Jump to content

dragonfly en chordetta

carl
 Share

Recommended Posts

Heeft iemand deze DACs wel eens met elkaar vergeleken. Voor mijn streaming plannen zit ik een beetje te twijfelen. Koop ik een Audioguest Dragonfly voor weinig geld en ga vandaar eventueel verder zoeken als streaming me bevalt of koop ik gelijk iets goeds zoals een Chord Chordette. Klinken die DACs net zo verschillend als elementen of phonotrappen?

Edited by carl

Ik wilde Gerald al een mailtje sturen Onno. Ik heb de streaming nog niet op orde maar het komt eraan.ik laat het horen.

Edited by carl

Weet je wat het punt is Stef, ik heb geen ervaring met streaming USB kabels en noem maar op. Misschien is het verstandig een referentiepunt te kiezen van onweersproken kwaliteit voor niet te veel geld en van daaruit een nog betere balans te zoeken ( of niet). Die Audioquest kan ik altijd wel kwijt bijvoorbeeld aan zoonlief.

Ifi heeft overigens een erg goede naam. Heb jij een idee wat de Nano of Micro doet in vergelijking met andere DAC's?

Edited by carl

Weet je wat het punt is Stef, ik heb geen ervaring met streaming USB kabels en noem maar op. Misschien is het verstandig een referentiepunt te kiezen van onweersproken kwaliteit voor niet te veel geld en van daaruit een nog betere balans te zoeken ( of niet). Die Audioquest kan ik altijd wel kwijt bijvoorbeeld aan zoonlief.

Ifi heeft overigens een erg goede naam. Heb jij een idee wat de Nano of Micro doet in vergelijking met andere DAC's?

Hey Carl,

Je haalt veel "toepassingsgebieden" door elkaar wat stream en dac's betreft. Is een beetje het gevoel dat je mij geeft Carl ;)

Stream via de hifi

Hoe je de files naar je DAC brengt laat ik eventjes in het midden, daar is al genoeg over geschreven en verteld.

We vertrekken van een digitale file die je aanbiedt aan je DAC die het dan op zn beurt doorgeeft aan je versterker

Hier wil je echt een goede DAC voor Carl, ik denk dat de meesten het hierover eens zijn.

Dragonfly, Ifi-nano en consoorten (te gebruiken met hoofdtelefoon)

Deze worden ingezet om, zoals in het verslag staat dat Onno postte, te gebruiken als je muziek beluistert via de laptop, telefoon, mp3speler etc.

Je slaat deze aan op 1 van bovenstaande spelers en daar plug je dan je hoofdtelefoon in of de welbekende oortjes. Op die manier krijg je voor weinig geld toch een mooi acceptabel geluid.

Mensen kijken al eens naar een serie of film op de laptop, al dan niet voorzien van een groter scherm, en dan is zo'n plug en play dacje die het geluid opwaardeert echt een mooie meerwaarde.

Zelf ga ik de Ifinano aanschaffen. De mensen die ik ken verkozen Ifi boven Dragonfly maar dat moet ieder voor zich uitmaken en ondervinden

Edited by stefk

Het beste lijkt me een streaming device te kopen Stef en dan eerst de Audioquest van Onno te proberen. Ik zal ook nog eens naar Ifi kijken. Het is in principe puur voor muziek en hoofdtelefoons luister ik niet naar.

Carl hoi

Persoonlijk denk ik dat je teleurgesteld gaat zijn van de mindere kwaliteit van de dac als je een streaming device met ingebouwde dac koopt genre sonos of cabasse ...

Je eisen, als ik het zo mag stellen, liggen terecht hoog, dan neem je geen vrede met zo'n dacje.

Starten met zo'n device is natuurlijk een fijne start, zo zie je of streaming iets voor je kan betekenen en dan kan je nog beslissen of je een losse dac koopt of een highend streamer met dac

Wat dat betreft was het mijn idee ook om met een simpele PC te beginnen en daar het €17,- euro dacje achter dat ik je heb laten horen.

Dit geeft al een heel behoorlijk resultaat en kan voor betrekkelijk weinig geld gebouwd worden.

Dit is dan je basis systeem om mee te starten.

Merk je dan dat je het vaak gebruikt en wil je het de heledag aan hebben dan kan je investeren in een energie zuinigere PC en wil je beter geluid dan begin je met het upgraden van je Dac.

Natuurlijk kan je ook gelijk gaan voor een veel betere Dac maar dan zal je wel echt veel better moeten om een beetje beter geluid te krijgen dan met het dingetje wat ik heb laten horen. De beste investering voor die Dac zou zijn een USB/spdif converter zo als de hiface.

Dan zal je met een hele beste Dac moeten komen om die te overtreffen.

Ik heb de dragonfly een tijdje mogen lenen. Zeker niet slecht, maar vooral in de huiskamer installatie gebruikt. Aan een hiface heb je alleen wat, wanneer er een goede DAC met spdif aansluiting is. Om te starten voldoet een Behringer externe geluidskaart van 25 euro prima. Dan kun je wennen aan digitaal draaien en kijken of het iets voor je is. Daarna ga je uitzoeken wat voor jouw de beste oplossing is. Het kan zeer simpel, met een laptop en een goede DAC. T/m een streaming oplossing met servers, backup mogelijkheden, streamers, enz.

Edited by Hans van Liempd

Wat mij steeds weerhoudt van streamen is het digitale gepruts wat ik absoluut niet leuk vind. Hetzelfde geldt voor de eerdere plannen om een computer in de kelder te zetten vanwege het geluid van de harde schijf. Daarom kom ik eigenlijk steeds weer terug op een macmini: klein, stil en zeer gebruiksvriendelijk. Een vriend van mij speelt daarmee op een serieuze installatie met een Hegel DAC.Heb het weekend op zijn advies nog eens die artikelen op Art's Excellence gelezen. Ze verkopen zelf geen Macs maar zijn er zelf wel weg van. Ook op internet veel enthousiaste reacties.

De DAC wil ik dit jaar verder weinig geld aan uitgeven. Houd ik gereserveerd voor een phono stage.Die DAC van George lijkt me wel wat en ik ga zeker de Dragonfly van Onno proberen. Proberen kost geen geld en ook daar enthousiaste gebruikers.

Edited by carl

Apple is inderdaad voor mensen die hun PC als gebruiksvoorwerp zien. Je kunt er mee wat Apple wil, niet meer. Of het wordt een heel dure aangelegenheid.

Een Windows PC is meer naar je hand te zetten. Dit hoeft natuurlijk niet. Maar er zijn al snel computerfreaks die je toch weer een of andere wijziging, softwarepakket of instelling aanpraten. En dan begint het gedonder.

Dac's zijn er vanaf een paar euro tot € 50.000,- en meer. We hebben op de audioclub vorig jaar een vergelijk tussen goedkope en dure dac's gedaan. Hier het verslag:

http://www.aob-hifi.nl/club.htm#Leden_voor_leden_2014

Edited by Hans van Liempd

Ik zou toch gewoon met een 2de hands sqeeuzebox beginnen. Zeker als het voornamelijk om internetradio gaat en je geen NAS of servetje met harde schijf hebt draaien. Een enkelvoudige NAS (Nas met 1 harde schijf) kost ook niet de wereld. Appje op je tablet en gaan met de geit.

BTW Charles, als je je sjaal zoekt, die heb ik in de auto liggen.

Apple is inderdaad voor mensen die hun PC als gebruiksvoorwerp zien. Je kunt er mee wat Apple wil, niet meer. Of het wordt een heel dure aangelegenheid.

Een Windows PC is meer naar je hand te zetten. Dit hoeft natuurlijk niet. Maar er zijn al snel computerfreaks die je toch weer een of andere wijziging, softwarepakket of instelling aanpraten. En dan begint het gedonder.

Precies: geen gedonder met Apple ;-)

Overigens hoeft het geen splinternieuwe te zijn, een mac mini van 3 jr geleden is prima voor muziek & video. 

Alleen dat crApple halsstarrig vasthoudt aan het cd-formaat. Je hangt vast aan I-Tunes (wat je eigenlijk al helemaal niet wil) en die zet alles automatisch om naar 16b/44.1kHz. Heb je eindelijk een aantal HD tracks, maakt crApple er dus weer doodleuk 16b/44.1kHz van. Wil je dat niet, moet je bij crApple heel wat meer toeren uithalen dan bij een Vensters machine. Bovendien kun je in alle Ramen OS het zo maken dat je alleen dat kunt wat je wil.

Flac op Apple schijnt ook niet 123 mogelijk te zijn. Wanneer er op de audioclub een lid een muziekstukje aan bied om te draaien, is dat 9 van de 10 keer een flacje. Ik denk dus dat flac zo'n beetje de standaard is binnen streaming. Appel verzint dan weer zoiets als alac.

Alleen dat crApple halsstarrig vasthoudt aan het cd-formaat. Je hangt vast aan I-Tunes (wat je eigenlijk al helemaal niet wil) en die zet alles automatisch om naar 16b/44.1kHz. Heb je eindelijk een aantal HD tracks, maakt crApple er dus weer doodleuk 16b/44.1kHz van. Wil je dat niet, moet je bij crApple heel wat meer toeren uithalen dan bij een Vensters machine. Bovendien kun je in alle Ramen OS het zo maken dat je alleen dat kunt wat je wil.

Apple heeft helemaal niks met cd-formaat, alles wordt omgezet naar apple lossless formaat (alac, vrijwel identiek aan flac) en kan alle sample rates aan. iTunes kan idd geen flac afspelen, maar zo heel lastig is dat niet. XLD zet alle flac files (en CDs) om naar alac (dat kan evengoed 24/192 oid zijn) en voegt ze dan automatisch toe aan iTunes. Naast iTunes draait bij mij Amarra, die schakelt onder het spelen automatisch naar de juiste samplefrequentie (44.1/48/88.2/96/192).  HDtracks en geripte SACDs klinken fantastisch. 

Het is maar wat je gewend bent. Qua gebruikersvriendelijkheid en stabiliteit ben ik veel gelukkiger met Apple. En iTunes is zo beroerd nog niet met een paar leuke en nuttige extra's zoals bediening via de smartphone, airplay, playlists, genius (geniaal inderdaad) en synchroniseren met mn iPod. In windows ben je dan toch een hele tijd aan het klooien voordat je al die functionaliteit bij elkaar hebt en dan is het nog een tamelijk gammele houtje-touwtje bende. 

En met die Apple-flappen ( :D) valt het ook wel mee. Mn 1e mac mini kocht ik voor €400 en verkocht ik 3 jaar later voor €250. 

Dac's zijn er vanaf een paar euro tot € 50.000,- en meer. We hebben op de audioclub vorig jaar een vergelijk tussen goedkope en dure dac's gedaan. Hier het verslag:

http://www.aob-hifi.nl/club.htm#Leden_voor_leden_2014

En Daphile wat op linux draait is voor mensen die helemaal niet met een os of onderhoud en updates bezig willen zijn.

Simpel weg om dat het niet kan.

Het is enkel gebouwd om muziek af te spelen meer niet.