Jump to content

Invloed Jitter op uiteindelijke klank

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Las in Stereoplay een review over de streamer Pioneer N70-A, waar men lyrisch was over de geluidskwaliteit.

Niettemin aangesloten op ethernet,  werden hoge Jitterwaarden gemeten (2285 ps)

Mag ik hieruit opmaken dat het allemaal niet zo spannend is,  al dat gejitter :confused:

Edited by VANZOMERENG

er zijn meer wegen naar Rome die verstopt kunnen raken ....

weinig jitter maar een opamp (die graag HF versterkt) in de audiotrap die dysfunctioneert door HF in voeding of signaal ... wat zou je dan krijgen ? of een wat mindere condensator als dc-blokker in de signaalweg?

groet

• 2 weeks later...

Jitter is onregelmatigheid in de tijdbasis van een digitaal signaal, of het storende signaal dat hierdoor wordt veroorzaakt.

In de geluidstechniek is jitter een oorzaak van kwaliteitsverlies bij opnemen of weergeven van een digitaal verwerkt geluid.(...)

Bij het opnemen van geluid hoort de AD-converter (analoog naar digitaal omzetter) zijn monsters met heel nauwkeurige regelmaat te nemen. Komt een monster iets te vroeg of te laat tijdens een flank in het signaal, dan zal het monster de verkeerde waarde hebben. Het signaal dat ontstaat door al deze meetfouten vormt een storend geluid. Omdat deze storing meegaat in de sterkte van het geluid is het eerder hinderlijk dan opvallend.

Bij weergave treedt dit effect ook op. Bijvoorbeeld een onregelmatige tijdbasis van een cd-speler. Of door het verlies van nauwkeurigheid in de kabel naar een externe DA-converter. Een goede cd-speler met weinig jitter klinkt rustiger, gemakkelijker en laat meer details horen. (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jitter

Ten aanzien van de zin " Omdat deze storing meegaat in de sterkte van het geluid is het eerder hinderlijk dan opvallend." vraag ik mij af hoe iets hinderlijk kan zijn en tòch niet opvallend...  :unsure: 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jitter

Ten aanzien van de zin " Omdat deze storing meegaat in de sterkte van het geluid is het eerder hinderlijk dan opvallend." vraag ik mij af hoe iets hinderlijk kan zijn en tòch niet opvallend...  :unsure: 

Ik denk dat er bedoelt wordt Spido, dat de storing wel hinderlijk is maar dat het, omdat het meegaat in de sterkte van het geluid

en t.o.v. dat geluid dus niet harder of zachter klinkt en dus niet opvalt. 

Of zoiets wazigs. ;)

De ene jitter is de andere niet. Jitter kan vervorming veroorzaken of alleen simpelweg wat weinig ruis. En alleen ruis is minder hinderlijk dan vervorming.

Maar daar ging het niet over. Het ging er over dat de geteste streamer naar het oordeel van Stereoplay veel jitter bevat. Dat zegt helemaal niets zonder het hoe en wat nader te benoemen. Zomaar "hoge jitterwaarden" blèren zegt niets als er geen referentie en nadere omschrijving is.

Ik heb goede ervaring met de producten van Tentlabs. Jitter speelt daar een grote rol bij.

Ik heb ervaren met mijn cd speler, die ik nog steeds heb (toen ik nog geen b-dac had en nog geen Touch), dat die verrekte goed klonk na wat aanpassingen in het analoge domein en het plaatsen van een klokprint.

Enkele maanden later plaatste ik een aparte voeding louter voor die klokprint. En de klank knapte er zeer goed van op. Dat was geen autosuggestie!

Op dat moment besefte ik dat dit 100% te maken had met Jitter.

Ik heb goede ervaring met de producten van Tentlabs. Jitter speelt daar een grote rol bij.

Ik heb ervaren met mijn cd speler, die ik nog steeds heb (toen ik nog geen b-dac had en nog geen Touch), dat die verrekte goed klonk na wat aanpassingen in het analoge domein en het plaatsen van een klokprint.

Enkele maanden later plaatste ik een aparte voeding louter voor die klokprint. En de klank knapte er zeer goed van op. Dat was geen autosuggestie!

Op dat moment besefte ik dat dit 100% te maken had met Jitter.

Onthoud even dat je mij die cd-speler laat zien als ik bij je ben.