spido Posted 18 februari 2015 Report Share Posted 18 februari 2015 En daarachter zit een transmissielijn. beweer ik. Nog maar veertig jaar geleden beweerde ik dat óók nog... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 februari 2015 Report Share Posted 18 februari 2015 (...) Beter is dan m.i. van speksteen een extra laag unit 's laten maken die onder de 2x 16.5 passen en die qua filter daarop afgestemd zijn. Kan makkelijk qua hoogte. Beste Tubejack, Wanneer je het laag vervormingsvrij (dus zonder booster o.i.d.) wilt uitbreiden beneden het bereik van de 2x16.5, zul je minstens een 30 cm unit moeten gebruiken. Als je die woofer in een (te) kleine behuizing plaatst, verminder je de potentiële laagweergave. (Je jaagt het -3dB punt en de systeemresonantie omhoog.) Het toevoegen van een 30 cm woofer in een voetstuk voor de 2x16.5 dient dus geen enkel doel, afgezien van vermogensdissipatie. De afmetingen van bijvoorbeeld de SoundStone 30 en de King zijn eigenlijk voor zo'n woofer al aan de krappe kant. En die speakers vinden veel mensen al te groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 18 februari 2015 Report Share Posted 18 februari 2015 By the way, Ayon heeft nieuwe buizen ontwikkeld (AA 82B) en bouwt sinds kort hier nu buizenbakken mee, waarbij in single ended triode modus, meer power, in spekstenen geslingerd kan worden. Zo is er nu een buizenbak Ayon Vulcan Evo met 30W per kanaal en ze zijn bezig met een type met 60W per kanaal (in single ended triode) Als ik hierbij ga vertellen, hoeveel grijpstuivers dit gaat kosten, haken GOODTUBE en TUBEJACK al snel weer af Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 februari 2015 Report Share Posted 18 februari 2015 (edited) Als ik hierbij ga vertellen, hoeveel grijpstuivers dit gaat kosten, haken GOODTUBE en TUBEJACK al snel weer af Nee hoor, ik heb ook een single ended versterker staan met Emmission Labs 300BXLS daar kan max 27 watt in klasse A uit komen http://www.emissionlabs.com/datasheets/EML300B-XLS.htm Die eindbuizen kosten een kleine 500€ per setje en gaan een jaar of 2 mee. Dus die kosten per jaar, valt nog te overzien. Maar ik vind het geluid niet zo mooi als mijn UL-40S2p eindversterker met zilvertrafo's waar ik doordat ik ze met een losse voor versteker aanstuur > 50watt uithaal. http://www.tubejack.nl/zelfbouw-high-end-buizen-versterker-van-der-veen-ul40-s2-deel-5-en-mcml05-voorversterker/ Als ik jullie ga vertellen wat ik daar slechts voor betaald heb en het feit dat het deels niet meer te koop is , zal menigeen flink balen. Dat wil ik jullie niet aandoen. Geld of duur zegt niet altijd wat Edited 18 februari 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 februari 2015 Report Share Posted 18 februari 2015 Nog maar veertig jaar geleden beweerde ik dat óók nog... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 (edited) Beste Tubejack, Wanneer je het laag vervormingsvrij (dus zonder booster o.i.d.) wilt uitbreiden beneden het bereik van de 2x16.5, zul je minstens een 30 cm unit moeten gebruiken. Als je die woofer in een (te) kleine behuizing plaatst, verminder je de potentiële laagweergave. (Je jaagt het -3dB punt en de systeemresonantie omhoog.) Het toevoegen van een 30 cm woofer in een voetstuk voor de 2x16.5 dient dus geen enkel doel, afgezien van vermogensdissipatie. De afmetingen van bijvoorbeeld de SoundStone 30 en de King zijn eigenlijk voor zo'n woofer al aan de krappe kant. En die speakers vinden veel mensen al te groot. Beste Spido, Duidelijk. Ikzelf heb meer dan laag genoeg. Denk dat Goodtube zich nooit had moeten inlaten met "interieur mannetjes" of van die "overijverige dames" die wel even gaan vertellen hoe je woning ingedeeld moet worden. We hadden ook zo' n schoonzus die elk half jaar haar woning verbouwde en mijn broer kon dan weer aan de bak. Maar laten we zeggen: "liefde maakt blind" Ze zijn inmiddels wel een paar jaar uit elkaar. Dat even terzijde Er staat nu een zware vintage Sansui receiver aangesloten, die heeft een dempingfactor van ongeveer 10 bij 4ohm. Dat klinkt met streaming en LP's zo goed. Dat kan ik niet uitleggen, het is net of er Engelen uit mijn luidsprekers komen. Vermoed dat Goodtube het in die richting moet zoeken. Zwaar, vintage en zeker niet te hoge demping factor. Of alsnog die interieur dozen een schop geven. Edited 20 februari 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Morgen gezellig naar GT. Ben benieuwd naar zijn set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Niet eerst mijn verslag lezen hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 februari 2015 Author Report Share Posted 20 februari 2015 Tubejack is nog nooit bij GT geweest. Vintage apparatuur zal het zeker mooi doen. Kappa tot morgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Tubejack is nog nooit bij GT geweest. Vintage apparatuur zal het zeker mooi doen. Kappa tot morgen! Ik reageerde op de post van Kappa7 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Tubejack is nog nooit bij GT geweest. Vintage apparatuur zal het zeker mooi doen. Kappa tot morgen! We moeten maar eens op een door-de-weekse dag een afspraak maken Goodtube anders komt het er niet van. Er is hier altijd wel wat, neem ik zware vintage mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Niet eerst mijn verslag lezen hoor Ik zal niet spieken Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 (edited) Tubejack kun jij mij uitleggen waarom de dempingsfactor niet te hoog moet zijn? Dat zorgt toch voor een beter controle van het laag? De door de terugswingende woofer opgewekte stroom wordt hierdoor toch gedempt? Ik heb nooit anders geweten dan dat de dempingsfaktor eigenlijk niet onder de 20 moet zijn. Edited 20 februari 2015 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 februari 2015 Author Report Share Posted 20 februari 2015 Tubejack kun jij mij uitleggen waarom de dempingsfactor niet te hoog moet zijn? Dat zorgt toch voor een beter controle van het laag? De door de terugswingende woofer opgewekte stroom wordt hierdoor toch gedempt? Ik heb nooit anders geweten dan dat de dempingsfaktor eigenlijk niet onder de 20 moet zijn. TL, voor mijn beurt......een hoge dempingsfactor gaat ten koste van het geluidsbeeld. Mijn inziens is een dempingfactor rond de 20 in geval van een solid state versterker -in de praktijk, niet volgens de formule- vergelijkbaar met een factor van pak 'em beet 3 bij een buizenbak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Simpel, goede dingen, hebben geen controle nodig. Goodtube heeft erg goede luidsprekers, die hebben echt geen controle van een versterker nodig. Ze zijn goed van zichzelf. Zelfs met een DF < 1 gaat het goed. Bedenk ook, dat geluid langzaam uitsterft, net als je een steen in het water gooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 februari 2015 Author Report Share Posted 20 februari 2015 We moeten maar eens op een door-de-weekse dag een afspraak maken Goodtube anders komt het er niet van. Er is hier altijd wel wat, neem ik zware vintage mee. ik zeg en schrijf geen nee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Tubejack kun jij mij uitleggen waarom de dempingsfactor niet te hoog moet zijn? Dat zorgt toch voor een beter controle van het laag? De door de terugswingende woofer opgewekte stroom wordt hierdoor toch gedempt? Ik heb nooit anders geweten dan dat de dempingsfaktor eigenlijk niet onder de 20 moet zijn. Beste TL 200, Lees http://www.breem.nl/TechThemas/LuidsprekerDemping.htm waaruit ik citeer: (...) In dit hoofdstuk leg ik uit wat luidspreker demping is, en welke factoren die bepalen. We zullen zien dat de versterker en de luidspreker kabel slechts een geringe invloed hebben, en dat de demping het meest verknald wordt door het wisselfilter. Ook het begrip "dempingsfactor", vaak te zien in specficaties van versterkers, kan regelrecht de prullenbak in. (...) Bedenk hierbij dat de luidsprekers van Tubejack en Goodtube géén filtercomponenten tussen de versterkeruitgang en de beide bas/middentonenluidsprekers hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Ik zal me wat in de materie verdiepen, tot zover bedankt voor de info heren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Beste TL 200, Bedenk hierbij dat de luidsprekers van Tubejack en Goodtube géén filtercomponenten tussen de versterkeruitgang en de beide bas/middentonenluidsprekers hebben. Het blijft natuurlijk een kwestie van compromissen maken. Hier wordt het "verderfelijke filter" uitgebannen ten "faveure" van de problemen die grote overlap tussen de verschillende units geeft of werking buiten hun geadviseerde bandbreedte etc. Maar goed; het eindresultaat telt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Naar mijn mening worden er te vaak units bij elkaar gezet die niet bij elkaar passen, waardoor je wel geforceerd moet gaan filteren, met alle nadelen van dien. De ontweper gaat vaak uit van een lijst met units die hij graag zou willen gebruiken, vanwege de specs, maar dus niet bij elkaar passen.Bij juist bij elkaar gezochte units heb je dat probleem niet en kunnen ze natuurlijk afvallen. Als dan toch gefilterd moet worden (om de unit te beschermen), kom je uit met een eerste orde filter voor het hoog. De rest zou dan ongefilterd kunnen (bij een tweegweg). Een natuurlijke afvalling levert een natuurlijker en verdragelijkere klank op. Dat is tenminste mijn filosofie, maar ik ben geen luidsprekerbouwer. Ik heb wel iets tegen filters, dus als ik ze kan mijden, doe ik dat heel graag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 (edited) Ik vraag me bij een ongefilterde middentoner (uitgaande van een 3 weg systeem) toch af of de middentoner in zijn werkingsgebied (bv 300-3500hz voor een hele mooie) niet beter (schoner) klinkt als ie ook niet de bas (20-200) probeert weer te geven. En natuurlijk hoeveel last je hebt als ie bij bv 5000 hz een probleem met zijn konus heeft. Maar we dwalen af. Edited 21 februari 2015 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Maar goed; het eindresultaat telt. Gaat prima Monacor SPH 165 KEP loopt door tot zo' n 8khz en ik dacht vanaf 3khz komt er rustig een textiel dome bij. Maar dat weet Spido beter. Slechts één condensator is het hele wisselfilter Het klinkt prachtig met vele soorten versterkers. Behalve apparatuur, waar het streven naar high-end doorgeschoten is. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Ik start nu een nieuw topic: Scheidingsfilters een noodzakelijk kwaad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 een hoge dempingsfactor gaat ten koste van het geluidsbeeld. Onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Simpel, goede dingen, hebben geen controle nodig. Goodtube heeft erg goede luidsprekers, die hebben echt geen controle van een versterker nodig. Ze zijn goed van zichzelf. Zelfs met een DF < 1 gaat het goed. Bedenk ook, dat geluid langzaam uitsterft, net als je een steen in het water gooit. Weer onzin. De versterker dient de beweging van de luidsprekerconussen of membranen te bepalen. Uitklinken en dempen hoort daar ook bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts