Jeroen Bakker Posted 3 maart 2015 Report Share Posted 3 maart 2015 (edited) Ik vroeg mij af of en zo ja hoe jullie je audio en video archief beheren. Ik bedoel dan natuurlijk niet de fysieke plaatsing maar het administratieve gedeelte. Zelf gebruik ik excel om zo veel mogelijk informatie over mijn audio collectie in op te slaan, maar ik kan een aantal zaken niet goed verwerken. Dat kan aan mijn beperkte kennis van de excel mogelijkheden liggen maar wellicht ook aan de beperkingen van het programma zelf. Op dit moment heb ik simpel weg een lijst met artiest, titels, jaar, archief info, medium en overige opmerkingen. Toch zou ik graag wat meer gegevens verwerken, bv gast artiesten, label info, tracklisting, kruisverwijzingen naar series zoals bv 'James Bond Soundtrack', 'zie ook die artiest' of 'behorende tot die en die reeks'. Tot nog toe wist ik het meeste wel uit mijn hoofd of had ik bij overige opmerking wat geplaatst, maar met over de 1700 gearchiveerde geluidsdragers begint het geheugen wat te roesten en zijn de zoek mogelijkheden niet adequaat. Om nog maar te zweigen over wat nog niet gearchiveerd is, voornamelijk lp's. Hoe doen jullie dit en wat kunnen jullie me aanraden? Edited 3 maart 2015 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 maart 2015 Report Share Posted 3 maart 2015 Daar is excel eigenlijk niet geschikt voor. Het kan wel maar dan moet je met filters gaan werken per kolom. Een programma als access is daar beter geschikt voor maar vergt wat meer kennis van data basses. Overigens zullen er ongetwijfeld al standaard templates zijn die je naar je eigen smaak kunt aanpassen. Google maar eens op muziek database met excel of excess dan vind je een hoop voorbeelden. Deze vond ik zo snel voor je. http://www.muziekdb.nl/v5/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 maart 2015 Report Share Posted 4 maart 2015 (edited) Muziek het best gewoon beluisteren. Is niet bedoeld om te archiveren, tenzij je graag met zulke dingen bezig bent! Als naam, genre en jaar nog niet genoeg zijn; het nut van archiveren is zoooo beperkt. Wanneer raadpleeg je het eigenlijk... Edited 4 maart 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 maart 2015 Report Share Posted 4 maart 2015 Ik heb gister nog even verder zitten lezen maar de database uit mijn link is eigenlijk best mooi. http://www.muziekdb.nl/v5/ Om die te vullen maakt deze ook gebruik van FreeDB of discogs als je dat tenminste wil. Op die manier wordt de meeste info dus automatisch ingevuld. Lijkt me best handig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 4 maart 2015 Report Share Posted 4 maart 2015 http://rateyourmusic.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 maart 2015 Report Share Posted 4 maart 2015 http://rateyourmusic.com/dat is toch wat anders als een database programma waar je je eigen muziek in kan zetten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 maart 2015 Report Share Posted 4 maart 2015 (edited) Hier staat alles gewoon op genre in de kast en op de server. En per genre staan de artiesten dan weer op volgorde. Foto's staan op de server op jaar/datum-evenement. JRiver kan met beide prima overweg. In JRiver heb ik bovendien groepen aangemaakt. Er zijn zoveel genres dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Nu dus per groep (B.v. Jazz, Klassiek, populair enz.). Niks geen database dus. Edited 4 maart 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 maart 2015 Report Share Posted 4 maart 2015 Bij mij staan de platen behoorlijk door elkaar, min of meer op genre, meestal weet ik het wel te vinden. De CDs staan gegroepeerd in Klassiek, Jazz, Overig en dan op alfabet. Behalve, natuurlijk, alle muziek die op mn computer staat, dat is vanzelf keurig gerangschikt, kan ik mijn eigen "ratings" toevoegen en ik kan zoeken op allerlei zoektermen - ideaal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 4 maart 2015 Report Share Posted 4 maart 2015 dat is toch wat anders als een database programma waar je je eigen muziek in kan zetten? Nee hoor, het is een on-line database die gevuld wordt door gebruikers. Ik heb er mijn complete platencollectie in opgeslagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 4 maart 2015 Author Report Share Posted 4 maart 2015 (edited) Hier staat alles gewoon op genre in de kast en op de server. En per genre staan de artiesten dan weer op volgorde. Foto's staan op de server op jaar/datum-evenement. JRiver kan met beide prima overweg. In JRiver heb ik bovendien groepen aangemaakt. Er zijn zoveel genres dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Nu dus per groep (B.v. Jazz, Klassiek, populair enz.). Niks geen database dus. A, maar mijn kast is wat anders dan mijn archief. In mijn kast maak ik onderscheid in: Soundtracks/audioboeken (subsecties: James Bond, Star Trek, Babylon 5), pop/overig, klassiek, Jazz/bluess, JRR Tolkien, verzamelde artiesten en new age. Vervolgens staat alles op alfabetische volgorde op artiest, vervolgens per artiest op chronologische volgorde van oorspronkelijke uitgifte. Mijn archief moet echt een hulpmiddel worden bij vinden van bijzonderheden. Edited 4 maart 2015 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 4 maart 2015 Author Report Share Posted 4 maart 2015 Daar is excel eigenlijk niet geschikt voor. Het kan wel maar dan moet je met filters gaan werken per kolom. Een programma als access is daar beter geschikt voor maar vergt wat meer kennis van data basses. Overigens zullen er ongetwijfeld al standaard templates zijn die je naar je eigen smaak kunt aanpassen. Google maar eens op muziek database met excel of excess dan vind je een hoop voorbeelden. Deze vond ik zo snel voor je. http://www.muziekdb.nl/v5/ Dit is zeker een onderzoekje waard, dank je wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 4 maart 2015 Author Report Share Posted 4 maart 2015 http://rateyourmusic.com/ Dit oogt mij wat aan de rommelige kant. En ik heb niet meteen in de gaten hoe ik mijn collectie kan beheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 4 maart 2015 Report Share Posted 4 maart 2015 Ik heb zelf een relationele database gemaakt in Filemaker. Ideaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 5 maart 2015 Report Share Posted 5 maart 2015 (edited) Jeroen... Bij dit soort vragen, is het altijd van belang: - hoe groot is je collectie ? - wat wil je met deze database ? - zijn er behalve jezelf nog meer gebruikers ? Minder dan 100 cd's --> dan gewoon alles uit je hoofd leren Jij heb ongeveer 1.700 geluiddragers reeds gearchiveerd in Excel (meen ik te lezen) en nog diverse LP's die nog gearchiveerd moeten worden --> hoeveel ? M.i.z. zou Excel wellicht nog prima kunnen voldoen en zeker vanaf MS-Office 2007en je PC redelijk vlot vooruit te branden is ? Vergeet niet, dat je al redelijk wat data/info in Excel heb staan en ga je over naar een andere applicatie, moet je als converteren/uploaden. --> mits dit mogelijk is en jij zelfhier handig genoeg in bent. Alle opties zijn nog open maar ik wil Excel nog niet meteen afserveren Stel je vraag wat je wilt in Excel en we toveren dit forum gewoon om in een IT-helpdesk Was getekend: vanzomereng IT-Consultancy (je kent dat wel, die gasten die meer als 150 euro p/uur kosten) Edited 5 maart 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 5 maart 2015 Report Share Posted 5 maart 2015 (edited) Voorbeeldje in Filemaker. Doe liever alles zelf in plaats van zo'n voorgebakken standaard database. Excel is geen database (veel te beperkt). Edited 5 maart 2015 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 maart 2015 Report Share Posted 5 maart 2015 (edited) Jeroen... Bij dit soort vragen, is het altijd van belang: - hoe groot is je collectie ? - wat wil je met deze database ? - zijn er behalve jezelf nog meer gebruikers ? Minder dan 100 cd's --> dan gewoon alles uit je hoofd leren Jij heb ongeveer 1.700 geluiddragers reeds gearchiveerd in Excel (meen ik te lezen) en nog diverse LP's die nog gearchiveerd moeten worden --> hoeveel ? M.i.z. zou Excel wellicht nog prima kunnen voldoen en zeker vanaf MS-Office 2007 en je PC redelijk vlot vooruit te branden is ? Vergeet niet, dat je al redelijk wat data/info in Excel heb staan en ga je over naar een andere applicatie, moet je als converteren/uploaden. --> mits dit mogelijk is en jij zelf hier handig genoeg in bent. Alle opties zijn nog open maar ik wil Excel nog niet meteen afserveren Stel je vraag wat je wilt in Excel en we toveren dit forum gewoon om in een IT-helpdesk Was getekend: vanzomereng IT-Consultancy (je kent dat wel, die gasten die meer als 150 euro p/uur kosten) Je kunt in access prima een excel blad importeren je hoeft je reeds ingevoerde data dus niet nog eens te doen. Edited 5 maart 2015 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 10 maart 2015 Author Report Share Posted 10 maart 2015 (edited) Jeroen... Bij dit soort vragen, is het altijd van belang: - hoe groot is je collectie ? - wat wil je met deze database ? - zijn er behalve jezelf nog meer gebruikers ? Minder dan 100 cd's --> dan gewoon alles uit je hoofd leren Jij heb ongeveer 1.700 geluiddragers reeds gearchiveerd in Excel (meen ik te lezen) en nog diverse LP's die nog gearchiveerd moeten worden --> hoeveel ? M.i.z. zou Excel wellicht nog prima kunnen voldoen en zeker vanaf MS-Office 2007 en je PC redelijk vlot vooruit te branden is ? Vergeet niet, dat je al redelijk wat data/info in Excel heb staan en ga je over naar een andere applicatie, moet je als converteren/uploaden. --> mits dit mogelijk is en jij zelf hier handig genoeg in bent. Alle opties zijn nog open maar ik wil Excel nog niet meteen afserveren Stel je vraag wat je wilt in Excel en we toveren dit forum gewoon om in een IT-helpdesk Was getekend: vanzomereng IT-Consultancy (je kent dat wel, die gasten die meer als 150 euro p/uur kosten) Beste vanzomereng, dank hier voor. A) momenteel zo'n 1700+ cd's/dvd's/br's actief gearchiveerd. Met nog ca. 300+ lp's te gaan en nog wat 'spul' waarvan ik even geen idee heb. B ) ik wil graag een archief waarin ik kruisverwijzingen kan maken. Ik zal aan de hand van wat voorbeelden illusteren wat ik zoek. Uiteraard op artiest zoeken. Op lied zoeken. Bv The Phantom of the Opera, natuurlijk verschijnt dan de musical van A.L. Webber (of is dat Weber?) maar ook de cover van Dreams of Sanity in duet met Tilo Wolff van Lacrimosa en het gelijknamige lied van Iron Maiden, en het zou helemaal mooi zijn als er een kruisverwijzing gemaakt kon worden naar het nummer Phantom of the Opera Ghost van Iced Earth. Op sessie/gastmuziekant zoeken en alles vinden waar hij/zij aan heeft gewerkt. Dit werkt op twee manieren, eerst heb je de relatief onbekende sessiemuziekant maar soms heb je ook bekende gastmuziekanten die eens met iemand anders een liedje doen, bv David Gilmore (Pink Floyd) die met Atcha (Chriss Jagger, de broer van...) mee doet. Op (klassiek) componist zoeken. Bv Hildegard von Bingen, of Ludwig von Beethoven, maar Henry Manchini of Jerry Goldsmith. Op uitvoerende zoeken. (waarbij met name klassiek en jazz belangrijk zijn) Denk dan aan de Wiener Philharmoniker of the de Nederlandse Opera, maar ook aan Miles Davis of Sting die klassieke werken hebben opgenomen. Op individuele leden van een band kunnen zoeken maar ook de band zelf vinden, bv Roger Waters en Pink Floyd of Lisa Gerrard van Dead can Dance, bijden hebben een aanzienlijk solo werk maar ik wil dan bij het zoeken zowel de band als de artiest vinden, en in het geval van Lisa Gerrard bv ook meteen haar OST's met Hans Zimmerman voor Gladiator. C) ik ben in princiepe de enigste gebruiker, wel ben ik van plan om voor Robin (een vriend van mij) ook zijn complete collectie in te voeren (meer jaren plan), dan praten we ook over zo'n 1700 geluidsdragers, cd's, dvd's, br's. Hij zou ook graag zijn boeken, tijdschriften en films archiveren, maar ik denk niet dat hij dat nog bij leven zal meemaken. ;-) Als we ooit aan zijn collectie beginnen dan ben ik toch de beheerder want hij heeft geen idee van computers. Veel wensen, dat realiseer ik me ook, maar toch zou het kunnen met excell? P.s. Ik werkt nog met een verouderde excell versie, ik weet zo even niet welke, maar dat kan ik nog eve opzoeken als dat nodig mocht zijn. P.s. En dan heb ik nog jaartallen en andere gegevens die ik in wil voeren zoals, tijden, medium, afwijkende plaatsing, zie ook daar en daar etc. Edited 10 maart 2015 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 10 maart 2015 Author Report Share Posted 10 maart 2015 (edited) Voorbeeldje in Filemaker. Doe liever alles zelf in plaats van zo'n voorgebakken standaard database. Excel is geen database (veel te beperkt). Het ziet er mooi uit, maar is het lastig aan te leren en hoe flexibel is het? P.s. Ik zie dat het over de 400 euro kost, niet bepaald een goedkope oplossing. Edited 10 maart 2015 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 10 maart 2015 Report Share Posted 10 maart 2015 @Jeroen. Je moet natuurlijk wel enige ervaring hebben in Filemaker, maar de flexibiliteit is enorm groot. Je kunt alles (doorlopend) aan de eigen wensen aanpassen. Overigens is het eenvoudig om een leeg kopie-bestand te maken die je alleen maar hoeft in te vullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 10 maart 2015 Author Report Share Posted 10 maart 2015 Ik merk dat ik oud begin te worden want ik heb geen idee. Maar begrijp ik het goed dat je een soort template maakt die je keer op keer hergebruik, zeg maar een digitale kaartenbak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 10 maart 2015 Report Share Posted 10 maart 2015 Met Filemaker maak je bijvoorbeeld een relationele database met daarin de kruisverwijzingen die jij bedoelt. Deze database gebruik gebruik je dan voor je eigen collectie. Voor elke item (plaat, cd, dv, br) gebruik je inderdaad dezelfde template. Je kunt vervolgens een lege kopie maken van de database (met dezelfde functionaliteit) die door je vriend kan worden gebruikt voor zijn collectie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 maart 2015 Report Share Posted 11 maart 2015 Volgens mij kun je in JRiver ook zelf filetjes met tags aanmaken. Je pakt (of maakt) een mp3 bestandje van 1 sec. Dit kopieer je zo vaak als je LP's hebt. Daarna het bestandje openen in JRiver en de tags invullen. Wanneer je Grouping als LP invult, kun je de LP's er zo uithalen. De bestanden kun je binnen JRiver eenvoudig de filenaam van de tags geven. Je hebt dan maar één programma waar alle muziek in zit. En mocht je ooit een ander mediaprgramma willen gaan gebruiken, dan kun je de bestanden zo meenemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 maart 2015 Report Share Posted 11 maart 2015 (edited) Hier snap ik echt niks van. Op dat gebied ben ik de Grote Confuus. Ik zou zelf Excel gebruiken. Edited 11 maart 2015 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 maart 2015 Report Share Posted 11 maart 2015 Volgens mij kun je in JRiver ook zelf filetjes met tags aanmaken. Je pakt (of maakt) een mp3 bestandje van 1 sec. Dit kopieer je zo vaak als je LP's hebt. Daarna het bestandje openen in JRiver en de tags invullen. Wanneer je Grouping als LP invult, kun je de LP's er zo uithalen. De bestanden kun je binnen JRiver eenvoudig de filenaam van de tags geven. Je hebt dan maar één programma waar alle muziek in zit. En mocht je ooit een ander mediaprgramma willen gaan gebruiken, dan kun je de bestanden zo meenemen. je houd wel van moeilijk doen he.In de eerder gegeven link zit al een kant en klare access database die je alleen nog maar hoeft te vullen. Kan je ook koppelen aan je muziek op de PC en zo ook als player gebruiken. Daarnaast gaat de access database veel verder in het leggen van verbanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 maart 2015 Report Share Posted 11 maart 2015 Daarnaast gaat de access database veel verder in het leggen van verbanden. Dat snap ik dan weer wel. Heb vroeger een cursus LOTUS (soort pre-historisch Excel) gedaan, en daar moest je zoveel mogelijk cellen verbinden. WYSIWYG. (google dat zelf maar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts