Jump to content

B&O

carl
 Share

Recommended Posts

Zie http://beocentral.com/beogram8000 en http://www.lifestyle-av.co.uk/range_info.asp?range_id=43 (ondermeer).

De diverse types Beogram verschilden wel wat van elkaar: ook wat de functies van het "hulparmpje" betreft.

Ik las dat ze ook met een zoekfunctie waren gemaakt. Grappig. Behalve de draaitafels heb ik hun modellen nooit echt mooi gevonden. 

Wellicht ook door mijn vooroordeel (?) wat goede apparatuur betrof/betreft. Een versterker bijvoorbeeld met een goede voeding en een flinke trafo paste volgens mij nooit in zo'n plat ding. Maar eerlijk gezegd heb ik me daardoor ook nooit in het merk verdiept.

Ik denk dat ze indertijd wel goed spul hebben gemaakt met een fraai design. Zich langzamerhand gaan richten op een wat rijkere groep consumenten die dachten met B&O de top te kopen. Grappig een vriend ging in een nieuwbouwflat wonen en de wagen van de B&O dealer was elke dag aan het afleveren.

Dure flat ??

Mijn vriend zat er gehuurd en hij had heel weinig geld na zijn WAO en echtscheiding. Maar het was wel deels koopflat in Mook met uitzicht op de Maas.

Ik denk dat ze indertijd wel goed spul hebben gemaakt met een fraai design. Zich langzamerhand gaan richten op een wat rijkere groep consumenten die dachten met B&O de top te kopen. Grappig een vriend ging in een nieuwbouwflat wonen en de wagen van de B&O dealer was elke dag aan het afleveren.

Ach dat denken velen nu, met Sonos :D

Ik las dat ze ook met een zoekfunctie waren gemaakt. Grappig. Behalve de draaitafels heb ik hun modellen nooit echt mooi gevonden. 

Wellicht ook door mijn vooroordeel (?) wat goede apparatuur betrof/betreft. Een versterker bijvoorbeeld met een goede voeding en een flinke trafo paste volgens mij nooit in zo'n plat ding. Maar eerlijk gezegd heb ik me daardoor ook nooit in het merk verdiept.

Op zich een goed punt (hoewel veel Britse merken ook met kleine kassies, dus kleine voedingen, scoorden).

Het is moeilijk om nude B&O pics the vinden (zeker van oude modellen).

Hier heeft iemand een vintage B&O receiver (jaren 70) uitgekleed. T valt me best mee. In die tijd waren versterkers/receiver veelal maar 20 a 30 watt. Zitten zelfs serieuze koelprofielen op.

http://forum.beoworld.org/forums/t/2306.aspx

Ik denk dat ze indertijd wel goed spul hebben gemaakt met een fraai design.

Mwah, hier het binnenwerk van het B&O vlaggenschip uit de jaren '60. de Beomaster 900:

beo900_4.jpg

Goed maar niet bijzonder. Hier de tweevoudige afstemcondensator:

beo900_6.jpg

In die tijd gebruikte het Nederlandse merk Erres nog 3-voudige afstemcondensatoren voor een betere selectiviteit.

• 8 months later...

Ik heb bij een dealer gewerkt in de randstad. De eigenaar van de zaak slikte elke ochtend een hark in had ik het idee, alsof hij een Engelse lord was, zo stijf en formeel was hij. Ik zag ook wel diverse Philips en Thomson chassis voorbijkomen, maar daar werd ik geacht over te zwijgen want B&O was geweldig en Philips was voor het plebs. Rekeningen werden met een vork geschreven, ook vooral omdat ze het niet konden, repareren. Liever brachten ze het weg, en legden f200,= op de rekening van de echte reparateur. Ook deze dealer legde het loodje. Maar in deze dure winkelstraat was iets geks aan de hand, de klanten straalden iets uit van "het leven is geen sinecure", na het doodpesten van de man gingen de weduwes met geld over tot het pesten van het winkel personeel.

Ik heb bij een dealer gewerkt in de randstad. De eigenaar van de zaak slikte elke ochtend een hark in had ik het idee, alsof hij een Engelse lord was, zo stijf en formeel was hij. Ik zag ook wel diverse Philips en Thomson chassis voorbijkomen, maar daar werd ik geacht over te zwijgen want B&O was geweldig en Philips was voor het plebs. Rekeningen werden met een vork geschreven, ook vooral omdat ze het niet konden, repareren. Liever brachten ze het weg, en legden f200,= op de rekening van de echte reparateur. Ook deze dealer legde het loodje. Maar in deze dure winkelstraat was iets geks aan de hand, de klanten straalden iets uit van "het leven is geen sinecure", na het doodpesten van de man gingen de weduwes met geld over tot het pesten van het winkel personeel.

:)

Nog iets over Bose misschien, Kareltje?

Afgelopen donderdag hadden we bij de audioclub een "mystery" avond. Vooraf wisten we niet welke set er gedemonsteerd zou worden. De apparatuur en luidsprekers stonden in het begin onder doeken te spelen. Het bleken dus Beolabs 5 te zijn.

Vooraf konden we de set al horen en dachten we dat het een PA set was. Zo verschrikkelijk hard kunnen die dingen. Bij de eerste tonen merkten een aantal mensen al op at het een rondstraler was. Er was n.l. erg weinig focussering. Een van de leden zei gelijk... dit is B&o. 

Erg goed vond ik het niet. Al was het laag best wel goed en kwamen stemmen ook erg goed over. De dynamiek en openheid bleven echter achter bij high-end sets zoals die gebruikelijk worden gedemonstreerd. Bijzonder was, dat al bij de pauze de helft van de leden was vertrokken.....

Bijzonder was, dat al bij de pauze de helft van de leden was vertrokken.....

Mmm, zijn dat de hardcore muziekliefhebbers, die dan blijven? Of gewoon de meest gezellige leden van de club? Wel een leuke actie!

Edited by Ivan10

Ja, jammer, dat soort dingen. Hebben we bij de fotoclub ook gehad, dat mensen na de pauze weg waren. Had (soms) met het programma te maken, meestal niet. We hebben die tendens goed weten te keren..... Maar hier was blijkbaar het programma de oorzaak  :huh:

Voor een groot deel zal het programma verantwoordelijk zijn.

Echter is het wel zo dat er mensen zijn die vroeg op moeten en die gaan meestal toch wel optijd naar huis.

Wat je wel ziet in dat als het een erg goed programma is de mensen wel langer blijven.

Bij een dergelijk programma wat hans schetst zou ik ook overigens eerder vertrekken.

Het gebeurd nooit, dat de helft tijdens de pauze vertrekt. Ik denk dat het vooroordeel hierin belangrijk was. Na de pauze zijn de luidsprekers een stuk dichter bij elkaar gezet. Toen was gooral het stereobeeld en het laag beter. Ik vond de klank eigenlijk best meevallen. De prijs in verhouding, niet.

Eén van de meest belangwekkende ontwikkelingen van B&O was toch wel het MMC ("Moving Micro Cross") pick-up element.

Ik las dat fa. Soundsmith (Peter Ledermann) dit oude, maar voortreffelijke systeem nieuw leven heeft ingeblazen.

En met een topmodel "The Voice" dat is uitgerust met een cantilever van robijn en een naakte contact-line diamant.

Het verbaasde me te lezen dat een van de voordelen van dit systeem ondermeer een ultra-lage bewegende massa is - zelfs in vergelijking met een MC-ontwerp!

Ik raad u aan het hele artikel over de Soundsmith elementen te lezen. Maar ik citeer een stukje over MMC:

MMC = Moving Micro Cross 

In a typical moving-magnet (MM) cartridge, a tiny permanent magnet, attached to the cantilever and positioned between two sets of fixed coils inside the body of the cartridge, induces a tiny current in the coils when it is vibrated by the stylus's motions as it navigates the record groove. In a moving-coil (MC) cartridge, the magnet is fixed; it is the coils attached to the cantilever that move. The mechanical and electrical advantages and disadvantages of both designs are best discussed elsewhere.

Moving-iron designs such as the SMMC1, or the Grados, use stationary coils and magnets and a small piece of "moving iron." In the original B&O design, what moves is a cross-shaped piece of ultra-low-mass, high-purity iron attached to a soft elastomer damper stabilized in a plastic frame. The iron also incorporates a minuscule tube into which the cantilever is inserted. Each arm of the iron cross is associated with a fixed-coil/magnet structure and as the cantilever moves, it varies the distances between the four arms of the iron cross and the four fixed-coil/magnets, thus inducing tiny voltages within the coils. The advantages of this arrangement include ultra-low moving mass, even compared to an MC design; relatively high output (because the stationary magnet/coil structure can be made large); high suspension compliance; and low vertical tracking force (VTF). (...)

Edited by spido

• 2 months later...

B&O altijd mooi gevonden (nog steeds), design is gewoon erg mooi. Geluidstechnisch nooit echt goed gevonden.

En wat mij altijd stoorde: op B&O past alleen B&O ! (dus je zit met de hele keten opgescheept en die is niet altijd even goed).

Aantal van hun speakers zijn wel beetje ondergewaardeerd:

Met name de 8000 en zelf heb ik de penta's staan (wel even reviseren en passief gebruiken) absoluut geen vervelende luidspreker (en erg makkelijk te plaatsen)....ook hun subwoofers (die kleine bol) gewoon goed (zeer snel en precies).

Edited by prettig

• 3 years later...

Op Hififreaks en het Hifi forum zit iemand die Servicemonteur voor B@O is geweest. Inmiddels is hij met pensioen dacht ik maar repareert nog steeds. Hij noemt zich Be tweter of zoiets. Leuk dat je nog even aan ons dacht.

• 1 year later...

hallo

kan een van jullie mij helpen.

ik heb een B&O beocenter 7700

iemand heeft aan de achterkant dit kapot gemaakt

het is de klep waar de audiokabels in gaan die is eruit gebroken

kan ik dit onderdeel ergens krijgen of kan iemand dat voor mij repareren? 

m.v.g. stefan leenders

Edited by staryhigh