VANZOMERENG Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Mensen die vanuit hun professie of hobby, veel muziek live horen, zoals muziekanten, dirigenten, opnametechneuten, hebben die vanuit deze optiek nu een voordeel of nadeel m.b.t. de keuze,koop en samenstelling v/e goede hifi-installatie ? Stelling a: Ze hebben een nadeel, omdat ze getrainde oortjes hebben en vele werkelijke referentiekaders bezittenen hiermee, een goede installatie beter op hun kwaliteiten kunnen beoordelen.Dit leidt veel tot langere zoektochten, veel geneuzel, , tweaken. kortom een lange weg te gaan.Resultaat: veelal een boven modale audioset Stelling b: Ze hebben een voordeel, omdat ze getrainde oortjes hebben en vele werkelijke referentiekaders bezittenen hiermee, veel sneller in staat zijn op tot de juiste keuze te komen, zonder al te veel geneuzel.Resultaat: veelal een boven modale audioset Stelling c: Ze hebben een voordeel, omdat ze al zoveel "kwalitatieve" muziekdraai-uren hebben gemaakt en daardoorze met hun hersenen (onbewust) diverse tekortkomingen in de weergave, wordt gecomsenseerd (interpolatie/extrapolatie) Keuze en samenstelling van een set verloopt hiermee vrij vlot en ongecompliceerd.In deze situatie zijn ze vaak ,relatief gezien met een eenvoudige/niet dure set al snel tevreden. Ik ga voor stelling C Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 (edited) De enkele professionele muzikanten die ik ken, hebben thuis wel een heeeel eenvoudig setje staan: een pc met ingebouwde speakers. Ze zijn vooral geïnteresseerd in het artistieke product (de muziek zelf) en niet zozeer in het audiofiele product (hoe klinkt het). Edited 3 februari 2015 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Tout est Myfi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 3 februari 2015 Author Report Share Posted 3 februari 2015 De enkele professionele muzikanten die ik ken, hebben thuis wel een heeeel eenvoudig setje staan: een pc met ingebouwde speakers. Ze zijn vooral geïnteresseerd in het artistieke product (de muziek zelf) en niet zozeer in het audiofiele product (hoe klinkt het). Verstandige lui, die muzikanten en hebben hiermee al een grote voorsprong op dat audiofiele voetvolk met hun geneuzel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 (edited) Nou ik ken maar weinig (0 eigenlijk) pc's met ingebouwde speakers waar ik graag naar zou luisteren. Wel (actieve) speakers die je met een pc kunt verbinden.via usb of iets anders. On topic, voorzover ze geld en zin hebben in audio denk ik b. Maar ik denk dat ze in het algemeen meer investeren in muziek instrumenten en toebehoren Edited 3 februari 2015 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 (edited) Muzikanten en geluidstechnici zijn net mensen. Ik ken er met een eenvoudig setje, maar ook met een uitgebreide audiset (o.a. JD). Verschil met "normale" mensen is, dat er wel altijd ergens muziek in de buurt is. Ik sprak eens een gitarist die met heel veel zorg z'n instrument en snaren uit zocht. Toen ik hem vroeg waar hij z'n muziek op[ beluisterde, antwoorde hij "op een eenvoudig setje". Mijn vraag dan weer... "maar dan hoor je dat verschil in snaren toch niet". Antwoord............. "tja, daar had ik wel een punt". M.a.w. ze zijn er gewoon niet mee bezig. Edited 4 februari 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Muzikanten luisteren op een hele andere manier naar muziek. Waar audiofielen vooral luisteren naar zaken als soundstage enzo, luistert de muzikant vooral naar de partituur, melodie en ritme. Voor een geoefende muzikant maakt de weergavekwaliteit dan niet zoveel uit, hij hoort toch wel wat hij belangrijk vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 4 februari 2015 Author Report Share Posted 4 februari 2015 Muzikanten luisteren op een hele andere manier naar muziek. Waar audiofielen vooral luisteren naar zaken als soundstage enzo, luistert de muzikant vooral naar de partituur, melodie en ritme. Voor een geoefende muzikant maakt de weergavekwaliteit dan niet zoveel uit, hij hoort toch wel wat hij belangrijk vindt. Ik denk, dat dit voor de meeste muzikanten best kan kloppen Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 M.a.w. ze zijn er gewoon niet mee bezig. Sommige wel hoor Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Andere invalshoek Waarom leveren veel gereputeerde muzikanten / groepen een belaberd resultaat af? Plaatjesdraaier zijn antwoord komt ook hier aardig in de buurt (vind ik) Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Een groot deel van de populaire muziek wordt beluisterd via de koptelefoon/iPhone e.d. Hier word de uiteindelijke mix die op de cd komt op afgestemd. Dat deze belabberd klinkt op een high-end systeem is vanzelfsprekend. Het ligt er dus maar net aan wat je doelgroep is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 (edited) Muzikanten luisteren op een hele andere manier naar muziek. Waar audiofielen vooral luisteren naar zaken als soundstage enzo, luistert de muzikant vooral naar de partituur, melodie en ritme. Voor een geoefende muzikant maakt de weergavekwaliteit dan niet zoveel uit, hij hoort toch wel wat hij belangrijk vindt. Dat muzikanten op een andere manier naar muziek luisteren ben ik het helemaal mee eens, dat doe ik zelf ook (ik ben muzikant). Ik denk ook dat een muzikant meer naar de muziek luistert dan naar de techniek van een audiosysteem. Mij boeit het ook veel minder of een album mooi opgenomen is, ik vind het veel belangrijker of dat er mooi gespeeld wordt. Dit wil overigens niet zeggen dat ik niet van een mooie opname kan genieten... Edited 4 februari 2015 by edwin16 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 kVolg ook je redenering Edwin Wat bedoel je met "mooi gespeeld"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 4 februari 2015 Author Report Share Posted 4 februari 2015 (edited) Andere invalshoek Waarom leveren veel gereputeerde muzikanten / groepen een belaberd resultaat af? Plaatjesdraaier zijn antwoord komt ook hier aardig in de buurt (vind ik) Ik denk dat een artiest (en zeker artiesten met een zekere mate van reputatie en bekendheid) best wel meer invloed kunnen hebben op de geluidskwaliteit. - Of ze die drang hebben, dit altijd te doen - Of ze zich hier bewust van zijn Edited 4 februari 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 kVolg ook je redenering Edwin Wat bedoel je met "mooi gespeeld"? Als je dat moet vragen, Stef, let je zelf vast niet op de interpretatie die muzikanten meegeven, en misschien ook niet op bezieling of de afwezigheid ervan, maar meer op klank en geluid. Volgens mij snapt een muzikant automatisch wat Edwin bedoelt te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Je hebt nu eenmaal 2 species hier: Muziek makers en muziek consumenten. Daar is wel enige overlap in maar toch niet veel. Ik ken in mijn professioneel muziek makende kennissenkring eigenlijk niemand die niet genoeg heeft aan een mp3 speler om af te luisteren. Niet in de pop hoek en niet in de klassieke hoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Als je dat moet vragen, Stef, let je zelf vast niet op de interpretatie die muzikanten meegeven, en misschien ook niet op bezieling of de afwezigheid ervan, maar meer op klank en geluid. Volgens mij snapt een muzikant automatisch wat Edwin bedoelt te zeggen. Jij snapt 'm! Dit is moeilijk uit te leggen, maar het heeft veel met emotie te maken. Een mooi voorbeeld vind ik het nieuwe album "Wallflower" van Diana Krall vs. "Never mind the bollocks" van de Sex Pistols. Voor mij staat dat gelijk aan Bagger vs. goede muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 (edited) Dat muzikanten op een andere manier naar muziek luisteren ben ik het helemaal mee eens, dat doe ik zelf ook (ik ben muzikant). Ik denk ook dat een muzikant meer naar de muziek luistert dan naar de techniek van een audiosysteem. Mij boeit het ook veel minder of een album mooi opgenomen is, ik vind het veel belangrijker of dat er mooi gespeeld wordt. Dit wil overigens niet zeggen dat ik niet van een mooie opname kan genieten... De verschillende manieren van luisteren kun je oefenen/leren trouwens en heeft mij tot hele interessante inzichten gebracht. Het klinkt misschien raar, maar ik heb 3 verschillende luisterstanden in m'n hoofd door steeds op andere aspecten te letten. 1. Technisch/audiofiel: soundstage, kanaalscheiding, ruis, vlak frequentiebereik, dat soort dingen 2. Consumeren/genieten: ruimtelijkheid, klank, kippenvel, beat, dansbaarheid 3. Muzikant: opbouw van het stuk, samenspel muzikanten, partituur, ritme Standje 3 bestaat pas sinds ik zelf muziek ben gaan maken en met anderen speel. Standje 1 moet je zo min mogelijk gebruiken als je van muziek wilt genieten!! En zo kun je van een heel bescheiden setje toch enorm veel plezier hebben. Edited 4 februari 2015 by Plaatjesdraaier Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Thingman en Edwin ik behoor tot het eerste gedeelte van jullie schrijfsels hoor nl emotie en beleving , klank en geluid komen later ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 De muziek van Patricia Barber vind ik helemaal niks. Ook al is de opnamekwaliteit vaak erg goed. Muzikanten vinden het vaak prachtig. M.a.w. het moet ook je smaak zijn. Ik luister vaker naar muziek die niet zo heel perfect is opgenomen, maar me wel boeit. Andersom komt nooit voor. Het mooist is natuurlijk allebei goed. Hoor ik trouwens ook bij de veelhoorders?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Hoor ik trouwens ook bij de veelhoorders?? Volgens de gegeven definitie niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Ben ik zeker 1 van de uitzonderingen als muzikant, technicus én luisteraar...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Ik denk niet dat muzikanten beter kunnen oordelen. Als je zelf speelt zit je natuurlijk erg dicht op het instrument en zal het anders klinken dan in de zaal. Ook een dirigent zit behoorlijk dicht op het orkest. Ik weet niet of ze vroeger al gehoorbescherming gebruikten, maar ik vermoed dat veel musici toch gehoorproblemen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Oren zijn voor een muzikant ongeveer het belangrijkste gereedschap om een instrument te kunnen bespelen. Het moge duidelijk zijn dat een muzikant daar zeer zuinig op is. Ja, er zijn muzikanten die gehoorproblemen hebben (tinnitus), die hebben naderhand ook spijt als haren op hun hoofd dat ze daar niet zorgvuldiger mee omgegaan zijn. Of een muzikant beter kan oordelen? De vraagstelling van de TS was: "... hebben die vanuit deze optiek nu een voordeel of nadeel m.b.t. de keuze, koop en samenstelling v/e goede hifi-installatie" Ik ben van mening dat een muzikant in ieder geval veel beter in staat is om analytischer te luisteren t.o.v. niet-muzikanten. Beroepsdeformatie noemen ze dat ook wel. (En dat is niet altijd een voordeel) En daar hebben ze geen dure high-end installatie voor nodig, veel belangrijker is een goed getraind oor. En daarbij: Een goede installatie hoeft geen dure high-end installatie te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 (edited) Analytisch luisteren heeft duidelijk meer betekenissen, Edwin. In audiofiele kringen betekent het iets totaal anders in als in muzikantenkringen! En in kringen van luidsprekerbouwers heeft het heel vaak nauwelijks nog iets met muziek te maken... Edited 5 februari 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts