Jump to content

Ik heb een storing, wie kan mij helpen?

Jeroen Bakker
 Share

Recommended Posts

Hebben die B&Ws geen metal domes? Misschien eens kijken hoe het klinkt met speakers met soft dome. Bv van Dynaudio of Morel, die zijn wat milder (maar wel heel goed).

Misschien kun je bij een goede audio zaak zo'n speaker te leen krijgen (als je het probleem uitlegt zal inruil wellicht bespreekbaar zijn).

De luidsprekers lijken mij niet de oorzaak omdat de storing meeverhuisd als de aansluiting wordt gewisseld en omdat de storing al een half jaar na aankoop begon. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat de spoelen dan al aanlopen.

Je hebt geen koptelefoon-aansluiting op je versterker meen ik, anders kon je dat een keer beluisteren om te horen of die storing er dan is.

Heb je al met andere speakers geluisterd? Hoeven vanzelfsprekend geen joekels van High-end kasten te zijn, beetje PCspeaker moet ook kunnen om het midden goed te horen.

By the way, interessante website heb je en welkom hier. :)

• 3 weeks later...

Wederom excuus voor mijn late reactie, ik werd een beetje opgeslokt door mijn huidige vertaalproject.

Ik heb verschillende speakers geprobeerd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heb gelet of de tweeters softdome waren.

Mijn versterker heeft geen koptelefoon aansluiting.

Ik heb ook nog geen tijd gehad om te experimenteren door de set mee te brengen naar een andere lokatie.

TL200, dank voor je welkom. Goed dat je mijn site hebt bezocht, zo krijg je een indruk van wie ik en wat ik doe.

Ik heb wat foto's gemaakt van de situatie zoals die heden is, maar ik krijg ze niet geupload.

Vandaag ga ik een test met demping doen om te zien of de strooring word veroorzaakt door trilling/ransonering van mijn paaltjes op de tegels waar ze op staan.

Ik hou jullie op de hoogte.

Uploaden naar een fotohost zoals bv. Tinypic, dan de URL hier plaatsen (mag met of zonder IMG tags).

Nadeel: ze staan er niet voor altijd op, om de zoveel tijd gaan de foto's die niet (veel) bekeken worden van de server af maar voor de komende tijd is het wel bruikbaar voor ons.

Ik hou het nog steeds op een rammelend kopje, een trillend ruitje of een rinkelend drinkglas.

Want als het probleem in de apparatuur had gezeten, was dat met al die veranderingen en verwisselingen wel aan het licht gekomen.

En als het probleem in de luisteraar zelf had gezeten, dan had hij het effect ook wel elders gehoord.

Ik hou het nog steeds op een rammelend kopje, een trillend ruitje of een rinkelend drinkglas.

Want als het probleem in de apparatuur had gezeten, was dat met al die veranderingen en verwisselingen wel aan het licht gekomen.

En als het probleem in de luisteraar zelf had gezeten, dan had hij het effect ook wel elders gehoord.

Een los raam....

Er is een nieuwe ontwikkeling:

Na alles wat hier is geschreven ben ik nog eens met Robin (die vriend van mij) alles gaan doornemen.

We hebben de hele set uit elkaar gehaald en een alternatieve versterker (Yamaha) en speakers (Mission) er bij gehaald.

Als eerste test hebben de B&W speakers vervangen voor de veel kleinere Mission's.

Reseltaat 1: buiten een kwaliteitsverschil was er geen verschil in het effect over de Krell versterker en de Mission speakers.

Vervolgens hebben we als tweede test de transparent speaker cable ontkoppeld en daar de goedkoopste koperdraad (die voor handen was) tussen de Krell 300i en de Mission speakers gezet.

Reseltaat 2: wederom was er een kwaliteitsverschil, maar dit keer was het effect ook minder fenijnig maar nog steeds duidelijk aanwezig.

Als derde test hebben we de de Krell 300i vervangen voor een Yamaha versterker. Het effect was nu niet meer waarneembaar. Goed dat is in het verleden ook gebeurd en toen kwam de kwaal met de tijd weer terug. Na een poosje zo gedraaid te hebben was onze conclussie dat de kwaal dus in de versterker zit.

Om alle mogelijkheden uit te sluiten ben ik met de Krell naar een audio winkel gegaan, het probleem uitgelegd, en ter plaatse de Krell aangesloten op een zetje. Het effect was ogenblikkelijk hoorbaar en vele malen ernstiger dan ik het thuis had mee gemaakt. Bij de test met een eindversterker viel zelfs het gehele linker kanaal uit. De verkoper heeft daarop een voorlopige conclusie getrokken en ik heb de versterker ter controle overgedragen aan hun technische dienst die nu onderzoek gaan doen naar het probleem. Ik word op de hoogte gehouden en als ik weet wat het probleem is en hoe het opgelost word laat ik het jullie weten.

Allemaal dank voor de hulp en adviezen die ik hier heb mogen ontvangen van jullie, het voeld als een warm bad.

Edited by Jeroen Bakker

Goed te horen dat er vorderingen zijn. Hopelijk kan men het probleem in de Krell oplossen.

Blijft apart dat het vooral met bepaalde muziek hoorbaar is (maar goed, dat had ik dus ook met het defecte mute relais in mn sacd speler)

KT88; ik heb de Krell nu bij van Ingen in Heemskerk aangeboden. Mochten zij niet instaat zijn te repareren dan is er nog een bedrijf in de buurt, audio clinic, waar ik terecht zou kunnen. Vooralsnog is de diagnose het belangrijkste, het herstel moet nog besproken worden.

In middels begint ook duidelijk te worden dat de apparaten waar mee we eerder vervangingstesten hebben gedaan zelf ook niet 100% in orde waren. Hoe onwaarschijnlijk de samenloop van omstandigheden ook was, blijkbaar gaven de apparaten ondanks hun verschillende 'kwaaltjes' min of meer de zelfde storingen.

• 2 weeks later...

KT88; dank je voor het advies.

Van Ingen in Heemskerk heeft zelf iemand in dienst, ik ken hem verder niet maar weet dat hij Jeroen heet.

In middels heb ik de versterker terug en de diagnose is gesteld en de reparatie uitgevoerd. Naar het schijnt heeft iemand, gedurende de ca. 20 jarige geschiedenis van de versterker, er heerlijk mee lopen 'knoeien'. Zo was hij volgespoten met contactspray, had er iemand aan de printplaat lopen rommelen, en de koppeling tussen de voor- en eindversterker moest worden gerepareerd. De lijst met problemen was groter, maar de monteur heeft niet alles op de bon gezet (ruimte gebrek denk ik). De monteur heeft alles zo goed mogelijk in de originele staat hersteld. Volgens zeggen doemde het ene probleem op na dat het andere was hersteld.

Ik ben heel blij dat de monteur het deels in zijn vrije hobby tijd heeft willen doen waardoor de kosten onder de 250 euro bleven. De versterker klinkt beter dan ooit te voren, althans zoals ik hem heb gekent. Volgens Robin heeft hij nu het caracteristieke Krell geluid terug, wat 'we' eerst misten en toedichtte aan het feit dat het een budget Krell was. Ik ben bijzonder te vreden en opgelucht. Het is weer volop genieten.

Ik heb nog wat foto's toegezegd, ik zal proberen deze week de foto's te plaatsen.

deze foto bedoel je?

2zixwjn.jpgFoto's kun je plakken door op de foto in tinypic met je rechtermuisknop te klikken en dan afbeeldings url kopieren kiezen.

In de taakbalk boven waar je ook lettertype enzo kiest staat linksonder het smilie icoontje een foto icoontje. Daar moet je op klikken en de afbeeldings url plakken.

Dan komt de foto hier te staan en kan niemand verder al je foto's in je tinypic folders zien.

Edited by TL 200

deze foto bedoel je?

2zixwjn.jpgFoto's kun je plakken door op de foto in tinypic met je rechtermuisknop te klikken en dan afbeeldings url kopieren kiezen.

In de taakbalk boven waar je ook lettertype enzo kiest staat linksonder het smilie icoontje een foto icoontje. Daar moet je op klikken en de afbeeldings url plakken.

Dan komt de foto hier te staan en kan niemand verder al je foto's in je tinypic folders zien.

Ja deze foto, ik zal er eens wat meer in verdiepen.