Jump to content

DAC op blu ray speler

Jeroen Bakker
 Share

Recommended Posts

tsja Kappa7  dan gooi ik er ook maar een plaatje er tegen aan v/d Pioneer LX-88 :D

By the way, in the Pioneer zitten ook een dubbele Sabre-ES dac maar zegt niet alles over de kwaliteit.

Ik denk dat het analoge deel meer van invloed is op de kwaliteit, dan het digitale deel + dac

Toevallig hier een STEREOPLAY liggen met een test/vergelijk van de LX88 <versus> OPPO105
Qua beeld zeer goed en aan elkaar gewaagd

M.b.t. klank
OPP105 : STEREO ANALOOG 55 punten / ANALOG MULTI 60 punten / HDMI 65
PIONEER: STEREO ANALOOG 60 punten / ### / HDMI 66

Beide voor universeel spelers zeer goede klank, waarbij de PIONEER zeer uitzonderlijk goed
en qua CD-weergave vergelijkbaar is qua niveau met dedicated CD-spelers van ca. 1.500 euro  ohmy.gif
Maar tja... het is maar een test, ....wat zeggen jouw eigen oortjes, hoor jij verschillen op jouw set  notify.gif

LX88 is qua geluid volgens STEREOPLAY  superb en qua prijs onverslaanbaar maar.......

bij de OPPO ook allemaal zeer fraai maar hier is de OPPO ook als externe Dac te gebruiken, heeft meer functies/aansluitingen
en heeft een goede regelbare koptelefoon aansluiting.

Verder zijn beide zeer fraai gebouwd

pio19.jpg

On 23-2-2015 at 12:35, Jeroen Bakker said:

Stefk, de Oppo en de Cambridge verschillen niet heel erg veel. Ze gebruiken elkaars techniek. En het geluid moet echt wel een heel stuk verbeterd worden.

De 751 lijkt wat op de Oppo95, maar die heeft wel een andere DAC (ES9018), De Oppo 105 is wel een maatje groter (en beter wellicht?)

Voor een bd capable speler zou ik zo snel geen betere weten

http://www.theabsolutesound.com/articles/oppo-bdp-105-universal-blu-ray-player-and-dac/

Ingeval van losse DAC de voorkeur heeft zijn er keuzes te over (bomen, bos...)

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Doe mij maar een harde schijf in plaats van welke glimmende schijf dan ook!

Streamen kan wat onpersoonlijk zijn maar voor de rest heeft het alleen maar voordelen.

Dus als je investeert in een goede DAC ben je al een heel eind op weg naar het streamen gebeuren.

Zie het als een Smartphone die de Nokia verdrong.

Edited by goodtube

@goodtube, ik heb nog NOOIT ( :-) ) en ik herhaal nog werkelijk nooit, een audio file de kwaliteit van een CD, laat staan LP, horen benaderen en ik ben toch heel vaak bij demo's geweest o.a. bij Rhapsody. Laatst wel daar een zeer indrukwekkende Naim (mono blokken) gehoord, maar hoewel die dichtbij kwam voldeed dat niet aan mijn muzikale eisen.

Edited by Jeroen Bakker

On 25-3-2015 at 20:33, goodtube said:

Doe mij maar een harde schijf in plaats van welke glimmende schijf dan ook!

Streamen kan wat onpersoonlijk zijn maar voor de rest heeft het alleen maar voordelen.

Dus als je investeert in een goede DAC ben je al een heel eind op weg naar het streamen gebeuren.

Zie het als een Smartphone die de Nokia verdrong.

Doe mijn maar een zwarte of glimmende schijf.  :)

On 25-3-2015 at 21:05, Jeroen Bakker said:

@goodtube, ik heb nog NOOIT ( :-) ) en ik herhaal nog werkelijk nooit, een audio file de kwaliteit van een CD, laat staan LP, horen benaderen en ik ben toch heel vaak bij demo's geweest o.a. bij Rhapsody. Laatst wel daar een zeer indrukwekkende Naim (mono blokken) gehoord, maar hoewel die dichtbij kwam voldeed dat niet aan mijn muzikale eisen.

Kom eens luisteren, ik heb zo'n slechte draaitafel dat streaming al gauw beter is ;)

On 26-3-2015 at 11:52, Hans van Liempd said:

Kom eens luisteren, ik heb zo'n slechte draaitafel dat streaming al gauw beter is ;)

Mijn persoonlijke draaitafel stelt niet veel voor, dus daar vergelijk het ook niet mee, maar de draaitafel in Hilversum (merk en prijs even geen idee) werd wel vergeleken met de Naim Statement (NAC S1 en NAP C1 mono) versterker op nad reference speakers, dus tenzij je een digitaal/stream 'dinges' hebt dat een betere geluidskwaliteit geeft dan deze Naim, die in verhouding tot al het andere digi-dinges, bij benadering het dichtste bij de kwaliteit van de eveneens daar geteste cd speler* komt, vrees ik dat een test weinig overtuigend zal zijn. Overigens is wel leuk om gewoon eens een kijkje bij je te komen nemen en dan een vergelijk te doen met een leuke opname, maar verwacht mij niet te overtuigen.

* dat was bij andere bezoeken met andere apparatuur dus niet helemaal eerlijk. Maar als Robin en ik beiden vinden dat de kwaliteit niet in de buurt komt van wat wij thuis gewend zijn met onze eigen, reeds verouderde, apparatuur dan is er toch wel iets aan de hand. Zo was er eerder een test met een Naim waarbij een stuk van de Carmina Burana werd gedraaid (opname van Chandos records) waarbij het verschil tussen het slagwerk en de stemmen nauwelijks te onderscheiden viel.

Edit: https://www.naimaudio.com/statement

Edited by Jeroen Bakker

On 26-3-2015 at 22:48, Jeroen Bakker said:

Mijn persoonlijke draaitafel stelt niet veel voor, dus daar vergelijk het ook niet mee, maar de draaitafel in Hilversum (merk en prijs even geen idee) werd wel vergeleken met de Naim Statement (NAC S1 en NAP C1 mono) versterker op nad reference speakers, dus tenzij je een digitaal/stream 'dinges' hebt dat een betere geluidskwaliteit geeft dan deze Naim, die in verhouding tot al het andere digi-dinges, bij benadering het dichtste bij de kwaliteit van de eveneens daar geteste cd speler* komt, vrees ik dat een test weinig overtuigend zal zijn. Overigens is wel leuk om gewoon eens een kijkje bij je te komen nemen en dan een vergelijk te doen met een leuke opname, maar verwacht mij niet te overtuigen.

Jeroen...  je bedoelt denk ik TAD reference speaker   (de luxe/dure tak van Pioneer)

Of een platenspeler net zo goed kan klinken als streamer, daar brandt ik mijn knuistjes niet aan,

dit valt onder de discussie Analoog <versus> Digitaal

Hier speelt mijn streamer minstens op het niveau van mijn CD-spelert ?

Verder is het altijd een beetje oppassen om snel deze aparte bronnen met elkaar te vergelijken en te snel conclusies te trekken.

Er spelen veel factoren een rol die m.i.z. snel over het hoofd worden gezien om van een eerlijke, geconditioneerde en representavie

vergelijk te spelen.   

Met streamen, zeker in combinatie met een abbo op een musicdienst, zoals Tidal, Qubuz, gaat een wereld voor je open met een

bijna onuitputtelijke keuze uit miljoenen titels, waarvan zelfs ook vele in Hi-res kwaliteit.

Tel hierbij op, het gebruikersgemak en de diverse functies zoals playlist, favourieten, random-play en je wilt nooit wat anders meer.

Verder kost een goede streamer geen drol, ik bedoel mijn Pioneer N70-A kan ik ook beschouwen als zijnde een zeer goede Dac

waarmee je kunt streamen.   Het meeste geldt zit om toch in de kast, de voedingen en het analoge deel en die kleine enkele

chipsje welke voor de streamingfunctionaliteiten noodzakelijk zijn, kosten de kop, ook niet ! 

TIP VAN DE MAAND !

Dus mocht je eens in de mood zijn om een Dac te kopen, koop dan een streamer/Dac met extra digitale ingangen :)

Edited by VANZOMERENG

On 27-3-2015 at 09:19, VANZOMERENG said:

Jeroen... je bedoelt denk ik TAD reference speaker (de luxe/dure tak van Pioneer)

Of een platenspeler net zo goed kan klinken als streamer, daar brandt ik mijn knuistjes niet aan,

dit valt onder de discussie Analoog <versus> Digitaal

Hier speelt mijn streamer minstens op het niveau van mijn CD-spelert ?

Verder is het altijd een beetje oppassen om snel deze aparte bronnen met elkaar te vergelijken en te snel conclusies te trekken.

Er spelen veel factoren een rol die m.i.z. snel over het hoofd worden gezien om van een eerlijke, geconditioneerde en representavie

vergelijk te spelen.

Met streamen, zeker in combinatie met een abbo op een musicdienst, zoals Tidal, Qubuz, gaat een wereld voor je open met een

bijna onuitputtelijke keuze uit miljoenen titels, waarvan zelfs ook vele in Hi-res kwaliteit.

Tel hierbij op, het gebruikersgemak en de diverse functies zoals playlist, favourieten, random-play en je wilt nooit wat anders meer.

Verder kost een goede streamer geen drol, ik bedoel mijn Pioneer N70-A kan ik ook beschouwen als zijnde een zeer goede Dac

waarmee je kunt streamen. Het meeste geldt zit om toch in de kast, de voedingen en het analoge deel en die kleine enkele

chipsje welke voor de streamingfunctionaliteiten noodzakelijk zijn, kosten de kop, ook niet !

TIP VAN DE MAAND !

Dus mocht je eens in de mood zijn om een Dac te kopen, koop dan een streamer/Dac met extra digitale ingangen :)

TAD, ja vergissing van mijn kant. (schaam)

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat Verschillende bronnen niet goed te vergelijken zijn, maar na vele luister sessies ben ik nog niet overtuigd van de kwaliteit. Overigens niet van de audiobron maar van de afspeelaparatuur.

Dank voor de Tip van de Maand. (misschien rubriekje starten voor (vrije) Tips?)

Edited by Jeroen Bakker