Jump to content

Hoogtepunten / verrassingen in 2014

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Tja....

Mijn natte droom en werkelijk toch het beste wat ik heb gehoord is,
zijn inderdaad de grotere modellen van Blumenhofer Gioia of Gran Gioia ?
(gehoord op Sonore buizenversterking / Pluto-platenspeler)

Helaas voor velen niet weggelegd vanwege de ruimte en financien :(

Absoluut de beste

Zeer goed en zeer Fraai, de Perfect Performer Soundstone 2 x 16,5

(gehoord op buizenversterker Van Veen / luisterbezoek bij Goodtube)

Geschikt voor de meeste woonkamers en zeer betaalbaar

Beste keuze

Niettemin, is mijn ontdekking van 2014, de luidspreker Endeavor E-3

Wellicht niet voor alle woonkamers even geschikt  (net 1 maatje te groot)

maar speelde op de AZ/Alkmaar beurs de sterrren van de heuvel.

Speelde veel fraaier/muzikaler dan vele andere dure high-end speakers,
die vele malen duurder kosten.

Met een paarprijs van ca. 7.000 euro echt een koopje :wub:

http://endeavoraudio.com/products/e-3

Beste prijs/prestatie verhouding

Leuk topic :)

Voor mij dit jaar geen echte nieuwe spullen.

Wel een mix met modern, vintage, wat dhz en wat hulp.

Ongehoord goed, vind ik de set die nu staat te spelen met een totaalprijs rond de 7000 euro.   

Verrassend was een betere aansturing van een moderne buizen eindversterker met een vintage fet voorversterker.

Je hoort gewoon meer van dezelfde plaat of cd.

Ook met een  bescheiden budget  kun je leuke dingen doen.... :)

Voor mij was de topper dit jaar, de gevlochten koperen Pluto-mat. En die heb ik nog gewonnen ook. De draaitafelaandrijving van Sonore was de tweede.

Maar ook de Mola Mola versterkers met Lansche luidsprekers hebben diepe indruk gemaakt. En als laatste maar daarom niet echt minder, de Spatial luidsprekers.

Voor mij was het hoogte punt en verassing het vervangen van mijn bron en dac. Wat een verschil....en gelukkig laat de rest van de set het verschil goed horen.

Het vervangen van de logitech touch (met audiophilleo en botw)en de audio aero voor de BMC Puredac en de soundaware streamer is veeeel meer muziek met minder euro's.

Meer focus, diepte en resolutie, en dus beleving. Geen cd speler meer maar vooral een usb stickie.

Leuk onderwerp Gerrit Jan.

Mijn hifi jaar zat werkelijk vol verrassingen. Zo zou ik bijvoorbeeld niet geloofd hebben, dat de Friese Arran luidsprekertjes op de Jadis buizen op de Thialf show zo geweldig klonken. Wat mijn eigen set betreft vond ik de Tung Sol KT 120 buizen toch wel een forse vooruitgang evenals inderdaad de Pluto mat en de reparatie van mijn element door AJ.

Teleurstellend vind ik toch eigenlijk wel mijn ervaringen met streaming. Sets met streaming vallen me toch wel vaak tegen en altijd geklungel wat betreft de bediening.

Mijn hoogtepunten zijn de aanschaf van de Rogers ls3/5a  ze klinken goed en passen mooi in mijn ruimte.

De aanschaf van een marmeren sokkel voor mijn Garrard 301 en de aanschaf van een 12 inch toonarm waren hoogtepunten voor mij.

Het reviseren en opbouwen van diverse Lenco's vond ik ook erg leuk.

Ook het bezoek aan Audio 21  te Wapenveld is mij goed bevallen.

Voor mij waren dat dit jaar twee hoogtepunten:

Als eerste de aanschaf van een audiostreamer. Helemaal 2014. In combinatie met het gebruik van Qobuz waan ik mij iedere dag in een audiofiele snoepjesfabriek.

En op analoog gebied heb ik sinds gisteren mijn buizenphono terug. Die moest om enig tegenwicht te kunnen bieden aan al dat digitale geweld voor een kleine twee weken naar Rhenen (Triple M Audio). Voor een noodzakelijke opfriscursus. Nou ik kan zeggen, dat heeft hem goed gedaan. Hij speelt niet alleen Qobuz en kornuiten weg, maar ook zijn analoge broertje (de Blue Amp 42), die hem het afgelopen jaar het leven zuur maakte in het audiorack. Analoog blijft leuk, ook in 2015. Maar dan wel samen met het streamen.   

Natuurlijk mijn "nieuwe" Garrard 301 met Thomas Schick 12" arm en gemodde Denon DL103. Én de KT88 Black Treasures, die de MvdV UL40 S2P een forse duw omhoog gaven :wub: . Al met al een bijzonder jaar....

Leuk onderwerp Gerrit Jan.

Mijn hifi jaar zat werkelijk vol verrassingen. Zo zou ik bijvoorbeeld niet geloofd hebben, dat de Friese Arran luidsprekertjes op de Jadis buizen op de Thialf show zo geweldig klonken. Wat mijn eigen set betreft vond ik de Tung Sol KT 120 buizen toch wel een forse vooruitgang evenals inderdaad de Pluto mat en de reparatie van mijn element door AJ.

Teleurstellend vind ik toch eigenlijk wel mijn ervaringen met streaming. Sets met streaming vallen me toch wel vaak tegen en altijd geklungel wat betreft de bediening.

Wat betreft streaming, vaak is de gedachte ach het zij nullen en ééntjes dus het maakt niet uit... De ene streaming oplossing is de andere niet, daar ben ik nu wel achter. En voor 2015 nog meer proberen uit de digitale bron te halen, wie weet geeft dit weer mooie ontdekkingen!

Beste aankoop 2014: Pluto koperen + carbon mat

Revelatie 2014: Nagaoka MP200 (geweldig ding voor de centen) en Akiko Audio Triple AC Enhancer (weer een stap omhoog)

Grootste bevestiging 2014: Een DSP maak meer kapot dan alcohol en/of wiet goed kan maken. (BTW ik rook niet)

Vintage ontdekking 2014: mijn gereviseerde Technics EPC100CMk4

Grootste bevestiging 2014: Een DSP maak meer kapot dan alcohol en/of wiet goed kan maken. (BTW ik rook niet)

Ik zie een AB-vergelijk aankomen,

Sodeju, ik kom volgende week naar je toe, als jij nu een DSP regelt en veel bier in huis haalt..

Jij aan de Dsp en ondergetekende aan......

:lol: :lol: :lol:

Niet elke DSP is hetzelfde. Ik heb ook heel goede oplossingen gehoord. Zo waren de verschillende Trinov demo's die ik hoorde erg overtuigend. 

Ik heb een dieptepunt gehad in de persoonlijke luister hifi sferen. Maar als we alleen de hoogtepunten noemen: A.J. van den Hul ontmoet, Audio21 bezocht met Pluto/Sonore set, forum kabeldag mede-georganiseerd, mijn naam in de Music Emotion gelezen, en boven al leuke mensen ontmoet!

Niet elke DSP is hetzelfde. Ik heb ook heel goede oplossingen gehoord. Zo waren de verschillende Trinov demo's die ik hoorde erg overtuigend. 

Bij surround (maar dat Sodejuu niet bedoelen, vermoed ik) lijkt een DSP me zelfs onmisbaar. In ieder geval in een gewone woonkamer. In een speciaal daarvoor aangepaste ruimte is het wellicht minder nodig...

Mijn audiofiel hoogtepunt is onderweg, begin januari gaat de Cyrus gereviseerd worden, total recap en wat er verder nodig is.

Ook krijgt de Thorens een grote beurt en dan maar horen wat het heeft opgeleverd. Spannend.

Kleine, wel zeer leuke hoogtepunten waren de luisterbezoeken van Vanzomereng met Goodtube en Mumsoft met Robx.

Aardige mensen (èn leuke muziek) leren kennen.

Een DSP maak meer kapot dan alcohol en/of wiet goed kan maken.

Ik ben in ieder geval een van die demo's geweest en ik schrok er wel van toen zonder DSP werd gespeeld. Maar goed, dat was maar een demo.

• Members

Hoogtepunten in 2014 waren er velen, zeker op analoog gebied. Ik noem een Crimson, een Taurus, een Muse 3C, een IT-407, ga zo maar door. 

Een bijzonder combinatie op luidspreker/versterker gebied welke mij zeer goed is bijgebleven was een set-up met het in NL blijkbaar het laatste jaar om wat voor reden dan ook totaal niet geziene luidsprekermerk Avalon en de buizenversterkers van Octave. In de Verenigde Staten altijd gezien als een fantastische combinatie, ik snap nu waarom. Voor mij reden genoeg om te zien of daar in 2015 iets mee gedaan kan worden, zeker omdat de relatie met More Music altijd een zeer goede is geweest. Een hoogtepunt dus welke met wat geluk in 2015 wat vaker gezien/gehoord kan worden. 

Ook de hier al een aantal keer voorbijgekomen Universal Copper Mat was absoluut een hoogtepunt. De zelfs enorme vraag hiernaar heeft ons logistiek gezien op sommige momenten zelfs wat in de problemen gebracht, maar nog steeds, een top accessoire welke nu gewoon eens direct hoorbaar is en dus zijn werk goed doet. Een dikke pluim voor Eddy Driessen van Pluto Audio!

Op muzikaal gebied (hoort hier misschien niet helemaal thuis, maar toch) wil ik Malia (album met - en een album zonder Boris Blank) en diezelfde Boris Blank nog een keer aanhalen voor een aantal fantastisch uitgebrachte platen (en vergeet die extreem mooie box van B.B. niet). Pink Floyd met haar Endless River heeft voor heel wat mooie momenten van er- en herkenning gezorgd, de Mono Beatles box, welke mij met regelmaat traantjes liet wegpinken en de fraaie albums welke mij met regelmaat door een zekere B.H. en C.vdW. zijn toegespeeld. Hoofdzakelijk mono, maar ook diverse stereo Jazz pareltjes wat ook 2014 muzikaal een fantastisch jaar maakte.

Als laatste nog even een label wat ik aan wil halen, M&K Realtime Records. Sommige digitaal (ik weet het, vloeken in de kerk) opgenomen, maar direct gesneden LP's welke een dynamiek bevatten waarmee ik diverse draaitafel combinaties heb gezien die hiermee in de problemen kwamen, zeker met het album ''Flamenco Fever'' van Felipe del Rosa. Dit album is zelfs zo extreem, dat een aantal demonstrateurs op Munchen hem weigerden te draaien met publiek erbij... Wij hebben hem echter meerdere malen gedraaid op onze eigen stand, tot genoegen van vele omstanders, wederom een hoogtepuntje uit 2014. Het label is helaas in 2007 ter ziele gegaan, maar met wat geluk kan er in de niet al te verre toekomst weer wat mee gedaan worden. Tijd om weer eens aan wat touwtjes te trekken...

(...) ik schrok er wel van toen zonder DSP werd gespeeld. Maar goed, dat was maar een demo. (...)

Bij goede weergave van goede opnamen in een goede akoestiek is DSP niet nodig.

In andere gevallen kan DSP òngelooflijk goede weergave (incredible sound) mogelijk maken.

Spido blijft echter voorstander van credible sound. (Geloofwaardig goede weergave.)