mordante Posted 14 februari 2015 Report Share Posted 14 februari 2015 Zoals sommige hier weten heb ik een nieuwe platenspeler gekocht. Ben er erg blij. Thuis fijn plaatsjes wezen draaien. Echter de laatste tijd, paar maanden. Heb hoor ik een licht brom wanneer ik platen speel. De brom is veel minder wanneer ik de aarde draad van de phono interlink niet aansluit. maar afgelopen week nieuwe platenspeler neergezet. Alles aangesloten, ook de aarde. Direct weer een behoorlijke brom. Aarde draad los gelaten en de brom was een stuk minder. Echter ik begon mij er wel flink aan te ergeren. Dus ik op onderzoek. Blijkt dat de brom alleen uit het linker kanaal komt. Ik aan de slag. het volgende gedaan. Andere interlinks, brom Andere voedingskabel, brom Speaker kabel verkeerd om aangesloten, brom verhuisd naar recht Interlinks andersom aangesloten, brom verhuist naar rechts. Ik was het zat. In de auto gestapt en naar A10 audio gereden waar ik de phono pre aangeschaft heb. Daar de boel aangesloten. GEEN brom, alles muisstil. Dus phono pre is goed, mooi. Ik weer naar huis. Daar weer aan de slag Phono pre op ander groep, brom voeding phono pre op andere plek gezet, brom Toen heb ik alle kabel los getrokken, alleen versterk en phono pre, verder alles kabels weg. Nagenoeg geen brom. Daarna een voor een de apparaten weer bij gezet Platen speler weer in stopcontact, geen brom CD loopwerk, misschien heel klein beetje meer brom DAC weer in het stopcontact VEEL BROM DAC uit het stop contact, weg brom Ik snap het niet. Waarom zou het zo zijn dat wanneer mijn DAC aan staat (heeft geen aan/uit schakelaar) en ik de ingang op de versterker selecteer waar mijn phono op zit dat ik dan een brom over mijn linker speaker krijg. Bovendien dat de brom veel minder is wanneer ik de aarde draad niet aansluit. Ik heb mijn DAC dus niet aangesloten, alle bedrading losgekoppeld van mijn DAC. Op deze manier kan ik gewoon rustig plaatjes draaien. Wat ik niet begrijp, hoe kan mijn DAC die brom veroorzaken en waarom alleen op mijn linker kanaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 15 februari 2015 Report Share Posted 15 februari 2015 Is een heel vervelend probleem! Als volgende stap zou ik proberen wat meer afstand tussen verschillende apparaten. Of onderling posities wisselen. Om welke Phono pre gaat het hier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 15 februari 2015 Author Report Share Posted 15 februari 2015 Het betreft een RCM Sensor Prelude. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 15 februari 2015 Members Report Share Posted 15 februari 2015 Staat de RCM vlak boven de DAC? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 15 februari 2015 Author Report Share Posted 15 februari 2015 Staat de RCM vlak boven de DAC? De voeding staat nu op het houten tafeltje er naast. Dit is een tijdelijke oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 15 februari 2015 Report Share Posted 15 februari 2015 Ik heb je verhaal nogmaals gelezen. Lijkt gewoon op een aardlus probleem. Dus proberen maximaal 1 centraal apparaat in je set aan de randaarde. Je opstelling lijkt mij niet problematisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 15 februari 2015 Report Share Posted 15 februari 2015 Waarschijnlijk wordt de brom veroorzaakt door aardlussen. Hangt de DAC nog aan andere apparaten dan een CD loopwerk, hangt er ook nog een computer aan of een DVD speler (die via de TV weer verbonden is aan de kabel)? Die laptop pal naast de phono trap lijkt me ook niet zo fijn; computers produceren veel stoorsignalen. Hier een goed stuk over aardlussen: https://passlabs.com/articles/ground-loops Check ook of de polariteit van alle apparaten klopt. Wordt de brom minder als je de steker andersom in het stopcontact steekt? Controleer alle apparaten die aan de keten verbonden zijn. Hier een handige methode met gebruik van een multimeter: http://www.gcaudio.com/resources/howtos/acpolarity.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 15 februari 2015 Author Report Share Posted 15 februari 2015 Waarschijnlijk wordt de brom veroorzaakt door aardlussen. Hangt de DAC nog aan andere apparaten dan een CD loopwerk, hangt er ook nog een computer aan of een DVD speler (die via de TV weer verbonden is aan de kabel)? Die laptop pal naast de phono trap lijkt me ook niet zo fijn; computers produceren veel stoorsignalen. Hier een goed stuk over aardlussen: https://passlabs.com/articles/ground-loops Check ook of de polariteit van alle apparaten klopt. Wordt de brom minder als je de steker andersom in het stopcontact steekt? Controleer alle apparaten die aan de keten verbonden zijn. Hier een handige methode met gebruik van een multimeter: http://www.gcaudio.com/resources/howtos/acpolarity.html De laptop hangt via een Schiit Wyrd en een M2tech Hiface aan mijn DAC. Het loopwerk door middel van een AES/ebu, de M2Tech door middel van een 75 Ohm din kabel. De Laptop zit in een docking station. Om eerlijk te zijn heb ik niet het idee dat deze (veel) storing geeft. Laptop voeding zit in een ander stopcontact dan de rest van mijn set. In principe check ik altijd waar de fase zit op de voedingskabel. Ik neem aan dat bij de apparatuur de phase op de rechter pin moet. Ik zou dit dmv de door jou gelinkte methode nog wel een keer controleren. Ik weet wel zeker dat het bij mijn DAC goed zit. Ooit lang geleden heeft iemand het voor de DAC gecontroleerd en toen een sticker op de aan de phase kant geplakt. Zou ik bij de rest ook moeten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 februari 2015 Report Share Posted 15 februari 2015 (edited) Laat de DAC eens aangesloten en trek de voeding van de laptop eens uit. Heb je dan brom? Steek de voeding vand e laptop weer in en zet de laptop aan. Heb je dan brom? Ik heb het vermoeden dat het probleem in de voeding (gnd) van de laptop zit. Dat is nl een bekend probleem. PC-/laptopvoeding op een andere groep kan ook voor mooie aardlussen zorgen. Edited 15 februari 2015 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 15 februari 2015 Author Report Share Posted 15 februari 2015 Laat de DAC eens aangesloten en trek de voeding van de laptop eens uit. Heb je dan brom? Steek de voeding vand e laptop weer in en zet de laptop aan. Heb je dan brom? Ik heb het vermoeden dat het probleem in de voeding (gnd) van de laptop zit. Dat is nl een bekend probleem. PC-/laptopvoeding op een andere groep kan ook voor mooie aardlussen zorgen. Ik heb even getest. DAC op spanning laptop niet: BROM DAC geen spanning laptop op spanning: beetje brom DAC en laptop geen spanning: geen brom Begrijp ook niet waarom alleen het linker kanaal bromt. Ik verwacht met aardlus problemen dat beide kanalen zouden brommen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 februari 2015 Report Share Posted 15 februari 2015 (edited) Ik zou de uitgangen van de DAC controleren misschien zit ergens een massa-aansluiting los op één van de kanalen. Edited 15 februari 2015 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 februari 2015 Author Report Share Posted 16 februari 2015 Ik zou de uitgangen van de DAC controleren misschien zit ergens een massa-aansluiting los op één van de kanalen. Ik zal dat een bekijken/teste. Wat is de best manier om dit te testen? De voeding van de laptop is een nier geaarde platte stekker. Toch neemt de brom iets af wanneer ik deze uit het stopcontact trek. De latop zit in een docking station. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 februari 2015 Report Share Posted 16 februari 2015 Als je linkerkanaal bromt probeer dan eens een draadje tegen de buitenkant van de linker cinch-stekker naar de buitenkant van de rechterstekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 februari 2015 Report Share Posted 17 februari 2015 Moet ergens een groundloop zitten. Door de opbouw van de diverse apparaten kan dat in 1 kanaal erger zijn dan het andere. Dit vergt wat uitzoekwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 februari 2015 Report Share Posted 17 februari 2015 Heb je het aardstaartje van je draaitafel aangesloten op de phono versterker of op de geïntegreerde versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 februari 2015 Report Share Posted 17 februari 2015 Ik zit al een paar dagen te denken aan het aarde draadje aan het element. Bij sommige headshells zit dit aan een pen van het element. Je weet t niet... Je weet t niet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 februari 2015 Report Share Posted 17 februari 2015 Een mankement aan een interlink? Omdat het op 1 kanaal is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 17 februari 2015 Author Report Share Posted 17 februari 2015 Heb je het aardstaartje van je draaitafel aangesloten op de phono versterker of op de geïntegreerde versterker? De draaitafel geen losse aardedraad. De aardedraad zit aan de de phono interlink. Ik zit al een paar dagen te denken aan het aarde draadje aan het element. Bij sommige headshells zit dit aan een pen van het element. Je weet t niet... Je weet t niet ? Denk niet dat dit het is. Bij A10 heb ik de platenspeler met mijn element op dezelfde phono versterker beluisterd als ik zelf heb. Een mankement aan een interlink? Omdat het op 1 kanaal is. Met een andere interlink had ik het ook. Bedankt voor het meedenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 februari 2015 Report Share Posted 17 februari 2015 (edited) Mijn eindversterkers kun je gebalanceerd en ongebalanceerd aansluiten. Er zit een druknopje achterop dat je in moet drukken bij ongebalanceerd en uit moet drukken bij gebalanceerd. Als ik ongebalanceerd speel en toch het knopje op gebalanceerd heb staan, heb ik brom. En alleen op het kanaal wat verkeerd staat. Bij jou misschien ook zoiets? Groet, Leobus Edited 17 februari 2015 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 februari 2015 Author Report Share Posted 20 februari 2015 Heb mijn DAC opgeschroefd om te zien of of ik wat vreemds kon ontdekken. Niks vreemds te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 (edited) Heb mijn DAC opgeschroefd om te zien of of ik wat vreemds kon ontdekken. Niks vreemds te zien. Opamps.. Edited 20 februari 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2015 Share Posted 20 februari 2015 (edited) · Hidden 20 februari 2015 - Dubbel post Hidden 20 februari 2015 - Dubbel post Dubbel post Edited 20 februari 2015 by Pjotr Link to comment
Pjotr Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 (edited) Opamps.. Brommen die.............. Overigens waar zie jij die zitten aan de uitgang van de DAC? Edited 20 februari 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Er zitten er 2 achter de relais. Maar het probleem is dat netfilter. Eruit met die zooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 februari 2015 Report Share Posted 20 februari 2015 Maar het probleem is dat netfilter. Eruit met die zooi. +1 Het is altijd het probleem met filters. Eigenlijk zouden ze verboden moeten worden. Filters (in het algemeen) zijn noodoplossingen. Als je zonder filters kunt, dan mijd je ze als de spreekwoordelijke pest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts