TL 200 Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 (edited) Naar aanleiding van het gesprek wat in dit topic begon: http://www.high-endforum.nl/topic/14642-denk-dat-er-meer-sap-in-moet/V gaan we hier verder praten over de filters . Idealiter worden ze natuurlijk niet gebruikt want je wilt de signaalweg zo kort en schoon mogelijk houden. Elke ingreep, elke component heeft zijn invloed waar soms ook nog weer voor gecorrigeerd moet worden. Denk hierbij o.a. aan fasedraaiïngen. Ik ontkom met mijn 4-wegsysteem niet aan het gebruik van filters, 3 kantelpunten: 400Hz, 3kHz en 10 kHz. Voor zover ik weet 18dB per octaaf, 3' orde Butterworth-configuratie. Edited 21 februari 2015 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 (edited) Yep Maar er zijn vele wegen, die naar Rome leiden en uiteindelijk komen we allemaal aan. Bij Spekstenen nauwelijks filtering en bij speakers waarbij met keramische units wordt gewerkt, zijn zeer steile filters noodzakelijk om brake-up van de drivers te voorkomen of de zaak zelfs heel te houden Zie o.a. op de site van Gauder Akustik (voorheen Isophon...toch geen kleine jongen op luidsprekergebied) Scheidingsfilters met 50db/oktaaf ! http://www.gauderakustik.com Om Spido ff voor te zijn Vele wegen leiden naar Rome maar er kan maar 1 route, de kortste zijn en dat is Perfect Performer Route Edited 21 februari 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Om Spido ff voor te zijn Vele wegen leiden naar Rome maar er kan maar 1 route, de kortste zijn en dat is Perfect Performer Route Maar een andere kan sneller zijn, of een mooiere route. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 februari 2015 Author Report Share Posted 21 februari 2015 Maar een andere kan sneller zijn, of een mooiere route. Ja met mooi gekleurde landschappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 (edited) Het maakt mij geen drol uit als het resultaat maar goed is. En wat is goed? Goed is niet perfect. Er zijn maar weinig concepten die het zonder filter kunnen. Edited 21 februari 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 februari 2015 Author Report Share Posted 21 februari 2015 Breedbanders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Breedbanders? Breedbanders zijn vaak minder breedbandig dan je hoopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 februari 2015 Author Report Share Posted 21 februari 2015 Daarom heb ik ze niet. Ik wil wel een hoog hoog en een royaal laag. Heb nu 36 Hz bij 0 dB en 20 bij -8. Da's wel genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Breedbanders zijn vaak minder breedbandig dan je hoopt. Denk dat je hier een flinke vergissing maakt. Een goede breedbander mist hooguit wat tophoog wat je vaak niet eens hoort. Heb je wel eens een goede breedbander gehoord? Ik speel er mee maar wil nooit meer terug naar twee of meerweg systemen. Die hebben vaak nog heel wat andere problemen waarvoor compromissen moeten worden gesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 februari 2015 Report Share Posted 21 februari 2015 Maar een andere kan sneller zijn, of een mooiere route. Misschien wil je helemaal niet naar Rome (zeker nu niet...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Het maakt mij geen drol uit als het resultaat maar goed is. En wat is goed? Goed is niet perfect. Er zijn maar weinig concepten die het zonder filter kunnen. Hier heb je er zo een die het met alleen een C in het hoog af kan. Erg mooie speaker overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 De luidspreker is zelf al een filter, daarmee ontkom je dus nooit aan al die "slechte" dingen die een filter introduceren. Een kast is een filter, een basreflexpijp is een filter etc. Als je een filter voor een filter hangt krijg je vanzelf een hogere orde filter waarbij de kans heel groot is dat het suboptimaal is in gedrag. Conceptueel het meest elegant is voor mij passieve filters voor de eindtrappen in een actief systeem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 (edited) M.i.z. moet je kijken naar de samenhang/synergie tussen LS en AMP Scheidingsfilters zijn er om, de drivers te laten werken in hun optimale freq.band maar ookom veeal de impedantie te lineariseren en faseverdraaien (deels) te compenseren. Bovenstaande i.c.m. het rendement v/d speaker zou dan theoretisch moeten leiden tot de keuze van een ideale versterker, welke bij de LS goed zou matchen. (vermogen, stabiliteit, tegenkoppeling/dempingsfactor) In de praktijk wordt m.i.z. de soep niet zo heet gegeten, is het alleen maar dat onze oortjes geen gehoorinstrumentenzijn en niet iedereen over gouden oortjes beschikt Zie http://www.high-endforum.nl/topic/14649-versterker-meten-klankkwaliteit/ Edited 22 februari 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Denk dat je hier een flinke vergissing maakt. Een goede breedbander mist hooguit wat tophoog wat je vaak niet eens hoort. Heb je wel eens een goede breedbander gehoord? Ik speel er mee maar wil nooit meer terug naar twee of meerweg systemen. Die hebben vaak nog heel wat andere problemen waarvoor compromissen moeten worden gesloten. Een breedbander is een compromis, evenals een meerwegsysteem. Welk compromis voor jouw het fijnste is.... puur persoonlijk en wellicht afhankelijk van jouw luistergedrag/gevoeligheid Wel meen ik te bespeuren in de markt, daar waar vroeger wat vaker naar 3-weg-systemen werd gegrepen, met 3-drivers waarvan 1 flinke woofer, er tegenwoordig vaker 2-weg systemen (of soms ook 2,5-weg) worden toegepast en dan met meerdere gelijke drivers voor laag/mid + tweeter. Of dit puur vanuit klankmatige redenen is ingegeven of wellicht vanuit esthetische overwegingen (slankere speakerkasten) weet ik niet ? Mijn voorkeur gaat uit naar slanke zuilen, 2-weg systemen en meerdere gelijke drivers voor laag/mid zoals een Dynaudio Focus 260 Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Mijn systeem heeft wat weg van een breedbander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Conceptueel het meest elegant is voor mij passieve filters voor de eindtrappen in een actief systeem. Dat filteren voor de eindversterker bepaalde voordelen heeft (voorspelbare belasting etc) is duidelijk. Maar waarom is passief eigenlijk beter dan actief (zelfs als goed uitgevoerd)? Geven active elementen (trasistoren) veel bijeffecten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Geven active elementen (trasistoren) veel bijeffecten? Eerder bijgeloof misschien? ..... Bij de vergelijkingen die ik daarmee gehoord heb gaat dat erg goed tussen laag en mid/hoog. Maar tussen midden en tweeter klinkt een filter achter de versterker op e.o.a. manier natuurlijker dan een filter voor de versterker en mid en tweet apart op een versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Eerder bijgeloof misschien? ..... Bij de vergelijkingen die ik daarmee gehoord heb gaat dat erg goed tussen laag en mid/hoog. Maar tussen midden en tweeter klinkt een filter achter de versterker op e.o.a. manier natuurlijker dan een filter voor de versterker en mid en tweet apart op een versterker. Daar zijn ze bij Daudio ook achter gekomen. En dat klinkt echt wel goed hoor. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 Wel meen ik te bespeuren in de markt, daar waar vroeger wat vaker naar 3-weg-systemen werd gegrepen, met 3-drivers waarvan 1 flinke woofer, er tegenwoordig vaker 2-weg systemen (of soms ook 2,5-weg) worden toegepast en dan met meerdere gelijke drivers voor laag/mid + tweeter. Of dit puur vanuit klankmatige redenen is ingegeven of wellicht vanuit esthetische overwegingen (slankere speakerkasten) weet ik niet ? Mijn speakers zijn ook 2,5-weg, met twee 20cm woofers voor laag en mid en een (hoorn)tweeter voor hoog, met een kantelfrequentie van 1500Hz. Waarom dat is gedaan, weet ik niet, maar in dit geval in ieder geval niet om slankere speakerkasten te krijgen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Eerder bijgeloof misschien? ..... Oh vast wel. Op welke manier je ook filtert, passief voor of achter de versterker, actief, het maakt voor de fysica niets uit, de problematiek blijft in alle gevallen het zelfde. Actieve oplossingen hebben de schijn dat er meer kan waar dat niet zo is en leveren met name bij hogere order filters meer vervorming. Dat ligt niet zozeer aan de keuze van de electronica maar is inherent aan het concept en je moet het ook weer niet zo zien dat er dus ineens alleen maar vervormde bagger uit komt, integendeel er zijn heel veel voorbeelden van zeer fraaie volledig aktief uitgevoerde systemen. Eigenlijk had ik op het gebied van aktieve speakers wel veel meer in de markt verwacht, nu met de ruime beschikbaarheid van zeer betaalbare goede schakelende versterkers. Lijkt me ideaal voor het "midden segment" digitale bron/vv en twee speakers, klaar. Beetje a la Kef X300A maar dan met externe DAC. Passief voor de eindtrap is eigenlijk alleen maar bij zelfbouw te realiseren of commercieel als totaal concept. Effe een componentje in de keten wisselen is er niet meer bij. En ja, de omstandigeheden waarin het filter moet werken is wat "stabieler", filteronderdelen zijn ook wat kleiner. Digitaal is mogelijk een uitzondering, heb ik nooit echt bekeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 (edited) Klopt Duck, Jeroen van DA en ik zijn het w.d.b. roerend eens, al is hun OB concept niet mijn ding. De speakers worden nu eenmaal via een passief filter vanuit een anderssoortige bronimpedantie aangestuurd dan direct vanuit de versterker en daar reageren speaker units klankmatig op. Dat je in de High-End hoek zo weinig actief gefilterde systemen ziet is al eens eerder aan de orde geweest. Bij een actief systeem zijn speaker en versterker onlosmakelijk 1 geheel. Dat wil de klant meestal niet, die wil de speakers en versterkers apart kunnen kiezen. Edited 23 februari 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 De speakers worden nu eenmaal via een passief filter vanuit een anderssoortige bronimpedantie aangestuurd dan direct vanuit de versterker en daar reageren speaker units klankmatig op. Ook de versterker reageert steeds anders op de last (lees type luidsprekers) Ook nu, is het me na dagen lang researchwork gelukt om speciaal voor alle forumleden hier, de moeder aller links te vinden m.b.t. de "klank" van een versterker, hoe dit te meten is en tot stand komt, met inachtneming v/d aangesloten luidsprekers.... Echter met 1 maar... je moet de duitse taal wel machtig zijn http://www.burosch.d...2012-klang.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 .......... Ook nu, is het me na dagen lang researchwork gelukt om speciaal voor alle forumleden hier, de moeder aller links te vinden m.b.t. de "klank" van een versterker, hoe dit te meten is en tot stand komt, met inachtneming v/d aangesloten luidsprekers.... Echter met 1 maar... je moet de duitse taal wel machtig zijn http://www.burosch.d...2012-klang.html Dat is een mooi verhaal. Wat ze daar doen is proberen te meten wat je hoort. Prima in technische zin. Het zegt echter helemaal niets over wat je hoort a.d.h. van meetgegevens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Dat is een mooi verhaal. Wat ze daar doen is proberen te meten wat je hoort. Prima in technische zin. Het zegt echter helemaal niets over wat je hoort a.d.h. van meetgegevens. Klopt... geeft echter wel inzicht in de wisselwerking tussen versterker en (complexe) last + mogelijke verklaring in het eindresultaat, echter zegt niks niks over de afzonderlijke klanksignatuur v/e speaker en de afzonderlijke klanksignatuur v/e versterkeren hoe deze opgeteld qua klank wordt ervaren. Niettemin beschikken consumenten niet over deze wetenschap en meetapparatuur en zal de goede match tussen amp- en LS een een kwestie zijn van try-and-error. (gehoormatig) Op zich niet verkeerd, uiteindelijk beslis je toch met je eigen oren... maar enige wetenschap vooraf maak je zoektocht wel sneller en effectiever en brengt wellicht bepaalde keuze aan het licht (shortlist van combinaties) waar je zelf zo snel niet zelf ff op gekomen was Er schijnen wel een zeer beperkt aantal versterkers te zijn, waarbij je de dempingsfactor kan instellen op meerdere standen en waarbij je dan afhankelijk v/d aangesloten LS, zelf gehoormatig het beste compromis voor jezelf kan bepalen. Waarbij globaal wordt gesteld dat bij LS met een vlakke impedantie- karakteristiek, kan worden volstaan met een lagere dempingsfactor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 februari 2015 Report Share Posted 24 februari 2015 http://www.burosch.d...2012-klang.html Doet me denken aan wat Bob Carver deed; Een black boxed versterker doormeten en op basis daarvan een versterker met de dezelfde klankmatige eigenschappen bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now