Michel Posted 19 oktober 2002 Report Share Posted 19 oktober 2002 Geplaatst door Pjotr:Beste Hans, Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: Een Nautilus met een buizenversterker aan sturen vind ik persoonlijk geen goed plan. Een buizenversterker wel, maar dan met speakers die er goed mee harmonieren. Beste Hans en Pjotr, Naar mijn mening zijn de moeilijkste speakers met buizen aan te sturen, als het spul maar op elkaar is afgestemd. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bouwsels van het Franse Jadis. Monoblokken tot 800(!!)Watts. Je kunt me niet wijsmaken dat daar niet elke gangbare speaker mee aan te sturen valt. Vandaar ook mijn post op de eerste pagina van deze thread, waarin ik verwijs naar KT88 push-pull (of de KT90 voor nog meer vermogen) dan heb je zo'n 30 tot 40 Watts tot je beschikking, afhankelijk van de toegepaste drivers. Voor een huiskamer is dit veel meer dan genoeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 19 oktober 2002 Report Share Posted 19 oktober 2002 Geplaatst door Michel: Beste Hans en Pjotr, Naar mijn mening zijn de moeilijkste speakers met buizen aan te sturen, als het spul maar op elkaar is afgestemd. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bouwsels van het Franse Jadis. Monoblokken tot 800(!!)Watts. Je kunt me niet wijsmaken dat daar niet elke gangbare speaker mee aan te sturen valt. Vandaar ook mijn post op de eerste pagina van deze thread, waarin ik verwijs naar KT88 push-pull (of de KT90 voor nog meer vermogen) dan heb je zo'n 30 tot 40 Watts tot je beschikking, afhankelijk van de toegepaste drivers. Voor een huiskamer is dit veel meer dan genoeg... Beste Hans , Het aansturen van moeilijke luidsprekers is niet alleen een kwestie van vermogen. Sorry , begrijp mij niet verkeerd ik ben een buizenliefhebber, maar zou ook heel goed kunnen leven met een goede transistorversterker. Maar een moeilijke luidspreker als de B & W waar we het over hebben heeft ook de nodige kontrole nodig... Een een buizenversterker heeft dit natuurlijk iets minder dan een transistor- versterker. Een wat betreft de drive in het laag dat kan een goede transistorversterker toch beter volgens mij. Maar voor mij heeft een buizenversterker meer voordelen en emotie overdracht dan een transistorversterker. Maar beide kunnen uitstekend zijn , vandaar mijn advies een VT 20 van KR Audio en lijkt op een buis maar is het niet ( Super buis ?) dus.....en kan met gemak de B & W s aansturen zodoende... Wil ik een andere versterker-geluid , dan zet ik er gewoon een paar andere buizen in probeer dat maar eens met een transistorversterker......! En..... Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Geplaatst door Ruud: Nou, da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Blijft de vraag of je die nautilus zowiezo wel muzikaal kan laten klinken, naar mijn idee is dat een beetje onmogelijke opgave. Maar dat is een kwestie van smaak en zeker ook van de soort muziek. Dat ze met een grote buizenversterker goed aan te sturen zijn staat eigenlijk niet ter discussie. Dat kan zeker. Maar ........ dat soort buizenversterkers zijn ontwerpen met een flinke tegenkoppeling om voldoende controle te houden over het grillige impedantieverloop van de speakers. Zelf vind ik die buizenmonsters eigenlijk niet veel anders klinken dan een goede transistorversterker. Dus waar zijn we dan mee bezig ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Beste Pjotr, Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens. De reden dat ik het niet 100% met je eens ben, is Deze site. Remco Stoutjesdijk, die een forse reputatie heeft op buizengebied, stuurt zijn electrostaten aan met OTL 845's. Reden voor mij om te stellen dat moeilijke luidsprekers met buizen toch kan. Voor de goede orde; ikzelf heb ze niet gehoord, maar mensen als TriodeDick, ook de eerste de beste niet, prijzen zijn spulletjes de hemel in. Niet voor niets lijkt me... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Geplaatst door Michel:Beste Pjotr, Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens. De reden dat ik het niet 100% met je eens ben, is DIT. Remco Stoutjesdijk, die een forse reputatie heeft op buizengebied, stuurt zijn electrostaten aan met OTL 845's. Reden voor mij om te stellen dat moeilijke luidsprekers met buizen toch kan. Voor de goede orde; ikzelf heb ze niet gehoord, maar mensen als TriodeDick, ook de eerste de beste niet, prijzen zijn spulletjes de hemel in. Niet voor niets lijkt me... Beste Michel, Een Electrostaat is een condensatorluidspreker met een heel dun membraam, die heel licht is en dus weinig bewegende massa heeft. Dus de versterker hoeft geen hoge demping te hebben omdat er niets te dempen valt. Geen doorslingering van het membraam bovendien is een condensator een spanningswezen en een buizenversterker ook. Dat betekent dan een electrostaat uitstekend bij een buizenversterker moet passen. MvG , Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Beste Haudio, Voordat we in een appels met peren vergelijken-discussie terecht komen; 1. De bewuste electrostaten zijn hybride. Vanaf 250 Hz doet er een 15(!!) inch woofer mee. Niet de makkelijkste luidspreker om aan te sturen c.q. te dempen. 2. Ookal is de bewegende massa van het folie laag, bij hogere frequenties is er de bekende impendantiedip. Hoe die voor de bewuste Martin Logan panelen is weet ik niet, maar naar schatting zal die in ieder geval beneden de 2 Ohm komen. Ofwel; Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Beste Michel, Ik had DIT niet gezien ik dacht dat we het over electrostaten hadden , sorry. Overmorgen ga ik even meten aan de ML esl, want dan weten we het zeker ,ik heb ze eens aangestuurd met een Audion single ended klasse A versterker met dus 1 enkele penthode EL 34 per kant dat gaat niet luid maar ze maken wel muziek. En een 845 buis kan heel wat aan,volgens mij behoorlijk meer dan een 300 B MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Beste Haudio, Ik had het ook niet erg duidelijk neergezet nu ik het zo terug lees, zal het zo even aanpassen. Overigens gebruikt Remco twee 845's per kanaal (push-pull of parallel-SE weet ik niet), dus qua vermogen heeft hij niet te klagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Zoiets als DIT is niet verkeerd natuurlijk: Maar of dat met een dempingsfactor van 4 een nautilus in bedwang kan houden........ Mee info over deze diy amp HIER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts