Hans Posted 9 oktober 2002 Report Share Posted 9 oktober 2002 Hallo allemaal, Na de aanmoedigende woorden die ik over buizenversterkers mocht ontvangen (zie onderwerp 'Accuphase versterkers') en de klanken die ik her en der al in winkels had gehoord, moet het er geloof ik maar van komen. Maar ja. Een verkoper was er niet zeker van dat mijn Nautilus 804 speakers erg geschikt waren. 't zijn nogal luie speakers, zei die. Verder moeten ze minimaal 7-8 Ohm zijn en boven de 87 dB. Officieel zijn de 804's 8 Ohm (en minimaal 3 Ohm zegt de manual)en 89 dB. Moet ik nu meteen aan een buizenversterk van 100 Watt of zo? Of valt ook dit weer mee? Ik ben benieuwd naar jullie deskundige antwoorden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 oktober 2002 Report Share Posted 9 oktober 2002 Geplaatst door Hans:Hallo allemaal, Na de aanmoedigende woorden die ik over buizenversterkers mocht ontvangen (zie onderwerp 'Accuphase versterkers') en de klanken die ik her en der al in winkels had gehoord, moet het er geloof ik maar van komen. Maar ja. Een verkoper was er niet zeker van dat mijn Nautilus 804 speakers erg geschikt waren. 't zijn nogal luie speakers, zei die. Verder moeten ze minimaal 7-8 Ohm zijn en boven de 87 dB. Officieel zijn de 804's 8 Ohm (en minimaal 3 Ohm zegt de manual)en 89 dB. Moet ik nu meteen aan een buizenversterk van 100 Watt of zo? Of valt ook dit weer mee? Ik ben benieuwd naar jullie deskundige antwoorden! Beste Hans, Een KR audio VT 20 van 50 watt kan het heel gemakkelijk doen. 3.295,00 Euro Dus om van je B & W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 9 oktober 2002 Report Share Posted 9 oktober 2002 Beste Hans, Ikzelf speel met een eenvoudige eindversterker met 2 x 2 el34 in balans, triodegeschakeld. Levert zo'n 18 Watt per kanaal. Aan deze versterker hebben o.a. een stel electrostaatjes gehangen (acoustat spectra) met een gevoeligheid van 88 dB, en een impendantie van 4 Ohm. Zoals je wellicht weet staan electrostaten erom bekend een impendantiedip te kunnen hebben tot beneden 1 Ohm. Mijn versterkertje heeft zelfs op vol vermogen nog nooit last gehad van deze dip. M.a.w. Jouw B&W's hoeven zeker geen te moeilijke opgave te zijn voor een buizenversterker, er hoeft zelfs geen hoog vermogen uit te komen. Voorwaarde is wel dat de versterker zeer stabiel is, en o.a. voorzien van zwaar overbemeten componenten, m.n. de eindtrafo's. Wat dat betreft zijn de instapmodellen van de goedkopere merken waarschijnlijk niet zo'n goede keuze. Naar mijn mening en ervaring kun je met een zware single-ended triode als een 211 of 845 prima uit de voeten, of als je goedkoper wilt een pentode als de KT88 (neem deze in push-pull uitvoering en je hebt een versterker die ELKE luidspreker aan kan, en harder speelt dan menige luisteraar hebben kan), eventueel is de relatief low-budget el34 te overwegen. Dit is een naar mijn mening ondergewaardeerde buis, er bestaan zeer acceptabel klinkende versterkers met een el34 bezetting, zoals de Amplimo UL 40-S2. Blijf echter uit de buurt van el84 versterkers, die zijn waarschijnlijk te licht (hoewel het mooie buisjes zijn). Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 oktober 2002 Report Share Posted 10 oktober 2002 Hallo Michel, met een 18 watt versterker op een speaker met een gevoeligheid van zo'n 88 dB is het zeker mogelijk zeer luid te spelen. Echter bestaat de mogelijkheid dat het wel een enigszins vlakke weergave wordt, je hebt ook enige ruimte nodig om tot een dynamisch geluidsbeeld te komen. Afhankelijk van smaak - waar nauwelijks iets zinnigs over te zeggen valt - en gekozen muzieksoort zal dit verschijnsel meer of minder waargenomen worden. De ruimte die je hebt is een combinatie van vermogen en de wijze waarop de speaker hiermee omgaat, gevoeligheid en impedantieverloop zijn hierbij belangrijke zaken. zelf zou ik op mijn Stereo 80 van Dynaco geen speakers met zulk een laag rendement willen aansluiten. Kiezen voor een hoger rendement en een redelijk vlak impedantie verloop, wordt beslist beloond met meer muziek / dynamiek. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyberScum Posted 10 oktober 2002 Report Share Posted 10 oktober 2002 Mijn set : Copland CTA-402 - 2 x 32 Watt aan 8 Ohm - 4x EL-34 JMR Evolution 3 - Impedance 4 ohms ( minimale 3.6 ohms) - Sensitivity 88 dB/W/M Ik heb er de Zingali 1S en Diapason Adamantes III (beide > 89 dB) voor laten staan. Het blijft natuurlijk wel altijd wat lastiger met het uitzoeken van geschikte speakers. Veel luisteren voor je een keuze maakt. Je wordt echter beloond met een heerlijk helder luchtig geluid terwijl de lage tonen nog altijd staan als een huis. Zie ook : Speaker advies voor een Copland CTA-402 En misschien een leuke tip : Plinius TU 10 (Tube) en TA 20 eindversterker voor 3620 euro. Heb je ook buisjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 11 oktober 2002 Report Share Posted 11 oktober 2002 Geplaatst door Jitze:Hallo Michel, met een 18 watt versterker op een speaker met een gevoeligheid van zo'n 88 dB is het zeker mogelijk zeer luid te spelen. Echter bestaat de mogelijkheid dat het wel een enigszins vlakke weergave wordt, je hebt ook enige ruimte nodig om tot een dynamisch geluidsbeeld te komen. Afhankelijk van smaak - waar nauwelijks iets zinnigs over te zeggen valt - en gekozen muzieksoort zal dit verschijnsel meer of minder waargenomen worden. De ruimte die je hebt is een combinatie van vermogen en de wijze waarop de speaker hiermee omgaat, gevoeligheid en impedantieverloop zijn hierbij belangrijke zaken. zelf zou ik op mijn Stereo 80 van Dynaco geen speakers met zulk een laag rendement willen aansluiten. Kiezen voor een hoger rendement en een redelijk vlak impedantie verloop, wordt beslist beloond met meer muziek / dynamiek. Groet Jitze Hallo Jitze, Hoe het precies komt dat mijn versterkertje (naar mijn smaak) geen moeite heeft met zogenaamd moeilijke luidsprekers weet ik niet. Hij is tamelijk rechttoe-rechtaan gebouwd, nog door de oude Pluimgraaff. Mooie componenten en zware trafo's, maar dat is zo bijzonder niet volgens mij. De electrostaatjes waren overigens voorzien van een woofertje, en de paneeltjes bescheiden van afmeting. Dat zal allicht gescheeld hebben. Maar ook de TAF Cadans III (88 dB, 8 Ohm) die er geruime tijd aangehangen hebben waren geen probleem. Tegenwoordig speel ik met hoorns met Decca Londons. Ook die hebben een betrekkelijk laag rendement. En een ruimtelijk beeld en plaatsing waar ik elke keer weer stil van word (wat wel aardig uitkomt bij het luisteren ). Misschien zit het hem in het feit dat ik een rare smaak heb... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 oktober 2002 Report Share Posted 11 oktober 2002 Geplaatst door Michel: Hallo Jitze, Misschien zit het hem in het feit dat ik een rare smaak heb... Moet ik daar nu op zeggen................. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 11 oktober 2002 Report Share Posted 11 oktober 2002 Geplaatst door Jitze: Moet ik daar nu op zeggen................. Groet Jitze ...blijkbaar niets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 12 oktober 2002 Author Report Share Posted 12 oktober 2002 Hallo Haudio, De KR VT 20 die je noemde kende ik niet. Intussen heb ik op internet wat gezocht en gezien dat ie bij dezelfde makers vandaan komt als de KR Enterprise Kronzilla, die heel indrukwekkend moet zijn (voor 30.000 euro!). Ik ben er alleen niet achter kunnen komen waar de VT20 te beluisteren is. Bij de winkels op Hear.nl schijnt niemand hem te verkopen en een importeur kon ik ook niet vinden. Of is hij soms bij een bepaalde winkel in Sneek...? Ik vroeg me ook af of je de VT20 speciaal noemde omdat hij beter dan andere met mijn speakers overweg kan, of meer omdat zijn geluid zo mooi is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 oktober 2002 Report Share Posted 12 oktober 2002 Geplaatst door Hans:Hallo Haudio, De KR VT 20 die je noemde kende ik niet. Intussen heb ik op internet wat gezocht en gezien dat ie bij dezelfde makers vandaan komt als de KR Enterprise Kronzilla, die heel indrukwekkend moet zijn (voor 30.000 euro!). Ik ben er alleen niet achter kunnen komen waar de VT20 te beluisteren is. Bij de winkels op Hear.nl schijnt niemand hem te verkopen en een importeur kon ik ook niet vinden. Of is hij soms bij een bepaalde winkel in Sneek...? Ik vroeg me ook af of je de VT20 speciaal noemde omdat hij beter dan andere met mijn speakers overweg kan, of meer omdat zijn geluid zo mooi is. Beste Hans, Er zijn inderdaad niet veel winkels waar KR audio te koop is, maar is dat ook niet zo met Bentley enz. KR maakt buizen die ook in andere buizenversterkers passen (soms) het bijzonder is dat deze buizen ook behoorlijk wat stroom kunnen leveren,het vermogen hoger is ,de levensduur veeeeel langer. En niet alle types kosten 30.000 euro. Dus ze zijn echt speciaal en staan ook op het VAD. De importeur is Eurogram en ze zijn vast graag bereid jou de nodige info te sturen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 oktober 2002 Report Share Posted 12 oktober 2002 En als het ietsje mag kosten Multifoon Inruil AITOS 801 mono eindversterkers nieuwprijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 13 oktober 2002 Report Share Posted 13 oktober 2002 En als het wat minder moet kosten ook bij Multifoon AR VT60 Vervang de 6550 buizen voor een setje KT90 type3 van EI en je hebt het lek boven. Overigens ,In de omschrijving, geschikt gemaakt voor 6550 ik dacht dat die versterker standaard met 6550 buizen word geleverd. Zoniet dan mogen ze het Audio Research wel eens laten weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 oktober 2002 Report Share Posted 13 oktober 2002 Geplaatst door siep: AR VT60 Vervang de 6550 buizen voor een setje KT90 type3 van EI en je hebt het lek boven. Overigens ,In de omschrijving, geschikt gemaakt voor 6550 ik dacht dat die versterker standaard met 6550 buizen word geleverd. Zoniet dan mogen ze het Audio Research wel eens laten weten. Dat dacht ik ook altijd, standaard 6550 buizen, overigens denk ik dat je met de VT60 net iets aan de lichte kant zit, ofschoon je er ook nog een transistor voor het laag tegenaan kunt gooien ben je toch nog ruimschoots goedkoper dan mijn suggestie Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 oktober 2002 Report Share Posted 13 oktober 2002 Hallo Hans, Ik ben zelf overstag gegaan voor buizen, maar ik realiseer me terdege dat buizen ook nadelen hebben. Een buizenversterker vergt meer onderhoud dan elektronica. Je moet voorkomen dat een klein probleem niet of niet snel te verhelpen is. Voor je iets koopt moet je verzekerd zijn van een goed ontwerp en een goed servicepunt. Ik heb zelf een Amerikaanse buizenversterker namelijk Conrad Johnson, een zeer mooi produkt waar behoorlijke aantallen van gemaakt worden en met een importeur die goede technische kennis heeft (ze ontwikkelen op dit moment zelf een versterkerlijn). Met Audio Research en Aitos heb ik verder geen ervaring over de service(kosten). Vraag Siep en Ruud. Als ik voor veel geld een tweede hands kocht zou ik zeker eisen dat de versterker eerst een servicebeurt kreeg met een meetraport daarbij. De vraag is namelijk altijd waarom doet iemand zoiets weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 oktober 2002 Report Share Posted 13 oktober 2002 Geplaatst door carl:Hallo Hans, Ik ben zelf overstag gegaan voor buizen, maar ik realiseer me terdege dat buizen ook nadelen hebben. Een buizenversterker vergt meer onderhoud dan elektronica. Je moet voorkomen dat een klein probleem niet of niet snel te verhelpen is. Voor je iets koopt moet je verzekerd zijn van een goed ontwerp en een goed servicepunt. Als ik voor veel geld een tweede hands kocht zou ik zeker eisen dat de versterker eerst een servicebeurt kreeg met een meetraport daarbij. De vraag is namelijk altijd waarom doet iemand zoiets weg. Hallo Carl, dit geldt beslist ook voor transistorapparatuur, ook hierin vind je componenten die aan veroudering onderhevig zijn en er wordt nogal vaak - ook door goedbedoelende amateurs - vreselijk " gemodificeerd " in op zichzelf al goede apparatuur, dit kan tot grote problemen leiden. Het onderhoud aan buizenapparatuur wordt mi nogal eens behoorlijk overdreven, buizen kunnen veel langer leven dan vaak wordt aangegeven, echter de vervanging van buizen levert de fabrikant - na aankoop van de versterker - een doorlopende bron van inkomsten, in veel gebruiksaanwijzingen zie je dan ook dat het advies om buizen ver voor het einde van hun levensduur te vervangen en vooral de speciaal geselecteerde exemplaren van het betreffende merk aan te schaffen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 13 oktober 2002 Report Share Posted 13 oktober 2002 Geplaatst door Ruud: overigens denk ik dat je met de VT60 net iets aan de lichte kant zit, ofschoon je er ook nog een transistor voor het laag tegenaan kunt gooien ben je toch nog ruimschoots goedkoper dan mijn suggestie Vandaar de KT90 buis. Iets meer power en controle,met als bonus een veel langere levensduur van de buizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2002 Report Share Posted 13 oktober 2002 Buizen hebben doorgaans een lang leven, dat klopt, ca 5000 a 10.000 uur. Het hangt niet alleen van de kwaliteit van de buis af maar ook hoe de ontwerper hem heeft ingesteld. Heeft ie hem flink op zijn tenen op de maximum rating ingesteld om het maximum vermogen er uit te halen dan heeft een buis niet zo'n lang leven. Staat ie wat rustiger ingesteld (tammere ruststroom) dan gaat ie veel langer mee. Met name bij klasse-A versterkers speelt dit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 13 oktober 2002 Author Report Share Posted 13 oktober 2002 Hallo forummers, Wanneer Pjotr gelijk heeft en je doet 5000 tot 10.000 uur met een buis. Uitgaande van het midden, 7500 uur, is dat dan nog geen jaar wanneer je de versterker altijd aan laat, zoals weleens geadviseerd wordt, en ongeveer drie jaar wanneer hij 6-8 uur per dag aan staat. Dat laatste zou bij mij al gauw het geval zijn, want ik werk vanuit huis en heb overdag ook geregeld tijd om te luisteren. En dagelijks alsmaar aan en uit zetten lijkt me ook niet goed. Of is dit onzin? Je komt al gauw op een stuk of 13 grote en kleine buizen in een geintegreerde versterker of een voor plus eind. Bij een paar versterkers die ik nader bekeken heb kwam ik op zo'n 600 Euro om de hele buizenset te vervangen. Niet mis, vind ik. Als dat elk jaar zou moeten, zou het voor mij een reden zijn om er niet aan te beginnen. Drie jaar kan nog. Of heb ik bij te dure buizenmerken gekeken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 13 oktober 2002 Report Share Posted 13 oktober 2002 Geplaatst door Hans:Hallo forummers, Wanneer Pjotr gelijk heeft en je doet 5000 tot 10.000 uur met een buis. Uitgaande van het midden, 7500 uur, is dat dan nog geen jaar wanneer je de versterker altijd aan laat, zoals weleens geadviseerd wordt, en ongeveer drie jaar wanneer hij 6-8 uur per dag aan staat. Dat laatste zou bij mij al gauw het geval zijn, want ik werk vanuit huis en heb overdag ook geregeld tijd om te luisteren. En dagelijks alsmaar aan en uit zetten lijkt me ook niet goed. Of is dit onzin? Je komt al gauw op een stuk of 13 grote en kleine buizen in een geintegreerde versterker of een voor plus eind. Bij een paar versterkers die ik nader bekeken heb kwam ik op zo'n 600 Euro om de hele buizenset te vervangen. Niet mis, vind ik. Als dat elk jaar zou moeten, zou het voor mij een reden zijn om er niet aan te beginnen. Drie jaar kan nog. Of heb ik bij te dure buizenmerken gekeken? Beste Hans, Hans een gemiddelde huis tuin en keukenbuis gaat gemakkelijk 40.000 uren mee zonder verlies. Behalve als je het uiterste vraagt van een buis dat kan de levensduur aanzienlijk bekorten. stuurbuizen zijn geen vermogensbuizen en hebben bijna een onbeperkte levensduur ! Eindbuizen die niet veel hoeven te doen ,hangt van de instelling af,gaan ook zeer lang mee. En KR buizen met Kantal en een bijna 100 % vacuum slijten niet. Gaan dus praktisch een heel (jou ) leven mee. Een buizenversterker laat je niet dag en nacht aanstaan , een klasse A ( echte) versterker ook niet. Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2002 Report Share Posted 13 oktober 2002 Dat klopt wel wat je zegt Haudio. Mijn vorige post had betrekking op de huis tuin en keuken buisjes in huis tuin en keuken radio's van destijds. Wat met name slijt is de kathode. Het mooiste is als de versterker een "Stand By" schakelaar heeft. Dan kun je hem zonder meer dag en nacht aan laten staan. Maar van 1 keer per dag aan en uit zetten slijten de buizen (en de rest van de versterker) inderdaad echt niet. Toen ik nog thuis woonde stond de buurman om het jaar op de stoep met zijn stereo radio: "Hij doet het niet meer zo goed". In de eindtrap zaten ECL82 buizen. Nieuwe er in en spelen weer. Na de tweede keer heb ik de eindpenthodes wat tammer ingesteld (kathode weerstand vergroot). Buurman is nooit meer langs geweest en de radio heeft voor zover ik weet nog zo'n 10 jaar dienst gedaan. Die radio ging 's-morgens om 8 uur aan en 's-avonds om 12 uur uit. Je mag van moderne buizen versterkers verwachten dat de ontwerper zijn werk goed heeft gedaan. De levensduur zal heus wel snor zitten. Een mooie buizenversterker zou ik er zeker niet om laten staan. Heb al lang geen buizenversterker meer maar zit er toch weer aan te denken voor een nieuwe set. Ik heb er behoorlijk wat gerepareerd maar versleten buizen ben ik eigenlijk zelden tegen gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 13 oktober 2002 Report Share Posted 13 oktober 2002 Beste Pjotr, Wij zijn het eens , ik heb zelf al heel veel jaren een buizenversterker. Vaak buizen verwisselt om te horen hoe anderen klinken , maar heb nog steeds dezelfde buizen erin. Ook heb ik de mogelijkheid om regelmatig andere buizenversterkers uit te proberen . Heb tot nu toe nog geen behoefte gehad om het te veranderen. Maar sinds ik 845 en B 300 hoor twijfel ik toch wel eens , verder ben ik tevreden. Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 16 oktober 2002 Report Share Posted 16 oktober 2002 een klasse A ( echte) versterker ook niet. Met vriendelijke groet, Haudio [/QB] Zijn er dan ook niet echte versterkers. DEPETER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 oktober 2002 Report Share Posted 16 oktober 2002 Zijn er dan ook niet echte versterkers. Ja lol DEPETER , Ja wel degelijk! Die heten "Passieve voorversterker". De ultime versterker volgens velen. Zo'n ding versterkt helemaal niet Die verzwakt meestal, afhankelijk van de stand van de knop die er op zit. Er zijn inderdaad ook nep klasse-A versterkers maar dat zijn dan wel transistorversterkers en daar gaat het hier niet over. Een buizen versterker staat of in klasse-A of in klasse-B. Klasse-B staan altijd een klein beetje in A anders klinken ze gewoon voor geen meter, die zijn altijd push-pull. Klasse-A kun je dan nog verdelen in klass-A push-pull in penthode schakeling, klasse-A in push-pull triodeschakeling (met penthodes als triode geschakeld), Klasse-A in push-pull met echte triodes en klasse-A single ended, tegenwoordig vrijwel uitsluitend met triodes en in vroeger dagen ook met penthodes. Er zijn er nog meer, maar dit lijkt me wel genoeg. Ze klinken ook allemaal anders. Hans, ben je der nog? Kun je het nog volgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 17 oktober 2002 Author Report Share Posted 17 oktober 2002 Hallo Pjotr (en Haudio!) Ik kan het een klein beetje volgen, maar ik denk maar zo: al doende leert men, dus dat komt wel. En het is nog ingewikkelder, want Haudio adviseerde de KR Audio 20VT, en die heeft vacuum transistoren, een speciale uitvinding van KR, weet ik intussen. Dus is het dan wel een buizenversterker Haudio, of meer iets er tussenin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Beste Hans, Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: Een Nautilus met een buizenversterker aan sturen vind ik persoonlijk geen goed plan. Een buizenversterker wel, maar dan met speakers die er goed mee harmonieren. Ik zou als ik jou was, eens heel veel gaan luisteren naar verschillende combinaties. Wat dat bestreft ben je bij Haudio in Sneek aan het goeie adres denk ik. Omdat je in A'dam zit, kun je ook eens bij Renaissance Audio op de Weteringschans binnen lopen. Heeft ook aardig wat aan buizen staan. Die zit vlak bij het Weteringcircuit richting Ned. bank (vlak bij Charlie Klassieke en Volksmuziek, ook de moeite waard). Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts