WanFie Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Het blijft natuurlijk een kwestie van compromissen maken. Hier wordt het "verderfelijke filter" uitgebannen ten "faveure" van de problemen die grote overlap tussen de verschillende units geeft of werking buiten hun geadviseerde bandbreedte etc. Maar goed; het eindresultaat telt. Die overlap geeft maximaal een extra output van 3 dB. Dat hoor je vrijwel niet terug. Waar je wel last van gaat krijgen is het opbreken van de luidsprekers. En dat klinkt echt niet lekker. Ongefilterde middentoners krijgen ook het laag "te verduren". Ook al zou je niks horen (omdat de speaker dat niet toelaat), dan wordt er nog steeds energie verstookt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 februari 2015 Author Report Share Posted 21 februari 2015 Ik ben het eens Hans dat een veer zonder schokdemper niet verstandig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 (edited) Weer onzin. De versterker dient de beweging van de luidsprekerconussen of membranen te bepalen. Uitklinken en dempen hoort daar ook bij. Beetje stellig niet ? Je kunt hooguit iets vinden Hans. Ik vind dat een versterker alleen moet versterken meer niet, moeilijk zat. Luidsprekers die veel controle nodig hebben vind ik slechte luidsprekers. Kijk dat Array heel goed is in controle in mijn ogen slechte luidsprekers. Tja die belangenverstrengeling heb ik niet. Mijn speakers klinken goed met bijna àlle versterkers, dat vind ik pas goed. Maar wellicht stel ik mijn eisen wel iets hoger dan jou Hans. Edited 21 februari 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Onzin. Nee, het ligt veel genuanceerder. Het hangt er vanaf wat voor soort geluidsbeeld wilt. Controle geeft duidelijker plaatsing. Minder of geen controle geeft meer omhulling. Ik hou meer van het laatste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 februari 2015 Author Report Share Posted 21 februari 2015 Nee, het ligt veel genuanceerder. Het hangt er vanaf wat voor soort geluidsbeeld wilt. Controle geeft duidelijker plaatsing. Minder of geen controle geeft meer omhulling. Ik hou meer van het laatste. Jep, vind ik goed omschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Ik houd wel van een goede plaatsing en denk dat omhulling toch voor groot deel ook aan de opname ligt. Het kan hier heel intiem klinken maar ook heel groot en breed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Nee, het ligt veel genuanceerder. Het hangt er vanaf wat voor soort geluidsbeeld wilt. Controle geeft duidelijker plaatsing. Minder of geen controle geeft meer omhulling. Ik hou meer van het laatste. Wat versta je onder omhulling? Zo'n waas van hoge tonen dat om elk instrument of elke stem hangt? Als ik ergens een hekel aan heb, is het dat wel. Sommige mensen vinden dat mooi. "Moet je horen wat een mooi hoog en een detail" zeggen ze dan. Stemmen en instrumenten horen uit te klinken en uit te sterven in de ruimte, maar a.u.b geen omhulling. Ik wijt dat altijd aan fasefouten, met een er achteraan hobbelend hoog, maar dat is maar een vermoeden en niet gebaseerd op wetenschap. Overigens hebben mijn versterkers een DF van 1000, maar met verkeerde bekabeling kan ik zomaar zo'n waas/halo om de instrumenten en stemmen creëren. Heeft dus niks met DF te maken. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Wat versta je onder omhulling? Simpel dat de techniek of specificaties of waar je in de kamer bent weinig meer uit maken. Er is een wolk van muziek, waar je helemaal inzit. Het is er. Je wordt er door gegrepen. Dat kan trouwens met alle soort apparatuur. Je moet alleen de juiste combinatie vinden. Ontzettend fijn als dat lukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Die overlap geeft maximaal een extra output van 3 dB. Dat hoor je vrijwel niet terug. Waar je wel last van gaat krijgen is het opbreken van de luidsprekers. En dat klinkt echt niet lekker. Ongefilterde middentoners krijgen ook het laag "te verduren". Ook al zou je niks horen (omdat de speaker dat niet toelaat), dan wordt er nog steeds energie verstookt. Ik dacht meer hier aan http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/45379-lobbing-what-laymans-terms.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Vandaag bij GT wezen luisteren en ik moet zeggen dat ik verrast was door de ruimtelijke weergave van het systeem. In eerste instantie had ik wel het ook het idee dat de laag wat aan de magere kant was maar dat bleek niet echt in de opname te zitten. Daarnaast is het een behoorlijk grote ruimte die gevuld moet worden. Ook wordt er op een behoorlijke afstand geluisterd. Al vrij snel zijn we dichterbij gaan zitten wat ook het laag ten goede kwam. Wat echt in positieve zit opviel was de enorme wolk van ruimte die werd neer gezet. zeker na dat we dichterbij zijn gaan zitten. Verschillende soorten muziek zijn de revue gepasseerd en er werd op behoorlijk luid niveau gedraaid. Zeker met wat blues was dat erg prettig. Na en goede inruk te hebben gekregen van wat zijn set kan hebben we mijn eindversterker neer gezet. Mijn idee was dat de wolk van ruimte wat minder groot was en dat het laag gecontroleerder was. Niet echt meer laag maar wel merkbaar dat er gewoon meer vermogen voor handen was. Dit vonden de speakers toch wel fijner volgens mij. Dat er op laag volume het laag wat achter lijkt te blijven is volgens mij veel al opname gerelateerd en zou met een sub hier nog wat verbeterd kunnen worden. De de grote van de ruimte is dat iets dat hier geen kwaad zou kunnen. Meer sap in de versterker maakt alleen dat het harder kan en het type versterker doet ook hier wat met de controle op de speaker. Verder was het leuk om weer een collega former beter te leren kennen. Goodtube bedankt voor je gastvrijheid en de mooie muziek. Ik vond het erg gezellig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 (edited) Vandaag bij GT wezen luisteren en ik moet zeggen dat ik verrast was door de ruimtelijke weergave van het systeem. In eerste instantie had ik wel het ook het idee dat de laag wat aan de magere kant was maar dat bleek niet echt in de opname te zitten. Daarnaast is het een behoorlijk grote ruimte die gevuld moet worden. Ook wordt er op een behoorlijke afstand geluisterd. Al vrij snel zijn we dichterbij gaan zitten wat ook het laag ten goede kwam. Wat echt in positieve zit opviel was de enorme wolk van ruimte die werd neer gezet. zeker na dat we dichterbij zijn gaan zitten. Verschillende soorten muziek zijn de revue gepasseerd en er werd op behoorlijk luid niveau gedraaid. Zeker met wat blues was dat erg prettig. Na en goede inruk te hebben gekregen van wat zijn set kan hebben we mijn eindversterker neer gezet. Mijn idee was dat de wolk van ruimte wat minder groot was en dat het laag gecontroleerder was. Niet echt meer laag maar wel merkbaar dat er gewoon meer vermogen voor handen was. Dit vonden de speakers toch wel fijner volgens mij. Dat er op laag volume het laag wat achter lijkt te blijven is volgens mij veel al opname gerelateerd en zou met een sub hier nog wat verbeterd kunnen worden. De de grote van de ruimte is dat iets dat hier geen kwaad zou kunnen. Meer sap in de versterker maakt alleen dat het harder kan en het type versterker doet ook hier wat met de controle op de speaker. Verder was het leuk om weer een collega former beter te leren kennen. Goodtube bedankt voor je gastvrijheid en de mooie muziek. Ik vond het erg gezellig. Leuk George, bedankt voor de review Die "wolk" heb ik hier ook. Een grote kamer qua volume ook. Maar onze luisterafstand is een meter of 3*. Verder kun je de van der Veen eindversterker verder uitsturen als je een losse voorversterker gebruikt. M.i. ideaal als je in super triode speelt, dan is méér sturing gewoon fijn omdat door de toegepaste lokale tegen koppeling de open lus versterking kleiner is. Ik zal hem meenemen, als ik naar Goodtube ga. Wellicht is een simpele oplossing mogelijk, d.m.v een verrijdbare luisterstoel, daar ga je lekker op zitten als je wil luisteren. *P.s. wij hoeven nooit hard te spelen, zelden gaat het harder dan 2x 1watt, dat is ook een voordeel van deze afstand. En het geluk dat dit met onze woonkamer kan. Edited 22 februari 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 februari 2015 Author Report Share Posted 22 februari 2015 Kappa dank voor je komst! Ondertussen geniet ik van Mighty Sam McClain. Uitstekende blues en zeer veel aandacht tijdens de opname (alles met audioquest bekabeling) De Klipsch speakers die ik in de jaren eind '90 had kocht ik nadat ik ze had gehoord in een winkel waar een cd van Mighty (Sledgehammer soul) draaide op EL34 buizenversterking. Gisteren eerst geluisterd naar mijn set nadat de stoelen waren verplaatst en de luisterpositie klopte. Het geluidsbeeld klopte toen ook. Weinig last van akoestische hindernissen en we hebben genoten. De UL40 stond gewoon in UL. Geen ST of triodestand. Als tweaks deze keer de K40 paper in oil koppelcondensatoren en daarnaast heb ik de 1k grid weerstanden per 6550 eindbuis vervangen door een draad. Het speelde eigenlijk gewoon prima. Toen de bijzondere versterker van George aangesloten. Opvallend hoe snel en dynamisch die versterker is en het laag was uiteraard strakker. Eigenlijk weet ik niet naar welk geluid mijn voorkeur uitgaat, er waren immers ook overeenkomsten. We hebben er heel wat verschillende soorten muziek doorheen gestreamd. En irritant als ik was drukte ik steeds naar het volgende nummer. Tja, dat is het nadeel als je in korte tijd veel wilt ;-) Het was gewoon leuk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 (edited) (...) Dat er op laag volume het laag wat achter lijkt te blijven is volgens mij veel al opname gerelateerd en zou met een sub hier nog wat verbeterd kunnen worden. (...) Beste kappa7, Het is mijn ervaring dat het laag van luidsprekers met heel weinig vertraagde resonantie (zoals die van Goodtube) meestal niet verbeterd wordt door sub-woofers: die blijven kwalitatief te veel achter. (Verwar kwantiteit niet met kwaliteit.) P.S. Soms herinner ik me de opmerking van Gilbert Briggs - oprichter van het destijds zeer vermaarde Wharfedale Loudspeakers Ltd. en zelfbouw-aartsvader die het gebruik van met zandgevulde spouwwanden voor luidsprekerkasten propageerde: "Het geheim van een goede basweergave is, dat je zo dikwijls denkt dat je zo weinig bas hoort." Edited 22 februari 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Hoi Spido, Je bent zeker even vergeten dat ik zelf naar kastloze vellen luister en dus weet hoe een goede bas behoord te klinken. Wat ik bij gt hoorde was meer dat de speakers wat aan de kleine kant waren voor de ruimte die deze moesten vullen. Het laag wat er was was zeker niet slecht maar het zou iets meer mogen, de kick ontbreekt een beetje die je bij het volume waar op geluisterd werd normaal voelbaar zou zijn. Op zich niet echt een probleem maar snap wel wat gt bedoelde met het extra sap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Sparen voor grotere luidsprekers ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Hoi Spido, Je bent zeker even vergeten dat ik zelf naar kastloze vellen luister en dus weet hoe een goede bas behoord te klinken. Wat ik bij gt hoorde was meer dat de speakers wat aan de kleine kant waren voor de ruimte die deze moesten vullen. Het laag wat er was was zeker niet slecht maar het zou iets meer mogen, de kick ontbreekt een beetje die je bij het volume waar op geluisterd werd normaal voelbaar zou zijn. Op zich niet echt een probleem maar snap wel wat gt bedoelde met het extra sap. Spido en goed laag uit vellen?? Vaak kun je meer laag door een versterker met en lagere dempingsfactor krijgen. Daarbij dikke luidsprekerkabels en het klinkt een stuk vetter. Je bent dan wel, de definitie in de muziek kwijt. Dat er op een andere plaats in de huiskamer meer laag te horen is, ligt waarschijnlijk aan staande golven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Je bent dan wel, de definitie in de muziek kwijt vind ik. Is dat zo moeilijk Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Alles wat ik schrijf, is mijn mening. Dat lijkt me logisch. Ben je m'n oude handtekening vergeten?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Spido en goed laag uit vellen?? Vaak kun je meer laag door een versterker met en lagere dempingsfactor krijgen. Daarbij dikke luidsprekerkabels en het klinkt een stuk vetter. Je bent dan wel, de definitie in de muziek kwijt. Dat er op een andere plaats in de huiskamer meer laag te horen is, ligt waarschijnlijk aan staande golven. Dan moeten de speakers wel die ruimte kunnen vullen Hans. Er is een grens aan wat je met versterking kunt bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Dan moeten de speakers wel die ruimte kunnen vullen Hans. Er is een grens aan wat je met versterking kunt bereiken. Uiteraard, maar 4 units van 16,5 cm moeten het in een grote ruimte toch best kunnen. Ik heb in de zaal van onze audioclub afgelopen donderdag twee Kef R500 speakers met ieder 2 13 cm basspeakers, toch ruim voldoende laag horen weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Die zullen waarschijnlijk een grotere slag maken dan de monacor units kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 februari 2015 Author Report Share Posted 22 februari 2015 (edited) Die zullen waarschijnlijk een grotere slag maken dan de monacor units kunnen.Nee dat is het niet. Kastinhoud wel (Kef) . En krachtige versterking... Wat speelde daar in die zaal? Maar wat er bij mij aan laag uitkomt is nog best indrukwekkend. Het zal echter nooit evenaren wat een 25-30 cm woofer kan. Edited 22 februari 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Nou Goodtube, wellicht moet je dan knopen doorhakken en gewoon grotere luidsprekers kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Nee dat is het niet. Kastinhoud wel (Kef) . En krachtige versterking... Wat speelde daar in die zaal? Dat was juist de bedoeling van het vergelijk. Dure versterkers op een middenmoot luidspreker en een middenmoot versterker op dure luidsprekers. Het vergelijk was niet wetenschappelijk, maar wel leuk om te doen. Ik had dit georganiseerd en zat aan de zijkant te luisteren. Er waren toch weer twee meningen onder de leden (hoe is het mogelijk hé) de ene groep vond dat de Kef luidsprekers het meeste baat hadden bij de duurdere versterkers, en de rest vond dat juist de Karma's het meeste baat hadden van de duurdere versterkers. iedereen was het er wél over eens dat er een duidelijk verschil in laagcontrole, ruimtelijkheid, natuurlijkheid enz. was. De goedkopere versterker was een Advance Acoustic van ongeveer € 600,- de dure mijn Array's. Over een paar weken staat er een verslag op onze site. Als antwoord op jouw vraag, met de Advance leek er meer laag uit de KEF's te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 (edited) Hoi Spido, Je bent zeker even vergeten dat ik zelf naar kastloze vellen luister en dus weet hoe een goede bas behoord te klinken. Wat ik bij gt hoorde was meer dat de speakers wat aan de kleine kant waren voor de ruimte die deze moesten vullen. Het laag wat er was was zeker niet slecht maar het zou iets meer mogen, de kick ontbreekt een beetje die je bij het volume waar op geluisterd werd normaal voelbaar zou zijn. Op zich niet echt een probleem maar snap wel wat gt bedoelde met het extra sap. Beste Kappa7, Kastloze vellen leveren een uitstekende imaginaire basweergave. De "kick" die men bij uitstek hoort / voelt / waarneemt bij basloze luidsprekers, behoort niet tot het terrein van de lage frequenties. Het is geruis, geraas, toonloos lawaai met een niet-harmonisch spectrum van hogere frequenties. Ik denk dat jij erg zou kunnen schrikken, wanneer jij je kasteloze vellen eens zou uittesten met een toongenerator en een decibelmeter op de luisterplaats. Edited 23 februari 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts