere modellen zijn ook mooi in hun simpelheid! Mooie toonarmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Nou simpel kan ik het niet noemen, wel héél erg mooi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Mooi? Indrukwekkend eerder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Mooi? Indrukwekkend eerder. "It's in the eye of the beholder" Dat hou je toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Indrukwekkend mooi stukje fijnmechanica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Is er eigenlijk voordeel te behalen in het plaatsen van de armvoet/basis naast het draaiende gedeelte. Ik bedoel, meestal zitten alle draaipunten in rechte lijn boven de "voet" van de arm. Maar heel soms zit alles er naast op een soort "balkonnetje"/platvormpje. Zoals bij deze of de Reed 3P, Tri-Planar Ultimate II of een VPI JMW 12.7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Weet niet hoe het bij deze zit maar het geeft een mogelijkheid om de overhang precies in te stellen. Alhoewel je een kleine fout daar prima kunt compenseren met de fouthoek instelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 december 2014 Members Report Share Posted 21 december 2014 Weet niet hoe het bij deze zit maar het geeft een mogelijkheid om de overhang precies in te stellen. Alhoewel je een kleine fout daar prima kunt compenseren met de fouthoek instelling. Dat zal allemaal best, maar op het moment dat de arm niet exact op de juiste positie staat, kom je ook nooit 100% uit met je fouthoek. Als dat klopt, heb je al meer als de helft van het werk goed gedaan! Veel gemaakte fout bij dergelijke armen is ook het meten vanaf het montage punt. Het draaipunt van de arm zelf, daar gaat het om. Die moet zich op de juiste positie bevinden. Ga je uit van het montage punt bij dergelijke armen ga je zelfs nooit in de buurt komen. Dergelijke constructies zie je ook bij Kuzma (313 VTA, 4-Point). Ook die Nederlandse designarm heeft een dergelijke opbouw (hoe heet dat ding ook weer), alleen die klopt gewoon van geen kant. Die ga je dus nooit helemaal correct ingesteld krijgen, ik heb het meerdere malen geprobeerd, maar tevergeefs. Voor wat betreft die VTA towers (want dat zijn die kolommen waar de arm naast hangt eigenlijk), die geven je de optie om de VTA ''on the fly'' in te stellen. De Reed kan je zo bijvoorbeeld instellen op 90 gram, 140 gram en 180 gram, haal je gewoon een hefboompje om bij de plaat opzetten. Voor sommigen een onmisbaar iets, zelf nuanceer ik dat altijd wat (lekker makkelijk lullen met al mijn 12 inch armen), die kleine hoogte verschillen zijn dan eigenlijk relatief verwaarloosbaar. Een hobbel in je plaat veroorzaakt meer ellende, maar een knappe vent die dat hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Had het ook over een kleine fout, in de orde van een paar tienden van een mm Bij de meeste headshells kun je voldoende schuiven/draaien met het element om dat goed te krijgen. Het klopt dat dat niet altijd volgens Bearwald/Lofgren lukt maar dat zit dan in het ontwerp van de arm. B.v. ook bij de eerste Thorens TP16 armen (met taartschep) gaat dat niet lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Een arm hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 december 2014 Members Report Share Posted 21 december 2014 Helemaal waar Spido, misschien wel de mooiste (en boze tongen beweren misschien wel de allerbeste) ooit gebouwd... De IKEDA IT-407 CR ... dat CR staat trouwens voor chromen versie, hij is er ook in een matte afwerking (en een kinky gouden versie, maar die is meer voor het olie verdelende volk bedoeld). De mijne doe ik in ieder geval nooit meer weg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Ik heb ook de neiging het simpel te houden vandaar een Graham 2.2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Wel een schitterende arm vind ik. Als ik de centjes had dan hield ik het niet simpel vrees ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Een latere All-Balance arm met instelbare dwarsdrukcompensatie, foto Jan van der Molen http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Acoustical/Acoustical_AllBalance.htm&ContentFrame Nederlands ontwerp & fabrikaat (Acoustical "All Balance"), destijds (jaren '60) ƒ80,-. Tastte prima af, zelfs bij hoge golfslag (Radio Veronica). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Het is praktisch natuurlijk bijna niet te testen anders zou dat wel leuk zijn geweest. Hoewel twee verschillende armen op een Fat Bob met hetzelfde element? Ik denk dat het verschil uitgaande van een goede arm wel zal meevallen. Overigens van welke tijd dateert het ontwerp van de Ikeda? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Een latere All-Balance arm met instelbare dwarsdrukcompensatie, foto Jan van der Molen http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Acoustical/Acoustical_AllBalance.htm&ContentFrame Nederlands ontwerp & fabrikaat (Acoustical "All Balance"), destijds (jaren '60) ƒ80,-. Tastte prima af, zelfs bij hoge golfslag (Radio Veronica). Daar heb ik er 10 van gehad,ook van de Jobo uitvoering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 december 2014 Report Share Posted 23 december 2014 Arden, on 21 Dec 2014 - 6:52 PM, said:Arden, on 21 Dec 2014 - 6:52 PM, said: De mijne doe ik in ieder geval nooit meer weg! Zijn gevaarlijke uitspraken Wacht maar totdat Arnold zich op toonarmen gaat werpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 23 december 2014 Members Report Share Posted 23 december 2014 Zijn gevaarlijke uitspraken Wacht maar totdat Arnold zich op toonarmen gaat werpen Wie denk je dat er ook 1 willen hebben? Een zekere C vdW en ene AJ vdH! Volgens de eerst genoemde de eerste arm die alleen dat doet wat hij moet doen. Dat moet toch echt een reden hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 december 2014 Report Share Posted 23 december 2014 Er staan er 2 op ebay: http://www.ebay.com/itm/NEW-IKEDA-IT-407-CR-1-DYNAMIC-BALANCE-TONEARM-/131229225383 Zijn die 2 ook gelijk geholpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 december 2014 Report Share Posted 24 december 2014 Hoi Roger... Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Ik denk er op de dag voor kerst altijd aan. Hoe slecht kun je 't treffen. Maar maak er toch maar wat moois van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Er staan er 2 op ebay: http://www.ebay.com/itm/NEW-IKEDA-IT-407-CR-1-DYNAMIC-BALANCE-TONEARM-/131229225383 Zijn die 2 ook gelijk geholpen Volgens mij is dat er maar 1 hoor. Hier ook te koop http://www.musicandvideo.it/en/cat0_10252_10268_10372/hi-fi--high-fidelity/new/tonearms/p99154-ikeda-modello-it-407-cr1.php Beetje rare winkel wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Er staan er 2 op ebay: http://www.ebay.com/...M-/131229225383 Zijn die 2 ook gelijk geholpen Volgens mij is dat er maar 1 hoor. Hier ook te koop http://www.musicandvideo.it/en/cat0_10252_10268_10372/hi-fi--high-fidelity/new/tonearms/p99154-ikeda-modello-it-407-cr1.php Beetje rare winkel wel Het is een lot van 1, maar er zijn er 2 beschikbaar, dus 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Daar heb ik er 10 van gehad,ook van de Jobo uitvoering. Beste Groovy, Er zijn eenvoudige lieden - mensen die veel verstand hebben van techniek en die zich niet laten imponeren door hoge prijzen - die zulke "All Balance" armen nog steeds gebruiken. Soms worden de lagers bijgesteld of vernieuwd: dat is alles. Waarom heb jij ze weg gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Beste Spido. Ik kennis van mij deed dat zo leerde ik hem kennen. Ik ben een paar jaar bezig geweest met het verzamelen van de Acoustical 3100en Jobo 2600 en 2800 platenspelers. Op de Jobo's kon je het befaamde bakelieten helmpje bestellen dat was en is nog steeds een onder liefhebbers begeringswaardige headshell. Op een gegeven moment wilde ik andere zoals een td124 en een Garrard 301 en Emt 930. Er moet ergens geld vandaan komen dus verkocht ik de Acousticals. Aangezien ik nog steeds een eenvoudig man ben vind ik ze nog steeds leuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts