Ove Rickland Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 De (losse) motor van mijn draaitafel wordt aangestuurd door een (eveneens los) kastje waar de stroom binnenkomt en ook het toerental wordt geregeld. Nu is dat kastje te vervangen door eenzelfde soort kastje met accu's (batterijen). Kan iemand mij uitleggen – ik heb geen elektronische kennis en achtergrond – waarom dat hoorbaar beter zou zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Ik kijk ook uit naar de uitleg! Het zal toch niks met gelijkloop te maken hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Dat ligt mede aan de motor en het kastje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Dat ligt mede aan de motor en het kastje... Ah joh, meen je dat nou?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Ik gebruik een powerplant van PSaudio waarmee in jip en Janneke taal gezegd de stroom wordt afgebroken en nieuwe stroom wordt opgewekt. De stroom wordt hiermee ontdaan van allerlei vervuiling zoals THD. Het geluid knapt er behoorlijk van op. Ik vermoed dat bij het gebruik van een accu hetzelfde effect optreedt. Je hebt ook powerplants die met dit principe werken, ben helaas effe de naam kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 16 januari 2015 Author Report Share Posted 16 januari 2015 Ja, die Powerplant begrijp ik: maar hier gaat het om de aandrijving van een motor die via een snaar een plateau aandrijft. Wat heb ik dan met THD enz. te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 gokje van mijn kant, door dat je geen last heb van de schommelende omstandigheden van het net heb je een mooie constante voeding die het plateau mooi constant van drive voorziet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Simpel (eenvoudig technisch) geredeneerd heb je gelijk Ove. Maar als je luistert hoor je net zoveel schommelingen in geluid als je de voeding van je draaitafel verandert die niet altijd te verklaren zijn door een betere gelijkloop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 januari 2015 Author Report Share Posted 17 januari 2015 Dus toch gelijkloop!? En kun je die schommelingen in het net niet ook ondervangen met elektronica? Of is stroom uit accu's of batterijen superieur (want constant)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 17 januari 2015 Report Share Posted 17 januari 2015 Laat ik het zo zeggen. Ik heb wijzigingen doorgevoerd in de stroomvoorziening van de motorsturing van mijn draaitafel. Ik hoor dingen in het geluid veranderen die ik niet altijd kan terugvoeren op een verbetering van de gelijkloop. Terwijl naar mijn idee het enige dat zou kunnen veranderen de gelijkloop is. In mijn ervaring loop je heel af en toe tegen dit soort dingen aan in de audio. Ik laat de gehoormatige ervaring prevaleren als de verschillen op langere termijn duidelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2015 Report Share Posted 17 januari 2015 De (losse) motor van mijn draaitafel wordt aangestuurd door een (eveneens los) kastje waar de stroom binnenkomt en ook het toerental wordt geregeld. Nu is dat kastje te vervangen door eenzelfde soort kastje met accu's (batterijen). Kan iemand mij uitleggen – ik heb geen elektronische kennis en achtergrond – waarom dat hoorbaar beter zou zijn? Beste Ove, Wordt e.e.a. niet uitgelegd in de folder of gebruiksaanwijzing van "het kastje met accu's (batterijen)" dat je hebt gekocht? Leverde het eerste losse kastje wisselstroom of gelijkstroom? (Het tweede kastje (met accu's (batterijen)) zal ongetwijfeld gelijkstroom leveren.) Het voordeel van batterijvoeding is de afwezigheid van rimpelspanning. Maar het lijkt me niet dat dit een hoorbaar voordeel is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 januari 2015 Author Report Share Posted 17 januari 2015 Beste Ove, Wordt e.e.a. niet uitgelegd in de folder of gebruiksaanwijzing van "het kastje met accu's (batterijen)" dat je hebt gekocht? Leverde het eerste losse kastje wisselstroom of gelijkstroom? (Het tweede kastje (met accu's (batterijen)) zal ongetwijfeld gelijkstroom leveren.) Het voordeel van batterijvoeding is de afwezigheid van rimpelspanning. Maar het lijkt me niet dat dit een hoorbaar voordeel is. Ik heb alleen het eerste kastje en overweeg om over te stappen naar het tweede. Was derhalve op zoek naar technische argumenten waarom accuvoeding hoorbaar beter zou zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2015 Report Share Posted 17 januari 2015 Misschien stoort een netvoeding op de rest van de apparatuur.? Over halogeentrafo's wordt ook altijd zo moeilijk gedaan. En dat terwijl er in vrijwel elk audiocomponent ook een trafo zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts