Jump to content

Scheidingsfilters, een noodzakelijk kwaad?

TL 200
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van het gesprek wat in dit topic begon: http://www.high-endforum.nl/topic/14642-denk-dat-er-meer-sap-in-moet/V

gaan we hier verder praten over de filters

.

Idealiter worden ze natuurlijk niet gebruikt want je wilt de signaalweg zo kort en schoon mogelijk houden.

Elke ingreep, elke component heeft zijn invloed waar soms ook nog weer voor gecorrigeerd moet worden. Denk hierbij o.a. aan fasedraaiïngen.

Ik ontkom met mijn 4-wegsysteem niet aan het gebruik van filters, 3 kantelpunten: 400Hz,  3kHz en 10 kHz. Voor zover ik weet 18dB per octaaf, 3' orde Butterworth-configuratie.

Edited by TL 200

Yep

Maar er zijn vele wegen, die naar Rome leiden en uiteindelijk komen we allemaal aan.

Bij Spekstenen nauwelijks filtering en bij speakers waarbij met keramische units wordt gewerkt,

zijn zeer steile filters noodzakelijk om brake-up van de drivers te voorkomen of de zaak zelfs heel te houden :o

Zie o.a. op de site van Gauder Akustik (voorheen Isophon...toch geen kleine jongen op luidsprekergebied)

Scheidingsfilters met 50db/oktaaf !

http://www.gauderakustik.com

Om Spido  ff voor te zijn :P

Vele wegen leiden naar Rome maar er kan maar 1 route, de kortste zijn en dat is Perfect Performer Route :D

Edited by VANZOMERENG

Om Spido  ff voor te zijn :P

Vele wegen leiden naar Rome maar er kan maar 1 route, de kortste zijn en dat is Perfect Performer Route :D

Maar een andere kan sneller zijn, of een mooiere route.

Breedbanders zijn vaak minder breedbandig dan je hoopt.

Denk dat je hier een flinke vergissing maakt. Een goede breedbander mist hooguit wat tophoog wat je vaak niet eens hoort. Heb je wel eens een goede breedbander gehoord? Ik speel er mee maar wil nooit meer terug naar twee of meerweg systemen. Die hebben vaak nog heel wat andere problemen waarvoor compromissen moeten worden gesloten.

Het maakt mij geen drol uit als het resultaat maar goed is.

En wat is goed? Goed is niet perfect.

Er zijn maar weinig concepten die het zonder filter kunnen.

Hier heb je er zo een die het met alleen een C in het hoog af kan.

episode-01.jpg

Erg mooie speaker overigens.

De luidspreker is zelf al een filter, daarmee ontkom je dus nooit aan al die "slechte" dingen die een filter introduceren. Een kast is een filter, een basreflexpijp is een filter etc. Als je een filter voor een filter hangt krijg je vanzelf een hogere orde filter waarbij de kans heel groot is dat het suboptimaal is in gedrag.

Conceptueel het meest elegant is voor mij passieve filters voor de eindtrappen in een actief systeem.

M.i.z. moet je kijken naar de samenhang/synergie tussen LS en AMP

Scheidingsfilters zijn er om, de drivers te laten werken in hun optimale freq.band maar ook
om veeal de impedantie te lineariseren en faseverdraaien (deels) te compenseren.

Bovenstaande i.c.m. het rendement v/d speaker zou dan theoretisch moeten leiden tot de keuze

van een ideale versterker, welke bij de LS goed zou matchen. (vermogen, stabiliteit, tegenkoppeling/dempingsfactor)

In de praktijk wordt m.i.z. de soep niet zo heet gegeten, is het alleen maar dat onze oortjes geen gehoorinstrumenten
zijn en niet iedereen over gouden oortjes beschikt

Zie  http://www.high-endforum.nl/topic/14649-versterker-meten-klankkwaliteit/

Edited by VANZOMERENG

Denk dat je hier een flinke vergissing maakt. Een goede breedbander mist hooguit wat tophoog wat je vaak niet eens hoort. Heb je wel eens een goede breedbander gehoord? Ik speel er mee maar wil nooit meer terug naar twee of meerweg systemen. Die hebben vaak nog heel wat andere problemen waarvoor compromissen moeten worden gesloten.

Een breedbander is een compromis, evenals een meerwegsysteem.

Welk compromis voor jouw het fijnste is.... puur persoonlijk en wellicht afhankelijk van jouw luistergedrag/gevoeligheid

Wel meen ik te bespeuren in de markt, daar waar vroeger wat vaker naar 3-weg-systemen werd gegrepen, met 3-drivers

waarvan 1 flinke woofer, er tegenwoordig vaker 2-weg systemen (of soms ook 2,5-weg) worden toegepast en dan met meerdere

gelijke drivers voor laag/mid + tweeter.   Of dit puur vanuit klankmatige redenen is ingegeven of wellicht vanuit esthetische overwegingen

(slankere speakerkasten) weet ik niet ?

Mijn voorkeur gaat uit naar slanke zuilen, 2-weg systemen en meerdere gelijke drivers voor laag/mid  zoals een Dynaudio Focus 260 :D

Conceptueel het meest elegant is voor mij passieve filters voor de eindtrappen in een actief systeem.

Dat filteren voor de eindversterker bepaalde voordelen heeft (voorspelbare belasting etc) is duidelijk. Maar waarom is passief eigenlijk beter dan actief (zelfs als goed uitgevoerd)? Geven active elementen (trasistoren) veel bijeffecten?

Geven active elementen (trasistoren) veel bijeffecten?

Eerder bijgeloof misschien? ..... :D Bij de vergelijkingen die ik daarmee gehoord heb gaat dat erg goed tussen laag en mid/hoog.  Maar tussen midden en tweeter klinkt een filter achter de versterker op e.o.a. manier natuurlijker dan een filter voor de versterker en mid en tweet apart op een versterker.

Eerder bijgeloof misschien? ..... :D Bij de vergelijkingen die ik daarmee gehoord heb gaat dat erg goed tussen laag en mid/hoog.  Maar tussen midden en tweeter klinkt een filter achter de versterker op e.o.a. manier natuurlijker dan een filter voor de versterker en mid en tweet apart op een versterker.

Daar zijn ze bij Daudio ook achter gekomen. En dat klinkt echt wel goed hoor.

Groet,

Leobus

Wel meen ik te bespeuren in de markt, daar waar vroeger wat vaker naar 3-weg-systemen werd gegrepen, met 3-drivers

waarvan 1 flinke woofer, er tegenwoordig vaker 2-weg systemen (of soms ook 2,5-weg) worden toegepast en dan met meerdere

gelijke drivers voor laag/mid + tweeter.   Of dit puur vanuit klankmatige redenen is ingegeven of wellicht vanuit esthetische overwegingen

(slankere speakerkasten) weet ik niet ?

Mijn speakers zijn ook 2,5-weg, met twee 20cm woofers voor laag en mid en een (hoorn)tweeter voor hoog, met een kantelfrequentie van 1500Hz. Waarom dat is gedaan, weet ik niet, maar in dit geval in ieder geval niet om slankere speakerkasten te krijgen... :D

Eerder bijgeloof misschien? ..... :D

Oh vast wel.

Op welke manier je ook filtert, passief voor of achter de versterker, actief, het maakt voor de fysica niets uit, de problematiek blijft in alle gevallen het zelfde. Actieve oplossingen hebben de schijn dat er meer kan waar dat niet zo is en leveren met name bij hogere order filters meer vervorming. Dat ligt niet zozeer aan de keuze van de electronica maar is inherent aan het concept en je moet het ook weer niet zo zien dat er dus ineens alleen maar vervormde bagger uit komt, integendeel er zijn heel veel voorbeelden van zeer fraaie volledig aktief uitgevoerde systemen.

Eigenlijk had ik op het gebied van aktieve speakers wel veel meer in de markt verwacht, nu met de ruime beschikbaarheid van zeer betaalbare goede schakelende versterkers. Lijkt me ideaal voor het "midden segment" digitale bron/vv en twee speakers, klaar. Beetje a la Kef X300A maar dan met externe DAC.

Passief voor de eindtrap is eigenlijk alleen maar bij zelfbouw te realiseren of commercieel als totaal concept. Effe een componentje in de keten wisselen is er niet meer bij. En ja, de omstandigeheden waarin het filter moet werken is wat "stabieler", filteronderdelen zijn ook wat kleiner.

Digitaal is mogelijk een uitzondering, heb ik nooit echt bekeken.

Klopt Duck, Jeroen van DA en ik zijn het w.d.b. roerend eens, al is hun OB concept niet mijn ding. De speakers worden nu eenmaal via een passief filter vanuit een anderssoortige bronimpedantie aangestuurd dan direct vanuit de versterker en daar reageren speaker units klankmatig op.

Dat je in de High-End hoek zo weinig actief gefilterde systemen ziet is al eens eerder aan de orde geweest. Bij een actief systeem zijn speaker en versterker onlosmakelijk 1 geheel. Dat wil de klant meestal niet, die wil de speakers en versterkers apart kunnen kiezen.

Edited by Pjotr

De speakers worden nu eenmaal via een passief filter vanuit een anderssoortige bronimpedantie aangestuurd dan direct vanuit de versterker en daar reageren speaker units klankmatig op.

Ook de versterker reageert steeds anders op de last (lees   type luidsprekers)

Ook nu, is het me na dagen lang researchwork gelukt om speciaal voor alle forumleden hier, de moeder aller links te vinden

m.b.t. de "klank"  van een versterker, hoe dit te meten is en tot stand komt, met inachtneming v/d aangesloten luidsprekers....

Echter met 1 maar... je moet de duitse taal wel machtig zijn

http://www.burosch.d...2012-klang.html

..........

Ook nu, is het me na dagen lang researchwork gelukt om speciaal voor alle forumleden hier, de moeder aller links te vinden

m.b.t. de "klank"  van een versterker, hoe dit te meten is en tot stand komt, met inachtneming v/d aangesloten luidsprekers....

Echter met 1 maar... je moet de duitse taal wel machtig zijn

http://www.burosch.d...2012-klang.html

Dat is een mooi verhaal. Wat ze daar doen is proberen te meten wat je hoort. Prima in technische zin. Het zegt echter helemaal niets over wat je hoort a.d.h. van meetgegevens.

Dat is een mooi verhaal. Wat ze daar doen is proberen te meten wat je hoort. Prima in technische zin. Het zegt echter helemaal niets over wat je hoort a.d.h. van meetgegevens.

Klopt...     geeft echter wel inzicht in de wisselwerking tussen versterker en (complexe) last + mogelijke verklaring in het

eindresultaat, echter zegt niks niks over de afzonderlijke klanksignatuur v/e speaker en de afzonderlijke klanksignatuur

v/e versterkeren hoe deze opgeteld qua klank wordt ervaren.

Niettemin beschikken consumenten niet over deze wetenschap en meetapparatuur en zal de goede match tussen

amp- en LS een een kwestie zijn van try-and-error. (gehoormatig)

Op zich niet verkeerd, uiteindelijk beslis je toch met je eigen oren... maar enige wetenschap vooraf maak je zoektocht

wel sneller en effectiever en brengt wellicht bepaalde keuze aan het licht (shortlist van combinaties) waar je zelf

zo snel niet zelf ff op gekomen was :o

Er schijnen wel een zeer beperkt  aantal versterkers te zijn, waarbij je de dempingsfactor kan instellen op

meerdere standen en waarbij je dan afhankelijk v/d aangesloten LS, zelf gehoormatig het beste

compromis voor jezelf kan bepalen.    Waarbij globaal wordt gesteld dat bij LS met een vlakke impedantie-

karakteristiek, kan worden volstaan met een lagere dempingsfactor