Jump to content

Streaming "the next step"

carl
 Share

Recommended Posts

Dat klopt, Tubejack. dat was zo. met het nieuwe insteekkaartje kom ik met mijn 3.24 dac tot aan 24 bits 192 kHz. Wanneer datzelfde kaartje in een 3.32 gestoken wordt is DSD en 32 bits zelfs mogelijk.

Carl...

Gewoon naar de Hifiwinkel in Beek en vragen naar een Cambridge StreamMagic 6 V2

Dan heb je streamer en Dac in een    en zo beetje de bestbuy streamer/Dac onder de 1.000 euro adviesprijs.

Deze dan aansluiten op de NAS (via de router). De Nas kan dan eventueel in de kelder.

Ik heb gewoon de ruimte niet om hem in de kamer te plaatsen. Jij was toch ook aan het verkleinen?

Een raspberry pi kan ook en is erg klein...past ook een dac op.

https://www.hifiberry.com/digiplus/

Niet groter dan een pakje sigaretten. Klinkt vrij aardig, geen high end natuurlijk maar komt waarschijnlijk erg dicht bij de weergave via een laptop.  Ongeveer €65 dac en raspberry!

Een optische aansluiting op een laptop heb ik ook. Maar verwacht daar niet te veel van. In iedergeval geen muziek!

Edited by siem

Ahhhh nu wordt het duidelijk. Soms een vrouw aan het roer :D

Weet je Jack volgens mijn vrouw is de meeste rotzooi in huis van mij. Maar ik heb zelf ook wel, dat ik niet te veel apparatuur in de woonkamer wil. En die buizen apparatuur neemt al veel ruimte in beslag. Daarbij moet er ruimte overblijven voor een fraaie phono stage.

Het probleem is dus alleen maar een kabeltje.

Edited by carl

Een raspberry pi kan ook en is erg klein...past ook een dac op.

https://www.hifiberry.com/digiplus/

Niet groter dan een pakje sigaretten. Klinkt vrij aardig, geen high end natuurlijk maar komt waarschijnlijk erg dicht bij de weergave via een laptop.  Ongeveer €65 dac en raspberry!

Een optische aansluiting op een laptop heb ik ook. Maar verwacht daar niet te veel van. In iedergeval geen muziek!

Ha die ken ik en heb deze al eens kunnen vergelijken met een Sabre Dac en het verschil was heel erg klein.

Voor wat de S/Pdif betreft is die uit de PC niet echt high end natuurlijk. Daarvoor zou een Hiface module beter zijn en kan je gelijk met coax weg en is het kabel probleem ook opgelost.

Klein goedkoop en voor het geld erg goed klinkend. De behringer externe geluidskaartjes. Wel alleen 16 bits 44.1 kHz. Dus niet meer dan cd kwaliteit. Maar wat wil je voor €30,-. Het is dus tegelijk ook een ADC. Voor jouw is het lastig dat de USB kabel vast aan het apparaatje vast zit. Dat wordt dan een iets groter gat.

Weet je Jack volgens mijn vrouw is de meeste rotzooi in huis van mij. Maar ik heb zelf ook wel, dat ik niet te veel apparatuur in de woonkamer wil. En die buizen apparatuur neemt al veel ruimte in beslag. Daarbij moet er ruimte overblijven voor een fraaie phono stage.

Het probleem is dus alleen maar een kabeltje.

Wij hebben geen rotzooi, maar spullen  :P   Dat hele strakke en steriele  hoeft van ons niet.  Beetje rommelig mag,  ruimte zat. 

Ze moet wel eens naar een aan/uit knop zoeken, als er ineens weer eens wat anders staat.  Maar meestal  krijgt ze muziek uit een set.  :) 

Ik heb gewoon de ruimte niet om hem in de kamer te plaatsen. Jij was toch ook aan het verkleinen?

Verkleinen ja.... en ook tegelijkertijd simpeler, minder kabels en geen overtollige hardware...

maar tja    wel zodanig dat het me niks kosten     (niet omdat nu een ruimtegebrek heb)

Ik dacht alleen, laat ik ff meedenken met zo computeranalfabeet... dan is een StreamMagic V2 of

een BlueSound Node bijvoorbeeld een goed alternatief en beiden hebben een gebruiksvriendelijke app

Als je bedenk, dat de Cambridge een vrij laag apparaat en streamer/Dac in een , is het een compact apparaat

Verkleinen ja.... en ook tegelijkertijd simpeler, minder kabels en geen overtollige hardware...

maar tja    wel zodanig dat het me niks kosten     (niet omdat nu een ruimtegebrek heb)

Ik dacht alleen, laat ik ff meedenken met zo computeranalfabeet... dan is een StreamMagic V2 of

een BlueSound Node bijvoorbeeld een goed alternatief en beiden hebben een gebruiksvriendelijke app

Als je bedenk, dat de Cambridge een vrij laag apparaat en streamer/Dac in een , is het een compact apparaat

Staat er één op mp door triple m gemodificeerd.

@Carl misschien gewoon platen blijven draaien. Om digitaal fijn te laten klinken vergt toch om een grondige aanpak. Doe je het half dan kan het alleen maar op een teleurstelling uit draaien.

Daar probeer ik hier mee bezig te zijn Siem. Denk je dat de door mij voorgestelde oplossing geen goede is? Wat zou ik kunnen doen om te kunnen verbeteren?

Daar probeer ik hier mee bezig te zijn Siem. Denk je dat de door mij voorgestelde oplossing geen goede is? Wat zou ik kunnen doen om te kunnen verbeteren?

Wat de goede oplossing voor jou is weet jij waarschijnlijk alleen.

Ik heb al van alles geprobeerd met de streaming weergave, van laptop, htpc en squeezebox touch met nu een soundaware streamer. Met flinke verschillen in de geluidskwaliteit. Dan laat ik de dac nog buiten beschouwing.

Een echte muziek liefhebber, zeker iemand die nog lp's draait, kan streaming behoorlijk tegen vallen. Een scherp randje, een wat gestrest geluid zijn vaak de ervaringen. Daar staat dan bedienings gemak tegen over, maar ja ik ga toch voor de mooiste kwaliteit en ik verwacht de meeste hier.

Het kan best aardig klinken met een laptop (op de accu eventueel) en een hiface of beter nog een audiophilleo naar een dac. Of direkt met usb naar naar de usb dac.

Maar of je er echt blij van wordt is de vraag, misschien is het, het net niet. Meestal weet je dat pas na wat langer luisteren.

Pak je het serieus aan, met een goede dac en een streamer speciaal voor audio, kan het wel heel mooi en wel haast analoog gaan klinken.

Misschien is een streammagic ,  soundaware met dac of een olive een prima eerste stap zonder al te grote investering.

• 3 weeks later...

Gisteravond een verschrikkelijk goede lezing gehad van een lid van de Limburgse audioclub. Ik heb zelf ook vaak lezingen gegeven en wat ik sterk vond was, dat de man een goed overzicht gaf waarin al de bijeen geschrapte kennis op de plaats viel. We hebben nog wat zitten experimenteren, maar van het verschil tussen een USB kabel en een optische kabel bijvoorbeeld schrok ik werkelijk. Wat ik mee heb gekregen was dat er toch heel wat zaken onverklaarbaar anders klinken tot programmatuur aan toe.

Ik ga nog eens even opzoeken Siem.

We hebben nog wat zitten experimenteren, maar van het verschil tussen een USB kabel en een optische kabel bijvoorbeeld schrok ik werkelijk. Wat ik mee heb gekregen was dat er toch heel wat zaken onverklaarbaar anders klinken tot programmatuur aan toe.

Tja, je kunt USB erg goed laten klinken en je kunt het slecht laten klinken, je kunt optisch goed laten klinken en je kunt het slecht laten klinken. Dus zo'n vergelijk zegt op zich niets over het een en ander. En onverklaarbaar is het ook allemaal niet, maar dan moet je wel wat meer weten wat je doet. Dus trek er niet teveel conclusies uit.

Maar goed dat is met analoge spullen, zoals kabels, DT en elementen eigenlijk niet anders.

Tja dat heeft te maken met de opzet van de Dac en de PC / bron.

Gebruik je een bron met een mooie spdif uitgang en een USB 1 oplossing dan zal de spdif beter klinken.

Maar gebruik je een spdif van oa. een PC en een goed USB 2 aansluiting dan zal de USB in het algemeen beter presteren.

Gebruik je dan weer een Hiface module om spdif te makedan zijn de verschillen ineens niet zo groot meer.

Maar dan heb je eigenlijk toch ook weer een USB aansluiting.

Voor de next step, zou je je eerst kunnen afvragen op welke manier wil je gaan streamen. Via het netwerk of locaal via een stille pc. En zoek daar dan de juiste spullen en aansluitingen bij.

ik verwacht een beter resultaat met een stille audio pc waar je muziek op staat. Deze sluit je dan op je dac aan via i2s of usb.

Ha Stef,

Het is vrij complexe materie. Hier komt eigenlijk om de hoek kijken hoe vakkundig alles is uitgevoerd en de maker van de technische details op de hoogte is en dat goed aan elkaar heeft weten te breien. Als beide, optisch dan wel USB, goed gedaan zijn, zijn er misschien nog wel verschillende te horen maar niet kwalitatief. I.i.g. niet  zo dramatisch als Carl aangeeft. Het is dan meer zoals de ene hele goede versterker verschilt van de andere hele goede versterker.

Edited by Pjotr

Hoe stream ik momenteel?

Muziek staat op NAS

Alles loopt bekabeld, geen wifi

Streamer is een Logitech Squeeze Server die men voor mij in elkaar heeft gezet. Klein doosje van 10 op 10cm

Dit gaat naar de DAC via USB

Ben ik hier tevreden mee? Absoluut

Onlangs bij een vriend enkele DAC's vergeleken, waaronder oude en nieuwe wadia ... de grootste verschillen zaten soms puur in de bekabeling

Een andere usbkabel in combi met dezelfde DAC gaf vaak een groter verschil dan de switch tussen 2 DAC's. Hier waren we beiden toch door verwonderd hoor!

Ik vermoedde een complexe materie zoals Peter aangaf.

De knaap die de lezing gaf was lid van de audioclub en was professioneel bezig met het bouwen ban websites. De DAC die gebruikt werd was een Chord Hugo en daarvoor zat Apple apparatuur. Niet alleen ik maar ook de mensen om me heen vonden de geluidsverschillen er toe doe