Jump to content

Linn LP12/ phonopre/element

Michel
 Share

Recommended Posts

Beste analogofielen (en andere geintereseerden),

Ik ben in het gelukkige bezit van een LP12. Deze is voorzien van een Basic-export arm en Ortofon SL15Q MC low element. Een MF LPS doet de voorversterking.

Wat me regelmatig opvalt is dat mijn CD speler (Jadis Orchestra) weliswaar een andere klankkleur heeft dan de LPspeler, maar niets minder muzikaal is. Ik maak dan bijvoorbeeld gebruik van mooi opgenomen muziek welke ik op LP en CD heb.

Mijn voorzichtige conclusie is dat het element en/of de prepre de schuldige is, en ik zou moeten upgraden. De LP12 zou tot beter in staat moeten zijn.

Wat denken jullie?

Mocht mijn conclusie kloppen, uit welke prijsklasse moet mijn nieuwe element en/of prepre zijn?

Groet,

Michel

de pre kan zeker beter in vergelijking met je draaitafel. Een Linn Linto is een heel erg mooie phonoversterker, om er maar eens 1 te noemen. Je kan je MF ook makkelijk opwaarderen. Betere buizen, betere elco's, etc. Zoek even via google naar MF sites. Er is er 1 waar precies wordt uitgelegd hoe op te waarderen. Het element ken ik niet. Maar een 500 tot 1000 Euro kun je daar aan besteden. Bedenk ook dat je lp12 goed moet zijn afgesteld. Dat is een vak apart. Er zijn nog maar enkele dealers die dat goed kunnen.

Beste Michel,

Een LP 12 van Linn is niets mis mee !

Maar dient wel perfect te zijn ingesteld !

Het Ortofon element is oud en komt uit de tijd dat de afspeelhoek nog 15 graden was, dat is alang niet meer zo, het is nu 20 graden.

Dus eerst een ander element, dan nadenken over een andere arm.

Je pre is in zijn prijsklasse erg goed , wat niet betekent dat er geen betere zijn .

Maar een Linto zou ik nu nog niet aan beginnen want de andere komponenten zijn daarop niet berekend.

Meer vragen ?

Vraag het Henk op www.audioselectief.nl

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Nog een beetje daas van autobahn, denk ik in eerste instantie aan de afstelling van het geheel, ook oudere elementen moeten het kunnen opnemen tegen een cd speler.

Wel is het beslist zo dat het element de zwakste schakel in het geheel is, terwijl ook de phonopre voor verbetering vatbaar is.

Zoals je waarschijnlijk al wel eens opgepikt zult hebben, lijken een Benz Micro - vanaf de Ace - of een Zyx met een micro ridge naald mij een goede investering, voor de phono pre kom ik weer terug op de Holfi Ellipse.

Groet Jitze

Probeer van een betrouwbare bron een tweedehands Ittok arm te kopen. Vergeet latere dure LP-12 'upgrades'. Voeg element toe naar keuze.

Voorversterker? Trichord Dino. Betaalbaar, heel erg afstelbaar, en later nog eens te verbeteren met de Dino+ voeding.

hoi michel.

ik heb ook de xlps gehad met de psx, het is zeker geen verkeerde pre.

maar ik heb de condensatoren in de pre vervangen voor black gates en dat was toch wel een behoorlijke verbetering.

het geluid klonk naar mijn oren veel echter.

het geld is het niet,probeer dit eens is mijn advies.

toevallig ben ik nog in het bezit van een schema de xlps.

ik heb even nagegeken en de pris is ongeveer 70

Geplaatst door Jitze:

Nog een beetje daas van autobahn, denk ik in eerste instantie aan de afstelling van het geheel, ook oudere elementen moeten het kunnen opnemen tegen een cd speler.

Wel is het beslist zo dat het element de zwakste schakel in het geheel is, terwijl ook de phonopre voor verbetering vatbaar is.

Zoals je waarschijnlijk al wel eens opgepikt zult hebben, lijken een Benz Micro - vanaf de Ace - of een Zyx met een micro ridge naald mij een goede investering, voor de phono pre kom ik weer terug op de Holfi Ellipse.

Groet Jitze

heb je misschien nog een tweedehandsje in de kast liggen

:D

Geplaatst door berend:

heb je misschien nog een tweedehandsje in de kast liggen

:D

Neen Berend, niemand schijnt er weer vanaf te willen.........

Groet Jitze

OP het Engels E-bay worden de LP12's voor volgens mij wel leuke prijzen aangeboden: zo tussen de 350 en 500 euro. Dat is wel heel wat anders dan hier in Nederland (waar iemand al een hele tijd 2250 voor een LP12 vraagt (volgens mij wel de duurst mogelijke uitvoering)).

Mankeert er iets aan die Engelsen, of kun je die dingen beter via E-bay.co.uk kopen? Komen er voor 2ehandse aankopen ook nog invoerbelasting bij?

Het is mij ook al opgevallen dat LP12's in Engeland vaak voor een habbekrats worden aangeboden, vergeleken met hier in Nederland.

(en niet alleen op Ebay.co.uk, maar ook in Engelse winkels.)

Waar 'm dat precies in zit, begrijp ik ook niet helemaal.

Wellich omdat er daar in de vinyl glorietijd veel meer van verkocht zijn, en Engeland als typisch HiFi-land toch iets later is begonnen met massaal over te stappen op CD, ik zou 't verder niet weten.

Die LP12 die hier te koop staat is nog lang niet de duurste uitvoering.

De uitvoering met Naim Aro arm of Linn Ekos arm is zo'n beetje de duurste.

Toch staat in Engeland de LP12 nog steeds zeer hoog aangeschreven. Zowel op 't Linn-forum als op 't Naim-forum neomt 't merendeel van de vaste forumbezoekers de LP12(met Aro,Ittock of Ekos arm) als de ultieme analoge bron. (althans MITS goed opgeteld/afgesteld, wat zo'n beetje een HBO opleiging in LP12-kunde vereist :rolleyes: )

achja... de 'waarheid' zal voor een ieder weer verschillend zijn. Het blijft ook hier weer grotendeels een smaakkwestie, maar.... ik heb wel bewondering voor Linn, voor 't feit dat een draaitafel nu al reeds 30(!) jaar op de markt is. Dan moet je toch wel wat in huis hebben, vind ik!

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

maar.... ik heb wel bewondering voor Linn, voor 't feit dat een draaitafel nu al reeds 30(!) jaar op de markt is. Dan moet je toch wel wat in huis hebben, vind ik!

Groeten,

Alco

Inderdaad, zo heb ik ook diep respect voor Bose en Microsoft..................

Groet Jitze

voor die prijs kun je beter een nieuwe kopen die dan ook nog beter klinkt

Zoals :rolleyes:

Ik ben 't er verder wel mee eens dat de LP12 absurd duur is/geworden door de jaren.

Ok, dat geld uiteraard voor de meeste merken, maar de LP12 spant toch wel zo'n beetje de kroon. Ik las onlangs ergens dat ie eind jaren '70 iets van 1400,- Gulden kosten, eind jaren '80 tegen/over de 3000,- Gulden, en nu al meer dan 't dubbele daarvan... where does it end. confused.gif

Geplaatst door Alco:

Zoals    :rolleyes:

Ik ben 't er verder wel mee eens dat de LP12 absurd duur is/geworden door de jaren.

Ok, dat geld uiteraard voor de meeste merken, maar de LP12 spant toch wel zo'n beetje de kroon.  Ik las onlangs ergens dat ie eind jaren '70 iets van 1400,- Gulden kosten, eind jaren '80 tegen/over de 3000,- Gulden, en nu al meer dan 't dubbele daarvan... where does it end.     confused.gif

wat dacht van transrotor de leonardo klinkt al beter dan een linn en dat is nog maar 1 van de gekoopste van transrotor

Geplaatst door Alco:

Zoals    :rolleyes:

Ok, dat geld uiteraard voor de meeste merken, maar de LP12 spant toch wel zo'n beetje de kroon.  Ik las onlangs ergens dat ie eind jaren '70 iets van 1400,- Gulden kosten, eind jaren '80 tegen/over de 3000,- Gulden, en nu al meer dan 't dubbele daarvan... where does it end.     confused.gif

Een totaal "aufgemotzte" LP12 kost geen

Geplaatst door berend:

wat dacht van transrotor de leonardo klinkt al beter dan een linn en dat is nog maar 1 van de gekoopste van transrotor

Na wat kogeltjes van oa de Leonardo en z'n kleine broertje gezien te hebben betwijfel ik of het lager van dezen ook zo lang overeind blijft, als dat van een Linn..........

Gelukkig zijn er nog anderen.

Groet jitze

Geplaatst door Ome Henk:

Dan poetsen ze te veel Jitze   :rolleyes:

van poetsen en een tijdje ronddraaien op teflon, zou een hardstalen kogel niet mogen slijten..............

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Na wat kogeltjes van oa de Leonardo en z'n kleine broertje gezien te hebben betwijfel ik of het lager van dezen ook zo lang overeind blijft, als dat van een Linn..........

Gelukkig zijn er nog anderen.

Groet jitze

ik heb het over klank jitze niet over lagertjes dat is heel wat anders

Geplaatst door berend:

lagertjes dat is heel wat anders

inderdaad Berend, een lager kan vreselijk klinken..............

Groet Jitze

Geplaatst door Ome Henk:

Dat lagertje zelf hoor je echt niet hoor Jitze   :rolleyes:

Zet je er toch gelijk een goed lagertje in   confused.gif

Voor dat geld verwacht ik toch een goed lager, overigens een afgeplatte kogel zal toch hoorbaar zijn..............

Groet Jitze