Jump to content

Luisterbezoek ReneN bij Audiovorden

René N.
 Share

Recommended Posts

In 2009, ik heb het even nagezocht :huh: , hadden Audiovorden (Lourens) en ik een principe afspraak voor een luisterbezoek. Om de een of andere reden kwam het er niet van, eind verleden jaar kwamen we toch weer met elkaar in contact en was de afspraak voor 2 januari 2015 gemaakt.

Het blijkt toch ook weer erg leuk, zo’n bezoek: kennismaken met een andere audiofanaat, hoe is zijn set opgebouwd en vooral, welke muziek heeft hij in de kast staan? Zo ook hier dus, waar ik met koffie en streamende muziek welkom werd geheten. Een laptop op tafel zorgde door middel van JRiver en Qobuz voor de in eerste instantie achtergrondmuziek. Waar later bleek welk een potentie dit had…

Audiovorden-1.jpg

Sfeerimpressie..... :) 

De draaitafel is voor Lourens de primaire bron. Ook hij heeft, net als een aantal andere mede-forummers, een imposante Fat Bob. Samen met een SME 3500 en Jan Allaerts element vormt dit de analoge voorkant, waarvan de uitvoer via een mooie Tube Elysium phono-pre naar een pre loopt, ook van T.E.. De eindversterkers en DAC zijn van Pink Faun. Het Cambridge CD-loopwerk hebben we niet beluisterd, deze wordt door gebruik van de NAS en met name Qobuz nauwelijks meer gebruikt. Aan de “achterkant” staan 2 Kef’s LS50. Dit laatste is wel verrassend te noemen (gezien de prijsstelling van deze, nog geen 1000 euro per paar) als je ziet wat er vóór staat. Maar het komt meer voor, ook forumlid Ruud draait met deze speakers, hij maakt daarbij echter wel gebruik van (twee) subwoofers…..

Lourens heeft heel lang met Audiostatic electrostaten gespeeld, die naast het transparante van een electrostaat óók een behoorlijk laag neerzette. De transparantie van een electrostaat hoor je eigenlijk ook weer terug in de Kef’s, dus is dat een logisch vervolg ná de electrostaten. De Kef’s laten een prachtig genuanceerd geluidsbeeld horen, een mooie diepte en alles is duidelijk aanwijsbaar.

Echter, de speakers geven geen zware basis in het laag neer. Kan ook niet voor dit formaat speakers, maar dat is iets waar je mee zult moeten leven, als je voor dit type kiest. Of je moet er één of meer subwoofers bij aanschaffen. Het laag was trouwens meer dan ik er van verwachtte: alles was mooi in balans en erg goed te volgen. Bij platen waarbij het laag ook goed op de persing aanwezig was kwam het er goed uit, was dat niet het geval, dan bleef het allemaal wel “licht”. Echter, als je veel jazz (akoestisch) draait, dan voldoen deze speakers bijna zonder subwoofer. En dan….. Dan weet je niet wat je overkomt: dáár excelleert de LS50!

Audiovorden-2.jpg

De KEF LS50

En dan waar het écht om gaat: de muziek. “The Black Light”  van Calexico, ”Liquid Spirit”  van Gregory Porter, “Spiritchaser”  van Dead Can Dance (wat ooit voor mij een referentie was bij de aankoop van mijn Thiel’s), mooie jazz van LA4 “Just friends” met o.a. een saxofoon. Ik had ook wat platen meegenomen: “No Deal” van Melanie de Biasio, My Brightest Diamond met “All Things Will Unwind” en het prachtige “Biscuits for Breakfast” van Fink. De eerste kende Lourens al, de laatsten werden genoteerd als potentiële aanschaf. Ook heeft Lourens tijdens het draaien van een paar LP’s, de nummers opgezocht op Qobuz en deze synchroon mee laten lopen. Tussendoor kon er dus gewisseld worden om de verschillen tussen het streamen en de analoge kant hoorbaar te laten worden. En daar was er toch wel een verrassing: het verschil tussen de streamer en de plaat was niet zo groot als verwacht. Bij het draaien van Melanie de Biasio bleek de platenspeler echter wat “weg te zakken” in het hoog, het klonk erg terughoudend en de aanwezige galm kwam er ook niet helemaal uit. Lourens had ook dat gevoel en wisselde de phono interlink voor een maaksel van Hans van Liempd: daarna werd het allemaal wat frisser in het hoog en midden. Lourens had deze interlink er al wel eerder aan gehad maar vond hem toen wat aan de harde kant. Maar juist nu, in vergelijking met de streamer, leek deze interlink beter in de set te passen dan die er eerder in zat.

Audiovorden-3.jpg

De complete set. De zwarte Pink Faun's links onderaan zijn leen-apparaten, die van Lourens zijn in aluminium kleur uitgevoerd.

Aan het eind hadden we het ook nog even over wat we nog verder met onze sets willen en kwamen op 15” speakers terecht. Lourens wil nog wel eens Tannoy’s gaan proberen, en met name die van het type DMT 15. En ik wil de kant van de open baffles op, wellicht ook met 15” units….

Dank voor de gastvrijheid Lourens, het was erg leuk en je bent binnenkort (niet pas over 5 jaar ;) ) bij mij welkom voor een tegenbezoek.

Nog even een aanvulling: het was ook leuk om te zien dat bijna alles op de "Hans van Liempd" eierdop-oplossing stond. Ikzelf gebruik ze ook onder een aantal apparaten en ben er uitermate tevreden over. Daar waar ik ze "gewoon" gebruik, met de kogel erin (als ei zeg maar ;) ), heeft Lourens ze op de kop staan, het apparaat staat op de omgekeerde eierdop, met daaronder de kogel. Volgens mij koppelt hij daarmee het apparaat aan de ondergrond, en ontkoppel ik het juist.

En nog een aanvulling over het streamen: het grootste verschil zat hem in het vloeiende, "organische" dat de analoge kant had, de streamer was wat harder. Blijft staan dat de streamer op een eigenlijk ongekend hoog nivo presteerde......

Leuk verslag  :) Tip i.p.v. 15"  kun je natuurlijk ook 2x 16,5"  nemen.  Erg makkelijk aan te sturen met elke versterker en de voordelen van een monitor gecombineerd met nét dat beetje meer laag.  -_-

Mooi verslag René. Blijft toch altijd leuk om wat uitgebreidere verslagjes te lezen van bezoeken bij andere muziekliefhebbers.

Ik vind de omschakeling van Audiostatics naar mogelijk een Tannoy DMT15 wel een omschakeling. Kef naar Tannoy is voor mij minder groot, maar je gaat daarbij wel van klein naar groot. Bedenk je verder dat een grote Tannoy pas echt muziek gaat maken als alles of nagenoeg alles klopt. De potentie en of het je aanspreekt hoor je al eerder.

Ik heb onderaan het verslag nog een paar toevoegingen gedaan, kwamen later bij me op. En nee, er zijn geen foto's gemaakt. Onhandig eigenlijk, maar het was wel zo relaxed dat ik er eigenlijk niet meer aan gedacht heb. Wellicht is er nog wat aan te doen, ik zal Lourens even vragen.....

Leuk verslag  :) Tip i.p.v. 15"  kun je natuurlijk ook 2x 16,5"  nemen.  Erg makkelijk aan te sturen met elke versterker en de voordelen van een monitor gecombineerd met nét dat beetje meer laag.  -_-

Volgens mij bedoel je 2x 16,5cm (2x 6"). Dan zou je eerder 2x 8" moeten nemen om hetzelfde oppervlak te krijgen als bij een 15"

In de praktijk klinkt dat echter totaal anders is mijn ervaring.

Het laag was trouwens meer dan ik er van verwachtte: alles was mooi in balans en erg goed te volgen. Bij platen waarbij het laag ook goed op de persing aanwezig was kwam het er goed uit, was dat niet het geval, dan bleef het allemaal wel “licht”.

Die ervaring heb ik ook met mijn speakers. Ik heb m'n huidige surroundspeakers (JBL Studio 530) een tijdje als fronts gebruikt. Wat mij opviel is dat bij muziek waar veel laag in zit (zoals Massive Attack) je eigenlijk niet het idee hebt dat je heel veel mist in het laag. Bij muziek met minder laag miste ik het veel meer...

Ik kon met mijn toenmalige versterker nog heel makkelijk switchen naar mijn grote fronts (JBL Studio 590), en als ik dat deed, dan merkte ik echter wel wat je mist met die kleine speakertjes (2x 20cm vs. 1x 13cm)...

Volgens mij bedoel je 2x 16,5cm (2x 6"). Dan zou je eerder 2x 8" moeten nemen om hetzelfde oppervlak te krijgen als bij een 15"

Doe er maar 4 van 8", dan klopt het oppervlak ongeveer.

Doe er maar 4 van 8", dan klopt het oppervlak ongeveer.

Klopt. Een 15" woofer heeft een diameter van 15 * 2,54 = 38,1cm. Dat komt dus overeen met een straal van 19,05cm. De oppervlakte is dan:

π * r2π * 19,052 = 1140cm2

De diameter van een 8" woofer is 8 * 2,54 = 20,32cm, dus dat komt overeen met een straal van 10,16cm. De oppervlakte is dan:

π * r2 = π * 10,162 = 324,3cm2

Je hebt dus 1140/324,3 = 3,5 woofers van 8" nodig voor dezelfde oppervlakte als één 15" woofer. Praktisch gezien 4 stuks dus...

Twee 8" woofers (648,6cm2) komen wel ongeveer overeen met één 12" woofer (729,7cm2). Twee 10" woofers (1013cm2) komen ongeveer overeen met één 15" woofer...

René bedankt voor het mooie verslag (en foto's). Jammer dat ons analoge middagje zo wreed werd verstoord door die "stomme streamer". Maar niet heus natuurlijk. Dat houdt ons scherp om de analoge opzet op orde te houden. Maar het wordt wel steeds moeilijker om verschil te maken. Leuke hobby hebben we toch.

FF zeuren

Oppervlakte cirkel = pi * straal in het kwadraat

15" = pi * 7.5^2 = 56,25 * pi vierkante inch

8" = pi * 4^2 = 16 * pi vierkante inch

Twee 8" is kwa oppervlak dus nog lang geen 15" (even los van vraag welke gedeelte nu echt effectief cconus oppervlakte is). Je hebt er ongeveer 3,5 8" units voor nodig.

Oh shit, ik was niet de eerste  :eek: (spuit 11 heet dat)

Duck-Twacy, on 03 Jan 2015 - 11:05 PM, said:

FF zeuren

Oppervlakte cirkel = pi * straal in het kwadraat

15" = pi * 7.5^2 = 56,25 * pi vierkante inch

8" = pi * 4^2 = 16 * pi vierkante inch

Twee 8" is kwa oppervlak dus nog lang geen 15" (even los van vraag welke gedeelte nu echt effectief cconus oppervlakte is). Je hebt er ongeveer 3,5 8" units voor nodig.

Oh shit, ik was niet de eerste  :eek: (spuit 11 heet dat)

Er is natuurlijk een veel gemakkelijker rekensommetje te maken

15*15=225,

2 stuks 10" = 2*10,5*10,5=220,5

Dus 2*10,5" is ongeveer gelijk aan een 15"

Bij mij staan ze in een ruimte van 45m² en ruim uit de hoeken van de kamer, ik denk zo'n 1,2 van de zijwanden, 1,30 van de achterwand en 2,5m uit elkaar, luisterafstand ongeveer 3m.