Jump to content

De perfecte draai er aan geven door Sonore AC

bongo
 Share

Recommended Posts

Als het draaitafelplateau niet perfect rond is en bovendien niet volledig evenwijdig aan de bovenkant van de draaitafel zit, geeft dit problemen met de magneetremmen. De elektronische sturing blijft dan steeds corrigeren en dat moet nu juist voorkomen worden.

De verschillen zijn met het oog niet vast te stellen, maar de micrometer toonde het wel aan.

Als het draaitafelplateau niet perfect rond is en bovendien niet volledig evenwijdig aan de bovenkant van de draaitafel zit, geeft dit problemen met de magneetremmen. De elektronische sturing blijft dan steeds corrigeren en dat moet nu juist voorkomen worden.

De verschillen zijn met het oog niet vast te stellen, maar de micrometer toonde het wel aan.

De spleetafstand is bij magneten erg belangrijk, zeker bij hoogwaardige magneten.

Jeetje ja, daar sta je dan met je goeie gedrag en mooie spul. Problemen met de magneetremmen onoplosbaar... Sterkte Bongo! ;)

Jammer dat het niet werkt  :(  Maar dat de elektronische besturing blijft corrigeren begrijp ik niet. De kern van het verhaal van Arnold was nu juist dat zijn elektronische besturing juist niet corrigeerde. Dat was altijd te laat en daarom ongewenst vertelde hij.

De remmen werken niet correct, dus de snelheid is niet correct, dus de motor gaat corrigeren. En dat wil Sonore AC niet, dus einde van dit mooie experiment.

Hoezo de motor corrigeert?  Zit daar een kabouter in of zo die bijstuurt? Dat is een passief ding wat hooguit langzamer of sneller gaat draaien afhankelijk van de belasting, met of zonder rem.

Misschien kan Arnold het zelf nog eens wat uitgebreider uitleggen?

Een dm2a is toch geen monitor ??

Nee, dit is een monitor

ATC-SCM300ASL-Pro.png

(dat zijn twee 15" woofers)

Om een of andere rare reden verwisselen veel audiofielen monitors met boekenplank speakers.

Overigens ben ik het eens dat een betaalbare bovenklasse nu veelal  ontbreekt. Het is of wegwerp spul, of rete duur (ik chargeer ietwat, maar de spoeling van betaalbare goede speakers is relatief dun)

Hoezo de motor corrigeert?  Zit daar een kabouter in of zo die bijstuurt? Dat is een passief ding wat hooguit langzamer of sneller gaat draaien afhankelijk van de belasting, met of zonder rem.

Misschien kan Arnold het zelf nog eens wat uitgebreider uitleggen?

Wanneer de motor constant aandrijft, wil je niet dat de remweerstand veranderd. Dit laatste gebeurt kennelijk wel. Dus instellen van het juiste toerental lukt dan niet.

• Members

Het plateau bleek niet 100% rond te zijn, en over een minieme hoogteslag te beschikken. Dit is wel op te lossen door er een correctie in te bouwen, maar dat was nu juist niet de bedoeling. Helaas kwamen we hier pas na 4 dagen achter toen hij weer volledig opgebouwd werd. Een hoop werk weggegooid, maar wel een wijze les verder! Eerst controleren dus of het plateau wel 100% rond en vlak is. Er maar blind van uitgaan dat dit bij een gedegen merk als SME wel zo zo zou zijn was een behoorlijke inschattingsfout. De magnetische remmen doen een fantastisch werk, maar bij een kleine hoogteslag hoeven we niet uit te leggen wat voor functie die rem dan gaat krijgen? Hetzelfde voor het niet perfect rond zijn van het plateau trouwens!

Let wel, de afwijkingen waren miniem, bijna onzichtbaar, maar toch in die mate van grootte dat de gehele modificatie weinig tot niets meer zou uitmaken. Daar de modificatie ook een meter inhield waar je de belasting op kon aflezen, zou je hier alleen maar knap zenuwachtig van worden, het leek wel een VU meter.

Dat Sonore AC besloot de modificatie ongedaan te maken zonder enige berekening van kosten, en niet gewoon de tafel wilde afleveren met overhandiging van een factuur, dat mag denk ik ook nog wel een keer vermeld? Dit wordt ook wel eens anders gedaan lees ik op de diverse fora...

Is de bouwer van SME dezelfde firma  dan de bouwer van de SME toonarmen?

Ik ben een beetje verbaast dat er een afwijking in het plateau  zit niet groot maar toch groot genoeg om een probleem te krijgen.

Maar misschien merk je dat bij andere dt's minder.

Is de bouwer van SME dezelfde firma  dan de bouwer van de SME toonarmen?

Ik ben een beetje verbaast dat er een afwijking in het plateau  zit niet groot maar toch groot genoeg om een probleem te krijgen.

Maar misschien merk je dat bij andere dt's minder.

1/100 mm is al funest bij een wervelstroomrem op het minieme niveau van snelheidsvariatie bij een DT en wordt het middel al snel erger dan kwaal. Voor een normale DT zijn zulke afwijkingen verwaarloosbaar bij het afspelen. De plaat zelf wijkt al vele malen meer af. Er is dus helemaal niets mis met zulke kleine afwijkingen. Alleen de combinatie met een werverstroomrem gaat niet werken.

• Members

Tja, misschien dat ik mij te netjes uitdrukte? Een hoogteverschil van een creditcard naar een vloetje! Ieder voor zich mag bepalen of dit binnen toleranties mag vallen of niet.

Het is echter geschied, daar hoeven we het niet meer over te hebben. Deze SME was ook al op leeftijd en we kennen de geschiedenis niet. Er is voor een andere, betere oplossing gekozen, 1 zonder beperkingen...

Ondanks dat de modificatie niet mogelijk bleek, ben ik zeer positief verrast door de service die verleend werd door zowel Sonore, de importeur als de winkel. En dat wordt dan weer beloond met een deal, waarvan alle partijen profiteren.