carl Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 (edited) Ik heb een raar probleem waar ik advies over wil. Ik ben overigens van de stress aan het bijkomen want de tuinman van de buren is buitengewoon onoordeelkundig bezig geweest met bomen door te zagen op de erfgrens. Inmiddels heeft een (boom) mijn tuin gerueerd terwijl afgesproken was dat de bomen de andere kant zouden opvallen. Hij heeft er uiteindelijk iemand bijgehaald die wel verstand van zaken heeft. Dat doe ik altijd meteen. Ik heb al een tijd (jaar) een tik in mijn LS. Het is net alsof er een oneffendheid op de plaat zit: een hoog scherp geluid en soms klinkt dat zwaarder. Eerst was dat zeer zelden en de laatste weken per plaatkant. Het is best een hard geluid. Het komt duidelijk vanaf de platenspeler. De CD speler heeft er geen last van tot nu toe. Wat doe je dan. Eerst even fiks de arm op en neer zonder enig effect. Het zit dus niet in de armbedrading. Vervolgens de phono kabel door een ander vervangen en dat maakt ook niets uit. Ferietkraal om de phonokabel maakt ook niets uit. De aarding nog eens nagelopen en die is ook goed. Je zou dan concluderen dat het aan het element ligt. Een spoel kapot, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Wel zit de tik links of in het midden tussen de LS. En het gaat naar rechts als ik de stekkers omzet. Ik heb ook gedacht aan een puls van buiten die opgevangen wordt door het element. Maar hoe constateer je dat? Ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet oppakken. Om nu klopsklaps een nieuwe Benz Ruby te kopen om te kijken of de tik dan weg is, vind ik ook wel zo wat. Gaarne hulp. Edited 2 februari 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 Hoe vaak tikt het? Zo nu en dan of na elke omwenteling van het plateau? Is er een relatie te leggen met (het toerental van) de motor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 Probeer eens een andere phonokabel. Probleem kan ook in 1 van de connectoren zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 Links dan is het alleen het linker kanaal. In het midden, dan op beide kanalen. Is er maar af en toe een tik, of komt dit vaker voor.? Ik denk aan storing door een koelkast, verwarmingsketel wasautomaat oid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 Ijzerdeeltjes in het element? aansluiten op een andere groep cq ander stekkerblok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 Zou misschien ook een statische (ont)lading via het element kunnen zijn, had mijn Oracle ook veel last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 februari 2015 Author Report Share Posted 2 februari 2015 (edited) De phonokabel heb ik vervangen en het probleem blijft. In de tik zit geen ritme. Ik heb niet de idee dat het samenhangt met de motor. Ik heb een apart circuit voor de hifi. Die is gescheiden van de keuken. De keuken zit wel naast de woonkamer. Als ik de dimmer in de keuken aanzet en uitzet stoort dat wel soms. Zou een dimmer die uitstaat pulsen kunnen genereren? De Oracle is inderdaad gevoelig voor statische elektriciteit. Ik heb de tafel dus geaard. Probleem was toen verdwenen. Toch zou de statische elektriciteit me niet helemaal verbazen. In de winter heb ik last van droge lucht? Hoe kan ik de Oracle helpen - een luchtbevochtiger? Element? Edited 2 februari 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 Hygrometer en begin eens met 2 bakjes aan de CV. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 De phonokabel heb ik vervangen en het probleem blijft. In de tik zit geen ritme. Ik heb niet de idee dat het samenhangt met de motor. Ik heb een apart circuit voor de hifi. Die is gescheiden van de keuken. De keuken zit wel naast de woonkamer. Als ik de dimmer in de keuken aanzet en uitzet stoort dat wel soms. Zou een dimmer die uitstaat pulsen kunnen genereren? De Oracle is inderdaad gevoelig voor statische elektriciteit. Ik heb de tafel dus geaard. Probleem was toen verdwenen. Toch zou de statische elektriciteit me niet helemaal verbazen. In de winter heb ik last van droge lucht? Hoe kan ik de Oracle helpen - een luchtbevochtiger? Element? https://www.conrad.nl/nl/p3-international-luchtreiniger-50-m-15-w-antraciet-p4620-561099.html Let op dat je niet kiest voor een ionisator met ventilator!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 Misschien de aarding nog eens goed na lopen. Mogelijk maakt deze geen goed contact. Alles eens netjes los halen en weer vast zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 februari 2015 Members Report Share Posted 2 februari 2015 Andere phonotrap aansluiten, is het weg, oorzaak gevonden. Niet? Andere ingang op je voortrap. proberen. Nog steeds niet weg? Ligt het idd aan de tafel, arm of element. Zijn we al weer iets verder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 (edited) Lijkt mij gewoon statische elektriciteit. En zeker in de winter met een lage luchtvochtigheid. Doe je weinig aan. Je kunt een carbon platenborstel (geleidend materiaal) proberen en daar je platen van te voren mee afnemen. Of een meeloopborstel (liefst met aarddraad): http://www.phonophono.de/phono/zubehoer/mitlaufbesen.html Edited 2 februari 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 februari 2015 Report Share Posted 2 februari 2015 Had vroeger zo'n Canton discostat http://www.springair.de/plattenspieler-x/plattenreinigung/manuelle-reinigung/67398/canton-discostat-mitlaufbesen Geen ideeeee waar die gebleven is.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Erg fraai maar ook aan de prijs zijn de bezems van Transrotor: http://www.fono.de/Reinigung-Pflege/Mitlaufbesen Past denk beter bij de Oracle van Carl en die zijn in diverse hoogtes te krijgen om naast de DT te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Ik heb zo'n antistatisch pistool, dat van mij werkt dus helemaal niet. De plaat blijft precies zo statisch als voor de "behandeling". Maar het is dan ook geen Zerostat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Ik heb zo'n antistatisch pistool, dat van mij werkt dus helemaal niet. De plaat blijft precies zo statisch als voor de "behandeling". Maar het is dan ook geen Zerostat. Er is een Zerostat Milty vanuit de UK naar mij onderweg hopelijk werkt dat ding wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Mijn ervaring is dezelfde als die van Hans. Is w.m.b. geld verspilling. Heb zo'n origineel Zerostat ding gehad en het loste niets op qua statische elektriciteit bij het plaatjes draaien. Afnemen van te voren met een carbon fiber borstel deed het beter maar is ook niet zaligmakend. Beste remedie tegen statische elektriciteit is zo'n meeloopborsteltje of nat afspelen (in feite ook een meeloopborstel, eigenlijk meer een boender ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Nat afspelen: nooit problemen met statische elektriciteit. Of met vuil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 (edited) Geen wonder dat jij liever met Cdeetjes speelt. Edited 3 februari 2015 by tomatamot Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Geen wonder dat jij liever met Cdeetjes speelt. Onzin! Vanochtend nog lekker oud vinyl van de Beatles gedraaid. Rubber Soul, Greatest Hits (héél oud), Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band... dat soort werk. Jeugdsentiment. Maar de geremasterde versies op CD zijn wel beter, ja. Althans: minder slecht. Want wat een ròt-opnames, zeg. Daar valt ook niet veel van te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 februari 2015 Author Report Share Posted 3 februari 2015 Andere phonotrap aansluiten, is het weg, oorzaak gevonden. Niet? Andere ingang op je voortrap. proberen. Nog steeds niet weg? Ligt het idd aan de tafel, arm of element. Zijn we al weer iets verder... Het zit bij verschillende phonotrappen Marco. Ik zal eens op de andere ingang van de voorversterker zetten voor alle zekerheid. Ik ga de aarddraad checken en met een borsteltje werken. Zal ook eens kijken naar een luchtwasser. De luchtvochtigheid is hier inderdaad vaak onder de 40. Verder weet ik niet of zo,n bezempje op de Oracle kan. Nu aan het stofzuigen, vanavond aan het werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Heren technici: kan het tikken wijzen op een lekke cee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 (edited) Ik ga de aarddraad checken en met een borsteltje werken. Zal ook eens kijken naar een luchtwasser. De luchtvochtigheid is hier inderdaad vaak onder de 40. Verder weet ik niet of zo,n bezempje op de Oracle kan. Nu aan het stofzuigen, vanavond aan het werk. Om die 40% een paar procent omhoog te krijgen naar zeg 50% moet je heel wat water verdampen. Wij hebben zo'n luchtwasser gehad en die verstookte met die gegevens zo'n 3 a 5 liter water per dag. Nadeel was dat het niet alleen het water verdampte maar ook de kalk in het water. Die kalk slaat overal weer neer, geen pretje. En om er dan maar iedere dag een zoveel liter demin water in te gieten ging ons te ver. We hebben het ding maar weer weg gedaan. Die bezempjes van Transrotor zijn er in diverse hoogten en als ze op een Transrotor kunnen kunnen ze ook op jouw Oracle. Die zet je niet op je DT maar naast je DT op de ondergrond waar je DT op staat. Edited 3 februari 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Zet even de fluitketel op het vuur. Of een beetje sproeien met de plantenspuit. Iets kopen kan altijd nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Zet even de fluitketel op het vuur. Ohw, doe jij dat zo Ja logisch, door die herrie hoor je dat getik ook niet meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts