Jump to content

Streaming "the next step"

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben al een tijdje aan het broeden op streaming. Laatst George op bezoek gehad en hij demonstreerde me wel zeer overtuigend zijn oplossing namelijk streaming met een computer met het programma Daphile erop en vervolgens een verbinding naar een DAC. Je kan dan de I pad als afstandsbediening gebruiken.

Nu wil ik dit als volgt uitwerken. Ik koop een Asus mini computer met 4GB werkgeheugen en een harde schijf van 500 GB (kosten 269 tenzij ik er een wat grotere harde schijf inzet). Dat ding plaats ik in de (zeer droge) kelder onder mijn luisterruimte vlak bij de router. De Asus komt in mijn netwerk te hangen met zo'n kabel met een plastic stekkertje en zal uitsluitend voor streaming gebruikt worden. Van de Asus gaat een SPDIF kabel naar mijn rack waar een NAS komt.

Probleem is alleen dat ik de stekker zelf op de SPDIF kabel moet zetten, maar volgens Roger is dat geen probleem.

In de kelder kan ik wat spelen met de plaatsing van de computer. Ik kan kiezen voor direct bij de de router met als gevolg een SPDIF kabel naar de DAC van pakweg 8/9 meter. Ik kan er ook voor kiezen de SPDIF kabel wat korter te maken en de kabel van de router naar de computer wat langer. Maakt dat allemaal nog uit?

Er ontgaan mij enkele dingen Carl

Met SPDIF naar de NAS ?

Uw NAS die hang je toch aan de router

Waarom een HD van 500GB als je een NAS hebt ...

Die PC doet enkel dienst om de muziek aan je DAC door te geven en wat software op te plaatsen

Mijn insziens ben je ook beter af met USB van Asus naar Dac dan SPDIF

Waar zitten trouwens al die SPDIF-en op een laptop?

:confused:

Ben ook met daphile bezig. Ik wil dit draaien op een pc met ssd en een ext voeding, dat kan bijv met een moederbord met 9-20v voeding. Hiervoor heb ik een lineaire ext voeding.(een ouwe lab voeding van philips). Daarnaast moet de pc ook passief gekoeld worden, geen fan er in dus. Via de pci een speciale usb kaart voor audio, dit kan een Paul Pang kaart zijn of een van Sotm.  Hierop een usb dac aansluiten en klaar is kees....ik ben nog niet helemaal klaar want ik wil een behuizing alla array. En die moet nog gemaakt worden.

Er ontgaan mij enkele dingen Carl

Met SPDIF naar de NAS ?

Uw NAS die hang je toch aan de router

Waarom een HD van 500GB als je een NAS hebt ...

Die PC doet enkel dienst om de muziek aan je DAC door te geven en wat software op te plaatsen

Mijn insziens ben je ook beter af met USB van Asus naar Dac dan SPDIF

Waar zitten trouwens al die SPDIF-en op een laptop?

:confused:

Precies. Beide apparaten kunnen dus in de kelder. Er is dan alleen een USB of spdif kabel die naar de DAC gaat. Ik zou trouwens voor de USB gaan. Dat stekkertjes aan daczijde kan makkelijk door een gat van 20 mm. Je moet er wel aan denken dat de PC niet helemaal zonder onderhoud kan. Een scherm en toetsenbord zijn dan wel handig. Al is het alleen voor de updates.

Sukkel die ik ben ipv NAS had er DAC in de tekst moeten staan natuurlijk.

Zo'n USB stekkertje lukt misschien door een recht buisje Hans, maar het zal wel licht gebogen zijn. Hoewel Roger zegt dat je de kabel kan afknippen en verbinden met een soort van kroonsteentje. Die computer zit verder aan het netwerk kan ik dat onderhoud niet doen met bijvoorbeeld de PC?

Kijk even bij mini disc van Asus Stef. Volgens mij zit er een SPDIF aansluiting op Stef.

Waarom een aparte dac?  En gedoe met interfaces? Stekkertjes, kabeltjes, convectors.    Terwijl ook heel mooie en zelfs high-end geluidkaarten zijn.

Ik ben eigenlijk van plan een goedkope DAC te kopen Jack en als ik het leuk vind de komende tijd wat met DACs te experimenteren.

Waarom niet met een stille pc waar al je muziek op staat, hoeft de kabel niet zo lang te zijn?

En een speciale usb kaart voor de muziek, eventueel apart gevoed met een nette 5v geeft ook veel voordelen.

Die vierkante USB stekkers krijg je echt wel door een recht gat door de vloer.

Ik heb een stroompijp naar beneden liggen Hans die niet gebruikt wordt. Ik zal eens kijken naar een grotere harde schijf.

Waarom niet met een stille pc waar al je muziek op staat, hoeft de kabel niet zo lang te zijn?

En een speciale usb kaart voor de muziek, eventueel apart gevoed met een nette 5v geeft ook veel voordelen.

Een computer doet wel afbreuk aan mijn kamer Siem. Daarbij woon ik hier in een stille omgeving en hoor die computer vast en zeker. Een interlink vanuit de kelder zou nog kunnen, maar hoe lang kan die zonder verlies?

2,5 inch schijfjes hoor je ook nauwelijks. De CV maakt 20 keer meer herrie. Mijn Nas zou zo geschikt zijn als muziek PC. Een fanloze atom processor en een 80 watt voeding zonder ventilator. De twee schijfjes hoor je van dichtbij nauwelijks.

Maar ook een EEE box PC koop je tweedehands voor weinig en is erg stil. Een grote externe USB schijf er aan en je bent met een USB kabel en DAC ook klaar.

Ik ben eigenlijk van plan een goedkope DAC te kopen Jack en als ik het leuk vind de komende tijd wat met DACs te experimenteren.

Je koopt al voor rond de 130€  een méér dan fatsoenlijke klinkende 24/192khz geluidskaart.  Zonder ruis of vervorming van enige betekenis.  

Of voor 100€ meer, een met BB dac PCM1792 ultra low jitter  TCXO klok Wima en Nichicon condensatoren en audiofiele opamps :o

Daar kan toch geen enkele externe dac tegenop? :unsure: Afgezien het gedoe en verliezen in de diverse digitale interfaces.

@ hans   Kan ook, maar je kunt dan geen sotm, jplay of paul pang gebruiken.......als je erachter komt dat dat meerwaarde heeft.

zie;

http://ppaproduct.blogspot.nl/2013/07/audio-grade-usb-30-pcie-card.html

Hier een verhaal over de audio pc;

http://www.audio-creative.nl/hifi/sanders-muziekstreamer-avonturen/

Je begint met een laptop......en van het een komt het ander, je probeert zo het onderste uit de kan te halen. 

Je koopt al voor rond de 130€  een méér dan fatsoenlijke klinkende 24/192khz geluidskaart.  Zonder ruis of vervorming van enige betekenis.  

Of voor 100€ meer, een met BB dac PCM1792 ultra low jitter  TCXO klok Wima en Nichicon condensatoren en audiofiele opamps :o

Daar kan toch geen enkele externe dac tegenop? :unsure: Afgezien het gedoe en verliezen in de diverse digitale interfaces.

Hoi Jack dat wordt wat lastig met een mini pc 

2000560366.jpeg

Daarnaast moet het dan in de buurt van de installatie staan en dat is nu net een plek waar je dat niet wil hebben.

Of je moet het heel stil gaan bouwen zonde fan en met een ssd wat weer prijzig gaat worden terwijl Carl had aangegeven dat het in eerste instantie voor radio gebruik was.

In eerste instantie als radio, maar Ik zal zeker verder gaan al blijf ik in eerste instantie vinyl liefhebber. Daarbij zie ik digitaal als pure gebruiksfunctie en wil niet gaan klooien met oude computers. Daar word ik gewoon niet goed van. Vandaar de idee van een mini computer met maar een functie en pakweg 1000 CD's erop en in de toekomst Qubos of iets dergelijks.

PS Hans ik heb een modulerende ketel en hoor de verwarming totaal niet. Was wel effen anders bij de vorige ketel want toen hoorde je hem alleen niet als alle kranen volledig openstonden.

Verder nog wat aanvullingen.

Wat ik bij Carl heb laten horen was een standaard PC die op Daphile draaide met aan de uitgang via S/Pdif (elektrisch) gekoppeld aan een simpele dac die wel met een mooie voeding was aangesloten. Dat is een voeding die ooit door onze Pjotr is ontworpen voor de HK dac en hier prima werk doet. (ik gebruik alleen het 5V gedeelte daarvan.) het doel was om te laten horen wat je met simpele middelen kun bereiken.

Nu heb ik met Carl zitten bedenken hoe je nu zo iets kan realiseren.

Aangegeven was dat er een intel of AMD PC moest zijn met een S/Pdif uitgang.

De Dac die ik gebruik heeft alleen S/Pdif zowel elektrisch als opties (Toslink) nu heeft elektrisch de voorkeur om dat deze door de bewuste buis in de vloer past.

Veder heb ik heb advies gegeven dat als hij toch nog een PC hier voor moet aanschaffen dan voor een mini pc te gaan deze gebruiken veel minder stroom dan een oud beestje. Daarnaast past deze ook naast de TV als deze later als HTPC ingezet moet gaan worden. 

Nu is Carl zelf opzoek gegaan naar een geschikte pc en had de Asus gevonden die in mijn ogen prima geschikt is alleen beschikt deze niet over de elektrische uit gang maar over een optische.

Mijn bedenkingen heb ik dan of een optische S/Pdif kabel dan wel door de buis past met de fabriek af gemonteerde connectoren.

Andere optie is om een andere dac te zoeken die ook met USB overweg kan maar maakt het gelijk weer een stuk duurder en de vraag is dan nog hoe gaat die USB kabel door het buisje.

De 500gig HD heb ik aangegeven dat deze ook later nog vervangen kan worden, deze zit er nu eenmaal standaard in en zal voor een beperkte CD collectie voldoende zijn. Daar kan je ongeveer 1000CD's op zetten in FLAC Geen idee of Carl zo veel CD's heeft.

Edit ik zie net dat dit ongeveer het aantal is dat Carl in gedachten heeft.

George zegt het nog beter dan ik kan. Een goede DAC komt er echt wel een keer. Als de betere met USB ingang werken is dat een optie. Tweede hands kan ook nog.Volgens mij wordt daar stevig gewisseld.

Carl...

Gewoon naar de Hifiwinkel in Beek en vragen naar een Cambridge StreamMagic 6 V2

Dan heb je streamer en Dac in een    en zo beetje de bestbuy streamer/Dac onder de 1.000 euro adviesprijs.

Deze dan aansluiten op de NAS (via de router). De Nas kan dan eventueel in de kelder.

Hoi Jack dat wordt wat lastig met een mini pc 

2000560366.jpeg

Daarnaast moet het dan in de buurt van de installatie staan en dat is nu net een plek waar je dat niet wil hebben.

Of je moet het heel stil gaan bouwen zonde fan en met een ssd wat weer prijzig gaat worden terwijl Carl had aangegeven dat het in eerste instantie voor radio gebruik was.

Tja dat is natuurlijk heel mooi en klein, maar er zijn ook zeer fraaie zwarte PC  desktop  behuizingen..... die ok wel een stuk groter zijn.

Ik zelf heb een tijdje gespeeld met een oude midi pc met een nieuwe grote harddisk en een goede 24/192 kaart.

De pc maakte totaal geen enkel bijgeluid.   Het geluid was erg goed.  De bediening simpel via tablet, smartphone en afstandbediening.

Voor radio maakt het inderdaad niet uit.  Een gepimde Logitech Duet speelt  prachtig en is nog veel kleiner dan dat fraaie Asus doosje.....

George zegt het nog beter dan ik kan. Een goede DAC komt er echt wel een keer. Als de betere met USB ingang werken is dat een optie. Tweede hands kan ook nog.Volgens mij wordt daar stevig gewisseld.

Nadeel van USB is toch dat je vaak beperkt bent tot 24/96khz :unsure: ?