Jump to content

Denk dat er meer sap in moet

goodtube
 Share

Recommended Posts

"Gewoon"  nieuwe Sound Stones 30 kopen Goodtube.  2e hands heb ik alleen de kleinere modellen 1 of  2 keer gezien,

Of een ander merk. B.v.  de grootste Translator Reference. Waarom zou je, oude Sound Stones niet op Marktplaats verkopen?

Je kan ook bedoelen dat je ze nooit 2e hands ziet, in dat geval terug naar regel 1.

Maar wat er bij mij aan laag uitkomt is nog best indrukwekkend. Het zal echter nooit evenaren wat een 25-30 cm woofer kan.

Precies, en soms is dat best wel eens lekker wat een dergelijk grote unit kan.

Snap dus best dat je soms wel eens dat beetje meer wil hebben.

Met mijn vellen heb ik dat soms ook, dan mis ik mijn kappa's wel weer even en mis je die kick die je voelt als je bij een live concert bent.

Zet ik dan weer een ander stuk op dan ben ik weer heel blij met de natuur getrouwe klank van mijn vellen die mij echte instrumenten laten horen.

Voor mij was het omslagpunt namelijk de pauken aan het einde van het nummer danse macabre die klonken als pauken en niet als een basedrum.

Dat nummer hebben we afgelopen zaterdag ook gedraaid en daar hoorde ik toch ook weer de pauken terug.

het laag is dus gewoon goed maar geeft niet de kick die soms ook wel eens lekker is.

Vandaar ook mijn eerdere voorstel om er een sub bij te zetten. dat kan soms net even het stukje aanvullen dat de speaker zelf niet doet.

Méér laag kan wijzen op een gebrek aan controle.

Tsja...   ik denk dat het "meer laag" wat voortkomt uit gebrek aan controle, van een andere orde is,

dan meer "laag"  wat je kunt verkrijgen door een zware kwaliteitsbak aan je speakers te hangen. 

Wellicht moet je dit wat anders formuleren Hans

By the way....  het laag hiero uit mijn Dyn,s is suberb :D

Misschien zou de term meer laag niet helemaal juist zijn en zou je misschien beter kunnen spreken over dieperdoorlopend laag.

Zelfs dat is volgens mij niet het geval.

Ik denk dat het laag dat er uit komt strakker en gedefiniëerder is.

Een speaker kan echt niet dieper gaan dan de units i.c.m. de kasten kunnen weergeven.

Hoe ver zouden anders mijn speakers met 1000 watt versterkers dan wel niet doorlopen? Echt niet verder dan ca 35 Hz, hoor. (- 3 dB)

Groet,

Leobus

Dat is dan dus het zelfde als wat ik aan geef.

Kasten met 2x 16cm units in een beperkte kast kunnen niet zo ver als je met een grotere kast en meer conus oppervlakte kan halen.

Het -3 dB punt zal met 2x 16cm toch wat hoger liggen als bvb met een 30cm unit in een ruimere kast.

Tsja...   ik denk dat het "meer laag" wat voortkomt uit gebrek aan controle, van een andere orde is,

dan meer "laag"  wat je kunt verkrijgen door een zware kwaliteitsbak aan je speakers te hangen. 

Met een goede versterker krijg je nooit meer laag. Met een slechte versterker is de controle minder en zwabbert de woofer maar wat heen en weer. Dat klinkt dus as meer laag.

Gewoon dichterbij gaan zitten is het simpelste en goedkoopste http://www.high-endforum.nl/topic/14642-denk-dat-er-meer-sap-in-moet/?p=444026

Heb er nu een Leak versterkertje op aangesloten, klinkt meer dan uitstekend.  De demping factor is met 10 iets hoger, het klinkt inderdaad ietsje meer gecontroleerd

dan de UL-40S2 in ST die een DF van +/-  2 heeft bij 4ohm.   Als je "strakker" laag wilt kun je nog overwegen Menno's laatste truc (TRANS) toe te passen.

P.s. als je dicht bij Klaas woont vraag of je een van zijn  Leak stereo 70 mag lenen.  Kon wel eens een leuke combi zijn.

Edited by Tubejack

Even nog over dat "sap".

Dat dit perse met meer vermogen moet, hoeft niet. Er zijn heel zware versterkers met weinig controle en kleine met veel controle (maar andersom ook).

Er moet stroom geleverd kunnen worden, daar gaat het om. Anders gaat de luidspreker een eigen leven leiden. Vooral de woofer met z'n grotere massa heeft daar last van.

Meer dan 2 Watt is in een normale huiskamer nergens voor nodig. Mits je geen luidsprekers met een laag rendement hebt en daarmee toch op volle oorlogssterkte wil draaien.

Als voorbeeld. Een luidspreker met een rendement van 90 dB/wat levert dat op één meter afstand in een dode kamer. Met de reflecties van de kamer én een tweede luidspreker, haal je dat al gauw op de luisterplaats met 2x 1 W.

Mijn luidsprekers staan in een redelijk gedempte kamer. Ik speel meestal op -24 dB, terwijl bij 0 dB het volle vermogen van 100W wordt afgegeven. Dat is dus 8 keer een halvering.

Het lijstje dus weer:

0 db = 100W

-3 dB = 50W

-6 dB = 25 W

-9 dB = 12,5 W

-12 dB = 6,25 W

-15 dB = 3.12 W

-18 dB = 1, 06 W

-21 dB = 0, 5 W

-24 dB = 0,25 W

Met die 2x 0,25 W en mijn luidsprekers met een rendement van 93 dB/W/m, meet ik op de luisterplaats 80 dB piek (dB A gewogen).

Hans wil je zeggen dat jou set pas bij het volume helemaal open an het maximale vermogen komt.

Zou het level van de bron daar niet ook een rol spelen.

Neem nu een cd speler die een maximale uitgang spanning heeft van 2V.

Een normale voor versterker zou aan 1V voldoende hebben.

Dit zou betekenen dat als je de volume knop op 50% zou staan je eindversterker al aan zijn 100 wattjes zit.

Dat maakt je berekening toch weer iets anders.

Een versterker met hogere versterkingsfactor EN hogere dempingsfactor is wat in mijn oren een vollere laagweergave zal geven.

Het zou echter kunnen dat "de ziel" er dan wat uit is.

Versterkers met weinig Watt vermogen doen het niet slecht op luidsprekers met grote woofers en kastinhoud.

Ik vind dat je nooit kunt zeggen dat je aan X watt voldoende hebt.

Hans wil je zeggen dat jou set pas bij het volume helemaal open an het maximale vermogen komt.

Zou het level van de bron daar niet ook een rol spelen.

Neem nu een cd speler die een maximale uitgang spanning heeft van 2V.

Een normale voor versterker zou aan 1V voldoende hebben.

Dit zou betekenen dat als je de volume knop op 50% zou staan je eindversterker al aan zijn 100 wattjes zit.

Dat maakt je berekening toch weer iets anders.

Mijn DAC levert zelfs minder dan de 2V waarmee mijn B10 (alleen buffer, dus geen versterking) 100% op 0 dB wordt uitgestuurd.

Ik meen dat de DAC 3.24 max 1,6 V uitgang geeft. Dit om de ingang van versterkers zeker niet te oversturen.

Voor het gemak heb ik dat maar achterwege gelaten.

Een versterker met hogere versterkingsfactor EN hogere dempingsfactor is wat in mijn oren een vollere laagweergave zal geven.

Het zou echter kunnen dat "de ziel" er dan wat uit is.

Versterkers met weinig Watt vermogen doen het niet slecht op luidsprekers met grote woofers en kastinhoud.

Ik vind dat je nooit kunt zeggen dat je aan X watt voldoende hebt.

Alles hangt natuurlijk van gebruik en smaak af. 

Grote woofers hebben vaak een stuggere rand, waardoor de mechanische demping groter is. Dit vinden versterkers met een lage dempingsfactor dan prima, hoeven ze zelf niet te dempen. Maar omdat het een mechanische (lineaire) demping is, zal dit gevolgen hebben voor de laagkwaliteit. 

Laagweergave met meer elektrische demping klinkt in mijn oren dunner dan het ongecontroleerde laag door versterkers met een lage dempingsfactor.

• 1 month later...

Zo.

Luidsprekers en versterker voldoen. Meer sap? De bruikleen tegel is de kers op de taart.

Ook op laag volume klinkt het evenwichtig.

Onvoorstelbaar uit welke hoek dat wat ik zocht, komt.

mooi dat je de oplossing hebt gevonden!

Zo.

Luidsprekers en versterker voldoen. Meer sap? De bruikleen tegel is de kers op de taart.

Ook op laag volume klinkt het evenwichtig.

Onvoorstelbaar uit welke hoek dat wat ik zocht, komt.

mooi dat je de oplossing hebt gevonden!

Dit toont aan dat de tegel bij heel veel verschillende sets effect heeft.

Hoe goed de set ook is, de tegel laat horen wat erin zit.

Door het creëren van rust in de weergave en details en plaatsing van stemmen en instrumenten te verbeteren (focus).

Akoestische problemen verdwijnen, het geluid wordt evenwichtig en ruimtelijkheid neemt sterk toe.

Alle informatie die in de muziek (opname) zit hoor je nu.

Respect voor de heren van der Heide, Berret en B.Gehakt. Zonder hen was de tegel er niet geweest.

Posted · Hidden 21 april 2015 - overbodig
Hidden 21 april 2015 - overbodig

Beste TL 200. Al deze offtopic posts zal ik straks verplaatsen naar ern eigen topic. Heb je daar een suggestie voor? S.v.p. via pb.

Moderator 2

Overigens verwacht Spido dat de SW tegel inderdaad laat horen wat er in zit... mits je er in gelooft.

Geloven doen we maar in de kerk of niet ;)

In de tegel hoef je niet te geloven. Dat is gewoon te ervaren, daar is geen prediker voor nodig.

Posted · Hidden 21 april 2015 - overbodig
Hidden 21 april 2015 - overbodig

Beste TL 200. Al deze offtopic posts zal ik straks verplaatsen naar ern eigen topic. Heb je daar een suggestie voor? S.v.p. via pb.

Moderator 2

PM verstuurd.