Jump to content

Slimme stroommeter

Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

Veel ICT projecten van onze Overheid mislukken inderdaad.  Maar dat blijft natuurlijk niet zo. Bovendien halen alleen negatieve zaken het nieuws.... Want negatief is nieuws niet ?...

Ik had een tijd terug een inspecteur van de Belasting Dienst aan de telefoon.  Ik dacht dat ze daar met een heel dik IBM mainfraime werken.   Het was een heel vriendelijke man (de meeste die ik ken, zijn doodnormale mensen zo

als jij en ik.)  Ik kon niet 1-2-3 de benodigde gegevens vinden. Maar hij had ze zo en kon bij meerdere diensten kijken.

En als de Belasting Dienst dat kan, kunnen ander Overheids instellingen dat ook.  Ik ga maar niet alles vertellen...

Ach het enige waar je last van kan krijgen is de belastingdienst.

Er is nu een belasting op het afnemen van energie.

Als deze op verbruik komt te liggen ga je ook belasting betalen over de zelfopgewekte energie.

Met een slimme meter is dat allemaal precies uit te lezen.

Bij een dome meter niet.

Ach het enige waar je last van kan krijgen is de belastingdienst.

Er is nu een belasting op het afnemen van energie.

Als deze op verbruik komt te liggen ga je ook belasting betalen over de zelfopgewekte energie.

Met een slimme meter is dat allemaal precies uit te lezen.

Bij een dome meter niet.

Nee, dat klopt. Maar als het ooit zo ver komt dat er belasting betaald moet worden over de (decentraal) opgewekte energie, dan gaan ze wel alsnog een slimme meter verplicht stellen. Dat lijkt me simpel. Zeker als tegen die tijd het leveren van energie tegen een ander tarief gaat dan het afnemen...

Daar kan ik me wel iets van voorstellen Henrie kijk b.v. naar België.

Ik ben niet paranoia of zo ,zie de samenleving nog niet als "The Matrix"  maar zo langzamerhand vraag ik me af of het wel goed is, dat we zo al onze privé  gegevens maar open een bloot geven,

Natuurlijk zullen de netbeheerders mededelen dat die gegevens strikt vertrouwelijk zijn.  En dat zullen ze waarschijnlijk ook oprecht menen.  Maar wat nu al het netbeheer naar een groot Europees 

orgaan gaat, willen we dan wel al die regeltjes. ?  Of stel dat niet alleen energie maar ook het transport daarvan meer marktconform moet. Ik noem maar wat geks.

Hetzelfde zie je bij onze Overheid.  Jarenlang is ons voorgespiegeld dat er geen gegevens en databases gekoppeld gaan worden. Moet je eens kijken op www.mijnoverheid.nl....

Het is dat er zoveel weerstand was tegen het invoeren van het elektronisch patiënten dossier anders hadden ze die gegevens ook.  Samen met de Bonus kaart van AH, de meterstanden van gas-licht en water  weten ze alles van je. 

Alles wat er in gaat en wat er inkomt, hoe gezond je bent en hoe je leeft.

En dat is nog maar de Overheid ......  kwaad willende weten inmiddels al alles wat op je pc staat of komen daar zo achter.  En dan zijn er ook nog naïeve/lieve mensen die menen "dat ze niets te verbergen hebben" 

Nou lees de C"T maar van vorige maand maar, daar word ik niet vrolijk van.

Kortsamengevat:  Het gaat ze geen donder aan! hoeveel stroom, water en gas ik verbruik  ;)  En bij AH doe ik steeds minder boodschappen, pin steeds minder....

Als ik een nieuwe meter moet dan wil ik net als KT88 een oude.  En als die niet meer leverbaar is, een die niet op afstand uitleesbaar is.  Gelukkig hebben we die keuze wel.  :)

Ik ben het met je eens m.b.t. dat elektronisch patientendossier. Maar dat vind ik toch wel wat anders dan een paar lullige meterstanden hoor. Dat 'iemand' weet wat mijn meterstanden zijn, tja, lekker belangrijk. Maar als 'iemand' weet wat mijn medische achtergrond is (alle gebreken, ziektes, enz. die je ooit gehad hebt), daar kun je echt mee in de problemen komen. Probeer maar eens een (100%) hypotheek te krijgen als je ooit k@nker (het woord wordt hier kennelijk gecensureerd) gehad hebt...

Je moet het in een groter verband zien Henrie.  Het gaat niet om de meterstanden van gas,licht en water alleen.   Maar in de combinatie, van tal van zaken die je dagelijks bewust of onbewust prijsgeeft.

Gelukkig ben ik niet de enige die daar zo over denkt.   Steeds meer mensen worden of zijn zich er van bewust dat alles delen b.v. op social media niet altijd even handig is.  Daarbij eigent b.v. een Facebook

zich zelfs steeds meer gegevens toe.   Noem mij een doemdenker, dat mag  :)  Dan zeg ik op mijn beurt,  dat je naïef bent.  ^_^

Hoeveel verbruikt zo'n meter eigenlijk?

En wie moet dat betalen?

Weet je hoeveel verliezen in het leidingnetwerk zitten. Of wat het rendement van de centrales is. Wie moet dat betalen??

Je moet het in een groter verband zien Henrie.  Het gaat niet om de meterstanden van gas,licht en water alleen.   Maar in de combinatie, van tal van zaken die je dagelijks bewust of onbewust prijsgeeft.

Gelukkig ben ik niet de enige die daar zo over denkt.   Steeds meer mensen worden of zijn zich er van bewust dat alles delen b.v. op social media niet altijd even handig is.  Daarbij eigent b.v. een Facebook

zich zelfs steeds meer gegevens toe.   Noem mij een doemdenker, dan zeg ik dat je naïef bent.  ^_^

En welke combinatie van meterstanden met andere info moet mij (of mijn spullen) dan in gevaar brengen? Ik ben echt niet naïef, maar het probleem met die slimme meter die van afstand uitleesbaar is, zie ik echt niet...

Overigens heb ik geen Facebook, Twitter, LinkedIn of wat dan ook. Onder anderen omdat Facebook zich van alles toe eigent. Betalen doe ik vrijwel uitsluitend met PIN. In mijn portemonnee past namelijk geen geld. En dat ze daarmee weten waar je geweest bent, tja, ik heb doorgaans ook wel een (of meerdere) mobiele telefoons bij me. Daarmee ben ik nog veel makkelijker te tracken dan via mijn incidentele PIN-gedrag...

Een domme meter is ook makkelijk te vertragen of helemaal stil te zetten. Ook een reden om de slimme meters door te willen drukken. Dan kan men elk moment zien of het ding draait.

Overigens worden oude meters ook slim gemaakt door er een elektronische toerenteller op te plakken.

Nee, dat klopt. Maar als het ooit zo ver komt dat er belasting betaald moet worden over de (decentraal) opgewekte energie, dan gaan ze wel alsnog een slimme meter verplicht stellen. Dat lijkt me simpel. Zeker als tegen die tijd het leveren van energie tegen een ander tarief gaat dan het afnemen...

precies maar nu worden de meters massaal vast aangepast.

Het is nu slechts een kleine stap om dan de volgende stap te zetten.

Als we dat met Zn alle zo lang mogelijk tegen houden door niet gewillig naar de slachtbank te lopen is daar niets mis mee.

Mijn idee betreffende alternatieve energie is, dat het eerst fatsoenlijk gebufferd moet kunnen worden. Maar dat zal voor thuistoepassingen wel geboycot worden.

Gewoon zorgen voor je eigen energie en de draad naar de stroombedrijven door knippen.

Nou denk ik dat energie zo goedkoop is dat alle alternatieven voorlopig nog duurder zijn.

Wij betalen per maand € 176,- voor gas en licht. En dat met een "stroomverslindende" audiohobby en een huis van 750 m3 uit 1977. Volgens de gemiddelde lijst van de energiebedrijven zitten wij dan ook nog aan de hoge kant qua verbruik.

Nu even weer on-topic. De vraag was: beïnvloedt een slimme meter (die eens per twee maanden de meterstanden doorseint) het geluid in negatieve zin. Of valt dat reuze mee? Uit de antwoorden tot nog toe leid ik af: dat valt inderdaad reuze mee.

Dat hangt erg af van de constructie van de meter. Zo'n draaischijfding met een opnemertje zal niet anders klinken dan een oude meter.

Of het ding overigens maar één keer per twee maanden de standen doorseinen betwijfel ik. En of dit persé met Wifi moet verwacht ik ook niet. Via een kabeltje zal zeker ook wel kunnen. Lang niet iedereen heeft Wifi.

Mijn slimme meter stuurt elke twee maanden de meterstanden door. Dan heb je toch amper last van dit netwerk? Of staat dat netwerk toch continue aan?

De meter die men bij mij wilde installeren werkt op het UMTS netwerk.

Althans, dat vertelde de monteur van Imtech. Dat straalt dus altijd.

Er is al teveel straling in en om ons heen en ja, ik geloof dat dat schadelijk is/kan zijn.

Niet op de directe manier overigens maar dat terzijde.

Als jij wordt beinvloed, wordt je audioperceptie dat ook.

Daar zijn wel foefjes voor (nee, niet alles in Faraday kooien stoppen).

Energie komt in vele gedaanten.........

Daar zijn wel foefjes voor (nee, niet alles in Faraday kooien stoppen).

Energie komt in vele gedaanten.........

Interessant. Ik hoorde laatste over iemand die zo gevoelig is voor straling dat zijn bed in een soort kooi van Faraday zit. Zijn er eenvoudigere oplossingen?

Dat vereist wat meer achtergrond en informatie dan ik hier op een forum kan schrijven.

Misschien eens onder het genot van een bakkie koffie danwel thee en een muziekje.