dekleinewitte Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 ik heb een pma-980 waarvan de keuze schakelaar plots begint te flapperen van de ene bron naar de andere. kan ik deze gewoon reinigen met contakt 60 zoals met een normale potmeter of ga ik hiervoor anders te werk? ik ben een leek op dit vlak maar potmeters kuis ik met contakt 60,spoel na met WL en leg er een film over met contakt 61 zo moet dat toch of niet? alvast bedankt voor de info Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Schakelt ie niet enkel relais dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Even een vraag om wat meer duidelijkheid te krijgen: schakelt je versterker echt van de ene naar de andere bron óf is het het indicatielampje van de schakelaar dat van de ene naar de andere bron flappert? Als hij echt van de ene ingang naar andere schakelt moet hij wel erg vies zijn lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Meer iets voor een goede reparateur (denk ik). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Rotary switch is vuil of versleten. Inspuiten kan, dan wel naspoelen met IPA en zéker geen Contact61 erachteraan! Maar beter is om de rotary encoder er even helemaal uit te solderen, open te maken en de contacten + sleepring goed schoon te maken. Indien versleten (lijkt me stug, komt wél voor bij volume encoders) moet die worden vervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekleinewitte Posted 5 februari 2015 Author Report Share Posted 5 februari 2015 TL 200, het is inderdaad enkel het indicatielampje dat van de ene naar de andere bron flappert maar als ik bv op de CD bron zit valt het geluid wel uit of begint dit ook te haperen. ik lees in de uitleg van KT88 dat ik zeker geen contakt 61 mag gebruiken maar wat is daar de reden van? dit legt toch een beschermfilm dacht ik of mag dat bij kanaalkiezers niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Alles wat je erachteraan spuit aan contactsprays laat een filmpje achter wat weer vuil, rookaanslag e.d. aantrekt en bovendien de contactmaterialen doet oxyderen. Dus na het sprayen naspoelen met IPA en dat is dat. Maar zoals gezegd: beter even uitéén nemen en goed schoonmaken, dan is het probleem weer verholpen voor de komende 10 + jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 februari 2015 Report Share Posted 6 februari 2015 Is het eng dat ik meteen wist (van de pma980) dat t om een Denon versterkert gaat? Ik vind van wel... Wel een mooie bak. Of gaat t om de 980R? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 februari 2015 Report Share Posted 6 februari 2015 Zie http://www.hififorum.nl/index.php?topic=29019.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hokkie Posted 8 februari 2015 Report Share Posted 8 februari 2015 Wat is nou weer ipa? De rest ken ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 februari 2015 Report Share Posted 8 februari 2015 IPA = Isopropylalcohol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 februari 2015 Report Share Posted 8 februari 2015 India Pale Ale zou ook kunnen... Is alleen niet heel erg geschikt voor schoonmaken/naspoelen denk ik. Maar het is ook niet zuipen, dus wie weet werkt het... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekleinewitte Posted 9 februari 2015 Author Report Share Posted 9 februari 2015 Duck twacy, het gaat inderdaad hier over een PMA-980R maar waarom vraag je dat? is er zoveel verschil in de PMA-980 en de PMA-980R? ik dacht dat de R enkel wilde zeggen dat deze normaal met afstandsbediening is maar dat zie ik zeker verkeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 februari 2015 Report Share Posted 9 februari 2015 Geen bijzonder reden, denk dat de PMA-980 wat ouder is (hoger vintage gehalte). Vermoedlijk met mechanische schakelaars (die natuurlijk wel kunnen gaan kraken na 20 jaar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 februari 2015 Report Share Posted 9 februari 2015 Vermoed dat de PMA-980 toch duurzamer is dat de PMA-980R door het ontbreken van al die elektronica voor de afstandbediening. Dat "flipperen" van de ingang selector is typisch een probleem die je bij meer merken tegenkomt . Rotel heeft dat b.v. in de RC-995 en Onkyo in de A-809/807 Als je geluk hebt is uit elkaar halen en met de hand schoonmaken voldoende. Als je pech hebt is er een probleem in de microprocessor sturing dan kan hij naar de millieu straat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 februari 2015 Report Share Posted 9 februari 2015 (edited) De 980R heeft de rotary encoder en die geven altijd deze problemen. De gewone 980 heeft een "echte" schakelaar en daar komt het flipperprobleem niet voor. Defecte microprocessoren komen simpelweg niet voor tenzij blikseminslag. - edit typefouten Edited 9 februari 2015 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 februari 2015 Report Share Posted 9 februari 2015 Helaas zijn er minder goed ontworpen types KT88, onlangs nog met NAD mee gemaakt. Maar meestal is goed met de hand schoonmaken afdoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 februari 2015 Report Share Posted 9 februari 2015 Bij zulke versterkers zit er achter de ingangskeuzeschakelaar meestal een soort plastic transportbandje naar de achterzijde van het apparaat. Zou dat wellicht kapot/versleten/van zijn plaats geraakt kunnen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 februari 2015 Report Share Posted 9 februari 2015 Da's dan deze volgens mij. (volg het gele pijltje) Zou best wel eens kunnen dat dat een storing veroorzaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 februari 2015 Report Share Posted 9 februari 2015 Lieverds, Willen jullie nou eens 1 dingetje aannemen van deze ouwe techneut met 30+ jaar ervaring in audio? Als ik zeg dat de PMA980R een rotary-encoder en een electronische ingangskeuzeschakelaar heeft, gestuurd door een microprocessor, dan kun je ervan op aan dat ik daar A. ervaring mee heb en B. mijn research heb gedaan. In dit geval zelfs nog even het schema opgezocht een doorgenomen, voor alle zekerheid. http://www.hifiengine.com/manual_library/denon/pma-980r.shtml Ondanks dat die R achter het typenummer niet in de eerste post en de titel voorkomt wist ik toch dat er een rotary-encoder in het spel was. Waarom? Omdat een mechanische schakelaar in dergelijke versterkers NOOIT zulke spook-klachten geeft, zelfs niet als die motor-gestuurd is. De handmatig-via-bandkabel bediende schakelaar van de gewone PMA980 dus ook niet. En processors heb ik écht alleen nog maar stuk gehad na bliksem-inslag. Kijk, ik weet geen ruk van speakers. Dus ga ik ook Spido niet "corrigeren" als die iets zegt over luidsprekers, hun gedragingen en hun eigenschappen en zo de TS in de war brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 10 februari 2015 Report Share Posted 10 februari 2015 Schat, ik twijfel geen moment aan jouw kennis en kunde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari 2015 Report Share Posted 10 februari 2015 Mooi KT88, ik heb nog een Onkyo A-809 staan. Een goede en zware versterker. Met uitmuntende MC phono trap. Ik heb hem al helemaal schoongemaakt van binnen en aanbevolen updates rond de processor gedaan. Alleen die rotary switch zelf nog niet. Hmmm zit een beetje vervelend in elkaar. Volgende week nog maar eens een poging wagen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 februari 2015 Report Share Posted 10 februari 2015 (...) Kijk, ik weet geen ruk van speakers. Dus ga ik ook Spido niet "corrigeren" als die iets zegt over luidsprekers, hun gedragingen en hun eigenschappen en zo de TS in de war brengen. Beste KT88, TS sprak van PMA980, en niet van PMA980R. Het was niet mijn bedoeling jou te corrigeren. Maak je niet boos. Denk om je hart. Dat moet nog heel veel jaren mee, naar wij allen hopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 februari 2015 Report Share Posted 10 februari 2015 Ben niet boos hoor, alleen maar een beetje verdrietig. Maar zoals gezegd: gezien de spook-klachten kon het alleen maar een "R" zijn. Enfin, hopelijk kan de TS wat met de gegeven tips en wordt daarmee het probleem afdoende opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 februari 2015 Report Share Posted 10 februari 2015 (edited) Even offtopic. Het blijft toch eeuwig zonde dat sommige prachtige appraten niet meer te gebruiken zijn doordat ergens een chipie van 5 cent (niet meer leverbaar etc) de geest gegeven heeft. Meen dat zo'n probleem ook bij bepaalde Technics SP10 modellen optreedt. Minder dramatisch, ik hier ergens een Teac VRDS-9 staan, waarvan het plastic tandwieltje waarmee de lade opengaat versleten is. Schijnt dat je voor een paar 100 dollar ergens in Azie wel een vervanging kunt kopen Hoewel? http://www.amazon.ca/Loading-Esoteric-Spectral-Zahnrad-Copland/dp/B00KOVP53W Mm, op ebay is er ook handel mee zie ik nu... Edited 10 februari 2015 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts