VANZOMERENG Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Zo 1x per 2 jaar haal ik alle kabels/stekkers los van mijn set en reinig ik deze. In het verleden deed ik dit, met meen ik contactspray en maaktehiermee een stukje keukenrol en/of oorwatje licht vochtig en wreeg hiermee over de oppervlakte v/d verbindingen van kabels en verbindingen. Nu is de contactspray op maar heb nog wel voldoende WD40, kan dit ook worden gebruikt ? Andere tips zijn welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Nee! Dat is kruipolie en kruipt prima overal tussen en gaat een nogal ongedefinieerde isolator vormen. Vettigheid hoort niet op contacten. Vuile contacten krijg je prima schoon met een schuursponsje, Liefst droog en anders eventueel met wat water en afwasmiddel als ontvetter. Maar eigenlijk is een keertje in en uit steken voldoende om weer goed metallisch contact te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Ik gebruik voor de vergulde contacten een wattenstaafje met brandspirtus. Moet eens zien wat een vuiligheid er van af komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Ik gebruik voor de vergulde contacten een wattenstaafje met brandspirtus. Moet eens zien wat een vuiligheid er van af komt. Vraagje: Hoe krijg je dat vuil er in als je de pluggen er eigenlijk niet vaak in steekt en uit haalt? Oxidatie op den duur alla maar vuil? Tegen oxidatie helpt alcohol niet, even een keertje er uit halen en opnieuw insteken wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 ach om de alcohol aan te brengen moet de steker toch even los Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 21 december 2014 Author Report Share Posted 21 december 2014 ach om de alcohol aan te brengen moet de steker toch even los Met de de kerst en oud en nieuw in het vooruitzicht, wordt er binnenkort sowieso veel alcohol ingebracht Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Vraagje: Hoe krijg je dat vuil er in als je de pluggen er eigenlijk niet vaak in steekt en uit haalt? Oxidatie op den duur alla maar vuil? Tegen oxidatie helpt alcohol niet, even een keertje er uit halen en opnieuw insteken wel. Toch zien de contacten na behandeling met alcohol schoner uit. Glimmender en lichter van kleur zeg maar. Goud oxideert kennelijk nauwelijks. Toch komt er een bruinachtige aanslag op, ook als er een stekker op zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Als vergulde stekers bruin worden kunnen er 2 dingen zijn: 1/ Nicotine aanslag 2/ Het is goedkoop verguld en is de nikkellaag achterwege gelaten. Vernikkelen voor het vergulden is nodig omdat anders het onderliggende koper of messing er dwars doorheen diffundeert en dan oxideert. Dat geeft dan een bruine aanslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Mijn ervaring is dat wd40 een tijdelijk smeermiddel is het gaat verdrogen en word dan stroef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Waar ik wel benieuwd naar ben of al dat gepoets echt wat uithaalt voor het geluid. En voor hoelang dan. Ik mag aannemen van wel, maar is dat echt zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Als vergulde stekers bruin worden kunnen er 2 dingen zijn: 1/ Nicotine aanslag 2/ Het is goedkoop verguld en is de nikkellaag achterwege gelaten. Vernikkelen voor het vergulden is nodig omdat anders het onderliggende koper of messing er dwars doorheen diffundeert en dan oxideert. Dat geeft dan een bruine aanslag. 1. Er wordt hier niet gerookt. 2. Dat zou heel goed kunnen, de nikkellaag zal wel weer niet audiofiel zijn. Het komt n.l. ook bij WBT stekkers voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Mijn ervaring is dat wd40 een tijdelijk smeermiddel is het gaat verdrogen en word dan stroef. Een fietsketting kun je er prima mee smeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Dat is mogelijk ik doe dat maar zelden maar dan met vet smeermiddel. Maar het gaat om contactreiniger. Ik ben off topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 On-topic bij de grote voorjaarsschoonmaak gebruik ik gewoon IPA, spuit een klein beetje in de dop en maak de contacten schoon met wattenstaafje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 1. Er wordt hier niet gerookt. 2. Dat zou heel goed kunnen, de nikkellaag zal wel weer niet audiofiel zijn. Het komt n.l. ook bij WBT stekkers voor. Dat eerste ging ik eigenlijk al van uit. Maar noemde het omdat ik toch wel de nodige audio apparaten gezien heb waarbij dat zo was. Dat het bij WBT ook voorkomt verwacht je eigenlijk niet. Maar ik zie het wel bij allerhande AV snoeren en soms ook niet, ongeacht de prijs. Is i.d.d. beter dan spiritus Jack. Spiritus laat blauwe kleurstof achter. Maar IPA gaat niet helpen tegen oxide doorslag bij slecht vergulde stekkertjes. Daar helpen alleen goed vergulde stekkertjes. Overigens is die IPA van Kontakt wel erg duur. Voor €15 koop je een literblik. Voordeel van een spuitbus is wel dat het goed schoon blijft.en niet verontreinigd kan raken. Maar dat is eigenlijk alleen belangrijk als je er ook optische lenzen mee schoonmaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 december 2014 Report Share Posted 21 december 2014 Gebruik alleen goed vergulde stekkertjes ..... denk ik Die van Neutrik zijn aardig en zijn er ook in betaalbare versies. Voor zover mijn geheugen mij bijstaat heb ik daar nog geen problemen mee gehad. Wel met voordelige vergulde print cinch bussen, die je op veel audioapparatuur ziet. Na een keer of 10 in-en-uit pluggen is het goud? laagje wel weg. Doe ik er gewoon weer een nieuwe in Verder doe ik behoorlijk lang met een spuitbuisje IPA . Een liter van dat spul zou hier eerder verdampen, dan ik het opgebruikt heb... zonde Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Kan iemand mij uitleggen hoe contacten met stevige pluggen kùnnen vervuilen?? En dan zo snel nog wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Ik gebruik meestal Tuner 600. Of IPA, iso-propanol, is niet zo schraal als gewone alcohol (ethanol) of spiritus (methanol). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Kan iemand mij uitleggen hoe contacten met stevige pluggen kùnnen vervuilen?? En dan zo snel nog wel? Zou ik ook wel willen weten. Toen ik een tijdje geleden de tulp-pluggen van de analoge ingangen van m'n oude versterker lostrok, viel me juist op dat de chassisdelen waar de plug had gezeten nog mooi schoon waren, terwijl de delen waar de plug niet had gezeten juist smerig/stoffig waren. Ik heb niet in de pluggen zelf gekeken, maar die moeten haast ook wel mooi schoon gebleven zijn. Oxidatie heb ik ook niet gezien. Wel op de blank koper speakerkabels trouwens, dus die heb ik maar eens even opnieuw gestript... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Het "probleem" is dat jullie veel te moderne apparatuur hebben. Een jaar of 6 ...7 De normale levensduur van hedendaagse wegwerp audio is natuurlijk niets. Na een jaartje of 20.... 30 dus bij het serieuze degelijke audio spul is er vaak wel het e.e.a. vies geworden. Wat voor een drab ik er af en toe vanaf haal Vooral van aansluitingen die al die tijd niet gebruikt zijn Maar waarvan b.v. de AUX aansluiting weer gebruikt gaat worden, als er na die tijd een cd-speler of streamer wordt aangesloten Kort samengevat: Valt wel mee, het is m.i. ook meer het idee... Gevoel.. om af en toe de spullen af te stoffen en schoon te maken. Tenminste bij mij wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Ik gebruik helemaal niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Ik gebruik helemaal niets. Maar jij bent ook "gestopt" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Het "probleem" is dat jullie veel te moderne apparatuur hebben. Een jaar of 6 ...7 De normale levensduur van hedendaagse wegwerp audio is natuurlijk niets. Na een jaartje of 20.... 30 dus bij het serieuze degelijke audio spul is er vaak wel het e.e.a. vies geworden. Wat voor een drab ik er af en toe vanaf haal Vooral van aansluitingen die al die tijd niet gebruikt zijn Maar waarvan b.v. de AUX aansluiting weer gebruikt gaat worden, als er na die tijd een cd-speler of streamer wordt aangesloten Kort samengevat: Valt wel mee, het is m.i. ook meer het idee... Gevoel.. om af en toe de spullen af te stoffen en schoon te maken. Tenminste bij mij wel Na 20 of 30 jaar zal er best het een en ander vervuild zijn, dat geloof ik ook wel. En zeker de niet gebruikte ingangen, dat lijkt me logisch... Maar Vanzomereng had het over 1 à 2 keer per jaar de contacten reinigen, omdat ze dan smerig geworden zouden zijn. Tenzij je je apparatuur in een spoortunnel of zo neerzet, zat dat wel wat meevallen, lijkt me... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 december 2014 Report Share Posted 22 december 2014 Duidelijk dat oude apparatuur een schoonmaakbeurtje nodig heeft. Maar niet elke 2 jaar, laat staan elk jaar. Dat ongebruikte connectors vervuilen, nogal wiedes. Maar hier gaat het juist om de gebruikte contacten. Klinkt het mooier na schoonmaken? En na een jaar weer? Zou kunnen, maar dat zal dan 10 tegen 1 niet liggen aan het schoonmaken an sich, maar aan de handeling. En veel langer dan een week zal de verbetering niet duren, dan is de aansluiting al weer 'vervuild'. Merkwaardig... vreemd... gek hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts