Jump to content

Wat hebben we onder de draaitafel

carl
 Share

Recommended Posts

Ik zou het wel leuk vinden om te horen wat jullie onder de draaitafel hebben liggen en waarom. Ik heb zelf onder mijn subchasis draaitafel een Solid Steel rack wat weer op een betonnen vloer staat met parket erop. In de toekomst komen er draaitafels op een houten vloer op zolder in ieder geval een TD 160, maar waarschijnlijk ook een massa loopwerk.

Ik ben vooral geteresseerd in DIY oplossingen

Ik heb een zelfgebouwd rek. Dit is van dik hout ( :D ) (massief) en draadstangen opgebouwd. Daarop staan drie Hema eierdoppen en stalen kogels. Daarop ligt een tegel hardsteen met de gladde kant naar beneden. Op die tegel een rubber plaat en daarop een granieten tegel. De draaitafel staat daar met spikes op. 

Dit gaat waarschijnlijk veranderen, omdat er net zo waarschijnlijk een ander rek komt.

De oplossing met kogels en tegels blijft. Dat ontkoppelt de platenspeler mooi en zorgt tegelijk voor een massieve basis.

Ik heb het niet meer.

Ik had 2 platen beukenhout 18mm dik,daar boorde ik gaten in 10mm diep.

In die gaten zette ik passende veren vervolgens schroefde ik de planken de platen met 4 schroeven in de hoeken aan elkaar vast de veren stonden zo onder spanning maar konden nog verder inveren.

De ruimte tussen de platen was 10 mm.

Ik had er 4 rubberen voetjes onder gezet.

Ik heb daar een Acoustical Jobo 2800 draaitafel op gezet met het idee dat de dt ontkoppeld zou zijn.

Dat klopte enigzins maar niet voor 100%.

Als ik tegen de plint klopte hoorde ik het nog wel door de speakers maar zachter dan zonder die platen.

Iets soortgelijks is ook in de handel meen ik.

De dt geheel ontkoppeld van de plint werkt nog het beste naar mijn ervaring.

Ik heb die Omicrons van Onno in huis gehad Hans. Beetje hetzelfde principe als die eierdoppen, ziet er fraaier uit. Werkte inderdaad,

Ben benieuwd wat Marco gebruikt op shows. Zat zelf te denken aan een DIY imitatie van Nottingham Analoque. Merford had platen die bestond uit een sandwich van multiplex en rubber. Daaronder onderzetters.

• Members

Een massief eiken side-tabel welke bijna onzichtbaar via een muurbeugel van de vloer ontkoppeld is. De poten steunen via een stukje rubber nog net op de vloer, maar die invloed is verwaarloosbaar.

Wel kan ik het meubel zo met 200 kg belasten. We kunnen om de draaitafel heen staan springen (vloer is massief eiken op een betonnen ondervloer) naald springt echt niet over.

Edit op vraag Carl hierboven: wat er voorhanden is en er een beetje leuk uitziet. Als het meubel op shows het geluid moet gaan bepalen, verkoop ik niet de goede producten.

• Members

De edit nog niet gelezen Carl? Dat slaat op shows. Ik heb daar geen specifiek meubel voor. Veel demonstrateurs willen op shows van mij draaitafels of elementen lenen, ik leen altijd audiomeubels. Zo ongeveer het enige product waar ik geen geld aan uitgeef.

Als het beter dan een normaal meubel moet zijn, zet het dan op de grond neer. Kan geen meubel tegen op!

Ik heb ooit dit rack gebouwd.

Gewoon vurenhout met deze poten op elkaar gestapeld.

Daar een draadeinde door en klaar ben je. de poten heb ik nog wel op lengte moeten maken.

P1040121.jpg

Nu speel ik met een rack van Soundstyle.

Beide hebben niet meer gekost dan €25,- op marktplaats. (Soms even zoeken maar je komt ze regelmatig tegen. Net nog even gekeken en nu even niet natuurlijk.)

Dan staat de apparatuur wel op glas wat beter zou zijn als ik daar hout of steen voor zou gebruiken maar ik hoor het verschil met mijn vorige rack niet.

P1060823_zps21e221cb.jpg

..... audiomeubels. Zo ongeveer het enige product waar ik geen geld aan uitgeef.

Inmiddels heb ik de edit gelezen Marco. Wel grappig dat je met een mooi mat bezig bent op de draaitafel en wat er onder ligt relativeert. Ik had die mat ook niet zo geloofd als ik hem niet gehoord had. Van daaruit ben ik nieuwsgierig geworden of onder de draaitafel misschien ook een verbetering geeft en een beetje op internet aan het speuren net als Gerrit Jan. Een echte lijn heb ik nog niet kunnen vinden. Vibraplane schijnt wel het summun te zijn, maar extreem duur.

Edit: dat zou iets voor mijn zolder zijn George en zeker voor die prijs. De Thorens heb ik al! (De draden omhoog zijn me nog niet helemaal duidelijk).

Ik heb die Omicrons van Onno in huis gehad Hans. Beetje hetzelfde principe als die eierdoppen, ziet er fraaier uit. Werkte inderdaad,

Ben benieuwd wat Marco gebruikt op shows. Zat zelf te denken aan een DIY imitatie van Nottingham Analoque. Merford had platen die bestond uit een sandwich van multiplex en rubber. Daaronder onderzetters.

De rubber tegels van de bouwmarkt (voor onder de schommel) voldoen prima en zijn in 40x40 cm en 50x50 cm te krijgen. 

Bij mij staan de ontkoppelaars onder stenen sandwich. Hierdoor wordt de schommelde massa veel groter en de resonantie (schommel) frequentie veel lager. Wel zo handig bij het opzetten van een plaat.

Edit: dat zou iets voor mijn zolder zijn George en zeker voor die prijs. De Thorens heb ik al! (De draden omhoog zijn me nog niet helemaal duidelijk).

Ik begrijp dat het eigenlijk een stapel tafeltjes is. Om te voorkomen dat de boel van elkaar schuift, zit er door de poten én planken lange draadstangen. Daarmee wordt de boel bij elkaar geklemd.

Ik hoor overigens wel een duidelijk verschil in klank. Ook bij de CD speler en rest van de elektronica.

• Members

Inmiddels heb ik de edit gelezen Marco. Wel grappig dat je met een mooi mat bezig bent op de draaitafel en wat er onder ligt relativeert. Ik had die mat ook niet zo geloofd als ik hem niet gehoord had.

[...]

En denk je dat ik niet het nodige heb geprobeerd? Targets, Tabula Rasa, Grand Prix, noem ze maar op. Een draaitafel hoort aan een muurbeugel voor het beste resultaat. Een Linn LP12 doet het trouwens verdomd goed op een houtje touwtje meubel ala Ikea, zo zouden ze die tafels weer eens moeten demonstreren. Gewoon een Ikea boekenkast op zijn kant, en een fantastisch meubel is daar! Voor shows blijf ik het een hekel punt vinden, aan de muur kan niet, dus roeien met de riemen die je hebt. Als de ondergrond maar stevig is en het er een beetje leuk uitziet vind ik het al snel goed. De set gaat namelijk echt niet staan of vallen door het meubel, maar door hoe je de set opbouwt en tuned in de ruimte. Dat apparatuur ook met elkaar moet matchen hoef ik denk niet meer uit te leggen? Dat is veel belangrijker. 100% goed krijg je het op een show namelijk nooit. Stel dat de set tijdens zo'n show geweldig klinkt en ik meld dat dit door dat fantastische Grand Prix meubel van 15.000 euro komt, hoe geloofwaardig zou dat zijn? Als het slecht klinkt is het namelijk altijd ''de schuld van de luidsprekers'', als het goed klinkt is het ''mag het, voor zo veel geld'' Kennis en kunde komt blijkbaar nooit meer ter sprake, nu precies de meerwaarde van een importeur of goede dealer. Zou een hoop miskopen kunnen besparen...

Ik blijf mijn shows lekker op mijn manier doen, niks digitaal en opgebouwd zoals ik er mee kan leven. Wie het mooi vindt is welkom, vind je het niets, dan nog steeds...

Wanneer ik mijn nieuwe platenspeler in huis heb wil ik misschien deze aan de muur bevestigen. Echter ik weet niet wat een goede en betaalbare beugel zou zijn. Zit er ook aan te denken om iets door een handige lasser te laten maken.

(...) Gewoon een Ikea boekenkast op zijn kant, en een fantastisch meubel is daar! (...)

Sommige Ikea kasten moeten het voor hun stevigheid hebben van de zwaartekracht: als de plankjes niet in de juiste stand zijn aangebracht, dondert de hele zaak in elkaar. Zie het verhaal (met schokkende foto!) over het CD-meubel van die firma in het boekje dat Pluto uitdeelt...

• Members

Sommige Ikea kasten moeten het voor hun stevigheid hebben van de zwaartekracht: als de plankjes niet in de juiste stand zijn aangebracht, dondert de hele zaak in elkaar. Zie het verhaal (met schokkende foto!) over het CD-meubel van die firma in het boekje dat Pluto uitdeelt...

Beste Spido,

ik denk niet dat we het over dezelfde kast hebben. Ik bedoel die Expedit (heet nu in aangepaste, minder stevige vorm, Kallas). Had een maatvoering van 44 bij 1.85  of zoiets, die is namelijk enorm stevig als je hem op zijn kant zet/legt. Heb je een ''werkblad van 1.85 breed, geperst karton, plus nog 4 schappen er onder. Werkt perfect. Die grote met 25 vakken die jij bedoeld heb ik als 1 van mijn platenkasten, die moet je wel aan de muur verankeren om ''ongein'' als wat jij bedoeld te voorkomen. Die hebben ze trouwens uit het pakket gehaald. Stelletje slimmeriken...

Maar we dwalen af!

In mijn apollorack heb ik de glazen plateau's ooit vervangen door dikke arduinen stenen, wel ik ga die zeer waarschijnlijk vervangen door 30mm rubberwood met aan de onderkant een plaat van 2 - 3mm aluminium

Als ik met mijn knolels op de arduin tik, dan "zingt" deze, lijkt mij dus niet zo goed ... Onder de platenspeler ligt een dikke plank bovenop de arduin, tusseni zitten er kurken vierkantjes.

Mijn grootste probleem blijft de wiebelende vloer + deze ligt helemaal niet pas. Daarom heb ik viablue spikes in de P25 gezet zodat ik deze enigszins waterpas kan zetten want het rack waterpas zetten is onbegonnen werk.

Ik twijfel heel sterk om een USM kast aan te schaffen met bovenop en rubberwood plank, deze kast is zeer gemakkelijk waterpas te zetten aan de voetjes maar ook bovenaan waar de rubberwood komt op te liggen.

Aan het apollowandrack heb ik ook al gedacht maar dan heb ik nieuwe lange interlinks nodig

Wij wonen naast het spoor en af en toe trilt het huis een beetje door voorbijrijdende treinen. Is een wandbeugel eigenlijk wel aan te raden, de muren trillen ook, of is dit helemaal iets anders dan een vloer