stefk Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Streaming is voor de ene een hype en voor een ander niet meer weg te denken Valt te bezien wat je verstaat onder "streamen" natuurlijk. Als je het beknot tot muziek beluisteren vanaf je PC of NAS tja dan kan ik mij wel voorstellen dat er andere dingen gaan opduiken. Een hype? Persoonlijk i don't think so ... Er wordt veel meer gestreamed dan men denkt! Content van YT of je FB bekijken via de smartphone is op zich ook streamen. De TVtheek op je TV raadplegen is streamen, via bluetooth naar je PC sturen is streamen, netflix is streamen, muziek van de NAS, netwerk, cloud, dropbox, spotify, qobus, bandcamp en vele anderen ... Op zich is het allemaal streamen want je stelt ergens een bron ter beschikking die je via een bedraad of draadloos netwerk gaat raadplegen, gratis of betalend. Ik kan mij niet voorstellen dat je binnen 10j stopt met streamen om ineens terug dure DVD's te kopen ... Ik in ieder geval niet. Momenteel zit ik aan zee. Straks stream ik aflevering 4 van de nieuwe serie Fargo naar de laptop terwijl anderen naar de TV kijken (jeugdserie op TeenNick) Mss is er idd (inderdaad) binnen dertig een nog veel krachtiger digitaal medium dan het huidige maar dat de CD terug zn opwachting gaat maken ten nadele van de stream, neen dat geloof ik niet. Nu al wordt er veel muziek enkel digitaal ter beschikking gesteld, niets CD meer! Trouwens binnen 30j zijn de meesten onder ons mss (misschien) al wijlen, jammer genoeg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Streamen is hot, makkelijk, wordt steeds gemakkelijker (plug & play), goedkoper dan vele andere media en bespaart een zee aan ruimte thuis. Geen vette installaties meer en nutteloze m3 aan opslag voor je muzieksoftware. Alle muziek beschikbaar uit de cloud of van je Nas of PC Tegenwoordig koopje gewoon een klein kastje van nog geen 0,5 liter inhoud en deze sluit je aan op een modem en deze zend dan digitaal het signaal naar je draadloze actieve speakers met ingebouwde digitale versterkers, DSP en Dac. Eventueel kan je tv nog hierop worden aangesloten en klaar is kees ! Lekker compact, zeer betaalbaar en geen kabelgeneuzel meer. Uiteindelijk verwordt dit forum dan tot een klein kliekje analoog-fans/plaatjesdraaiersen de rest van de forumleden, is dan voor eeuwig uitgetweakt. Heeeeeerlijk ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 By the way.... Wat doet een streamer werkelijk in technisch zin ? Gaarne uitleg in Jip en Janneke taal Bij mijn streamer: Logitech Duet, zorgt mijn controller + Squeeze-software op de Nas voor het beheer en selectie van/in mijn muziekbibliotheek. Vervolgens wordt mijn selectie via een ethernetkabel naar een klein kunstof kastje gestuurd die op mijn stereo-installatie is aangesloten. Wat gebeurt er in dat kastje (los van eventuele D/A-conversie) Als je vele streamers van binnen bekijkt en je denkt de voeding en eventuele DAC weg, blijft er maar zeer weinig over aan hardware, wat daadwerkelijke "streamt" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 misschien het makkelijkst duidelijk te maken door het verschil met downloden te bekijken. Bij downloaden haal je het hele datapakket (het mpdrietje) binnen en gaat het dan pas afspelen. Bij streamen haal je het stukjes bij beetje binnen en speel je het stukjes bij beetjes vanuit een buffer af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Ik hoop er over 30 jaar nog te zijn. maar dan zou ik 94 jaar oud zijn. Hoe de wereld er dan uitziet weet ik niet, maar wanneer ik 30 jaar terug kijk zaten we aan het begin van de CD. Ik verwacht dat het digitaal naar muziek luisteren alleen maar toeneemt. Ik denk trouwens dat 90% van de muziek die we horen al digitaal is. De analoog fanaten even buiten beschouwing gelaten. Maar ook de nieuwe LP's worden vrijwel allemaal van digitale bron gesneden. Ik vrees wel, dat er een andere sotwaresysteem komt. Een wat voorzien is van een deugdelijk betaal- en antikopieersysteem. Of dat deze muziek alleen via beveiligde en betaalde systemen is te spelen. Een soort Spotify, maar dan in een per apparaat te kiezen kwaliteit. Voor in de auto een lage resolutie, omdat dat via zenders moet en voor thuis een enorme resolutie via de kabel. Uiteraard kun je die muziek weer analoog opnemen digitaliseren en opslaan, maar tegen het geld dat je voor het abonnement betaald kun je zelf niks meer bewaren. Zo'n abonnement kost dan voor TV, films, muziek, internet, Cloud, bellen enz. samen een paar tientjes per maand. Zie het ook als de app's die je voor een paar euro's kunt "kopen". Vroeger moest je een softwarepakket van honderden euro's kopen. Nu komt er te weinig geld in het laadje van de platen- en andere softwarebazen. Dat gaat niet lang goed. Of de LP blijft bestaan... voor een selecte groep voorlopig nog wel, maar dan moeten er wel voordelen aan zitten. Niet alleen een nostalgisch gevoel of betere geluidskwaliteit. Die geluidskwaliteit kan nu digitaal al gelijkwaardig zijn, en dat nostalgisch gevoel is er bij de jongere al niet meer. In dit verband een leuke anekdote: Bij de laatste AAA in Krefeld zat ik bij de lezing van Wally Malewics. Deze man is een echte analoog adept, over de 70 maar doet erg veel metingen met de PC en digitale camera. In de zaal vroeg iemand of dat meten ook analoog kon. Wally: Je gebruikt toch gewoon je PC om te meten?? De ander: maar ik heb geen PC... "ik ben ANALOOG". Wally: ik weet niet of er analoge computers zijn, anders kun je niet op deze manier meten en heb je niks aan mijn verhaal. De man bleek echt alles analoog te doen. Geen digitale telefoon, geen digitale camera, geen mobieltje, geen PC, geen tablet, enz... Een soort analoge holbewoner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 By the way.... Wat doet een streamer werkelijk in technisch zin ? Gaarne uitleg in Jip en Janneke taal Streamen is een verzamelnaam voor het oversturen en afspelen van AV informatie over een datanetwerk. Dat kan je lokale netwerk thuis zijn of het wereld wijde web. Dus gedownloade files met je SB (of andere speler) vanaf je NAS (of andere server) afspelen over je thuisnetwerk is in feite ook streamen. Alleen bij b.v. een Olive, wat in feite een linux PC is toegespitst op audio, loopt het niet over e.o.a. netwerk en zou je daar eigenlijk niet van streamen kunnen spreken Een streamer bestaat eigenlijk uit 2 delen 1/ een mediaserver en 2/ een media cliënt. De media server is een stuk software wat je muziek collectie op de harddisk beheert en indexeert. Soort van bibliothecaris dus. Een media cliënt is een stukje software wat de muziek daadwerkelijk afspeelt en naar de DAC stuurt: De "Lezer" zeg maar. Die cliënt maakt daarbij gebruik van de server. De server kan op een andere PC staan als de client, b.v. op een andere PC of een NAS (Network Attached Storage). Een NAS is eigenlijk een mini PC met alleen een HDD er aan/in en maakt die HDD beschikbaar in het verdere netwerk. Ook de internetservers bij de radio, Spotify etc. zijn vergelijkbaar en leveren de muziek aan via het internet i.p.v. een HDD bij jezelf thuis. De client kan dus een ander doosje zijn, b.v. een andere PC in het netwerk of een Squeezebox, maar ook je TV (als die netwerk mogelijkheden heeft) of een internetradiootje.tot aan een dedicated HighEnd player aan toe. Aan de andere kant kunnen server en cliënt ook samen in 1 doos zitten en dan heb je het over doosjes als Olive en die mediaplyer Hans aanhaalde van Speakerland. Maar ook gewoon samen op 1 PC zoals met Daphile (LMS + LMP onder Linux) J.River onder Win etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2014 Author Report Share Posted 27 december 2014 Hype of niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Hype of niet?Mag je helemaal zelf weten Wat maakt het verder uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2014 Author Report Share Posted 27 december 2014 Dat is juist de clou hé Peter, voor wie is het een hype en indien ja waarom zie je streaming verdwijnen op korte of lange termijn Ik vind het vooral heel gemakkelijk. Het vervangt wel mijn liefde voor vinyl niet. CD's heb ik bijna niet meer gekocht, vinyl daarentegen wel + digitale download Streamen is voor mij veel meer dan enkel mijn muziekbibbliotheek te kunnen afspelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Geen hype. Waarom zou je je een cd afspelen als dit via een streamer makkelijker en (het is hier een high end forum) vooral beter gaat! Niet echt makkelijk om een cd speler te verslaan maar met de juiste spullen kom je verder met een streamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Een hype is het zeer zeker niet ! Een hype is een korstondige opwelling/beweging. Streamen is gewoon een logisch vervolg in het steeds verder digitaliseren van deze wereld en de trend om muziek steeds gemakkelijker voor een groot publiek toegankelijk te maken. Ik denk dat straks alles via streamen gaat (dus ook TV)) en als het kan, zo veel mogelijk draadloos. Steeds snellere netwerken, betere software, wellicht nieuwe formats en straks je hele tv/audio op het G5, G6, G7 network enz. Kabels in het huis, kabels in de wijk, glasvezel ja of nee, dit is straks gewoon achterhaald. Draadloos is goedkoper (omgerekend per aansluiting) en beter voor de grondstoffenvoorraad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Ja, nog meer straling! :-) Geen hype, streaming. We zijn zwaar achterhaalt, maar de muziek beleving is er niet minder om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Draadloos )))))) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 december 2014 Members Report Share Posted 27 december 2014 Ja, nog meer straling! :-) [...] Kippegaas in je muren, plafond en vloer, doet zelfs die GSM het niet meer. En wat een rust, heerlijk. Computer en televisie met een draadje, weg met die zooi! Streaming daar doen mijn kinderen maar lekker aan, maar niet in mijn woon- of slaapkamer. Ik krijg tegenwoordig in die ''gezonde buitenlucht'' al genoeg stralingsellende om mijn oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Dat is juist de clou hé Peter, voor wie is het een hype en indien ja waarom zie je streaming verdwijnen op korte of lange termijn Dingen komen en gaan en alleen de tijd leert ons uiteindelijk of iets beklijft of dat het een hype was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Voor mij heeft streaming niet direct iets met draadloos te maken. Alleen de bediening wel natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Kippegaas in je muren, plafond en vloer, doet zelfs die GSM het niet meer. En wat een rust, heerlijk. Computer en televisie met een draadje, weg met die zooi! Streaming daar doen mijn kinderen maar lekker aan, maar niet in mijn woon- of slaapkamer. Ik krijg tegenwoordig in die ''gezonde buitenlucht'' al genoeg stralingsellende om mijn oren. Hoe dat zo? De gemiddelde levensduur van de mensen stijgt nog steeds, en met name in die elektrisch vervuilde streken. Volgens mij kan het niet anders, al die straling is juist heel gezond. Als je je maar niet overeet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Een hype is het zeer zeker niet ! Een hype is een korstondige opwelling/beweging. Streamen is gewoon een logisch vervolg in het steeds verder digitaliseren van deze wereld en de trend om muziek steeds gemakkelijker voor een groot publiek toegankelijk te maken. Precies helemaal mee eens. Ik denk dat straks alles via streamen gaat (dus ook TV)) en als het kan, zo veel mogelijk draadloos. Steeds snellere netwerken, betere software, wellicht nieuwe formats en straks je hele tv/audio op het G5, G6, G7 network enz. Kabels in het huis, kabels in de wijk, glasvezel ja of nee, dit is straks gewoon achterhaald. Draadloos is goedkoper (omgerekend per aansluiting) en beter voor de grondstoffenvoorraad. Nu doe ik iets voor mijn werk met draadloze netwerken en ik kan je vast vertellen dan met de komst van de draadloze netwerken er nog nooit zo veel aan kabel is verbruikt. Het is een dure en on nodige manier om huishoudens aan te sluiten op de buitenwereld. bijna in elke gemeente met meer dan 5 inwoners wordt al glas neergegooid. Nu dat bijna is afgerond zijn de kosten daarvan eenmaal gemaakt en kunnen we onbeperkt tegen aantrekkelijke kosten intermepen wat we willen. Met mobiel ga je dat met de bijbehorende bandbreedtes niet halen. er zou dan op elke hoek van de straat een grondstation moeten staan. Dat vinden de meeste mensen dan ook weer geen oplossing. De vaste kabels zijn dus zeker over 30 jaar nog lang niet achterhaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Kippegaas in je muren, plafond en vloer, doet zelfs die GSM het niet meer. En wat een rust, heerlijk. Computer en televisie met een draadje, weg met die zooi! Streaming daar doen mijn kinderen maar lekker aan, maar niet in mijn woon- of slaapkamer. Ik krijg tegenwoordig in die ''gezonde buitenlucht'' al genoeg stralingsellende om mijn oren. Los van discussie over muziekbeleving. kwaliteit, stralingseffecten etc.. trekken deze ontwikkelingen zich niks aan van een kleine meerderheid (zoals analoogfreaks) waaronder jij behoort. 2-weken terug met mijn afdeling (ik werk in de IT) nog een feestje gehad en hierbij nog een lezing gehad v/e trendwatcher en hierbij ontwikkelingen gehoord over het implemteren van chips/electronica in het menselijke lichaam. Niet my cup of tea maar deze ontwikkelingen gaan gewoon door en trekken zich ook niks van mij aan. Nu wellicht griezelig om te horen over 10/20 jaar wellicht de gewoonste zaak van de wereld. Voor jouw business, analoog/buizen/draaitafels juist een uitgelezen kans omdat dit nu juist, het tegenovergestelde in het spectrum is, weliswaar voor een niche-markt. Vele mensen zullen altijd op zoek blijven naar "oude zaken", "nostaligie" "oude gebruiken". Dit nog ff los v/h feit dat nog velen vinden, dat "analoog" (terrecht of onterecht) beter vinden klinken. In het medium CD / DVD, BLUEY-RAY of andere digitale opslagmedia, zie ik geen heropleving in de toekomst weggelegd, zoals nu ook de langspeelplaat een opleving heeft meegemaakt of nog meemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Precies helemaal mee eens. Nu doe ik iets voor mijn werk met draadloze netwerken en ik kan je vast vertellen dan met de komst van de draadloze netwerken er nog nooit zo veel aan kabel is verbruikt. Het is een dure en on nodige manier om huishoudens aan te sluiten op de buitenwereld. bijna in elke gemeente met meer dan 5 inwoners wordt al glas neergegooid. Nu dat bijna is afgerond zijn de kosten daarvan eenmaal gemaakt en kunnen we onbeperkt tegen aantrekkelijke kosten intermepen wat we willen. Met mobiel ga je dat met de bijbehorende bandbreedtes niet halen. er zou dan op elke hoek van de straat een grondstation moeten staan. Dat vinden de meeste mensen dan ook weer geen oplossing. De vaste kabels zijn dus zeker over 30 jaar nog lang niet achterhaald. Ik denk dat kabels (glasvezels) zullen voorlopig nog wel gelegd worden maar zal op den duur ook passee zijn. Problematiek met de bandbreedtes is een kwestie van tijd en techn.ontwikkelingen. M.i.z.: grootste probleem is, de grote bedragen die gemoeid zijn m.b.t. het verkrijgen van concessies m.b.t. snelle draadloze netwerken, waardoor het nog steeds loont om huizen te "bedraden" Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Draadloos heeft z'n beperkingen. Wanneer je in een flat woont kun je daar al over meepraten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Ik denk dat kabels (glasvezels) zullen voorlopig nog wel gelegd worden maar zal op den duur ook passee zijn. Problematiek met de bandbreedtes is een kwestie van tijd en techn.ontwikkelingen. M.i.z.: grootste probleem is, de grote bedragen die gemoeid zijn m.b.t. het verkrijgen van concessies m.b.t. snelle draadloze netwerken, waardoor het nog steeds loont om huizen te "bedraden" Nee dat is het niet! Draadloos is hier in mijn buurt zo populair, dat het ondergaat aan zijn eigen succes. Neem WiFi b.v. de 2,4 Ghz band, hier totaal onbruikbaar, vanwege het vele gebruik. Wat gaat men dan doen, allerlei repeaters neerzetten om het signaal te versterken, waardoor de WiFi stations elkaar nog verder elkaar wegdrukken. Niet voor niets adviseren bedrijven als UPC om vooral goede UTP kabels te gebruiken, wil je b.v. de maximale downloadsnelheid halen. Dan het streamen zelf. Hoeveel pagina's en documentatie er niet is geschreven over jitter en de noodzaak van nauwkeurige klokken. Gooien we dat nu allemaal overboord? Nee, waarom streaming b.v. van een harddisk of server zo populair is, omdat je nog makkelijker muziek kunt kopiëren. Uiteindelijk gaat het alleen om de centen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 december 2014 Report Share Posted 27 december 2014 Dan het streamen zelf. Hoeveel pagina's en documentatie er niet is geschreven over jitter en de noodzaak van nauwkeurige klokken. Gooien we dat nu allemaal overboord? Nee juist niet! Juist met streamen kun je met een nauwkeurige en stabiele klok werken voor een jittervrije doorstroom. De benodigde digitale data wordt keurig steeds op afroep opgehaald. Hier is juist de DA klok de baas en niet de data stream. Behalve dan weer bij de synchrone USB bij de standaard goedkope USB doosjes, alhoewel ook bij vele dure. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 december 2014 Author Report Share Posted 27 december 2014 Boeiend draadje Al zeg ik het zelf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 december 2014 Report Share Posted 28 december 2014 Nee juist niet! Juist met streamen kun je met een nauwkeurige en stabiele klok werken voor een jittervrije doorstroom. De benodigde digitale data wordt keurig steeds op afroep opgehaald. Hier is juist de DA klok de baas en niet de data stream. Behalve dan weer bij de synchrone USB bij de standaard goedkope USB doosjes, alhoewel ook bij vele dure. USB niet eens aangedacht. Het is hier of ethernet of WiFi. beide lijken me t.o.v. een goede cd-speler of alles-in-een apparaat slechter. Bovendien welke DAC heeft zo' n nauwkeurige masterklok? En welk doosje heeft een goede asynchrone USB aansluiting? M.i. wordt er wat afgeprutst alleen maar omdat je muziek voor niks kunt downloaden of makkelijk terrabytes data van de buurman kan kopieren. (sorry voor de typefouten even geen spellingchecker...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts