Jump to content

Raar probleem vanuit de draaitafel

carl
 Share

Recommended Posts

En dat tikken zou dan van de ingebouwde tijdklok zijn? :wacko::lol:

Laat Carl nu maar eerst eens een antistatisch carbon vegertje over zijn platen halen voordat we aan al dat doemdenken gaan beginnen. Kunnen we altijd nog verder gissen.

Stelde ook eerst voor: "hang een bakkie water op."    Maar luisteren ho maar. Dat heb je met die eigenwijze HBOers  :P 

Stelde ook eerst voor: "hang een bakkie water op." Maar luisteren ho maar. Dat heb je met die eigenwijze HBOers :P

Hoe kom je erbij, dat ik een HBO opleiding heb Jack? Eigenzinnig ben ik overigens zeker, maar eigenwijs?

Die paar bakjes water helpen natuurlijk geen fluit in een kamer van 120 kuub. Dat snap ik zelfs.

Ik denk dat ik twee problemen heb: de eerste is een statisch en de tweede is dat mijn installatie kennelijk een stoorsignaal oppakt. Omdat ik het eerste probleem al langer heb, heb ik het tweede probleem in eerste instantie toegeschreven aan een soort van uitbreiding van het eerste. Ik denk niet dat dit correct is, maar ik moet dat wel even uitproberen. Ik heb zondag pas weer tijd voor dat experiment.

In ieder geval zijn het niet mijn Conrad Johnson versterkers of mijn LS. We hebben meer dan een avond CD gespeeld en geen tik. Als ik het zeker weet of mijn vermoeden juist is laat ik het horen.

Edited by carl

Ok Carl, wat zegt de hygrometer dan?  Bij waardes van boven de +/- 35% gaat het goed. Heb ook een vrij grote woonkamer/open keuken > 120 m3 met 15m2 glas pal op het zuiden.

Zet elke ochtend een groot raam open voordat de verwarming aangaat, daarnaast staat hij ook open als de zon schijnt.  Het is hier zo 20C zonder verwarming ook al vriest het buiten.

Verder staan de ventilatie roosters 24/7 open. Doe is dat allemaal niet dan heb ik soms last van statische elektriciteit.   Heel vervelend.  

De waardes zitten tussen de 34 en 40. Luchten doen we wel, maar met vrieskou is de lucht op zich droog. De geadviseerde waarde is tussen de 40 en 60. Eigenlijk zou die dus stevig boven de 40 moeten zijn.

Morgen heb ik de tijd even langer te luisteren en zonodig te experimenteren. Dan weet ik meer. Omdat de tik niet vast in een kanaal zit zou het ook in de phonotrap kunnen liggen. Ik heb er twee in huis nu.

De waardes zitten tussen de 34 en 40. Luchten doen we wel, maar met vrieskou is de lucht op zich droog. De geadviseerde waarde is tussen de 40 en 60. Eigenlijk zou die dus stevig boven de 40 moeten zijn.

Normale waarden zijn tussen de 40% en 50%. Bij meer dan 50% ga je gewoon meer huisstofmijten krijgen dan je lief is! Teveel vocht is dus ook niet goed. Vond hier nog een aardige over het belang van dagelijks luchten als je geen mechanische ventilatie hebt: https://www.feenstra.com/nuon/nieuws-van-nuon/belang-ventileren-winter?utm_campaign=salescontinu&utm_medium=partner&utm_source=Nuon&utm_content=NieuwsvanNuon&utm_term=2015feb

Waarom zouden ze dat doen? Zit er al van nature in. Of heb jij liever helemaal watervrije lucht om je stookkosten te drukken? :unsure:

Er wordt wel verteld dat je vóór het luchten de verwarming lager moet zetten om verspilling te voorkomen. Waarom dan niet vermelden dat ventileren ook beter is voor je energienota. Ik heb het niet over vocht wat er al is maar over het teveel aan vocht door slechte ventilatie.

Misschien zijn het vergeten te melden omdat ze zo close met een energieleverancier zijn. ;)

Er wordt wel verteld dat je vóór het luchten de verwarming lager moet zetten om verspilling te voorkomen. Waarom dan niet vermelden dat ventileren ook beter is voor je energienota. Ik heb het niet over vocht wat er al is maar over het teveel aan vocht door slechte ventilatie.

Misschien zijn het vergeten te melden omdat ze zo close met een energieleverancier zijn. ;)

Wat nu? Wat vergeten? Er staat toch duidelijk dat ze onderdeel van Nuon zijn? Maar waarom zie jij daar spoken in? Feenstra onderhoud toevallig ook onze installatie en dat doen ze goed, maar ik ben nergens gebonden aan Nuon.

Het is gewoon een advies om een beetje op te letten vanwege je gezondheid in relatie tot binnenklimaat en luchtvochtigheid. Ga jij spijkers op laag water zoeken....  :confused:  Zou zeggen Google zelf even wat rond op huisstofmijt wat anderen er over te zeggen hebben.

Edited by Pjotr

Normale waarden zijn tussen de 40% en 50%. Bij meer dan 50% ga je gewoon meer huisstofmijten krijgen dan je lief is!

Ik heb het hier wel eens in augustus/september gemeten Peter, maar dan zit je eerder op de 65 binnen en buiten. In de winter met vriesweer helpt ventilatie ook niet want dan is het ook buiten droog.

On topic: Ik heb de aardedraad vervangen door een dikkere van koper. Ik denk dat dat de statische tik was. Vervolgens bleek de schakelaar van een lamp kapot te zijn. Zou zo'n ding storing kunnen veroorzaken zonder dat hij daadwerkelijk geschakeld wordt? Voor alle zekerheid alle contacten nog maar schoongemaakt eerst met alcohol en daarna met Kontak. De set klinkt weer als een lier en de tik blijkt weg te zijn.

Ha Carl,

Als je 65% meet in de zomer/najaar zit je of in een bos, of het heeft net geregend of je hygrometer is niet ok. Gemiddeld schommelt het rond de 50% - 55%. Wij zitten vlak aan de kust en 's-zomers met (vochtige) zeewind komt het hier echt niet boven de 55%, alleen na een fikse regenbui.

Maar mooi dat je het opgelost hebt. En nee de kans dat (slechte) schakelaars die niet gebruikt worden of schakelen, tikken veroorzaken is te verwaarlozen..

Edited by Pjotr

Dan rijst de vraag "was het wel de aardedraad, of was het gewoon een slecht contact bij de vorige aardedraad?". Het kan dus ook oxidatie geweest zijn op de contactpunten en daarmee een grote(re) contactweerstand ontsaan is, waardoor je aarde geen echte aarde meer was.

Edited by Sodejuu

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Roger.

Ik woon inderdaad half in een bos Peter. Ik verwacht wat minder vochtigheid na verwijdering van 4 Thulias van een meter of 30. We hebben vandaag en gisteren de takken in de groencontainer gedaan en ik heb overal pijn. Blijf je wel jong mee!

Edited by carl