Jeroen Bakker Posted 22 februari 2015 Report Share Posted 22 februari 2015 (edited) Voor een vriend van mij, Robin, heb ik een vraag voor jullie. Op dit moment heeft hij een blu ray speler van Cambridge, de Azure 751. Hij wil graag verbeteren op het gebied van de audio kwaliteiten. Op dit moment spelen er twee opties, 1) investeren in een Primare bd 32 mk2, of 2) investeren in een DAC, (Robin denkt dan bv aan Audio Research of Primare, maar anderzins kan ook). A) Hebben jullie ervaring met blu ray spelers die qua geluid werden verbeterd door een DAC? B ) En wat voor DAC zou de voorkeur genieten? Zijn audioset bestaat uit Krell voor- en eindversterker, Wilson Audio speakers en Transparent interlink en speakercables. Edited 22 februari 2015 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Een goede DAC is altijd een prima investering. Mocht het met de blu ray niet optimaal werken, kun je altijd nog een andere CD speler/loopwerk gebruiken. Bovendien is streaming dan een stap dichterbij. CD spelen is er dan al snel niet meer bij. DAC's zijn er te kust en te keur en is vooral een kwestie van smaak en budget. Ik ben erg tevreden met m'n Pink Faun DAC 3.24. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Oppo overwegen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 23 februari 2015 Author Report Share Posted 23 februari 2015 (edited) Oppo overwegen? Stefk, de Oppo en de Cambridge verschillen niet heel erg veel. Ze gebruiken elkaars techniek. En het geluid moet echt wel een heel stuk verbeterd worden. Edited 23 februari 2015 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 23 februari 2015 Author Report Share Posted 23 februari 2015 (edited) Hans, streaming ligt niet binnen het interesse gebied van Robin en mij, wij nog echt van de CD's, al zijn de pure audio blu ray's aan een ware opmars begonnen, en wij zijn daar behoorlijk positief over. Dat is ook één van de redenen dat Robin graag de geluidskwaliteit van zijn blu rau speler wil verbeteren. Qua beeld heeft hij op het moment (nog) niets te klagen en met 4K en 8K in het vooruitzicht is investeren in een speler die over een paar jaar weer vervangen moet worden weggegooid geld. Daarnaast zijn blu ray spelers qua kwaliteit op beeld gebied behoorlijk ontwikkeld maar op geluidsgebied blijven ze wat achter. Daarnaast is het één zelden samen met het ander in één product beiden op hoog niveau. Voor zover wij kunnen nagaan is eigenlijk alleen de Primare in beide hoogwaardig maar met het oog op wat komen gaat is het eigenlijk al een verouderd product. Vandaar het onderzoerk naar de DAC optie. Natuurlijk is alles een questie van smaak, maar als we daar alles mee zouden af doen blijft er geen ruimte meer over voor meningen die elkaar versterken. Dus kom maar op met die ervaringen. EDIT: De quote van Hans is er afgevallen en ik krijg hem er niet in. Edited 23 februari 2015 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 23 februari 2015 Author Share Posted 23 februari 2015 (edited) · Hidden 23 februari 2015 - Mag deze post weg? Vroeg Jeroen Hidden 23 februari 2015 - Mag deze post weg? Vroeg Jeroen Mag deze post weg? Er ging iets fout maar kan hem zelf niet weghalen. Edited 23 februari 2015 by Jeroen Bakker Link to comment
WanFie Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Zit er op die blu ray spelers een fatsoenlijke digitale uitgang? USB met 24 bits, 192 kHz en DSD ? Anders heb je aan een dac ook weinig. Bij DVD spelers kwam de SPdif aansluiting ook niet verder dan 16bit 44.1kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 23 februari 2015 Author Report Share Posted 23 februari 2015 Volgens mij werken ze met een optische (glasvezel) uitgang en ik mag toch denken dat een DAC wel zo'n ingang kent. Of veronderstel ik nu iets bizars? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 (edited) Zo'n optische aansluiting zit wel vaak op een dac, maar is eigenlijk de slechtste keuze (mijn ervaring). Elektrisch SPdif of USB is beter. Het best is I2s. Van belang is natuurlijk ook, tot welke resolutie werkt de aansluiting. Edited 23 februari 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 23 februari 2015 Author Report Share Posted 23 februari 2015 Bij DVD spelers kwam de SPdif aansluiting ook niet verder dan 16bit 44.1kHz. DVD kon ook geen hogere kwaliteit verwerken, ik meen dat dit door het zgn Redbook (rode lazer)systeem komt de potentie van blu ray is vele malen groter meen ik door het bluebook (blauwe lazer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 DVD kon ook geen hogere kwaliteit verwerken, ik meen dat dit door het zgn Redbook (rode lazer)systeem komt de potentie van blu ray is vele malen groter meen ik door het bluebook (blauwe lazer). OK, maar een SACD speler zou wel hoger kunnen. Maar daar komt toch echt geen DSD uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 23 februari 2015 Author Report Share Posted 23 februari 2015 OK, maar een SACD speler zou wel hoger kunnen. Maar daar komt toch echt geen DSD uit. Ik begrijp niet precies wat je bedoeld. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Ik heb als voorbeeld een Philips DVD963SA. Dit is een DVD speler met SACD mogelijkheid. CD's afspelen gaat natuurlijk ook. Uit de digitale uitgang komt echter alleen maar CD kwaliteit. Wanneer je een SACD afspeelt (is DSD) komt er helemaal geen digitaal signaal uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 (edited) Ik ben niet zo bekend met SA-cd, heb maar en stuk of wat (en geen SA-speler) en daar staat allemaal ook een "gewone" cd-laag op. Heb jij die ook Hans of heb je alleen met een SA-laag? Edited 23 februari 2015 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 (edited) Er wordt beweerd dat dedicated cd-spelers, in het algemeen een betere kwaliteit kunnen bieden dan blue-ray-spelers. Je kunt de kwaliteit v/d blue-ray maar tot een bepaalde hoogte opkrikken met een externe dac maar de zwakke schakel is de laser Dit tot zover de theorie.... maar ga zelfs eens luisteren/vergelijken ? Als ik zo zijn set bekijk lijkt me een dedicated CD-speler, toch wel gerechtvaardigd toch? Desnoods een CD-speler met digitale ingangen, zodat deze ook als externe DAC voor andere bronnen bruikbaar is.(kost vaak geen drol extra... is bijna gemeengoed op vele CD-spelers) Wil je een CD-speler die ook goed SACD kan afspelen en tevens lekker degelijk en zwaar gebouwd zijn, dan denk aan o.a. Yamaha CD-S1000 of CD-S2000 of CD-S2100 of Marantz SA8005 of SA14S of Denon DCD-1520 of DCD-2010 of 2020 Verder is er zoveel keuze van andere merken en zijn er tussen ca. 750 en 1.500 euro ...schitterende spelers te koop ? Wel goed shoppen ? ik ken adressen waarbij de uiteindelijk nieuwprijs 30% onder de geadverteerde adviesprijs ligt !!! Verder schijnt (volgens test STEREOPLAY) de mooie degelijke gebouwde bluy-ray-speler Pioneer BDP-LX58, zeer uitzonderlijk goed ook CD- en SACD af te spelen. Ook hier geldt... vertrouw je eigen oren ! Edited 23 februari 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Hans haalt een paar dingen door elkaar. Als eerste uit en SA speler komt op de digitale uitgang alleen 16/44. Dat is waar maar komt om dat de muziek industrie dit heeft afgesproken met de hardware fabrikanten. Technisch zou het nog wel lukken om het digitale signaal naar buiten te krijgen. Volgende spdif zou alleen 16/44 aankunnen en voor hogere resolutie heb je USB nodig. Ook weer onzin je kunt via spdif tot 24/192 gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Ik ben niet zo bekend met SA-cd, heb maar en stuk of wat (en geen SA-speler) en daar staat allemaal ook een "gewone" cd-laag op. Heb jij die ook Hans of heb je alleen met een SA-laag? Ik heb ongeveer 20 SACD's. Gelukkig allemaal met cd laag. Maar ik zou ze wel highres willen rippen. Maar dat kan alleen met een bepaalde serie PlayStation 3 zonder updates. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Ik heb ongeveer 20 SACD's. Gelukkig allemaal met cd laag. Maar ik zou ze wel highres willen rippen. Maar dat kan alleen met een bepaalde serie PlayStation 3 zonder updates.precies Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Hans haalt een paar dingen door elkaar. Als eerste uit en SA speler komt op de digitale uitgang alleen 16/44. Dat is waar maar komt om dat de muziek industrie dit heeft afgesproken met de hardware fabrikanten. Technisch zou het nog wel lukken om het digitale signaal naar buiten te krijgen. Volgende spdif zou alleen 16/44 aankunnen en voor hogere resolutie heb je USB nodig. Ook weer onzin je kunt via spdif tot 24/192 gaan. Helemaal waar, ik had het dan ook over de dvd963sa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 23 februari 2015 Author Report Share Posted 23 februari 2015 Ik heb als voorbeeld een Philips DVD963SA. Dit is een DVD speler met SACD mogelijkheid. CD's afspelen gaat natuurlijk ook. Uit de digitale uitgang komt echter alleen maar CD kwaliteit. Wanneer je een SACD afspeelt (is DSD) komt er helemaal geen digitaal signaal uit. Mijn ervaring is dat je (bij blu ray spelers) SA functie moet activeren, ik zou mijn oude DVD speler eens van stal moeten halen om te bezien hoe hij het ook-al-weer deed. Wellicht dat dit iets met het uitgaande DSD signaal te maken heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 23 februari 2015 Author Report Share Posted 23 februari 2015 Ik ben niet zo bekend met SA-cd, heb maar en stuk of wat (en geen SA-speler) en daar staat allemaal ook een "gewone" cd-laag op. Heb jij die ook Hans of heb je alleen met een SA-laag? Hybrides, daar heb ik er ook een paar van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 23 februari 2015 Author Report Share Posted 23 februari 2015 Even ter verduidelijking, het gaat er vooral om om de geluidskwaliteit van film, pure audio en concerten (allen op blu ray) te verbeteren. Vanzomereng; ik vind het bijzonder waardevolle opmerking om aan te geven dat de laser van het apparaat de zwakke schakel is, dank je dat nemen we zeker mee in de afweging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 (edited) Even ter verduidelijking, het gaat er vooral om om de geluidskwaliteit van film, pure audio en concerten (allen op blu ray) te verbeteren. Vanzomereng; ik vind het bijzonder waardevolle opmerking om aan te geven dat de laser van het apparaat de zwakke schakel is, dank je dat nemen we zeker mee in de afweging. Zoals ik al aangaf, dit is de theorie.... Neem die Cambridge een keer mee naar een zaak en doe een vergelijk met andere spelers... Die Pioneer BDP-LX88 is dan een mooie kandidaat om mee te beginnen/vergelijken (heeft alleen geen aparte digitale ingangen) Conform test Stereoplay 03/2015 - Zo ver het waard is was de klankkwaliteit v/d CD, SACD, DVD, Blue-ray van deze ca. 1.300 euro dure speler, vergelijkbaar of beter met die van Primare, Electrocompaniet, McinTosch .... maar deze kosten alleen 2,5 tot 5x zo duur ! https://www.youtube.com/watch?v=GCZpZXtDXXM Edited 23 februari 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 februari 2015 Report Share Posted 23 februari 2015 Even ter verduidelijking, het gaat er vooral om om de geluidskwaliteit van film, pure audio en concerten (allen op blu ray) te verbeteren. Ik zou dan toch maar eens serieus naar de OPPO kijken. De Dac die daar in zit is opgebouwd met de Sabre SE9018 chip die op dit moment tot de absolute top hoort. Deze chip vind je met name in de beter dac's terug en is echt heel erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 februari 2015 Report Share Posted 24 februari 2015 (edited) was ook mijn argument George Maar wij hebben ooit bij een vriend 4 Dac's vergeleken allen met de fameuze sabre chip en dat was toch een behoorlijk verschillend resultaat hoor Edited 24 februari 2015 by stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts