Jump to content

Denk dat er meer sap in moet

goodtube
 Share

Recommended Posts

Maar de opstelling is geen "simpel probleem" Jack! Het is de parameter waarop het in verreweg de meeste gevallen misgaat. Ook in serieuzere settings, omdat opstelling nu eenmaal volkomen klank- en belevingbepalend is. En dat ook blijft, want zelfs als je alle overige parameters en randvoorwaarden (waaronder ook akoestiek) hebt geoptimaliseerd, kan een gecompromitteerde opstelling al dat fraais nog altijd tenietdoen...

Er zijn in mijn ervaring dan ook slechts heel weinig compromisloze opstellingen te vinden - opstellingen die er werkelijk toe bijdragen dat alle potentie van wat ervoor en ernaast hangt uit de verf kan komen. Het compromis moet het vaakst gesloten worden op het punt van opstelling!

Anderzijds vermoed ik niet dat zulks bij GT het geval is, aangezien hij lange tijd tevreden is geweest met de setting. Hier spelen andere factoren mee lijkt me.

Edited by thingman

Maar de opstelling is geen "simpel probleem" Jack! Het is de parameter waarop het in verreweg de meeste gevallen misgaat.

Wellicht prioriteit.? Wij zijn alle 4, muziekliefhebber.  In ons huis is eerst de stereo installatie neergezet, daarna de rest, rekening houden met de set. 

hier is maar 1 liefhebber

de rest luistert via goedkope zooi.

subwoofer eronder heb ik al eerder geopperd. Zou een leuk hobby projectje kunnen worden. Moet dan eerst wat budget lospeuteren (plannen)

maar: die KT150 kan ook wel eens wat brengen. De KT120 en KT150 hebben een veel betere laagweergave. Bovendien zijn ze stabieler dan de KT88. Doordat ze meer filament current trekken (ik heb een aparte gloeitrafo he, dus dat is geen punt) hebben ze meer ballen ook al veranderen de andere parameters (B+, bias) niet.

Met de bias kan wel ik spelen.

maar ook voor de KT150 geldt: budget lospeuteren (=overleggen). Anders waren ze allang besteld. Ze zijn prijzig, maar de verhalen erover zijn louter positief.

Het aansluiten van andere versterkers kan ook wel wat brengen, klopt. De Vincent klasse A ken ik uit een andere set. Die set klonk waardeloos met mijn versterker en speelde de sterren van de hemel met de Vincent. Dat waren laag rendement Speaker & co luidsprekertjes met ScanSpeak units.

Edited by goodtube

Zwaardere versterkers zijn alleen maar een goede oplossing wanneer lichtere versterkers niet voldoende vermogen leveren.

Heb je bij je Van der Veen de volumeknop helemaal open gezet? 

Kun je nu nog hóren dat het daardoor véél beter is geworden?  :P

(Overigens is Spido van mening dat er voor iedereen die Perfect Performer luidsprekers heeft en meent voor zijn huiskamer méér vermogen nodig te hebben dan wat geleverd wordt door bijvoorbeeld een Leak Stereo 70 versterker, geen oplossing mogelijk is.)

Edited by spido

Zwaardere versterkers zijn alleen maar een goede oplossing wanneer lichtere versterkers niet voldoende vermogen leveren.

Heb je bij je Van der Veen de volumeknop helemaal open gezet? 

Kun je nu nog hóren dat het daardoor véél beter is geworden?  :P

(Overigens is Spido van mening dat er voor iedereen die Perfect Performer luidsprekers heeft en meent voor zijn huiskamer méér vermogen nodig te hebben dan wat geleverd wordt door bijvoorbeeld een Leak Stereo 70 versterker, geen oplossing mogelijk is.)

U bedoelt deze?http://www.hifiengine.com/manual_library/leak/stereo-70.shtml

Patrick, misschien ligt het ook wel een beetje aan de luisterruimte, ik denk nl. dat die eerder aan de harde dan gedempte kant is. Daardoor kun je natuurlijk meer midden en hoog waarnemen waardoor de bas minder lijkt. Als je dan verkeerd dempt met bijv. een zwaar vloerkleed ipv iets aan de wand, wordt het probleem nog groter. 

Ik ben bezig met een kleine serie assisted triode versterkerd .

Dat is een triode die geholpen wordt door een transistor en zo een watt of 70 kan leveren met een se triode klank.

Ik kan met mijn versterker wel eens bij je langs komen, misschien is het wat voor je.

Het ding is op de ETF in duitsland uit geroepen tot best sound of show!

Ik ben bezig met een kleine serie assisted triode versterkerd .

Dat is een triode die geholpen wordt door een transistor en zo een watt of 70 kan leveren met een se triode klank.

Ik kan met mijn versterker wel eens bij je langs komen, misschien is het wat voor je.

Het ding is op de ETF in duitsland uit geroepen tot best sound of show!

Mag ik dan ook komen, Patrick? Ik wil kappa*  en z'n versterkerd ook wel kennen leren.

* mijn hoofdletter k doet niet meer. 

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar mijn ervaring is dat als alleen die tingel tangel rommel nog maar klinkt op je set, je eens lekker een oude versterker van marktplaats moet opsnorren en muziek moet gaan luisteren. 

Sorry Jack

High-end uit 1965

De 2x 15 watt’s  zijn  meer dan genoeg om mijn luidsprekers aan te sturen. Mocht je zo’n versterker kunnen bemachtigen dan loont het zeer de moeite om hem op te knappen.  De Leak stereo 70 en Delta 30 en 70 zijn nagenoeg identiek.

Dit had ik wél gelezen. :(

Geeft niet,  Inwendig kun je ze met dezelfde onderdelen opknappen.  De Stereo 70 heeft alleen trafo waar een hoger spanning uitkomt en iets grotere uitgangselco' s.

Daardoor kun je de Stereo 30 makkelijk opwaarderen zodat er i.p.v. 15 watt makkelijk 25watt per kanaal komt.  35watt ga je niet halen dan heb je de voedings trafo van de 70 nodig.

Verder kun je ze ongelofelijk mooi laten klinken en erg ruisarm maken.   Het lijkt wel een single end buizen versterker.   Samen met de bij behorende tuner en een leuke draaitafel

heb je high-end uit de jaren 60 :)

Dank voor het aanbod Kappa en RBH!

Zijn wel leuke zaken om eens uit te proberen, al zou het maar zijn om de fun factor.

Jack, grotere voedingstrafo in de UL40 heb ik ook al eens overwogen om een hogere B+ te halen zie jij dat als haalbare kans (wellicht moet de bodemplaat dan met afstandsbusjes..... )

Mmmm, leuk! En wat een vermogen krijg je daarmee....

Tung-Sol KT150 Vacuum Tubes (matched quad)
tung-sol-kt150-single-with-box-300x300.j

With an internal plate length of 55mm and a massive plate dissipation of 70 watts (a KT88 is typically only 35mm and 42W), the Tung-Sol KT150 is the most powerful octal base beam tetrode ever produced. A pair of KT150′s are capable of producing 300W of audio power. The thick glass envelope has a futuristic “egg” shape structure which improves thermal dissipation and provides the strength needed for a superior vacuum. The Tung-Sol KT150 is built to survive the most demanding audio environments possible.

The overall sound of the KT150 is thunderously powerful. The bass is tight, full, and precise with a neutral midrange and transparent high end clarity. The dynamics are unlike anything we have ever heard before. This is truly the tyrannosaurus rex of beam tetrodes.

Because each KT150 consumes 2.0A of filament current (more than the KT88 and 6550), we recommend contacting your equipment manufacturer to insure your power supply is capable of powering this tube. Additionally, this tube is 5-1/2″ from bottom of base (not including pins) to the top of the glass. Insure you system has at least 6-1/2″ of clearance from top of the tube socket to the overhead limit. There must be room allowed for both tube installation and cooling.

Mmmm, leuk! En wat een vermogen krijg je daarmee....

Niet in de UL-40S2.

[.....]  Amplimo VDV6040PP heeft een primaire Raa van 6000Ω met UL-taps en kan tot 40Watt leveren. Toepassingen kunnen bijvoorbeeld zijn; een balansschakeling met 2 x EL34. Secundair heeft deze trafo een 5Ω aansluiting, deze kan worden toegepast voor zowel 4Ω als 8Ω luidsprekers

Bron: http://www.ringkerntrafo.nl

Dank voor het aanbod Kappa en RBH!

Zijn wel leuke zaken om eens uit te proberen, al zou het maar zijn om de fun factor.

Jack, grotere voedingstrafo in de UL40 heb ik ook al eens overwogen om een hogere B+ te halen zie jij dat als haalbare kans (wellicht moet de bodemplaat dan met afstandsbusjes..... )

Lijkt me ook gezellig.

Ben ook erg benieuwd naar jou set dus kom ik graag een keer langs.

Spreken wel even verder af via PB.

Groetjes George

Vermogen blijft ongeveer hetzelfde Rene. Want de buis levert alleen maar meer vermogen als de spanning omhoog gaat. En die verandert dus niet. Zo'n overgedimensioneerde buis heeft in ons geval een makkelijk leven.

Die KT120/150 buis heeft plug&play wel meer ballen maar vooral een mooiere laagweergave (makkelijker, echter).

Bij mij kan het probleemloos dankzij de extra gloeitrafo. Met de standaard trafo kom je in het overgedimensioneerde gebied wat betreft gloeistroom. De 120 kan dan nog net, de 150 zou ik niet doen met standaard trafo.

Goodtube...

Ik mis nog steeds de essentie van deze topic ?

Waarom al die tijd eerder zeer tevreden en nu spreken over een weergave die je niet bevalt en over slecht klinkend laag !

Bij zeer en zeer luid afspelen, tja dan begint je buizenbak wellicht ook aan zijn grenzen te stoten maar

m.i.z. is dit maar een (klein) deel van de oorzaak.

Toen ik bij je was, vond ik het geweldig klinken (tja ik heb dan geen gouden oortjes zoals de meesten hiero) maar wel met die opmerking

dat je bij jouw, relatief vrij ver van de luidsprekers afzit in een redelijk harde "ruimte".

Het zou me niks verbazen, dat bij luider afspelen, je luisterruimte/akoestiek, op een wat minder prettige manier van zich laat spreken.

KT-120 lijkt me een mooie buis voor de UL-40S2. 

Zou dan wel net als Goodtube gedaan heeft de printbanen van de 6,3volt gloei dikker maken door 2,5mm VD (220volt elektra installatie draad ) er overheen te solderen.

Verder veel ruimte voor koeling.....  Ruststroom zou ik in 1e instantie op 100ma zetten i.v.m. maximale stroom van de e-chock (500ma)