Jump to content

Slimme stroommeter

Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds kort een slimme elektriciteitsmeter (nodig vanwege de zonnepanelen) die digitaal alle standen doorseint naar de leverancier. Nu lees ik op de website van Kemp de volgende waarschuwing:

"Waarschuwing: mocht u een zogenaamde smart elektriciteitsmeter hebben dan is dit funest voor uw geluid. Ontstoren met een chip kan het probleem weliswaar verkleinen, maar niet helemaal wegnemen. Beter is eerst contact op te nemen met uw energiebedrijf en te vragen naar een standaard meter (wel digitaal maar zonder draadloos netwerk)."

Moet ik me nu echt zorgen gaan maken? Overigens krijgt heel Nederland volgend jaar zo'n meter.

Als je je hier zorgen over maakt, dan zou je je ook zorgen moeten gaan maken over alle andere draadloze netwerken. Dus wifi van jezelf en van de buren, en van de buren van de buren, enz. En niet te vergeten mobiele telefonie en internet, dect-telefoons, enz...

Dat soort netwerken kunnen uiteraard wel vervelende storingen veroorzaken, maar in feite voldoet de apparatuur (zender, dan wel ontvanger) dan niet aan de EMC-eisen. Immers, de twee geboden bij EMC zijn:

1. Gij zult niet storen

2. Gij zult niet gestoord worden

:)

Wat ondervind je zelf trouwens van die nieuwe meter? Ik bedoel, zoals Hans ook al zegt, Kemp kan wel meer zeggen...

Ik heb er zelf ook een, sinds een half jaar of zo. De enige last die ik ervan gehad heb, is het inbouwen, want daarvoor moet je thuis blijven...

Bij mij wilde de netbeheerder ook zo'n ding plaatsen.

In de kleine lettertjes stond dat je ook kon kiezen voor de oude draaimeter, maar dat moest je aangeven bij de onderaannemer.

Dat heb ik gedaan en heb dus keurig weer een ouderwetse meter teruggekregen.

Niet per sé uit audio-overwegingen overigens, alhoewel al die stralende rommel van mij ook niet hoeft.

Daar is met behandeling wel weer wat aan te doen maar aangezien we hier niet aan voodoo-audio doen zal ik het daar niet over hebben. ;)

Wat ondervind je zelf trouwens van die nieuwe meter? Ik bedoel, zoals Hans ook al zegt, Kemp kan wel meer zeggen...

Ik heb er zelf ook een, sinds een half jaar of zo. De enige last die ik ervan gehad heb, is het inbouwen, want daarvoor moet je thuis blijven...

Tsja, moeilijk te zeggen. Ik ben de laatste tijd nogal aan het sleutelen aan de set dus kan niet zeggen of en wat die slimme meter dan exact zou hebben gedaan. Ben vooral nieuwsgierig naar elk effect dat die meter nu op het geluid zou kunnen hebben.

Die meters houden bij wat is terug geleverd en wat er opgenomen is aan energie.

Een goede draai meter loopt terug.

De energie maatschappij ziet dan niet hoeveel je hebt opgewekt maar alleen het verschil.

Heb je dus nog een meter die achteruit kan draaien dan is een slimme meter niet eens nodig.

Dat is alleen handig voor het energiebedrijf.

Precies, wij hoeven zo' n ding niet, houden al jaren zélf alle meterstanden maandelijks bij.

Het verschil tussen verbruik en geleverde energie wordt automatisch verrekend, dus geen extra administratie en gedoe met eventuele creditnota's.

Snap ook niet wat er nu "slim"  aan is ....  behalve voor het energieleverancier.  Politieke  mooipraterij vind ik het.

Mensen die zich zo' n ding aan laten praten zijn eigenlijk "dummies"  :P

Ik zie niet zo snel waar daar zou staan dat het "niet slim" is om een slimme meter te plaatsen. Er staan wel wat haken en ogen genoemd, maar er staat ook: "Hebt u veel vertrouwen in uw netbeheerder, energiebedrijf en overheid, dan adviseren we vervanging." Dat is toch wat anders dan dat het niet slim zou zijn om een slimme meter te plaatsen...

En ach, uiteindelijk zal iedereen wel aan de slimme meter moeten. Landis & Gyr (een belangrijke leverancier van kWh-meters) heeft bijvoorbeeld al helemaal geen draaimeters meer in z'n assortiment, dus uiteindelijk zal elke draaimeter vervangen worden door een slimme meter...

Overigens staat er nog iets wat me opviel: "Vervanging van Uw meter omdat een steekproef uit heeft gewezen dat de serie niet betrouwbaar is, is geen steekhoudend argument."

Ik snap wel wat ze bedoelen, maar toch vind ik het wel wat kort door de bocht. Netwerkbedrijven hebben genoeg ervaring om te weten wanneer een meter aan het einde van z'n levensduur zit. En aangezien er nogal wat van afhangt (namelijk de betaling van de consument aan de energieleverancier), moet iedereen, ook de consument(!), er vanuit kunnen gaan dat de gebruikte meter ook goed meet. Niet voor niets wordt in de industrie en tussen netbeheerders onderling met redundante meters gewerkt. Voor in huis is dat wat overdreven, maar dan moet je er wel voor zorgen dat er te allen tijde een betrouwbare meter hangt. En oude apparatuur is gewoon op een gegeven moment niet meer betrouwbaar. Daarom worden ook de 30/40/50 jaar oude beveiligingen en dergelijke apparatuur in de onderstations vervangen...

Klopt, dat staat ook in het eerder genoemde stukje.   :)

Als je op het onderwerp Goochelt, dus: "slimme energie meter Europa"  kom je best interessante dingen tegen zoals dit.

http://www.nu.nl/tech/3664848/slimme-energiemeters-kunnen-europa-lamleggen.html

Dit http://www.nu.nl/nuzakelijk-overig/2328390/privacy-voorop-bij-slimme-energiemeter-europa.html

En dit http://www.nu.nl/tag/slimme%20energiemeter

etc.

Allemaal zaken waar ik als consument niet op zit te wachten.  Pure regel en bemoeizucht, alsof ik "dom mens" :unsure:  niet zelf de meterstanden dus energie verbruik kan bijhouden. :o  :o  :o

Volkomen doorgedraaid  daar in Europa  :D

Het enige dat mij boeit,  is het feit dat een oude draaimeter automatisch saldeert, (terugdraait) dat scheelt een hoop gedoe.

Dat gebeurt met een slimme meter ook automatisch. Hij draait alleen niet terug, maar de meterstanden worden automatisch naar de energieleverancier gestuurd en daar verrekend. Ik zie het probleem niet...

Wat betreft deze link:http://www.nu.nl/tec...-lamleggen.html

Wat bedoelen ze nu eigenlijk? Wordt alleen de meter uitgeschakeld? Zo ja, dan heb je hooguit een probleem met de betaling. Ja, dat kan vervelend zijn. Maar verderop staat: "Afpersers zouden kunnen proberen energiebedrijven te chanteren; ''als jij niet betaalt, schakelen wij duizenden meters uit''. De plotselinge daling van het stroomverbruik zou de stabiliteit van het hoogspanningsnet kunnen ondermijnen, waarna een kettingsreactie niet alleen Oostenrijk, maar heel Europa lam zou kunnen leggen, aldus Zeger."

Een plotselinge daling van het stroomverbruik zou inderdaad de stabiliteit van het net kunnen ondermijnen en inderdaad (maar dan moet je het wel bont maken) een deel van Europa plat kunnen leggen. Ik zie alleen niet in hoe dat met zo'n slimme meter zou kunnen. Die meter kan mijn groepen niet afschakelen, dus ik blijf gewoon energie afnemen. Ik zie dan ook niet in hoe afpersers/hackers een deel van het net plat zouden kunnen leggen...

Een deel (of geheel) Europa plat leggen via slimme meters is bovendien nogal omslachtig. Daar zijn veel eenvoudiger (minder high tech) methoden voor...

Een deel (of geheel) Europa plat leggen via slimme meters is bovendien nogal omslachtig. Daar zijn veel eenvoudiger (minder high tech) methoden voor...

Daar kan ik me wel iets van voorstellen Henrie kijk b.v. naar België.

Ik ben niet paranoia of zo ,zie de samenleving nog niet als "The Matrix"  maar zo langzamerhand vraag ik me af of het wel goed is, dat we zo al onze privé  gegevens maar open een bloot geven,

Natuurlijk zullen de netbeheerders mededelen dat die gegevens strikt vertrouwelijk zijn.  En dat zullen ze waarschijnlijk ook oprecht menen.  Maar wat nu al het netbeheer naar een groot Europees 

orgaan gaat, willen we dan wel al die regeltjes. ?  Of stel dat niet alleen energie maar ook het transport daarvan meer marktconform moet. Ik noem maar wat geks.

Hetzelfde zie je bij onze Overheid.  Jarenlang is ons voorgespiegeld dat er geen gegevens en databases gekoppeld gaan worden. Moet je eens kijken op www.mijnoverheid.nl....

Het is dat er zoveel weerstand was tegen het invoeren van het elektronisch patiënten dossier anders hadden ze die gegevens ook.  Samen met de Bonus kaart van AH, de meterstanden van gas-licht en water  weten ze alles van je. 

Alles wat er in gaat en wat er inkomt, hoe gezond je bent en hoe je leeft.

En dat is nog maar de Overheid ......  kwaad willende weten inmiddels al alles wat op je pc staat of komen daar zo achter.  En dan zijn er ook nog naïeve/lieve mensen die menen "dat ze niets te verbergen hebben" 

Nou lees de C"T maar van vorige maand maar, daar word ik niet vrolijk van.

Kortsamengevat:  Het gaat ze geen donder aan! hoeveel stroom, water en gas ik verbruik  ;)  En bij AH doe ik steeds minder boodschappen, pin steeds minder....

Als ik een nieuwe meter moet dan wil ik net als KT88 een oude.  En als die niet meer leverbaar is, een die niet op afstand uitleesbaar is.  Gelukkig hebben we die keuze wel.  :)

Dat is allemaal wel zo Jack. Maar netto netto kunnen ze (de overheid) er weinig mee. Kost alleen gigantisch veel belastinggeld waar dan weer programmeurs van eten, en ja die zorgen zelf prima dat ze aan het werk blijven (door veel niet werkende rotzooi te produceren). Soort van sociale werkvoorziening :D