carl Posted 29 december 2014 Author Report Share Posted 29 december 2014 Ik begrijp dat je vloer van hout is Stef. Had ik ook in mijn vorige huis en daar was een muurbeugel eigenlijk wel een noodzaak vanwege lopen op de vloer. Die trein maakt het lastiger. In ieder geval ben je dan met een muurbeugel van de problemen met het lopen op de vloer af. Bij de bevestiging van de muurbeugel zou ik dan kijken hoe ze dat doen bij de CV. Om resonanties te voorkomen wordt de CV vaak met rubbers bevestigd aan de muur. Theoretisch zou dat omgedraaid ook moeten werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Een klein beetje off topic, maar ik denk dat Carl hier ook mee geholpen word. Ik heb stalen Target audiorek gekregen. Dat rek is voorzien van kleine hoekplaatjes met een rubber dop. Daarop ligt een plaatje (ik denk spaanplaat) van 12 mm dik. Het bovenplateau voor de draaitafel ligt op 4 in hoogte instelbare spikes. Ik wil dit rek gaan gebruiken, maar niet met de spaanplaatjes. In eerste instantie dacht ik de natuurstenen tegels op maat te laten zagen zodat deze in het rek passen. Maar een alternatief is natuurlijk een ander dood klinkend materiaal. De stenen tegels zijn n.l. niet echt "dood". Er zijn verschillende geluiddempende platen, maar die lijken me nogal slap. Ook de sandwichversie met multiplex en rubber is kennelijk te slap. Omdat ik wel met de kogels wil blijven werken, is een hard oppervlak wel een voordeel. Voor de bovenplaat blijven de stenen platen met rubber daartussen. De maximale dikte wanneer de platen in het rek liggen, is 35 mm. Ik heb gedacht aan: gelaagd glas (daar is het chassis van m'n draaitafel ook van gemaakt en klinkt onwaarschijnlijk "niet". Fermacell plaat Honingraatplaat (al la Masterbase) Wie heeft er een beter idee ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2014 Author Report Share Posted 31 december 2014 Die Diamond board van Knauf die ik op zolder heb gebruikt lijkt wel wat wat op Fermacell Hans. Toch zou ik bij demping allereerst aan een combinatie van rubber denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Gelaagd glas kan maar koop dan 552 of 662. 6mm glas 2mm folie 6 mm glas. Dit omdat b.v 332 zwakker is dan een glasplaat van 6 mm. In dit voorbeeld is de buigzaamheid van het 332 gelaagde glas groter dan de plaat van 6mm. Meer massa is ook meer isolatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Gelaagd glas kan maar koop dan 552 of 662. 6mm glas 2mm folie 6 mm glas. Dit omdat b.v 332 zwakker is dan een glasplaat van 6 mm. In dit voorbeeld is de buigzaamheid van het 332 gelaagde glas groter dan de plaat van 6mm. Meer massa is ook meer isolatie. Je hebt een PM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Je hebt een PM. Gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Er zijn verschillende geluiddempende platen, maar die lijken me nogal slap. Ook de sandwichversie met multiplex en rubber is kennelijk te slap. Wie heeft er een beter idee ? Die sandwich rubber/multiplex platen zijn niet slap hoor. Zeker niet als je er aan beide zijden nog een laagje Carbon of Twaron of glas met epoxy tegen aan plakt. Nog een dun laagje MDF daarover heen en je hebt een super dood plankje dat er ook nog netjes uit ziet. Wel zijkanten afwerken met een stripje. Zit je inmiddels wel op ca 35 mm dikte; afhankelijk van de gekozen MDF. Alleen denk ik dat je geen losse stukken van dit materiaal kunt kopen. Wel hele platen. Groupbuy Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Ik gok nu even op gelaagd glas. Wanneer ik op de draaitafelplaat tik lijkt het of op op een massief blok natuursteen tik. Dat is bovendien handig omdat het dan in het meubel niet zo donker is. Ik denk dat ik dat ook wel mooi ga vinden. Het is meer één geheel met de draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Een klein beetje off topic, maar ik denk dat Carl hier ook mee geholpen word. Ik heb stalen Target audiorek gekregen. Dat rek is voorzien van kleine hoekplaatjes met een rubber dop. Daarop ligt een plaatje (ik denk spaanplaat) van 12 mm dik. Het bovenplateau voor de draaitafel ligt op 4 in hoogte instelbare spikes. Ik wil dit rek gaan gebruiken, maar niet met de spaanplaatjes. In eerste instantie dacht ik de natuurstenen tegels op maat te laten zagen zodat deze in het rek passen. Maar een alternatief is natuurlijk een ander dood klinkend materiaal. De stenen tegels zijn n.l. niet echt "dood". Er zijn verschillende geluiddempende platen, maar die lijken me nogal slap. Ook de sandwichversie met multiplex en rubber is kennelijk te slap. Omdat ik wel met de kogels wil blijven werken, is een hard oppervlak wel een voordeel. Voor de bovenplaat blijven de stenen platen met rubber daartussen. De maximale dikte wanneer de platen in het rek liggen, is 35 mm. Ik heb gedacht aan: gelaagd glas (daar is het chassis van m'n draaitafel ook van gemaakt en klinkt onwaarschijnlijk "niet". Fermacell plaat Honingraatplaat (al la Masterbase) Wie heeft er een beter idee ? Populierenhout Hans, goedkoop en ideaal voor dit doel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Massief of populieren triplex ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Massief of populieren triplex ? Massief, zeer goede ervaring mee. Maar volgens mijzou gelaagd ook kunnen. Glas.... Nooit doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Massief, zeer goede ervaring mee. Maar volgens mijzou gelaagd ook kunnen. Glas.... Nooit doen! Waarom nooit glas? Verklaar je nader, ik heb daar, net als met marmeren platen, best goede ervaringen mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Massief, zeer goede ervaring mee. Maar volgens mijzou gelaagd ook kunnen. Glas.... Nooit doen! Gelaagd glas is totaal anders dan massief glas. Dat laatste hoef ik ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Waarom nooit glas? Verklaar je nader, ik heb daar, net als met marmeren platen, best goede ervaringen mee. Glas en harde natuursteen klinkt als een klok. Gelaagd is heel anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 hier nog een linkje/adres m.b.t alle soorten glas (ook gelaagd glas of veiligheidsglas) waarbij je op maat kan laten snijden http://www.glasdiscount.nl/enkelglas/gelaagd-veiligheidsglas/gelaagd-veiligheidsglas/blank-gelaagd-veiligheidsglas Hier nog een linkje v/e Diy-plataeu voor de draaitafel, waarin glas (korrels) een rol speelt http://diyaudioprojects.com/Forum/viewtopic.php?f=12&t=1261 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Tja mijn rekken hebben standaard gelaagd glas en zit ik juist er over na te denken om deze te vervangen voor hout of steen. Niet dat ik echt verschil hoor maar vind het glas een beetje slap voor mijn DT. Alleen mag het niet te dik worden anders passen de kastjes er niet meer tussen. Gelaagd hout zit er dus niet in. Ik denk dan eerder aan een dikke tegel voor onder de DT en voor de rest van het rek aan massief hardhout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2014 Author Report Share Posted 31 december 2014 Gelaagd glas is totaal anders dan massief glas. Dat laatste hoef ik ook niet. Ik denk dat je gelijk hebt Hans. Kan je dat helder krijgen, kleurt dat niet door die folie ertussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Had mijn vriendin net een snijplank van bamboe besteld en bel ik eens opzoek gegaan naar bamboe panelen om planken van te maken. Lijkt me dat hier wel wat mee te maken is. En 16mm lijkt me voldoende. http://www.bambooxl.nl/bamboe_meubelplaten.htm Eens zien of dit ook per paneel te bestellen is en wat dan de kosten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2014 Author Report Share Posted 31 december 2014 Kan je in ieder geval vergelijken George en als het glas toch beter klinkt kan je nog altijd in de productie van snijplanken gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 De folie van gelaagd glas is helder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Ik heb natuursteen composiet platen in het rek. Het ziet eruit als natuursteen, is net zo zwaar en je kunt het in elke gewenste kleur krijgen. Het is vergelijkbaar met MDF, maar ipv hout, heeft met nu natuursteenzaagmeel gebruikt. Het wordt veel verkocht als vensterbak of als aanrechtblad. Je kunt het geschuurd, gepolijst en hoogglans krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Had mijn vriendin net een snijplank van bamboe besteld en bel ik eens opzoek gegaan naar bamboe panelen om planken van te maken. Lijkt me dat hier wel wat mee te maken is. En 16mm lijkt me voldoende. http://www.bambooxl.nl/bamboe_meubelplaten.htm Eens zien of dit ook per paneel te bestellen is en wat dan de kosten zijn. Interessant George. Ik wil ook nog een rack maken voor de platenspeler en eventueel de phono pre. Wellicht erg goed materiaal ervoor. Enneehhh, zou dit ook wat zijn als luidsprekermateriaal (open baffle)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Wellicht eens kijken op (slagers)hakblokken waarop met grote kracht stukken vlees worden gehakt. http://www.bol.com/nl/p/cosy-trendy-malawi-snijplank-bamboe-rechthoekig-30x25x5cm/9200000016312702/ http://www.zint.nl/epages/17749770.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/17749770/Products/00026 http://www.zint.nl/epages/17749770.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/17749770/Products/00101 Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Hans kan tot max 35 mm kwijt. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Glas gaat het niet worden. Dan kan ik beter een compleet nieuw meubel kopen. Populierentriplex is makkelijk verkrijgbaar. Massief wat lastiger. Ondanks dat het hier vol staat met populieren, heb ik er nog nooit een plankje van gezien. Bamboe, dat zie ik ook wel zitten. Ik meen me te herinneren dat Miracle ook zo'n rek had. Ik kan natuurlijk ook m'n tegels op maat laten zagen en er met kit aluminium plaatjes onder lijmen. Dan is de klank een stuk minder. Voordeel daarvan is, dat de kogels kunnen rollen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts