Jump to content

Verschillen ethernet kabels

carl
 Share

Recommended Posts

Nu mijn rug maar mondjesmaat beter wordt toch maar verder met de streamingsplannen. Ik zit een beetje te googelen op ethernet kabels. Zitten daar gehoormatig nog verschillen tussen? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Wat is bij 10 meter een "best buy"?

Er zit weldegelijk verschil tussen ethernetkabels, ook gehoormatig. Kijk eens bij Akiko Audio (www.akikoaudio.com). Die hebben echt hele goeie van MeiCord in het pakket (ook verkrijgbaar in de Puresoundshop).

Er zit weldegelijk verschil tussen ethernetkabels, ook gehoormatig. Kijk eens bij Akiko Audio (www.akikoaudio.com). Die hebben echt hele goeie van MeiCord in het pakket (ook verkrijgbaar in de Puresoundshop).

Er zitten absoluut geen gehoormatige verschillen tussen ehternetkabels. Als je ze op de grond laat vallen klinken ze anders. Dat wel. 

Als het apparaat aan de uitgang gewoon zonder haperen werkt dan doet de kabel wat hij doen moet.

Niet meer en niet minder.

Marcel

Twee krachtige antwoorden in ieder geval!

Tien meter Meicord is overigens nog te betalen. Moet wel aan een kant een stekker op worden gezet want hij moet door een elektriciteitsbuis. Loopt wel stroom in de buurt.

Edited by carl

Wat Marcel zegt. Speciale "Audiofiele" UTP-kabel is gewoon geldklopperij.als je er meer voor betaalt dan elders en is ook niets anders dan goede standaard UTP-kabel.

Als een gewone goede UTP-kabel het niet goed zou doen zou de rest van je internetspul ook niet naar behoren werken. Er is wel onderling veel kwaliteitsverschil in UTP-kabel. Je kunt het beste gaan voor vol koper CAT5E. De duurdere CAT6 is onzin, dat heeft alleen nut in een industriële omgeving met een erg hoog stoorniveau. De hele goedkope Chinese meuk van de Gamma en internetshops (het is overigens allemaal Chinees) is vaak verkoperd aluminium of verkoperd ijzer. Dat werkt soms niet betrouwbaar, ook niet voor gewone netwerk zaken.

Moet wel aan een kant een stekker op worden gezet want hij moet door een elektriciteitsbuis. Loopt wel stroom in de buurt.

Gaat die UTP kabel door een aparte buis? Je mag absoluut nooit 230V èn UTP-kabel door éénzelfde buis leggen om veiligheidsredenen! Overigens als een 230V leiding en de UTP-kabel over langere lengte (meerdere meters) vlak tegen elkaar liggen loont het wel om afgeschermde CAT kabel te gebruiken. Hier een goed overzicht: https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html

Edited by Pjotr

Als de netwerkkabel van invloed is, kun je misschien beter niet je bestanden van het netwerk af spelen. Maar een streamer gebruiken die de bestanden lokaal afspeelt, in de streamer zelf dus via sata, usb of zo.

Nu mijn rug maar mondjesmaat beter wordt toch maar verder met de streamingsplannen. Ik zit een beetje te googelen op ethernet kabels. Zitten daar gehoormatig nog verschillen tussen? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Wat is bij 10 meter een "best buy"?

Carl. ik heb jaren lang UTP netwerken laten aanleggen. 10 meter cat 5e van minder dan 10€,  zal ruimschoots voldoen.  

Zo niet heeft het apparaat een waardeloze netwerkinterface en ben ik het eens met Siem 

Edited by Tubejack

Bedankt Peter. Ik heb bij de verbouwing meerdere pijpen naar de kelder laten leggen. Door deze pijp komt alleen de ethernet. In de buurt van de hifi ligt er natuurlijk altijd stroom. Ik schat iets meer dan 1 meter.

Edited by carl

Ik heb hier de netwerkkabels samen met de gelijkstroomvoeding van de mini PC en de VGA kabel in één kabelbundel liggen. Daar zit dan wel een afgeschermde netwerkkabel in (dacht ik).

Verder is er in mijn set op de phonokabel na, geen afgeschermde kabel te vinden. Ik zorg wél, dat ze haaks kruisen of op minimaal 10 cm afstand van elkaar liggen. 

Bedankt Peter. Ik heb bij de verbouwing meerdere pijpen naar de kelder laten leggen. Door deze pijp komt alleen de ethernet. In de buurt van de hifi ligt er natuurlijk altijd stroom. Ik schat iets meer dan 1 meter.

Hoi Carl,

Om van de twijfel af te zijn, neem dan CAT6 afgeschermd. Beter is er niet voor jouw toepassing en heel veel duurder dan gewoon CAT5e is het ook niet meer: https://netwerkproducten.com/webshop/cat-6-patchkabel-sftp-10-meter-100-koper-p-1276-vid-2146.html Zoek een blommig kleurtje uit :D (hier staan de overige lengtes: https://netwerkproducten.com/webshop/patchkabel-cat6-sftp-lszh-c-65.html )

Ik weet niet wat voor dikte buis er ligt maar een aangespoten RJ stekker gaat met gemak door een 19 mm buis. Zorg dan wel dat je kabel niet te kort is: Beter mee verlegen dan om verlegen. Zelf stekkertjes aankrimpen kan maar het is wel een handigheidje om dat goed te doen. Zou ik je in eerste instantie niet aanraden als je daar geen ervaring mee hebt. Het risico van een slechte verbinding is dan niet denkbeeldig.

Edited by Pjotr

Ik moet ook nog een keer de telefoon kabel vanaf de meterkast naar het aansluitpunt in de huiskamer vervangen door UTP. Enig idee wat de standaard dikte van zo'n leiding voor (2 aderig?) telfoondraad is (nieuwbouwhuis van 2010)?

Ander probleem: geen idee hoeveel meter nodig is.In rechte lijn misschien 10 meter, maar hoeveel kronkels zitten er in...?

Makkelijkst is natuurlijk om de bestaade telefoon draad als trekdraad te gebruiken voor de utp kabel. Of is het verstandiger om eerst een trekdraad aan de telefoon draad te hangen (dan achterhaal je meteen de benodigde lengte)

Of gewoon ruime kabellengte nemen en aan een kant een wanddoos plaatsen (tenminste als dat een betrouwbare koppeling geeft)

https://netwerkproducten.com/webshop/cat6-c-27.html

Oops is wel een beetje offtopic hier...

Ik moet ook nog een keer de telefoon kabel vanaf de meterkast naar het aansluitpunt in de huiskamer vervangen door UTP. Enig idee wat de standaard dikte van zo'n leiding voor (2 aderig?) telfoondraad is (nieuwbouwhuis van 2010)?

Ander probleem: geen idee hoeveel meter nodig is.In rechte lijn misschien 10 meter, maar hoeveel kronkels zitten er in...?

Makkelijkst is natuurlijk om de bestaade telefoon draad als trekdraad te gebruiken voor de utp kabel. Of is het verstandiger om eerst een trekdraad aan de telefoon draad te hangen (dan achterhaal je meteen de benodigde lengte)

Of gewoon ruime kabellengte nemen en aan een kant een wanddoos plaatsen (tenminste als dat een betrouwbare koppeling geeft)

Gaat toch nog steeds over ethernet?  :)

Als het nieuw moet en er liggen diverse kabels naast zou ik ook Cat6 nemen, zeker als de afstand groot is., hou er wel rekening mee dat deze wat stugger is dan 5E.

Helemaal niet offtopic. Zo'n wanddoos is een prima en nette oplossing als je een RJ stekkertje niet door de pijp krijgt.

@Stef

Cat6 heeft alleen nut als je CAT6 afgeschermd neemt. Dan heb je een betere afscherming tegen netstoringen van netkabels in de buurt. Maar dan nog is de datasnelheid over de netwerkkabel zo hoog dat er je bij bij audio niets van zult merken. 'Tis meer voor de gemoedsrust :D

Edited by Pjotr

Voor welke reden kiezen jullie Cat6? het verschil in prijs is geen issue meer las ik ondertussen

Nou als je afgeschermde kabels (STP) neemt (5E of 6) knagen de muizen ze niet door en heb je minder beïnvloeding met je andere kabels.

Als ik dan toch bezig ben neem ik vaak Cat6 want het zal er wel weer 20 jaar liggen.

Edit: Pjotr was me voor  :)

Edited by Paulebappie

Bij muizen kun je beter KAT nemen :lol:

Moet nog wel eens bezig in historische panden in A'dam, muizen, muizen en nog eens muizen. 

Ik heb een klant waar katten in het kantoorpand wonen, ze overleven makkelijk een weekend.  :)

Edited by Paulebappie

Vertel me wat, heb ruim 25 jaar met veel plezier in de binnenstad van A'dam gewoond :)  Maar het is wel zo dat muizen daar naar toe trekken waar het meeste eten voorhanden is en hun voorkeur ligt beslist niet bij netwerkkabel....

Edited by Pjotr

Ik stik van de muizen in de tuin. Maar binnen wil ik ze absoluut niet hebben. Volgende week gaan ze fundament voor de uitbouw leggen. Zullen ze wel op hol slaan.