VANZOMERENG Posted 25 maart 2015 Report Share Posted 25 maart 2015 Vraagje over Mediaplayer software <versus> Control-Apps Ik heb onlangs een Pioneer streamer N70-S welke nu probleemloos, mijn muziek Flac-bestanden van mijn NAS afspeel. Hiervoor moest volgens de verkoper een mediaplayer/musicplayer (server) op mijn Nas worden geinstalleerden mijn voormalige logitech Squeeze-software moest ik op mijn NAS uitschakelen of verwijderen. (QNap TS-119-II) Het bedienen v/d N70A verliep in eerste instantie via de meegeleverde afstandsbediening en het display op de N70A. Vraag 1, waarom kon ik de Logitech Squeezebox software niet blijven gebruiken ? De wijze waarop de song, albumtitels, artiesten en mappen e.d. werden gepresenteerd was weliswaar bruikbaarmaar niet fraai en werd al een stuk beter nadat ik Twonkey Media als player (server) gebruikte. Vraag 2, welke gratis mediaplayer/servers (liefst free-download) zijn nog meer aan te bevelen ? Voor het bedienen van de Pioneer, heb ik later de Pioneer ControlApp op mijn tablet gedownsmurfd Vraag 3, hoe communiceert/intregeert de Pioneer ControllApp met de diverse mediaplayers/servers ? Vraag 4, Is de Pioneer ControllApp NIET meer dan alleen een digitale afstandsbediening ? Vraag 5, Bij de Pioneer heb ik een 3 maanden gratisproefabbonement van Qubuz ontvangen.(25 miljoen titels / Flac) Ik krijg deze voorsalsnog niet op mijn Nas geinstalleerd (wel op desktop) en ook op mijn Pioneer zie ik geen functionaliteit, deze service te installeren. E.e.a met als gevolg, dat ik Qubuz nog niet via de Pioneer en mijn geweligde Dynaudio's , kan afspelen. Iemand enig idee ? Vraag 6, Wat is het besturingssysteem op mijn NAS, waarop de geinstalleerde software draait ? Groetjes Gerrit-Jan Oh ja... onder de goede inzenders verloot ik een CD van Koos Alberts Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 maart 2015 Report Share Posted 25 maart 2015 De pioneer draait op DLNA wat een standaard is op gebied van het delen van media. Echt mooi werken vind ik het niet maar er valt wel mee te werken. Je kunt een media player instaleren die de DLNA ondersteund bvb WMP en als speler de pioneer kiezen. Ook media monkey schijnt DLNA te ondersteunen. Zelf gebruik ik liever musicbee maar weet niet of dat ook DLNA ondersteund. De sqeezebox software zou DLNA wel moeten ondersteunen als server maar mogelijk zal je daarvoor een plugin moeten instaleren. Ik weet niet of je dan wel de sqeezebox app kan gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 25 maart 2015 Report Share Posted 25 maart 2015 Even off-topic G.J.: Sweet d'Buster is on the way. Eindelijk op CD. Live in concert op KRO radio 11-02-1980 Have Fun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 25 maart 2015 Author Report Share Posted 25 maart 2015 Even off-topic G.J.: Sweet d'Buster is on the way. Eindelijk op CD. Live in concert op KRO radio 11-02-1980 Have Fun. Thanks en Have Fun zal zeker lukken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 mei 2015 Report Share Posted 24 mei 2015 Gebaseerd op het stappenplan op 24bit96.com heb ik mijn netbookje, waarop de M2tech hiFace one usb to spdif interface is aangesloten, voorzien van debian 8 en mpd 0.19 Debian is zo kaal mogelijk geïnstalleerd, dus geen graphische interface. bediening doe ik met Android Mpdroid en Linux gmpc. De muziek staat op het netwerk. De share is toegankelijk met een login/passw. De afwijkende settings en how to's heb ik toegevoegd aan de documentatie, vooral voor mezelf. Geïnteresseerden kunnen me een PM sturen. De laptop/pc/netbook is aangepast. De fan is uitgeschakeld en de interne harddisk ook. Geen draaiende delen meer die rotzooi op de voeding kunnen gooien. Koeling doe ik passief. Het opstarten gaat vanaf een 4GB usb stick in enkele seconden. Opstarten van het systeem is een kwestie van aanzetten en weglopen. PS Wake up on Lan werkt niet goed met deze HP mini 110. Netwerk is bekabeld, 1Gbit snel. Het netbookje krijgt door dhcp een vast ipadres aangeboden. Zo kan ik die altijd benaderen met hetzelfde ipadres, ook als ik de netbook opstart met een andere usbstick (bijv Daphile). De mpd database van een muziekarchief van meer dan 1,5TB is binnen een uur opgebouwd en bevindt zich ook op de 4GB usb stick. MPD doet dit allemaal vanzelf. Tijdens het opbouwen van de database kan ik de gevonden muziek al afspelen. Ik heb gekozen voor Debian 8, die kernel 3.16 heeft. Mijn hiFace interface wordt ondersteund/herkend vanaf kernel 3.11 De aanbevolen Debian 7.4 versie kan worden voorzien van een RT kernel, real time schijnt voordelen te hebben voor usbaudio. Deze 7.4 versie heeft kernel 3.2 dus zonder driver werkt de hiFace dan niet. Vandaar mijn keuze voor Debian 8, zonder RT kernel. In mpd.conf heb ik zoveel mogelijke software invloeden uitgeschakeld en laat de weergave over aan de hardware. De netbook kan ik op afstand (ssh) aanpassen of uitzetten. Hiermee heb ik een simpel stream systeem gemaakt waarbij ik zelf de controle heb, en dat vind ik een voordeel voor als er bijvoorbeeld nieuwere versies van mpd uitkomen. Met een andere usbstick erin kan ik dan kiezen om met Daphile te werken, of met mpdPup. Of AP-Linux. Geen probleem, het kan allemaal en de muziek blijft gewoon te benaderen op het netwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 mei 2015 Report Share Posted 24 mei 2015 settings audio MPD.conf # An example of an ALSA output: # audio_output { type "alsa" name "hiFace" device "hw:hiFace" # optional #hardware name works best instead of hw:1,0 or hw:0,0 mixer_type "none" # optional # mixer_device "default" # optional # mixer_control "PCM" # optional # mixer_index "0" # optional replay_gain_handler "none" auto_resample "no" auto_channels "no" auto_format "no" } # Geen buffer settings, geen vaste sample frequentie. Alles sober om zoveel mogelijk aan de hardware over te laten. Klinkt ontzettend goed! Ook HD / Hires klinkt nu duidelijk beter dan 16/44 Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 mei 2015 Report Share Posted 24 mei 2015 (edited) Nu ga ik een iso downloaden van Voyage MPD en op een andere stick zetten. De 0.10 versie is ook gebaseerd op Debian 8, maar wel met een RT kernel. Vind ik leuk. Edit: Installatie daarvan is me niet helemaal duidelijk met die extra TAR... Nou ja. De eigen versie/mpd settings bevallen me heel erg goed. Ik heb weer vooruitgang geboekt! Met Logitech bereik ik dit nivo niet. Sterker nog, ik denk dat geen enkele CD speler dit nivo haalt! Edited 24 mei 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 mei 2015 Report Share Posted 25 mei 2015 (...) Sterker nog, ik denk dat geen enkele CD speler dit nivo haalt! En ik denk dat jij je vergist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 mei 2015 Report Share Posted 25 mei 2015 En ik denk dat jij je vergist.Dat mag. Per definitie is de kans op leesfouten bij een cd groter dan bij een harddisk. De cd speler heeft het voordeel dat de weg naar interne dac via i2s loopt. Eventueel is het analoge deel van een heel goede cd speler heel goed, waardoor de prestaties heel goed kunnen zijn. Wil streamen superieur zijn is dat een kwestie van de juiste interfaces en goede analoge circuits in externe dac's. Maar de data bij streaming is accurater te krijgen dan bij uitlezen van een cd. Er zijn cd spelers die streamen via een groot tussenbuffer. Dat zijn dus ook streamers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts