Jump to content

PMA-980

dekleinewitte
 Share

Recommended Posts

ik heb een pma-980 waarvan de keuze schakelaar plots begint te flapperen van de ene bron naar de andere. kan ik deze gewoon reinigen met contakt 60 zoals met een normale potmeter of ga ik hiervoor anders te werk? ik ben een leek op dit vlak maar potmeters kuis ik met contakt 60,spoel na met WL en leg er een film over met contakt 61 zo moet dat toch of niet?

alvast bedankt voor de info

Even een vraag om wat meer duidelijkheid te krijgen: schakelt je versterker echt van de ene naar de andere bron óf is het het indicatielampje van de schakelaar dat van de ene naar de andere bron flappert?

Als hij echt van de ene ingang naar andere schakelt moet hij wel erg vies zijn lijkt me.

Rotary switch is vuil of versleten.

Inspuiten kan, dan wel naspoelen met IPA en zéker geen Contact61 erachteraan!

Maar beter is om de rotary encoder er even helemaal uit te solderen, open te maken en de contacten + sleepring goed schoon te maken.

Indien versleten (lijkt me stug, komt wél voor bij volume encoders) moet die worden vervangen.

TL 200, het is inderdaad enkel het indicatielampje dat van de ene naar de andere bron flappert maar als ik bv op de CD bron zit valt het geluid wel uit of begint dit ook te haperen.

ik lees in de uitleg van KT88 dat ik zeker geen contakt 61 mag gebruiken maar wat is daar de reden van? dit legt toch een beschermfilm dacht ik of mag dat bij kanaalkiezers niet?

Alles wat je erachteraan spuit aan contactsprays laat een filmpje achter wat weer vuil, rookaanslag e.d. aantrekt en bovendien de contactmaterialen doet oxyderen.

Dus na het sprayen naspoelen met IPA en dat is dat.

Maar zoals gezegd: beter even uitéén nemen en goed schoonmaken, dan is het probleem weer verholpen voor de komende 10 + jaar.

Vermoed dat de PMA-980 toch duurzamer is dat de PMA-980R door het ontbreken van al die elektronica voor de afstandbediening.

Dat "flipperen"  van de ingang selector is typisch een probleem die je bij meer merken tegenkomt . Rotel heeft dat b.v. in de RC-995 en Onkyo in de A-809/807

Als je geluk hebt is uit elkaar halen en met de hand schoonmaken voldoende. Als je pech hebt is er een probleem in de microprocessor sturing dan kan hij

naar de millieu straat.

De 980R heeft de rotary encoder en die geven altijd deze problemen.

De gewone 980 heeft een "echte" schakelaar en daar komt het flipperprobleem niet voor.

Defecte microprocessoren komen simpelweg niet voor tenzij blikseminslag.

- edit typefouten

Edited by Guest

Lieverds,

Willen jullie nou eens 1 dingetje aannemen van deze ouwe techneut met 30+ jaar ervaring in audio?

Als ik zeg dat de PMA980R een rotary-encoder en een electronische ingangskeuzeschakelaar heeft, gestuurd door een microprocessor, dan kun je ervan op aan dat ik daar A. ervaring mee heb en B. mijn research heb gedaan.

In dit geval zelfs nog even het schema opgezocht een doorgenomen, voor alle zekerheid.

http://www.hifiengine.com/manual_library/denon/pma-980r.shtml

Ondanks dat die R achter het typenummer niet in de eerste post en de titel voorkomt wist ik toch dat er een rotary-encoder in het spel was.

Waarom? Omdat een mechanische schakelaar in dergelijke versterkers NOOIT zulke spook-klachten geeft, zelfs niet als die motor-gestuurd is.

De handmatig-via-bandkabel bediende schakelaar van de gewone PMA980 dus ook niet.

En processors heb ik écht alleen nog maar stuk gehad na bliksem-inslag.

Kijk, ik weet geen ruk van speakers. Dus ga ik ook Spido niet "corrigeren" als die iets zegt over luidsprekers, hun gedragingen en hun eigenschappen en zo de TS in de war brengen.

Mooi KT88, ik heb nog een Onkyo A-809 staan.  Een  goede en zware versterker.  Met uitmuntende MC phono trap. Ik heb hem al helemaal schoongemaakt van binnen en aanbevolen updates

rond de processor gedaan. Alleen die rotary switch zelf nog niet.  Hmmm zit een beetje vervelend in elkaar. :(

Volgende week nog maar eens een poging wagen... :)

(...) Kijk, ik weet geen ruk van speakers. Dus ga ik ook Spido niet "corrigeren" als die iets zegt over luidsprekers, hun gedragingen en hun eigenschappen en zo de TS in de war brengen.

Beste KT88,

TS sprak van PMA980, en niet van PMA980R.

Het was niet mijn bedoeling jou te corrigeren.

Maak je niet boos. Denk om je hart. Dat moet nog heel veel jaren mee, naar wij allen hopen.

:D

Ben niet boos hoor, alleen maar een beetje verdrietig. ;)

Maar zoals gezegd: gezien de spook-klachten kon het alleen maar een "R" zijn.

Enfin, hopelijk kan de TS wat met de gegeven tips en wordt daarmee het probleem afdoende opgelost.

Even offtopic. Het blijft toch eeuwig zonde dat sommige prachtige appraten niet meer te gebruiken zijn doordat ergens een chipie van 5 cent (niet meer leverbaar etc) de geest gegeven heeft. Meen dat zo'n probleem ook bij bepaalde Technics SP10 modellen optreedt.

Minder dramatisch, ik hier ergens een Teac VRDS-9 staan, waarvan het plastic tandwieltje waarmee de lade opengaat versleten is. Schijnt dat je voor een paar 100 dollar ergens in Azie wel een vervanging kunt kopen :(

Hoewel? http://www.amazon.ca/Loading-Esoteric-Spectral-Zahnrad-Copland/dp/B00KOVP53W

Mm, op ebay is er ook handel mee zie ik nu...

Edited by Duck-Twacy