Karma Posted 29 december 2014 Report Share Posted 29 december 2014 beste allemaal, Ik wil graag iets voorleggen aan dit forum. Ik heb in het recente verleden tot grote tevredenheid mijn speakerfilters geupgrade. Ik heb daarbij ook de weerstanden in serie vervangen door Duelund Cast. Dit was achteraf één van de grootste upgrades. Nu wordt het hoog in mijn speakers met een eerste orde filtering gefilterd. Parallel staat een weerstand van 22 ohm. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een Vishay filmweerstand. Destijds heb ik ervoor gekozen die de laten zitten. Nu gaat het toch knagen of daar nog iets van winst zit of niet. De Duelunds zijn wat mij betreft wel erg goed. Een Vishay is wat mij betreft ook niet verkeerd. In ieder geval hebben beide een lage inductie. Duelunds zijn niet goedkoop, dus ik wil jullie gedachten hierover weten. Aangezien de weerstand parallel staat, heeft dit überhaupt een invloed op het geluid? Ik neem aan en heb ook gehoord dat de invloed van componenten die parallel staan minder is dan in serie. Te verbeteren hoef ik niets, dat punt ben ik al voorbij. Maar je weet op een gegeven moment pas wat beter wordt als je dat ervaart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 december 2014 Report Share Posted 29 december 2014 Spiiiiiiiidoooooo!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 Ja, Spido gaat gelijk beamen dat een duelund weerstand beter is dan zo'n wit blokje van 30 cent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 Ja, Spido gaat gelijk beamen dat een duelund weerstand beter is dan zo'n wit blokje van 30 cent... Maar alleen als die deulund kleurloos is. Spido houdt niet van kleur. Is wit een kleur?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 Ja, Spido gaat gelijk beamen dat een duelund weerstand beter is dan zo'n wit blokje van 30 cent... Waar het om gaat, is het fenomeen parallelcomponent Is daar de kwaliteit ook van belang? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 Ja, Spido gaat gelijk beamen dat een duelund weerstand beter is dan zo'n wit blokje van 30 cent... Spido gaat helemaal niets beamen. Spreek voor jezelf, Thingman, dat levert al genoeg onzin op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 A. (...) Parallel staat een weerstand van 22 ohm. (...) B. (....) Aangezien de weerstand parallel staat, heeft dit überhaupt een invloed op het geluid? (...) Beste Karma, Ad A: Waarom staat die weerstand daar eigenlijk? Ad B: Ja, hij vermindert het rendement van de tweeter. (Overigens vermindert hij ook de impedantie van de tweeter, maar dat is alleen van belang voor de filtering.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 Waar het om gaat, is het fenomeen parallelcomponent Is daar de kwaliteit ook van belang? Maar natuurlijk is dat parallelgebeuren net zo belangrijk. Lijkt mij niet nieuw toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 Maar natuurlijk is dat parallelgebeuren net zo belangrijk. Lijkt mij niet nieuw toch? Belangrijk is het zeker, omdat zoals Spido het zegt, anders het filter niet klopt. Maar gaat er signaal doorheen? Of is het alleen nutteloos verstoken van energie? Kan de kwaliteit van het parallelcomponent invloed hebben op het geluid? Anders dan door weerstand, capaciteit en inductie.? Een betere condensator in serie klinkt ook beter b.v. maar is dat parallel ook zo? En voor de hier gevraagde weerstanden?? Een hoop vragen waar ik geen antwoord op weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 30 december 2014 Author Report Share Posted 30 december 2014 Je hebt het nog beter geformuleerd dat ik had gekund Hans. Ik voelde wel op de klompen aan dat alles anders kan liggen als de weerstand niet in serie staat. Spido het filter is door de ontwerper Tannoy gemaakt. Ik weet dus niet zijn overweging om in het hoog een weerstand parallel te zetten. Ik heb vandaag acht audiofiele LP's gekocht voor genoeg geld, dus ik stel één en ander nog even uit. Maar ik blijf wel benieuwd naar de antwoorden en verdere ideeën die jullie mochten hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html "For optimum results all capacitors in a loudspeaker crossovers should be of the same high quality, even the ones in correction and Zobel networks" Klopt met eigen waarneming. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 Belangrijk is het zeker, omdat zoals Spido het zegt, anders het filter niet klopt. Maar gaat er signaal doorheen? Of is het alleen nutteloos verstoken van energie? Kan de kwaliteit van het parallelcomponent invloed hebben op het geluid? Anders dan door weerstand, capaciteit en inductie.? Een betere condensator in serie klinkt ook beter b.v. maar is dat parallel ook zo? En voor de hier gevraagde weerstanden?? Een hoop vragen waar ik geen antwoord op weet. Het korte antwoord is het beste: nou en of de parallelcomponenten van even groot sonisch belang zijn als die welke in serie staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html "For optimum results all capacitors in a loudspeaker crossovers should be of the same high quality, even the ones in correction and Zobel networks" Klopt met eigen waarneming. groet Hee Rob, welkom terug, long time no see here. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 (...) De Duelunds zijn wat mij betreft wel erg goed. Een Vishay is wat mij betreft ook niet verkeerd. In ieder geval hebben beide een lage inductie. (...) Beste Karma, Het gaat jou er om dat de weerstanden zo weinig mogelijk inductie moeten hebben? Waarom? Heb je ooit last gehad van de inductie van weerstanden? Dit item doet me denken aan de volkomen zinloze experimenten die we tientallen jaren geleden hebben uitgevoerd, en die tot grote hilariteit en zelfs slappe lach hebben geleid. We meenden toen ook dat een weerstand alleen maar een weerstand moest zijn, en dus absoluut geen inductie moest opleveren. Toen besloten we om twee draadgewonden weerstandjes met 2x de gespecificeerde waarde parallel te zetten als "twisted pair": met de windingen van het weerstandsdraad in tegenovergestelde richtingen. Zo elimineerden ze elkaars inductie en bovendien waren ze samen 2x zo zwaar belastbaar. Iets vergelijkbaars deden we met goede (MKP) condensatoren: twee MKPs met ieder de helft van de gespecificeerde waarde parallel gemonteerd als "twisted pair", dus met de wikkelingen tegengesteld. Zo maak je op discrete wijze goedkope, geheel inductievrije "Supreme" MKPs. De hilariteit en de slappe lach traden op doordat we ons voortdurend vergisten en elkaar voor het lapje hielden, want niemand kon verschillen horen (of akoestisch meten!) tussen de zo behandelde luidsprekers en die met enkelvoudige filtercomponenten. Het is in de eerste plaats van belang dat de filtercomponenten de juiste waarden hebben. In veel filters klopt daar geen hol van. Verder is Spido van mening dat in een luidsprekersysteem met een goede combinatie van drivers helemaal geen weerstanden thuishoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Hee Rob, welkom terug, long time no see here. Heeft Rob z'n post meteen weer weggehaald? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Heeft Rob z'n post meteen weer weggehaald? Nee hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 31 december 2014 Author Report Share Posted 31 december 2014 Hey Spido. Ik heb alleen willen melden dat veel mensen enthousiast zijn over Duelund componenten. Ik heb deze ook al eerder toegepast en deel dat enthousiasme. Met betrekking tot inductie heb ik dit alleen willen melden omdat de weerstanden in dit geval een vrij hoge waarde hebben van 22 ohm. Ik meen toch dat de algehele conclusie is dat weerstanden ook in parallel schakeling invloed hebben op het geluid. Ik wil dit op den duur toch eens proberen. Ik blijf voorlopig nog even luisteren naar hoe het nu klinkt. Er gaat namelijk behoorlijk wat goed en dat wil ik in mijn genen gegrift hebben zodat ik later een goede referentie heb in wat ik maar noem beleving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Nee hoor... Tsss, ik zie het. In de aangehaalde tekst staat 11:33 PM, in de originele 23:33...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 januari 2015 Report Share Posted 1 januari 2015 Hey Spido. Ik heb alleen willen melden dat veel mensen enthousiast zijn over Duelund componenten. Ik heb deze ook al eerder toegepast en deel dat enthousiasme. (...) Beste Karma, Je zou eens moeten weten over wat voor onzinnigheden en overbodigheden veel mensen enthousiast zijn! (En vooral wanneer die onzinnigheden en overbodigheden ook nog onzinnig dúúr zijn.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts