Jump to content

Wat hebben we onder de draaitafel

carl
 Share

Recommended Posts

Dat Bamboe is nog wel aardig verkrijgbaar en ook nog in verschillende diktes.

Heb er al even op zitten Google en best nog al een aantal adressen gevonden die meubel panelen leveren.

Meestal in panelen bestaande uit verschillende lagen.

Zelf zou ik het liefst een massief paneel hebben met alle nerven in dezelfde richting al zal het voor de sterkte van het paneel beter zijn om iets te hebben met verschillende lagen.

Zelf zou ik het liefst een massief paneel hebben met alle nerven in dezelfde richting al zal het voor de sterkte van het paneel beter zijn om iets te hebben met verschillende lagen.

je kunt de zijkanten van de plaat fineren, er is 4mm bamboe fineer.

ik heb mijn hele keuken van bamboe gebouwd en de kopse kanten van de 40 mm platen zijn juist het, zeer spaarzaam toegepaste, decoratieve element.

Waarom nooit glas? Verklaar je nader, ik heb daar, net als met marmeren platen, best goede ervaringen mee.

Om dezelfde reden TL: ik heb er juist slechte ervaringen mee, met glas. Niet met marmer!

Een verklaring heb ik niet en er zijn best settings die klinken en toch in een glasrack staan. Alleen lukte het hier niet om er muziek uit te krijgen, maar dat bleek pas echt toen ik een rack-demo kreeg met een Callas-rack, lang geleden.

Glas gaat het niet worden. Dan kan ik beter een compleet nieuw meubel kopen.

Populierentriplex is makkelijk verkrijgbaar. Massief wat lastiger. Ondanks dat het hier vol staat met populieren, heb ik er nog nooit een plankje van gezien.

Bamboe, dat zie ik ook wel zitten. Ik meen me te herinneren dat Miracle ook zo'n rek had

Bamboe is zeker een aanrader,Hans! Misschien heeft Ron Ploeger nog een rack in bamboe over. Hij maakt ze niet meer nu.

En populierenhout is hier gewoon te koop. Het is heel licht van gewicht en kleur.

En mooi om te zien, vind ik zelf.

Ik heb hier een stalen rek staan. Daar wil ik alleen nieuwe plaatjes in leggen. Ik wil wel de kogels kunnen gebruiken. Dus een hard oppervlak is gewenst. De eierdoppen staan dus op z'n kop. Andersom is vaak lastig i.v.m. schroefjes of ventilatiesleuven onder in apparaten. Vandaar dat gelaagd glas voorkeur had.

Ik ga nu voor natuurstenen tegels die gedempt worden met een aangelijmde (kit) stalen plaat. Dat lijkt het meest op de huidige constructie. Deze bevalt prima.

Laat die stalen plaat maar zitten Hans. Als iets heel slecht te dempen is is het een dikke stalen plaat.

Zou gewoon lekker marmeren tegels nemen. Een tegelhandel heeft vaak voor weinig wel wat tegels over van een klus. Ik haalde een paar jaar geleden een paar fraaie 50cm x 50cm x 4cm marmeren tegels voor €5/stuk. Waren alleen niet geslepen aan de zijkant maar dat boeit mij weinig.

Ik overweeg het heel heel sterk hoor ipv steen of marmer of glas

Je bedoeld het breekt niet maar stuitert terug? :D Wat ik hier wel heb is rubbermat gevuld met kurk maar dat ligt onder het parket als demping. Ach er is zoveel, zoals dat composiet hout wat ze voor vlonders buiten gebruiken. Ziet er ook fraai uit en resoneert vrijwel niet. En anders is nog Corian, ook erg fraai en resonantie arm. Alleen erg duur.

Ik heb gewoon een TNT Flexirack met massief berken planken van 37 mm dik en afgewerkt met olie, dat spul waar ze ook keukenwerkbladen van maken. Niets op aan te merken en ziet er fraai uit.

Je kent het wel maar waarschijnlijk onder een andere naam

Google eens rubberwood Peter en je zal zien dat dit massief hout is.

Onze trap is bvb van rubberwood gemaakt.

Allez kzal een geste doen en uitleg geven ... Na het aftappen van de rubber, potjes aan de boom, wordt de boom verwerkt tot houten platen ipv om te zagen en te verbranden

Het heeft zeer resonerende eigenschappen (dempen ervan)

http://www.dbhardwoods.com/rubberwoodNL.htm

Ja Peter? :)

Ken je dat niet rubberwood? Zeer degelijk sterk ecologisch en niet zo duur als beuk bamboe en eik

Lijkt mij verder prima spul hoor Stef, daar niet van. Weer eens wat anders :D Maar of het nou akoestisch beter is dan andere oplossingen blijft de vraag. Zo'n rack moet toch vooral stabiel en stevig zijn en geen vloergedreun doorgeven als je er een DT op zet.

Ga eens naar een houthandel en klop daar op verschillende soorten hout.

Doe de kloptest zoals bij een mat van rubber op je dt.

Het lijkt mij dat hoe dichter de structuur van het hout is hoe minder trillingen doorlatend.

Laat die stalen plaat maar zitten Hans. Als iets heel slecht te dempen is is het een dikke stalen plaat.

Zou gewoon lekker marmeren tegels nemen. Een tegelhandel heeft vaak voor weinig wel wat tegels over van een klus. Ik haalde een paar jaar geleden een paar fraaie 50cm x 50cm x 4cm marmeren tegels voor €5/stuk. Waren alleen niet geslepen aan de zijkant maar dat boeit mij weinig.

Nou denk je fout. 

Marmer klinkt als een klok. Nog meer dan hardsteen.

De stalen plaat moet niet gedempt worden, maar resoneert in een andere frequentie als de hardstenen tegel door de flexibele tussenlaag doven de twee frequenties elkaar uit.

Ja Peter? :)

Ken je dat niet rubberwood? Zeer degelijk sterk ecologisch en niet zo duur als beuk bamboe en eik

Hier ligt als bijna 20 jaar een rubberwood (Hevea) parketvloer. Prima spul, verkleurt nauwelijks en de beschadigingen vallen wel mee. Nou zitten er van de fabriek uit wel 5 harde toplagen lak op. Deze vloer ligt ook in m'n luisterhok.

Hoe het zich qua resonantie gedraagd weet ik niet. Alhoewel... we hebben er ook een slabak van, deze klinkt in ieder geval NIET als een klok. Redelijk dood zelfs.

Lijkt mij verder prima spul hoor Stef, daar niet van. Weer eens wat anders :D Maar of het nou akoestisch beter is dan andere oplossingen blijft de vraag. Zo'n rack moet toch vooral stabiel en stevig zijn en geen vloergedreun doorgeven als je er een DT op zet.

Hevea lijkt op essenhout. Het is hard, sterk en veerkrachtig.

Nou denk je fout. 

Marmer klinkt als een klok. Nog meer dan hardsteen.

De stalen plaat moet niet gedempt worden, maar resoneert in een andere frequentie als de hardstenen tegel door de flexibele tussenlaag doven de twee frequenties elkaar uit.

Dank voor he compliment :D Marmer klinkt zeker na als je vrij op hangt, doen alle harde materialen. Maar doe dat eens met een staalplaat....... Klinkt 100x langer na...

Leg je marmer rondom in een lijst of klem je het in dan klinkt het erg doods. Een dikke plaat staal niet, die neemt veel meer energie op. Ooit lang geleden is er een uitgebreid en degelijk onderzoek geweest naar diverse kastmaterialen voor luidsprekers (ik meen in Klang und Ton ergens jaren '90) en daar kwam marmer als gunstigste uit de bus.