Stitch Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Hallo forumers Helaas is door een klein ongelukje een klein scheurtje in de schuimrand van mijn B&W DM305 gekomen . Is hier zelf nog wat aan te doen of moet ik deze scheur door een prof laten repareren. Graag sugesties BVD Stitch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html Neenee, niet zelf aan gaan lopen knoeien! Wordt 't alleen maar erger van. Bovenstaande link is van audiolab, die behalve ls verkoopt ook losse units repareerd. Vraag eerst daar wat je het beste kun doen (en laten ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Een scheurtje in de ophanging is niet zo moeilijk te herstellen al zal ik hier wat kritiek op krijgen . Natuurlijk hangt het wel af van het toegevoerde vermmogen en de uitslag van de speaker . Zelf repareerde ik kleine scheurtje,s met een dun filmlaagje van siliconenkit niets aan de hand en niets hoorbaar. Alleen uiteraard niet te dik. Oook heb ik meegemaakt met een JBL subwoofer van 800 watt waarvan de afdekking van de spreekspoel was ingedeukt na een feestje. Nu moet je weten dat deze spreekspoel een diameter had van 10 cm en dat de donus een uitslag had van 4 cm en dat er 1 tan 80 dikwijls volledig op open stond. Dat deukje werd na een harde knal een gigantisch gat. Lijm bleef niet zitten knalde er net zo hard weer af. Daar dit een niet bewegend deel is maakt het dus niet echt veel uit hoe je het weer heelt als het maar dicht is en het enige dat dicht bleef was een fiber matje met polyester dus een soot van glas dat was wel zo hard . Bij deze woofer had een beetje siliconen kit dan ook nooit geholpen in de ophanging dat had direct los gelaten onder zoveel geweld . Dus moet je kijken naar je situatie indien hog belastbare speakers met een hoog vermogen amp er achter dan zou ik niet zelf klooien maar de boel professioneel laten herstellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 Ik heb al 15 jaar een scheurtje in de rubberen woofer rand. (met de schroevendraaier gemaakt) Je hoort er niets van en het wordt ook niet erger..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 Geplaatst door Yoyo:Ik heb al 15 jaar een scheurtje in de rubberen woofer rand. (met de schroevendraaier gemaakt) Je hoort er niets van en het wordt ook niet erger..... JAAA maar dan heb je het over rubber! Dat is toch echt wel iets beter dan een polypropyleen ophanging want daar zal het scheuren zeker verder gaan. Ik heb een hekel aan speakers met een foam ophanging Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 Bisonyl (een "lassende" lijm voor zacht PVC: luchtbedden e.d.) is heel geschikt. Dun aanbrengen en even de scheurranden samendrukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door spido:Bisonyl (een "lassende" lijm voor zacht PVC: luchtbedden e.d.) is heel geschikt. Dun aanbrengen en even de scheurranden samendrukken. Dat spul lijmt uitsluitend PVC. Bovendien is het enorme troep. Helaas zijn foamranden niet van PVC gemaakt. Kapotte foamranden zijn niet te repareren, alleen te vervangen. Hier meer daarover: http://www.decware.com/repairs.htm En hier een complete cursus: http://www.decware.com/surround.htm Er zijn meer goede sites op internet en anders die link van Geerdie. Weet waar je aan begint. Succes Hier de ultime speakertest(s)er: Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Dat spul lijmt uitsluitend PVC. Bovendien is het enorme troep. Helaas zijn foamranden niet van PVC gemaakt. De goedkopere foamranden zijn van PVC en verouderen vrij snel doordat de weekmakers eruit verdwijnen. Reparatie van zulke randen loont dan inderdaad niet meer: ze vallen t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Hier de ultime speakertest(s)er: Zo een tester heeft mijn rubberen rand van mijn oude Focal mids aan flarden gescheurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: Zo een tester heeft mijn rubberen rand van mijn oude Focal mids aan flarden gescheurd. Ja, ze zijn heel kritisch! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts