VANZOMERENG Posted 25 maart 2015 Report Share Posted 25 maart 2015 Ik wil/kan mijn 3 powercords W&M verkopen en wil deze vervangen door zelfbouw,welke aanzienlijk dunner, soepeler en minder zwaar moeten zijn. Dit om fatsoenlijke af- enwegwerken achter het audiomeubel, mogelijk te maken. Aangezien ik geen gouden oortjes heb (zoals de meesten hiero ) kan wordenvolstaan met el-cheapo uitvoeringen ( 3 stuks a 1,5 meter voor ca. 15 euro p/stuk) Enige eis is, dat de kabel afgeschermd moet zijn. Als kabel gebruik ik de Lapp Olflex 3G1,5 cy 110 (zie afbeelding onder, bovenste kabel) Nu heb ik begrepen, dat men de afscherming in de kabel aan 1 kant aan de randaarde moet leggen ? 1. klopt dit 2. zo ja, aan welke kant (stekkerblok of apparaat) ? 3. nu gaat dit bij de onderste kabel redelijk (Belden) maar hoe realiseer ik dit bij de Lapp (zie foto --> pijltjes) 4. M.b.t. boven, punt 2 is het zinvol om de afschermmantel aan de mogelijke apparaatkant, aan de randaarde te leggen als het apparaat, zelf niet geaard is (bij mijn Marantz-Amp ontbreekt op de AC-Inlet de aardpin) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 maart 2015 Report Share Posted 25 maart 2015 Om een afscherming goed z'n werk te laten doen, moet je 'm aan beide zijden aan aarde leggen. En dan wel rondom, niet alleen op 1 punt. Dat draadje op de onderste foto is overigens een aardlytze, geen afscherming... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 Afscherming...?? Dat klinkt saai... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 De afscherming verbind je alleen aan de kant van het stekker aan aarde en niet aan de apparatuurkant. Zo werkt de afscherming het beste. Bij de onderste kabel is dat de blauwe folie. Zie oa http://diyaudioprojects.com/Power/diyMains/ Als je toch bezig bent: het is een goed idee om alle kabels even lang te maken (maar zo kort mogelijk) en van hetzelfde materiaal - zo voorkom je verschillen en aardlussen: https://passlabs.com/articles/ground-loops Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 (edited) Beste Plaatjesdraaier, Jouw paslabs-link heeft vooral betrekking op signaalkabels. Afscherming van een voedingskabel (netkabel) kan nuttig zijn om electromagnetische instraling te voorkomen. Vooral wanneer de voedingskabel in de buurt van een trafo komt. Edited 26 maart 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 In het laatste deel van de PassLabs paper staan een paar nuttige aanwijzingen mbt voedingskabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 (edited) Zonder de links bekeken te hebben Plaatjesdraaier, een vraagje. Kun je, om even het resultaat van afscherming te testen zonder direct nieuwe kabels te kopen, de bestaande netsnoeren met aluminiumfolie omwikkelen en dit aan de aarde vastmaken? Edited 26 maart 2015 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 Dat lijkt me niet zo zinvol en gevaarlijk bovendien. Mss kun je van iemand een dagje wat afgeschermde kabels lenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 Dat lijkt me niet zo zinvol en gevaarlijk bovendien. Mss kun je van iemand een dagje wat afgeschermde kabels lenen. Waarom niet zo zinvol, schermt de folie niet genoeg af? Voor het gevaar ben ik niet echt bang, ik weet genoeg van tweetwintig om me (niet weer) te laten bijten. Ik dacht aan het omwikkelen van een bestaande kabel met aangegoten stekkers. (daar heb ik nl. genoeg van om met ééntje te goochelen). Bij het omwikkelen zou ik dan tot aan de stekkers zijn gegaan en elk contact met apparaat of stopcontact vermijden. Behalve met de aardklem natuurlijk. Maar mss. is een kabel lenen net zo handig Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 Om een afscherming goed z'n werk te laten doen, moet je 'm aan beide zijden aan aarde leggen. En dan wel rondom, niet alleen op 1 punt. Dat draadje op de onderste foto is overigens een aardlytze, geen afscherming... Dat is correct als je tegen EMC wilt afschermen. Voor ons is het idee de afscherming als antenne te laten dienen, dus de rotzooi naar randaarde afvoeren. Dan dus aan de kant van de stekker de shield aan randaarde knopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 Ik had alles afgeschermd, totdat ik mijn set hoorde met on afgeschermde maar wel gevlochten kabels. Wat een verschil in dynamiek. Ten voordele van de onafgeschermde kabels natuurlijk. De enige kabel in m'n set is de phonokabel. Die heb ik ook zonder afscherming geprobeerd, maar dan ontving ik radio Moskou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 Hoe zat dat ook weer...gevlochten= Capacitieve kabels...is dat ook bereiken met extra voedingscondensatoren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 Hoe zat dat ook weer...gevlochten= Capacitieve kabels...is dat ook bereiken met extra voedingscondensatoren... Weet ik niet, nooit geprobeerd. Maar het doel van vechten is natuurlijk HF buiten de versterker te houden. En dan zonder die absorberende afscherming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 Beste Hans, Wat wordt er volgens jou door die afscherming geabsorbeerd? Heb je het dan over stroomkabels of over signaalkabels? Is het overigens niet wonderlijk, dat alle signaalkabels - ook op podia en in opnamestudio's - afgeschermd zijn... en dat jouw onafgeschermde gevlochten kabels in de huiskamer het resultaat dan tòch nog kunnen verbeteren, zoals jij beweert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2015 Report Share Posted 26 maart 2015 Dat is correct als je tegen EMC wilt afschermen. Voor ons is het idee de afscherming als antenne te laten dienen, dus de rotzooi naar randaarde afvoeren. Dan dus aan de kant van de stekker de shield aan randaarde knopen De afscherming rotzooi laten afvoeren (zodat het niet op de signaaldraden komt), dat is een EMC-afscherming. En die moet aan beide zijden aan aarde, anders kan ie niks afvoeren. Er kan dan immers geen stroomkring gevormd worden... Er is ook geen andere reden om te gaan afschermen, afgezien van afschermingen die gebruikt worden om een kabel mechanisch te beschermen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 maart 2015 Report Share Posted 27 maart 2015 Volgens mij had KT88 ooit ook zo iets aangegeven. Kan het zo snel niet meer vinden maar het was een heel stuk over EMC. Was erg interessant en zou nog een vervolg op komen maar is helaas nog niet gelukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 maart 2015 Report Share Posted 27 maart 2015 Draadje gevonden. http://www.high-endforum.nl/topic/12273-emc-in-audio-deel-1/ Staat alleen niet in wat ik zocht over het verbinden van de afscherming met aarde. Zal ergens anders gestaan hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 maart 2015 Author Report Share Posted 27 maart 2015 (edited) Als ik zo eens google, kom ik tegenstrijdige berichten tegen / 2-varianten: 1. afscherming aan beide zijden 2. afscherming aan de kant v/d stekkerdoos schiet mij maar lek By the way, vele apparaten zoals mijn Marantz PM11S2 etc... kunnen wel onderstaande stekkers opnemen maar ontbreekt in het apparaat de pin voor de randaarde. In dit geval maakt het dangeen drol uit. Als inderdaad de afscherming/omvlechting van powercords aan beide zijn behoort te gebeurenom goed te werken, dan ken ik zeer vele mensen, die gezien hun apparaten die ze bezitten, wellicht voor de kaste smurf denken, over goede afgeschermde powercords te hebben. Edited 27 maart 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 maart 2015 Share Posted 27 maart 2015 (edited) · Hidden 27 maart 2015 - No reason given Hidden 27 maart 2015 - No reason given . Edited 27 maart 2015 by thingman Link to comment
VANZOMERENG Posted 27 maart 2015 Author Share Posted 27 maart 2015 · Hidden 27 maart 2015 - No reason given Hidden 27 maart 2015 - No reason given Wat wou je zeggen, dingetjesman Link to comment
leobus Posted 27 maart 2015 Report Share Posted 27 maart 2015 Draadje gevonden. http://www.high-endforum.nl/topic/12273-emc-in-audio-deel-1/ Staat alleen niet in wat ik zocht over het verbinden van de afscherming met aarde. Zal ergens anders gestaan hebben. Ik meen mij te herinneren dat Sander adviseerde om een condensatortje in serie met de afscherming te zetten en de afscherming aan beide zijden aan aarde te leggen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 maart 2015 Report Share Posted 27 maart 2015 Om straling af te voeren moet je idd de afscherming aan beide zijden aan de aardpin vastmaken. Dus zowel aan netstekkerkant als oo aan de IEC-kant. Als je 'm niet aan de IEC kant vastmaakt, vloeit de rotzooi niet af, maar werk het vlechtwerk of folie als kooi van Faraday. Dat schermt ook wel af, maar niet in de mate zoals het eigenlijk zou moeten. De condensator in serie is er om eventuele aardlussen te voorkomen. Eentje van 47pF is al voldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 27 maart 2015 Report Share Posted 27 maart 2015 (edited) @sodejuu: heb je t dan over straling die het netsnoer uitzendt of inkomende straling? Waarom is kooi van faraday niet voldoende, dat is toch waar de hele afscherming op gebaseerd is? Edited 27 maart 2015 by Plaatjesdraaier Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 maart 2015 Author Report Share Posted 27 maart 2015 Ik dacht altijd, dat afscherming van powercords, bedoeld is om geen interferenties** te veroorzaken met nabijgelegen andere signaalkabels c.q. interlinks ** lees: magnetisch veld Of is hier geen sprake van magnetisch veld, omdat in de voedingskabel de heen- en retourleiding ( + / - ) elkaar opheffen. Verder zijn mijn interlinks ook al afgeschermd. Dubbel op ? Onzin ? ..... of gewoon een kwestie van gevoel / tussen de oren, om afgeschermde powercords te smurfen Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk mijn interlinks en voedingssnoeren, enigszins van elkaar te houdenen als ze elkaar moeten kruizen, dat haaks te laten gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 maart 2015 Report Share Posted 27 maart 2015 (edited) www.hottconsultance.com/pdf files/aes-2007.pdf Dit schijnt een duidelijk verhaal te zijn. Ik moet bekennen, dat ik het nog niet heb gelezen. Edited 27 maart 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts